BMW S1000XR

Goedemorgen, zag even dit stukje en wil er op reageren. Ik rijd bijna altijd met iemand achterop. Wij komen van een FJR 1300 af met EML span.
Kunt veel zeggen maar dat is zeker comfort! Daarna de XR ,ik vind persoonlijk dat we weinig ingeleverd hebben, ook mijn vrouw en dochters vinden het een geweldige fiets als duo. En idd wel lachen, ook ik heb naar Versys gekeken en vind hem heel erg mooi. Toch met 2 man erop, en ik ben 191 m vind ik de Versys beetje slap t.o.v de XR. Maar wat al gezegd ,is probeer het.
En elke individu vind iets, maar XR is ook een keus omdat je iets wil met beetje spanning erin, niet voorspelbaar zeg maar. Ook na 3 rug operaties en pl-min 15 motoren nog steeds de fijnste belevenissen.
 
Ik kom van een vfr1200f(Honda) en daarvoor van een Sprint st 1050 (Triumph). De helft van de tijd rij ik met duo en de XR is met voorsprong de comfortabelste van wat ik aan motoren gehad heb. Zowel voor mezelf als voor mijn vrouw een motor welke uitermate geschikt is om grotere afstanden mee af te leggen.
Een minpuntje is dat de XR wel heel veel geluid produceert. Oordoppen zijn bijna een must wil je er later niet de gevolgen van dragen.
Voor de rest zeer tevreden. Vermogen, comfort, bagagemogelijkheden, remmen, vering... bijna alles aan deze motor is top!
 
Blij te lezen dat jullie duorijdsters happy zijn op de XR.

Volgende week weet ik of de dealer met een oplossing komt aandraven voor de motorproblemen van m'n GS of niet en dan dien ik mijn beslissing te nemen.

Het is wel een vaststelling dat de XR, naast het pluspunt van zijn wellicht verslavende ,veel grotere hoeveelheid PKs dan die van de GS, uiteindelijk veel schaarser is uitgerust dan deze boxer voor ongeveer even veel ( érg veel ) geld :

- ketting ipv onderhoudsvrije cardan
- geen LED verlichting
- geen thermometer omgevingstemperatuur
- geen bandendruksensoren
- geen TFTscherm
- zadel uit 1 stuk
- geen traploos instelbaar scherm
- geen DYNAMIC ESA van de tweede generatie
- geen HILL START CONTROL
- geen ENDUROstand (ook niet echt nodig/mogelijk met 17 '' voorwiel)
- geen geïntegreerde ophanging voor excellente Variokoffers
- geen hydraulische koppelingsbediening
- geen instelbare koppelingshandle
- geen EXTRA-LED schijnwerpertjes als optie verkrijgbaar

Als je daarover begint na te denken, dan lijkt het wel alsof BMW wel érg veel verdient aan dit model, temeer daar klaarblijkelijk een 4-cilindermotor ook goedkoper te produceren is dan een boxer...

Uiteindelijk is het echter wel het rijplezier dat primeert : mijn GS is dus wel beter uitgerust, maar momenteel biedt hij me niet veel vreugde... -O-
 
Hallo,
Vandaag ook op het forum ingelogd na aankoop van XR bouwjaar 2016, afgelopen maart bij BMW Broekhuis te Enschede (zeer prettige dealer!).
Kom vanaf een Yamaha FJR 1300 AS en heb nu 5000 km gereden, waarvan 3000 km in Schotland met duo (geweldig om daar te rijden!).
XR bevalt zeer goed voor beiden. Mijn vrouw zit er beter op dan bij de FJR (kniehoek is nu groter), ondanks de iets stuggere vering. Originele koffers BMW zijn wel kleiner als bij de FJR.
Aanpassing aan mijn XR:
Zadel 1 cm verlaagd door exentrische rubber nokken onder buddy (Wunderlich)
Andere ruit (Touratech type L)
Onderkant zijstandaard oppervlakte vergroot (SW-motech)
Koppelingshandel versteld dmv plakloodje (scheelt 2 cm korter bij handvat).
 
Blij te lezen dat jullie duorijdsters happy zijn op de XR.

Volgende week weet ik of de dealer met een oplossing komt aandraven voor de motorproblemen van m'n GS of niet en dan dien ik mijn beslissing te nemen.

Het is wel een vaststelling dat de XR, naast het pluspunt van zijn wellicht verslavende ,veel grotere hoeveelheid PKs dan die van de GS, uiteindelijk veel schaarser is uitgerust dan deze boxer voor ongeveer even veel ( érg veel ) geld :

- ketting ipv onderhoudsvrije cardan
- geen LED verlichting
- geen thermometer omgevingstemperatuur
- geen bandendruksensoren
- geen TFTscherm
- zadel uit 1 stuk
- geen traploos instelbaar scherm
- geen DYNAMIC ESA van de tweede generatie
- geen HILL START CONTROL
- geen ENDUROstand (ook niet echt nodig/mogelijk met 17 '' voorwiel)
- geen geïntegreerde ophanging voor excellente Variokoffers
- geen hydraulische koppelingsbediening
- geen instelbare koppelingshandle
- geen EXTRA-LED schijnwerpertjes als optie verkrijgbaar

Als je daarover begint na te denken, dan lijkt het wel alsof BMW wel érg veel verdient aan dit model, temeer daar klaarblijkelijk een 4-cilindermotor ook goedkoper te produceren is dan een boxer...

Uiteindelijk is het echter wel het rijplezier dat primeert : mijn GS is dus wel beter uitgerust, maar momenteel biedt hij me niet veel vreugde... -O-
Veel van je opmerkingen zullen op de verwachte nieuwe s1000xr aangepakt zijn volgens mij. Als ik media en.diverse forums moet geloven zal er in 2020 een nieuwe s1000xr komen.
Persoonlijk vind ik ketting een pluspunt. Ik vind het veel aangenamer rijden en heb er het extra onderhoud en kosten voor over.
Extra Led-schijnwerpertjes zijn ook voor de XR reeds verkrijgbaar.
De andere aangehaalde zaken, daar heb je een punt en zouden de XR een stuk moderner (maar daarom niet beter) maken.
 
Veel van je opmerkingen zullen op de verwachte nieuwe s1000xr aangepakt zijn volgens mij. Als ik media en.diverse forums moet geloven zal er in 2020 een nieuwe s1000xr komen.
Persoonlijk vind ik ketting een pluspunt. Ik vind het veel aangenamer rijden en heb er het extra onderhoud en kosten voor over.
Extra Led-schijnwerpertjes zijn ook voor de XR reeds verkrijgbaar.
De andere aangehaalde zaken, daar heb je een punt en zouden de XR een stuk moderner (maar daarom niet beter) maken.
Welke extra schijnwerpertjes heb je gezien?
 
Vorig weekend 2 Xr-en zien staan met schijnwerpers in Winterberg. Ik heb niet naar het merk gekeken maar heeft Wunderlich deze niet in zijn gamma?
 
Ik vind Wunderlich geweldig mooi, maar ook geweldig duur, ik heb met enige aanpassingen er een geheel ander merk op gezet als proef.
Ook de valbeugels iets aangepast, en spuitwerk opnieuw gedaan.
Hoop jullie foto's te sturen
 
De schijnwerpertjes van Wunderlich staan wel geweldig dicht bij de koplampen geplaatst...
Op die manier krijg je niét het effect van een verlichte driehoek, hetgeen nochtans erg belangrijk is ....
zoals ook in de scheepvaart heeft het kruisende verkeer immers hierdoor een goed idee welke koers jij met de motor volgt...
 
Iemand weet van de opvolger voor de huidige XR, zou die einde dit jaar voorgesteld worden gelijk de 1250 Gs (2018), of toch pas midden-eind 2020???
 
Hallo allemaal, rij momenteel R1200RS, maar ben daar niet 100% happy mee, het exemplaar wat ik het trilt zodanig dat ik binnen soms binnen 15 minuten geen gevoel meer in mijn vingers heb. De dealer kan de vinger niet op de zere plek liggen en ik ben het ondertussen helemaal zat.
Ben nu om me heen aan het kijken en mijn oog is gevallen op een S1000XR van 1/2 2018, met een Touring en Dynamic pakket.

Ik lees dat de S1000XR ook trilt, maar niet zo erg als ik de stukjes lees. Verder een stuk beter te krijgen met ander stuur gewichten. Dus ik ga proefrijden en kijken hoe dat gaat.

Nu de hamvraag, ik rij nogal veel km's denk aan 25.000 per jaar, en ga de motor zakelijk rijden en dan voor een jaar of 3, 4 . Als ik lees heeft mr Sloo met 30.000 km de meeste km's hier vermeld. Wie heeft er enige ervaring met nog meer km's op en S1000RX.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in totaal wel meer dan 30000 ermee gereden, alleen helaas verdeeld over 2 motoren(eerste gejat😖) met huidige rond de 25000 nu. Ben’m nu flink aan het dresseren in de Alpen zonder problemen👍
Op een facebook groep van S1000XR eigenaren heb ik een foto gezien van iemand die 111.111 km heeft gereden zonder problemen dus dat zou goed moeten zijn. Zelf pas 7.600 km gereden in 3 maanden tijd dus ik hoop over 4 jaar ook te kunnen melden dat ik alleen maar probleemloze km heb gemaakt.

Overigens nog wel een vraag. Ik vind mijn motor bij langzaam/filerijden best wel schokkerig. Hebben jullie dat ook?
 
Niemand een idee over de duurzaamheid van de S1000XR ?
Hier de teller nu op 20.000 km. Bij zo’n 12.000 km is de waterpomp onder garantie vervangen, verder probleemloos.

Op een facebook groep van S1000XR eigenaren heb ik een foto gezien van iemand die 111.111 km heeft gereden zonder problemen dus dat zou goed moeten zijn. Zelf pas 7.600 km gereden in 3 maanden tijd dus ik hoop over 4 jaar ook te kunnen melden dat ik alleen maar probleemloze km heb gemaakt.

Overigens nog wel een vraag. Ik vind mijn motor bij langzaam/filerijden best wel schokkerig. Hebben jullie dat ook?
Nope.
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik ook op donderdag en op zaterdag.
Fototjes van te vinden op griffe photo en op coco photo Galibier.
Geweldige col. Zaterdag ook een "buitje" gehad? In de late namiddag omgewaaide bomen, modderstromen en sneeuw onder de wielen gehad in de buurt van Seyssel (Grd Colombier).
 
Daar was ik ook op donderdag en op zaterdag.
Fototjes van te vinden op griffe photo en op coco photo Galibier.
Geweldige col. Zaterdag ook een "buitje" gehad? In de late namiddag omgewaaide bomen, modderstromen en sneeuw onder de wielen gehad in de buurt van Seyssel (Grd Colombier).

Buitje had ik de zaterdag in Zwitserland; even kortstondige wolkbreuk met veel onweer, maar na halfuurtje onder viaduct gestaan te hebben kon ik toen weer door en was het berg verder weer stralend weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan