Jullie hebben allebei gelijkIets met klok en klepel...
Onbelast wordt door verhogen van de veervoorspanning de druk op de veer inderdaad hoger.
In belaste toestand bepaalt het gewicht van de motor met belading hoe ver de veer indrukt, ongeacht of de veervoorspanning hoger of lager staat *
* tenzij de veervoorspanning zo hoog staat dat de schokdemper ook onder belasting niet inzakt, dit is een zeer onwenselijke situatie.
Toch is vering een niet te onderschatten punt, ik krijg vaak genoeg mensen over de (al dan niet ditigale) vloer die solo nog prima met de oude schokdemper uit de voeten kunnen. Maar met de extra belasting van duo rijdt het niet meer goed. Na montage van een nieuwe schokdemper komen ze er achter dat ze ook solo al aardig inleverden
Wil ik ook even editen: het gaat dan vooral over de demping en de balans tussen in- en uitgaande demping. De veer zelf slijt niet zo hart, maar de demping gaat na verloop van jaren en duizenden km's wel behoorlijk achteruit.
Laatst bewerkt: