BMW S1000XR

Daar heb je uiteraard gelijk in.
Het doel van mijn vraag betreft een aspect, dat ik niet kan nagaan met een proefrit : ik kan mij namelijk voorstellen, aan de hand van de vele testverslagen die ik reeds las, dat je op den duur de felle gasrespons en de strakkere vering van de XR (die je blijkbaar nooit echt comfortabel kan maken, ook niet met de ESA) vermoeiend begint vinden.
Daar heb je de ervaring voor nodig van de mensen die reeds een tijdje zelf een XR hebben.
Je koopt tenslotte geen XR om dan voortdurend op "RAIN" te rijden, maar ik vermoed wel vaak op "ROAD".
Na vele GS-en te hebben gehad, zou ik dus willen vermijden dat mijn vrouw (of ikzelf) na een paar maanden spijt zouden krijgen van de aankoop van de XR.
Als jij hem echter niet "zenuwachtig" vindt, dan is dit reeds goed om weten... :Y
 
Ik heb een aantal keer op een GSA gereden maar dat is een totaal andere fiets dan de XR vind ik persoonlijk.

e-Mille heeft gelijk, gewoon zelf gaan proefrijden en het ervaren.
 
De vering van de XR is harder dan de GS dat is absoluut waar. Voor het comfort kun je beter een GS hebben.

De mijne staat altijd op dynamic of dynamic pro. Qua gas respons, ik vind hem echt niet zenuwachtig. Ligt misschien ook aan de pols van de bestuurder 8-)
 
Het ziet ernaar uit dat mijn huidige watergekoelde GS niet meer zal opgevolgd worden door een andere.
Ik rijd vaak in de bergen met mijn vrouw achterop.
Ik twijfel dus tussen enerzijds de KAWASAKI VERSYS 1000 en jullie XR.... allebei 4-cilinders in lijn met 1.000 cc.
Ik weet reeds dat de Versys eerder een goeie lobbes is en de XR een (zenuwachtige) sportmotor op hoge poten.
Ik zie ook dat het prijsverschil vrij aanzienlijk is (zeker € 4.000 met een gelijkaardige uitrusting).
Mijn vraag aan jullie is dus : valt het te doen om op de XR met een duo te rijden, zonder te veel compromissen te moeten sluiten qua comfort (zitruimte op de motor en vering) ? Ik meet 1.92 m en mijn vrouw is ook geen dropje.
Ook met de GS rij ik (erg) vlotjes, maar die boxer is een stuk minder nerveus en heeft meer koppel op lagere toeren... ik heb echter teveel problemen met de motor, die niet opgelost raken, zodat ik dit type effe beu ben.
Dat zenuwachtige vind ik nogal meevallen, zeker in de roadmodus. Met duo rij ik zelf vaak in de dynamic modus, solo in de dynamic pro modus.
Ik ben 1,96 en mijn vrouw is (zoals jij dat zegt) ook geen dropje. En zij zegt dat het absoluut goed kan. Weekendjes weg en drie weken door Frankrijk waren geen probleem.

Proefrit met duo zou meer duidelijkheid voor jullie kunnen geven lijkt me. Ik heb nog nooit op een GS gereden, dus vergelijken kan ik ze niet.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor deze toelichtingen .
Aan het comfort van een GS kunnen maar weinig hoogpoters tippen.
De Versys 1000 zit weliswaar nog ruimer voor de duo dan de GS, maar de beenhoek is krapper.
Droogzitten op de XR lijkt ook goed te gaan, maar mijn vrouw vindt “haar”
zadeltje nogal klein uitvallen ivm dat van de GS.
Het verhaal van Rummer geeft terzake al wat moed.
Er bestaat blijkbaar ook een (duur) hoger comfortzadel, dat dan wellicht wel dient aangeschaft.
 
Dank voor deze toelichtingen .
Aan het comfort van een GS kunnen maar weinig hoogpoters tippen.
De Versys 1000 zit weliswaar nog ruimer voor de duo dan de GS, maar de beenhoek is krapper.
Droogzitten op de XR lijkt ook goed te gaan, maar mijn vrouw vindt “haar”
zadeltje nogal klein uitvallen ivm dat van de GS.
Het verhaal van Rummer geeft terzake al wat moed.
Er bestaat blijkbaar ook een (duur) hoger comfortzadel, dat dan wellicht wel dient aangeschaft.
Ik heb het originele zadel aan laten passen door Vikingseats. Ik wilde namelijk wat hoger en toen heb ik gelijk voor de duo beide zijden 1cm extra en de voorkant wat vlakker laten maken.
 
Hebben jullie ook dat bij een warme motor je veel meer speling op je koppelingshendel hebt dan bij een koude motor?
 
Dat is normaal. Handleiding schrijft ook de speling af te stellen bij een koude motor.
 
Ik heb het originele zadel aan laten passen door Vikingseats. Ik wilde namelijk wat hoger en toen heb ik gelijk voor de duo beide zijden 1cm extra en de voorkant wat vlakker laten maken.
Dag Rummer, sinds kort ben ik ook bezitter van een mooie XR. Ik las dat je wellicht een HP “hoog” zadel te koop zou hebben. Ik heb zeer veel interesse.😉
 
Beste allen, ook wij hebben nog steeds veel plezier met XR. Alhoewel de Kawa Versys ook erg mooi is, maar minder spannend.
Maar mijn vraag is, wie van jullie heeft ervaring met de rode sleutel, wie heeft dit al geprobeerd. Uiteindelijk zijn er PK, s genoeg maar wil het wel graag weten.
 
Uiteindelijk zijn er PK, s genoeg.
Die zijn er nooit genoeg *O*

Volgens het boekje is het verschil tussen Dynamic en Dynamic Pro alleen het kunnen uitschakelen of minimaliseren van elektronische hulpmiddelen zoals tractie control en wheelie control. In beide standen zou je het volle vermogen en response moeten hebben maar toch heb ik het gevoel dat er verschil is, maar dat heeft misschien toch met die elektronica te maken.
 
Die zijn er nooit genoeg *O*

Volgens het boekje is het verschil tussen Dynamic en Dynamic Pro alleen het kunnen uitschakelen of minimaliseren van elektronische hulpmiddelen zoals tractie control en wheelie control. In beide standen zou je het volle vermogen en response moeten hebben maar toch heb ik het gevoel dat er verschil is, maar dat heeft misschien toch met die elektronica te maken.
 
Beste allen, ook wij hebben nog steeds veel plezier met XR. Alhoewel de Kawa Versys ook erg mooi is, maar minder spannend.
Maar mijn vraag is, wie van jullie heeft ervaring met de rode sleutel, wie heeft dit al geprobeerd. Uiteindelijk zijn er PK, s genoeg maar wil het wel graag weten.

Ik merkte erg weinig tussen dynamic en dynamic pro.


Afgelopen weekend naar Duitsland geweest gelukkig geen issues gehad met de akrapovic headers :+
Had alleen een rugtas was wilde de grote koffers er niet op zetten maar dit was toch een beetje onhandig.
Ben dus nu opzoek naar een kleine tank bag of tail bag puur voor een weekend dus 15-20L is meer dan voldoende.

Iemand ideeën?
 
Ik merkte erg weinig tussen dynamic en dynamic pro.


Afgelopen weekend naar Duitsland geweest gelukkig geen issues gehad met de akrapovic headers :+
Had alleen een rugtas was wilde de grote koffers er niet op zetten maar dit was toch een beetje onhandig.
Ben dus nu opzoek naar een kleine tank bag of tail bag puur voor een weekend dus 15-20L is meer dan voldoende.

Iemand ideeën?
Tanktas van sw-motech. Je kan de City uitvoering nemen of de nog wart grotere GS uitvoering. Beide moeten ze op de XR passen
 
Met horen de lampjes ook uit te gaan misschien ABS uit gezet?
Ik rij al tijden met de plug er in.

Als je met de stick in de motor geplug een keer de ABS of TC uit zet, dan blijft ie uit. ook na uit en weer aanzetten contact.
 
De rode sleutel / Pro verlaagd alleen de tractie en ABS grenswaarden. Tenzij je de begische belasting technische 110kW of zo uitvoering hebt, dan zet de sleutel het volle vermogen ook open.
Ik rij konstant op pro zodat ik dezelfde feedback krijg, alleen bij een natte weg ga ik naar rain. Je neemt wel een 'risico' omdat Pro denkt dat je op zachter rubber zit dat op temperatuur is. Dus slippen kan gebeuren als je sportief rijdt, of in de fout gaat. In mijn situatie is een eerste indicatie van te hard remmen een achterkant die beweegt, maar ik ben lang en zit hoog waardoor er meer gewicht op voorwiel zit, en minder op achterwiel. En bij uitkomen bocht tegenovergestelde

Qua tassen:
- heeft iemand de BMW tank tas? Lijkt me te hoog, maar geen idee t.o.v tank ring tassen. Hoogte maat voorkant tas tot paneel met contact sleutel zou welkom zijn. Mijn dealer heeft er geen. Ik vind de 'zwevende' tankring tassen niet mooi, en een verlies van ruimte. De Wunderlich is een mooie tas, maar erg klein qua inhoud
- de Q-bag duo zit tas is super voor €25. Komt met een basis die om het zadel gaat, de tas rits je er op en af
- de held duo zit tas is mooier, €60, maar niet zo praktisch als de Q-bag tenzij je eigen oplossing vindt
 
De S1000XR is geen zenuwachtige motor en heeft ook verschillende rijd-modi om een voor jou een eventueel te snel gasrespons af te zwakken (en voor de meeste te verhogen)

Ik rijd niet met een duo maar de zitruimte voor de duo is ruim voldoende, de elektronische vering is in te stellen op zowel comfort als het aantal berijders. Ik verwacht wel dat de GS iest zachter afgeveerd zal zijn.

Maar hoeveel wij er hier van zouden schrijven doet niets af aan je eigen ervaring dus proefrijden is mijn advies (met partner uiteraard)
 
Terug
Bovenaan Onderaan