Bochtenwerk & passagier..

Iets met klok en klepel...
Jullie hebben allebei gelijk 😘

Onbelast wordt door verhogen van de veervoorspanning de druk op de veer inderdaad hoger.
In belaste toestand bepaalt het gewicht van de motor met belading hoe ver de veer indrukt, ongeacht of de veervoorspanning hoger of lager staat *

* tenzij de veervoorspanning zo hoog staat dat de schokdemper ook onder belasting niet inzakt, dit is een zeer onwenselijke situatie.

Toch is vering een niet te onderschatten punt, ik krijg vaak genoeg mensen over de (al dan niet ditigale) vloer die solo nog prima met de oude schokdemper uit de voeten kunnen. Maar met de extra belasting van duo rijdt het niet meer goed. Na montage van een nieuwe schokdemper komen ze er achter dat ze ook solo al aardig inleverden 😉

Wil ik ook even editen: het gaat dan vooral over de demping en de balans tussen in- en uitgaande demping. De veer zelf slijt niet zo hart, maar de demping gaat na verloop van jaren en duizenden km's wel behoorlijk achteruit.
 
Laatst bewerkt:
Iets met klok en klepel... Met de veervoorspanning zet je meer spanning op de veer en staat hij dus wel degelijk strakker. Bij gevolg komt de achterkant hoger te staan als compensatie voor het feit dat hij door het gewicht van de passagier en/of baggage verder inzakt.
Wat je niet wijzigt is de veerkarakteristiek omdat dat nu eenmaal een eigenschap is van de veer zelf, maar niemand heeft dan ook beweerd dat het wenselijk is om daar iets aan te veranderen..

Je zegt het zelf al, de veerkarakteristiek blijft gelijk, dan is de veer niet strakker geworden. Tenzij het gaat om progressieve veren waarbij de eerste winding al is dichtgeklapt door de hogere belading. Die wordt dan inderdaad wat strakker.

EDIT: realiseer me dat het afhangt van de definitie van strakker. Misschien is het beter om onderscheid te maken in stijver en meer ingedrukt. De veer wordt wel meer ingedrukt maar wordt er niet stijver van (bij een lineaire veer).
 
Hoe weet jij van mijn rijstijl? :?

wij delen een woonplaats en een jaar of 2 geleden hebben we eens staan kletsen op de lokale motoren hangplek bij het circuit op zondag.
Toen kwam je over als een intrigerend,intelligent en sociaal figuur waarmee een prettig gesprek te voeren is...
Laat ik eerlijk wezen,zo vaak zie ik geen mensen die met ouwe jawas de wereld uit rijden.
Sindsdien zie ik je zo af en toe eens rijden op de jawa of dat andere ding en hoewel niks als lof voor je als persoon, je rijstijl roept bij mij beelden op van een langzaam verplaatsende chicane....
Niks mis mee hoor en wellicht ook deels toe te kennen aan het type motor waar je op rijd dus nu met een "nieuwere" gaat het wellicht vlotter..
 
1. Voor de banden maakt het maar weinig uit. In theorie zou je door de wat hogere druk de band meer indrukken, en dus meer rubber op de weg krijgen (en dus meer maximaal mogelijke grip), maar in de praktijk is dat verschil erg klein.
2. De vering en rijhoogte zal bij voorkeur aangepast moeten worden naar de veranderende omstandigheden. Anders zal je simpelweg veel eerder (dus bij een kleinere hellingshoek) met de voetsteunen of andere onderdelen het asfalt raken als je stevig de bocht door gaat.
 
Joah, Dit is allemaal logisch...
Neej, ik staar wat stuk op meer zijwaartse kracht en of achterband dat wel houdt..

Puur spiegisch?
 
ik rij ook altijd met mijn vrouw achterop, en moet af en toe in de spiegel kijken of ze er nog wel zit 8-) kan solo net zo plat als duo.
geen enkel probleem, zolang ze maar niet ineens gaat tegen hangen.
 
Puur spiegisch ja. In je handleiding (of op de website van het RDW) kun je zien wat de maximale belading van je motorfiets is. Zolang je daar onder blijft hoef je je helemaal geen zorgen te maken dat de motor het niet aankan.
 
Joah, Dit is allemaal logisch...
Neej, ik staar wat stuk op meer zijwaartse kracht en of achterband dat wel houdt..

Puur spiegisch?
Ja, gewoon een lekkere dikkont achterop en knallen met die bak Sammie ,gooooooooooooooooooo!
 
Oeh dat wordt probleempje, deze is vrij slank & tenger geproportioneerd...
 
Ja, gewoon een lekkere dikkont achterop en knallen met die bak Sammie ,gooooooooooooooooooo!
:^

full


Go Sammie Go *O**O**O*
 
Joah, Dit is allemaal logisch...
Neej, ik staar wat stuk op meer zijwaartse kracht en of achterband dat wel houdt..

Puur spiegisch?
Het enige dat je kan tegenkomen is dat de banden iets warmer worden en wat sneller slijten als je met meer belading dezelfde rijstijl blijft hanteren.
En verder is het net als met regenrijden, de grootste blokkade is de geest van de rijder zelf......
 
Wel, Ik moest wel kalm aan doen..
Passagiere is niet bang..
Wel slappe schokbrekers waardoor je voeten verassend snel in een bocht over de weg glijden..
Ga eens driftig op zoek naar stijvere schokbrekers voor m'n '88 xj900f..
 
Zo'n yamaha is ontwikkeld met het idee dat er 2 van die vlieggewicht Japanners op gaan rijden en niet van die Europese reuzen :P
 
Wel, Ik moest wel kalm aan doen..
Passagiere is niet bang..
Wel slappe schokbrekers waardoor je voeten verassend snel in een bocht over de weg glijden..
Ga eens driftig op zoek naar stijvere schokbrekers voor m'n '88 xj900f..

YSS heeft ze vast wel voor jou fiets....goeie kwaliteit en kost niet al teveel...
 
Mijn vrouw durft wel bij me achter op de zundapp te gaan maar dat is geen succes : ze gaat juist tegenhangen ondanks dat ik haar zeg dat ze gewoon stil moet blijven zitten..
Achter op de soes durft ze niet ( bang dat het te hard gaat ) kan ook niet want ze heeft geen motorkleding en al helemaal geen goede helm voor op de motor.

Los daarvan lees ik wel veel interessante info hier over : met name over de banden , bandenspanning en de vering :t met m'n 1,5 jaar A rijbewijs kan ik daar wel wat mee!
 
Het enige dat je kan tegenkomen is dat de banden iets warmer worden en wat sneller slijten als je met meer belading dezelfde rijstijl blijft hanteren.
En verder is het net als met regenrijden, de grootste blokkade is de geest van de rijder zelf......
Mwooaah, de natuurkunde spreekt dit tegen.

Stel dat je een motor hebt van 220 kg, en berijder inclusief pak van 80 kg en je neemt een lichte passagier mee, die (inclusief helm, laarzen etc) 60 kg weegt. Dan heb je 20% meer massa om de bocht om te krijgen. Dat betekent 20% meer middelpuntvliedende kracht. Omgerekend naar snelheid zou dit overeen komen met een 10% hogere snelheid voor dezelfde middelpuntvliedende kracht.

Dat betekent dat je in dit geval evenveel grip "gebruikt" (nodig hebt) met een lichte passagier achterop als wanneer je 10% sneller door de bocht zou gaan.

Feit is wel dat de meeste stervelingen die op straat rijden meestal niet in de buurt komen van de maximaal beschikbare grip van de banden van tegenwoordig. Ook met iemand achterop kun je prima de schaamrand achter wegpoetsen.
 
In principe kan elk voertuig op wielen even snel door de bocht, als je effecten als downforce en mechanische vertanding tussen band en wegdek buiten beschouwing laat. Daarbij speelt het gewicht en het aantal wielen geen rol.
Dit kan ik niet helemaal volgen. Elk voertuig op wielen? Kruiwagen VS. kinderskelter vs. Dragracer vs. Superkart vs. Opel Meriva VS. Dikke BMW? Even snel door de bocht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan