Bochtenwerk & passagier..

Dat compenseert aardig.

Naar mijn ervaring merk je met duo icm een wat forser vermogen eerder iets aan de voorkant (bij flink accelereren vanaf een lagere snelheid, bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde;: Die wordt dan wat eerder licht) of bij snelle koerswisselingen (passagier zit stil en betekent daarmee extra massatraagheid).
 
Geen probleem met een duo hoor. 🤘🏻
 

Bijlagen

  • VFR_kneedown3.jpg
    VFR_kneedown3.jpg
    30,9 KB · Weergaven: 16
mja, maar in bochten heb je ook meer zijwaartse(zelfs meer?) danwel middelpuntvliedende kracht... vandaar m'n vraag..
In principe kan elk voertuig op wielen even snel door de bocht, als je effecten als downforce en mechanische vertanding tussen band en wegdek buiten beschouwing laat. Daarbij speelt het gewicht en het aantal wielen geen rol.
 
Ik snap waar je vraag wegkomt maar gezien jou rijstijl geloof ik niet dat je je daar druk over hoeft te maken .....zelfs niet als je je tempo verdubbelt...daarbij heb je vind ik een verantwoording tov je duo passagier en kun je mijns inziens beter wat rustiger aan doen met iemand achterop....ik zou me knap schuldig voelen als ik mijn vriendin een paar litekens zou bezorgen door nodeloos door te pushen op straat....of erger...dom azo gassen doe ik wel solo...ik mag graag rammelen op een vriendin die een beetje intakt is....😂
 
Mijn ervaring met achteroppers is dat je daardoor op je achterband juist meer grip in de bochten krijgt. Je voorwiel wordt wel iets lichter.
 
Ik snap waar je vraag wegkomt maar gezien jou rijstijl geloof ik niet dat je je daar druk over hoeft te maken .....zelfs niet als je je tempo verdubbelt...daarbij heb je vind ik een verantwoording tov je duo passagier en kun je mijns inziens beter wat rustiger aan doen met iemand achterop....ik zou me knap schuldig voelen als ik mijn vriendin een paar litekens zou bezorgen door nodeloos door te pushen op straat....of erger...dom azo gassen doe ik wel solo...ik mag graag rammelen op een vriendin die een beetje intakt is....😂
Hoe weet jij van mijn rijstijl? :?
 
Rijden met passagier verschilt heel erg per motor en de personen combinatie die er op zit.
Het bochten gedrag is gegarandeerd anders met- of zonder duo passagier.
Aandachtspunten:
  • Bandenspanning (meestal bij voorkeur iets meer lucht erin).
  • Veer voorspanning (vaak anders in te stellen met duo passagier).
  • Zit houding van de personen (duo passagier tegen je aan geknuffeld of rechtop met afstand achter je).
  • Gewicht van de personen (en de verhouding voor/achter).
  • Belangrijkste is: hoe beweegt de duo passagier zich, met mijn eerste rijles heb ik al ondervonden dat de duo passagier (destijds de instructeur) de motor heel precies kan sturen! En mijn vrouw kan dat ongewild ook.
Ik denk dat er in de praktijk weinig verschil in de fysieke grenzen zit van bochten werk met- of zonder duo passagier, het verschil zit meer in het gevoel dat de berijders er bij hebben.
Advies: uitproberen en voorzichtig opbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef altijd qua bochtenwerk de instructie, doe maar een rugzak na. Hoeft niet strak om de schouders, en kijk gewoon aan de binnenkant van de bocht mee de bocht door, anders word je misselijk. Dat zijn de belangrijkste mi.
 
Ik geef altijd qua bochtenwerk de instructie, doe maar een rugzak na. Hoeft niet strak om de schouders, en kijk gewoon aan de binnenkant van de bocht mee de bocht door, anders word je misselijk. Dat zijn de belangrijkste mi.
:^ Meekijken werkt gewoon goed inderdaad. Met Tarwetijgerin achterop ging altijd wel aardig, maar toen ze zelf motorrijles had gehad ging het nog beter.

En het is zoals eerder genoemd ook wel wat afhankelijk van de motor. Ik heb eens een F800ST gehuurd en die leek haast wel beter te rijden met duo dan solo.
 
Ik geef altijd qua bochtenwerk de instructie, doe maar een rugzak na. Hoeft niet strak om de schouders, en kijk gewoon aan de binnenkant van de bocht mee de bocht door, anders word je misselijk. Dat zijn de belangrijkste mi.
Ik moest dat 3x lezen: de duo passagier als rugzak die de binnenkant van de bocht mee kijkt :t
 
Hoe het gedrag van passagier is weet ik, het gaat me puur om het meergewicht en gripverlies door grotere zijwaartse kracht om jhet in J & J taal uit te drukken..
 
Moet altijd lachen als iemand achter op gaat zitten en zich met de armen achter zich wil gaan vasthouden als op een scooter,

Die ben je bij de 1e keer optrekken kwijt:+
 
Moet altijd lachen als iemand achter op gaat zitten en zich met de armen achter zich wil gaan vasthouden als op een scooter,

Die ben je bij de 1e keer optrekken kwijt:+

Hahaha, ja, mijn kameraad ging ook achterop toen hij zijn auto voor onderhoud moest brengen. Uh vriend, dat gaan we niet doen, je houdt mij gewoon vast en niet zeiken, anders kan je lopen. Naderhand: Ik dacht dat je zo'n tamme wijvenmotor had, maar dat gaat nog best hard.
 
Ik neem alleen mijn vr mee achterop ,die zit perfect :t , voor de rest een paar keer een dingetje gehad met iemand die mee
wilde ,dus ik doe dat niet meer ,ik rijd voor mijn plezier en niet voor degene die achterop zit:t

Nou ja mischien 1x , ik wil nog eens zien of ik m n pa 85j mee krijg voor een rondje:]
 
Hahaha, ja, mijn kameraad ging ook achterop toen hij zijn auto voor onderhoud moest brengen. Uh vriend, dat gaan we niet doen, je houdt mij gewoon vast en niet zeiken, anders kan je lopen. Naderhand: Ik dacht dat je zo'n tamme wijvenmotor had, maar dat gaat nog best hard.
Heb je een enfield? :P
 
Heb je een enfield? :P

Ik had toen een Diversion. Meneer had gelest op een Kawasaki en een MT-09 gehuurd. Dus hij vond mijn 45Kw een tam wijvending voor hij mee had gereden. Trouwens begon hij er laatst nog over om na 2,5j rijbewijs en 1x motorhuur zelf een motor te kopen, wat kosten die motoren zoals die jij hiervoor had?
 
Ik rij met mijn aprilia futura regelmatig met mijn vrouw achterop, wel de veer wat strakker zetten, want we rijden dan ook vaak met koffers met inhoud. Bij een linkerbocht moet ze over mijn linkerschouder kijken en bij een rechterbocht over mijn rechterschouder en dan gaat het prima, ik kan net zo hard door de bocht als dat ik er alleen op zit en dat kan behoorlijk plat, maar dan gaat de communicatieset rare piepgeluiden maken.
Bij mijn vorige motor, een gsx1100f voelde het soms wat wiebelig als je hard door de bocht ging. ik denk dat de veer er een beetje moeite mee had. dus ik denk dat het ook wel uitmaakt welke motor je hebt. Alleen in de regen ben ik extra voorzichtig.
 
je kan met moderne banden prima plat de bocht door met iemand achterop , belangrijkste is dat ze geen gewichts verschuiving meer doen , verzitten halverwege een bocht gaat heel veel onrust geven en kan als je redelijk schuin de bocht door gaat zelfs leiden tot een valpartij . denk dat vooral de staat van je vering eerder een belangrijke factor zal zijn .... niet iedereen besteed daar genoeg aandacht aan , maar ook die hebben regelmatig onderhoud nodig.
 
Ik rij met mijn aprilia futura regelmatig met mijn vrouw achterop, wel de veer wat strakker zetten,

Je kunt een veer niet strakker zetten. Door aan de knop van de veervoorspanning te draaien zet je de motor wat hoger. Met een bijrijder zakt hij achter verder in, door hem dan weer hoger te zetten hou je dezelfde rijeigenschappen van de motor. Maar je vering wordt er niet strakker of zachter van. Wil je een strakker rijgedrag dan moet je de ingaande demping van je schokdemper aanpassen (wat bij de meeste fabrieksdempers niet kan).
 
Je kunt een veer niet strakker zetten. Door aan de knop van de veervoorspanning te draaien zet je de motor wat hoger. Met een bijrijder zakt hij achter verder in, door hem dan weer hoger te zetten hou je dezelfde rijeigenschappen van de motor.
Iets met klok en klepel... Met de veervoorspanning zet je meer spanning op de veer en staat hij dus wel degelijk strakker. Bij gevolg komt de achterkant hoger te staan als compensatie voor het feit dat hij door het gewicht van de passagier en/of baggage verder inzakt.
Wat je niet wijzigt is de veerkarakteristiek omdat dat nu eenmaal een eigenschap is van de veer zelf, maar niemand heeft dan ook beweerd dat het wenselijk is om daar iets aan te veranderen..

Overigens dwaalt dit wel heel erg van de oorspronkelijke vraag van @sammie af.....
 
Hoe het gedrag van passagier is weet ik, het gaat me puur om het meergewicht en gripverlies door grotere zijwaartse kracht om jhet in J & J taal uit te drukken..
Met het extra gewicht moet je in een andere hoek de bocht om, maar dat wil je als vanzelf.
Voor het banden grip geloof ik niet dat het gewichts verschil merkbaar uitmaakt.
Hier wat theorie:
 
Terug
Bovenaan Onderaan