BMW Xmodellen: Xmoto-Xcountry-Xchallenge

Jim, wat leuk om zo nog met je oude motor op pad te zijn! Maar zo'n hyper is ook wel heel fijn spul!

Jonne, wat een gave foto's! Lijkt me een fijne allround setup met die 17/19" wielen.
Hoe zitten die tassen precies vast aan het rek? Ik overweeg ook een dergelijke setup met zachte tassen op een rekje maar het lijkt me lastig om zoiets echt stevig vast te knopen? Zijn er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij aanschaf van rek en/of tassen?

@ Hein; Dit vond ik een duidelijke uitleg;
http://rvbprecision.com/motorcycles/bmw-g650x-challenge-oil-change-proceedure.html
 
Die maat wielen is er leuk voor wanneer je de meerderheid verhard rijdt.
Xcountry achterwiel en f650 voorwiel met op maat gemaakte as.
Die tassen passen op vrijwel ieder rek. Hier zie je hoe je ze vastmaakt op een willekeurig rek.
Ze hebben ook eigen rekken gehad, maar die worden niet meer geleverd.
Hier zie je meer over die tassen:
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de linkjes Jonne, helder verhaal en echt een goed doordacht systeem :t Met name die rubber plaat op de achterkant... eenvoudig idee, maar ik had het bij andere merken nog nooit gezien.

Net even opgezocht wat zo'n set kost, dat is wel even slikken... waar heb jij ze gekocht?

Oh, wat je koelsysteem betreft... dat lijkt me niet normaal. Zo'n systeem zou zichzelf ook in een warm klimaat moeten kunnen handhaven zonder z'n vocht te verliezen.
Je rijdt weleens offroadritten toch? Kan het zijn dat je radiator z'n warmte niet meer optimaal kwijt kan doordat ie vervuild is van buiten? Ik stond er van te kijken hoe veel schoner ik de radiator nog kreeg toen ik die plaat met kunstof "lamellen" verwijderde, daar hoopt echt veel vuil op. Lijkt me een poging waard?

Nog een andere optie... hoewel het niet nodig zou moeten zijn, heb ik 't idee dat een "decat" behandeling bij Erik ook wonderen doet voor de temperatuur... aanrader.
 
Er is nog nooit een Rotax vastgelopen omdat ie heet werd. En ze rijden overal in de hitte. Kijk maar eens op de FB xChallenge pagina's.
En die fan is er voorgemaakt om te draaien als het warm wordt. Anders had je hem er net zo af kunnen slopen. Wij hebben 3000 km gereden in de hitte in Roememie. Geen probleem. Siberski extreme, nog zo'n voorbeeld in de verzengende hitte en modder in Rusland.
Daar zijn die paar bergpasjes peanuts bij. ;)

Radiateur wel schoonhouden. Kijk je naar de Touratech radiateur verschermer, dan kun je helemaal panisch worden. Die neemt nog veel meer wind weg. Daar werd wel over geklaagd.
Achter de plastic cover heb ik JonnyGaas om de steentjes tegen te houden.
 
Radiateur is nagenoeg brandschoon van buiten. En de Touratech beschermer heb ik er jaren geleden al afgehaald. Vanwege dit.
Ik ken ook geen verhalen van stukgaan door hitte, maar ik ken ook weinig motoren die zo snel heet worden.

Ik heb mijn setje tassen tweedehands gekocht. Nieuw Idd een hoop geld. Maar dat zijn alle goed doordachte bagagesystemen.
In Nederland verkoop Rally Adventure shop dit merk. Zelfde importeur als Klim kleding.
 
Is je koelvloeistof nog helemaal helder? Heb eens een auto gehad die via een heel klein gaatje in de koppakking uitlaatgas vanuit de verbrandingskamer in het koelcircuit blies. Zodra je je het expansievat open trekt, ruik je ook meteen dat het niet klopt.

Je zou ook nog eens van radiateurdop kunnen wisselen? Daar zit een overdruk klepje in die bepaalt wanneer hij het expansievat gebruikt, misschien gaat ie nu bij een te lage druk al open?
 
Goedenavond,

Vraagje, ik ben 1.86 en 92 kg is het aan te raden om x-moto te rijden gezien mijn postuur?

En zo ja, waar staan er te koop, het lijkt me wel een leuke stuurfiets alleen kun je ze nergens vinden.


Groet, D'n Eddy
 
Dat lijkt me niet zo'n uniek postuur? Mag in ieder geval geen bezwaar zijn! Ga proef zitten/rijden zou ik zeggen. Om een indicatie van de ergonomie te krijgen kun je ook eens op een KTM690 oid gaan zitten, die zijn wat makkelijker te vinden.

Als importeren geen bezwaar is, staan er zat koopjes in de omringende landen... in NL zijn ze vrij schaars ja, er zijn er maar een handje vol verkocht! En als je er eenmaal een hebt doe je hem niet meer weg! :]
 
Mijn broer heeft weinig geduld :P. Inderdaad lekker gereden in Frankrijk en Spanje.

Naast een beetje kilometers maken heb ik ook nog wat geknutseld; bagagerek gemaakt waar anders dan een tas ook een givi monokey plaat op kan. Daarmee kan er mooi een (hele grote :+) koffer achterop de Moto.

De knippers zaten bevestigd waar nu het rek aan vast zit, dus die moesten ruimte maken. Daar heb ik een beugeltje voor getekend en geprint. Het kenteken zit er nu half voor, dus dat moet een klein stukje zakken. Mocht iemand het beugeltje voor de knippers wel leuk vinden, we kunnen er meer printen :). Met 2 iets langere boutjes voor het achterlicht zit hij er zo op.

Foto's:

yV9Y0msl.jpg

gvKsbgal.jpg
DVPhYUGl.jpg

nbeI6kdl.jpg

JgzQhkr.jpg

ZdVrV0Wl.jpg
 
Mooi staaltje vakwerk! Hoe heb je die koffer nu aan het rek bevestigd?
Tipje uit ervaring; gebruik blauwe loctite op die M6 schroeven waarmee je je rekje aan het subframe bevestigt. Die zijn er bij mij eens bijna uitgetrild!

Heb zelf ook een bagagerekje gemaakt voor afgelopen vakantie, om er wat zadeltassen overheen te kunnen hangen. Alles is blijven hangen én droog gebleven tijdens de 10 dagen Engeland/Schotland... Missie geslaagd :)

@Jonne, de tassen zijn ideaal! :t

rack4.jpg


ba4EJrc.jpg
 
Mooi staaltje vakwerk! Hoe heb je die koffer nu aan het rek bevestigd?
Tipje uit ervaring; gebruik blauwe loctite op die M6 schroeven waarmee je je rekje aan het subframe bevestigt. Die zijn er bij mij eens bijna uitgetrild!

Heb zelf ook een bagagerekje gemaakt voor afgelopen vakantie, om er wat zadeltassen overheen te kunnen hangen. Alles is blijven hangen én droog gebleven tijdens de 10 dagen Engeland/Schotland... Missie geslaagd :)

@Jonne, de tassen zijn ideaal! :t

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat hadde gij zeer mooi gemaakt! Ook geschikt voor alu koffers? Neem aan dat je die "loops" zo gekocht hebt?
 
Thanks Jim! Het is niet geschikt voor koffers hoor, heb 't heel licht geconstrueerd van 15mm CV buis, primair bedoeld als "afstandhouder" voor de tassen.
De hoepels zijn uit twee delen gemaakt en naderhand aan elkaar gelast. Met een buigijzer gebogen, werkt prima!

Hier nog in ruwe vorm:
rack2.jpg
 
Dank dgr! Goede tip, ik moet nog een paar spacers draaien (zitten nu stapeltjes moeren tussen :+), daarna zal ik de boutjes vastlijmen.

De givi plaat zit met 2 klemblokjes vast op het rekje. Ik wil er aan de achterkant nog een derde bij maken, de (kunststof) givi plaat vervormt een beetje waardoor hij achter een beetje speling krijgt t.o.v. het rekje.

Jouw rek is ook goed gelukt, je kunt de halve wereld meenemen zo :P. Je zult ook wel een aardige actieradius hebben met die extra tank, hoeveel liter gaat er in totaal in zo?
 
Nouja, de halve wereld... in de zijtassen gaat 2x20L, de toptas 10L, met de mogelijkheid om uit te vouwen tot 20L.
Totaal 50-60L, voldoende als je niet kampeert. Het moet ook allemaal niet te zwaar worden op een fiets als deze en de ervaring leert dat je alle ruimte benut die je hebt. :$
Ander voordeel ten opzichte van één grote roltas achterop is dat het gewicht nu gunstiger verdeeld is en daardoor minder invloed heeft op de rijeigenschappen.

De extra tank komt van Hotrodwelding en is 6,5L, in totaal dus 16L aan boord.
Het is heerlijk om niet meer altijd degene te zijn die als eerste moet tanken :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Vandaag heerlijk gereden 💪🏻💪🏻
Alleen na de eerste rit motor uit daarna wou
De motor ineens nie meer aan slaan
(Alles draaide mooi rond accu is oké)
Olie enzo na gekeken ook prima a fijn
Minuut of 5 a 10 overheen gegaan
(Politie zeurde over verzekeringsbewijs)
Drukke op de knop en weer prima lopen
Hele middag gereden niks aan handje
Iemand enig idee of zou dit gewoon
Een incidentje zijn

Mvg Mike
 
Als iemand een bmw xmoto zoekt van 2007 met abs ,carterbeschermer allu,voetsteunen duopassagier.Nieuwe achterband en accu

vr.pr 3950,- dan zet ik er in maart ook een nieuwe voorband op.
 
Na een ongeval ben ik weer op zoek naar eenzelfde motor. Dat wil zeggen een BMW G650 Xcountry. Ik heb nu tijdelijk eeen CBF500 gescoord, maar wil deze eventueel ook wel inruilen of verkopen. Heb je een Xcountry waar je vanaf wilt of weet je iemand dan hoor ik dat graag.
 
Iemand op zoek naar een tanktas?
Had er één op mijn xcountry, maar aangezien die totalloss is heb ik 'm niet meer nodig. Fabrikant is Touratech.
 
Terug
Bovenaan Onderaan