BMW S1000XR

15 jan 2012
59
0
#12
BMW S 1000 XR: multitalent met superbike-techniek.



BMW Motorrad presenteert de nieuwe BMW S 1000 XR. Motor, frame en techniek stammen van de BMW S 1000 R. Zithouding, styling en comfort maken deze versie geschikter voor alledaags gebruik, lange toertochten en avontuurlijke reizen. De S 1000 XR is een veelzijdige en sportieve motor die topprestaties levert, voorzien van hoogstaande veiligheidssystemen en hoogwaardige technologie.

De BMW S 1000 XR staat model voor een nieuw segment, dat van ‘adventure-sportmotoren’. Het is de vierde variant op basis van de techniek van de S 1000 RR, die BMW Motorrad in 2009 op de markt bracht. Later volgden de BMW HP4, waarin diverse lichtgewicht carbon-delen waren verwerkt, en de BMW S 1000 R. Onlangs is de nieuwe generatie BMW S 1000 RR geïntroduceerd, met nog meer vermogen en een lager gewicht.

In het design van de nieuwe BMW S 1000 XR komt de styling van de GS, Touring en Sport modellen van BMW Motorrad samen. Een rechtop zitpositie, bescherming tegen weer en wind, langere veerwegen en toegenomen grondspeling zijn enkele kenmerken. Door deze eigenschappen is de BMW S 1000 XR een veelzijdige motorfiets met sportieve prestaties, geschikt voor toertochten en lange afstanden over de snelweg, maar ook voor bochtige bergpassen.

De motor van de BMW S 1000 R.
De motor levert een piekvermogen van 118 kW (160 pk) bij 11.000 t/min. en een maximaal koppel van 112 Nm bij 9.250 t/min. De 999 cm3 viercilinder-in-lijn is gebaseerd op die van de BMW S 1000 R, maar dan met een gewijzigde cilinderkop à la de S 1000 RR en een andere kleptiming. Deze aanpassingen zorgen voor extra veel trekkracht tot ongeveer 7.500 t/min. De BMW S 1000 XR is standaard uitgerust met Automatic Stability Control (ASC) met de rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ voor maximale veiligheid onder uiteenlopende omstandigheden. Optioneel zijn de standen ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’, leverbaar in combinatie met Dynamic Traction Control (DTC) en ABS Pro om het sportieve potentieel van de motor ten volle te benutten. DTC omvat zelfs een hellingshoeksensor, zodat het systeem ook optimaal reageert als de motor plat in de bocht ligt. Bochten kunnen daarmee met grote precisie en vertrouwen worden genomen.

Aluminium frame.
Het frame en de wielophanging stammen eveneens van de BMW S 1000 RR. Dat betekent een volledig van aluminium gemaakt brugframe met het blok als dragend deel. Voor is een upside-down voorvork toegepast en achter een dubbelzijdige swingarm met centrale veerdemper. Het beproefde BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) is optioneel. Hiermee is de vering en demping op comfort óf sportiviteit in te instellen.
 
Laatst bewerkt:

Rummer

MF veteraan
16 apr 2005
29.950
6
44
#16
BMW S 1000 XR: multitalent met superbike-techniek.

[afbeelding]

BMW Motorrad presenteert de nieuwe BMW S 1000 XR. Motor, frame en techniek stammen van de BMW S 1000 R. Zithouding, styling en comfort maken deze versie geschikter voor alledaags gebruik, lange toertochten en avontuurlijke reizen. De S 1000 XR is een veelzijdige en sportieve motor die topprestaties levert, voorzien van hoogstaande veiligheidssystemen en hoogwaardige technologie.

De BMW S 1000 XR staat model voor een nieuw segment, dat van ‘adventure-sportmotoren’. Het is de vierde variant op basis van de techniek van de S 1000 RR, die BMW Motorrad in 2009 op de markt bracht. Later volgden de BMW HP4, waarin diverse lichtgewicht carbon-delen waren verwerkt, en de BMW S 1000 R. Onlangs is de nieuwe generatie BMW S 1000 RR geïntroduceerd, met nog meer vermogen en een lager gewicht.

In het design van de nieuwe BMW S 1000 XR komt de styling van de GS, Touring en Sport modellen van BMW Motorrad samen. Een rechtop zitpositie, bescherming tegen weer en wind, langere veerwegen en toegenomen grondspeling zijn enkele kenmerken. Door deze eigenschappen is de BMW S 1000 XR een veelzijdige motorfiets met sportieve prestaties, geschikt voor toertochten en lange afstanden over de snelweg, maar ook voor bochtige bergpassen.

De motor van de BMW S 1000 R.
De motor levert een piekvermogen van 118 kW (160 pk) bij 11.000 t/min. en een maximaal koppel van 112 Nm bij 9.250 t/min. De 999 cm3 viercilinder-in-lijn is gebaseerd op die van de BMW S 1000 R, maar dan met een gewijzigde cilinderkop à la de S 1000 RR en een andere kleptiming. Deze aanpassingen zorgen voor extra veel trekkracht tot ongeveer 7.500 t/min. De BMW S 1000 XR is standaard uitgerust met Automatic Stability Control (ASC) met de rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ voor maximale veiligheid onder uiteenlopende omstandigheden. Optioneel zijn de standen ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’, leverbaar in combinatie met Dynamic Traction Control (DTC) en ABS Pro om het sportieve potentieel van de motor ten volle te benutten. DTC omvat zelfs een hellingshoeksensor, zodat het systeem ook optimaal reageert als de motor plat in de bocht ligt. Bochten kunnen daarmee met grote precisie en vertrouwen worden genomen.

Aluminium frame.
Het frame en de wielophanging stammen eveneens van de BMW S 1000 RR. Dat betekent een volledig van aluminium gemaakt brugframe met het blok als dragend deel. Voor is een upside-down voorvork toegepast en achter een dubbelzijdige swingarm met centrale veerdemper. Het beproefde BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) is optioneel. Hiermee is de vering en demping op comfort óf sportiviteit in te instellen.
Nice. Nu nog een fatsoenlijke uitlaat en qs, dan wordt er volgend jaar een proefrit gepland :]
 

brommertmark

Die hard MF'er
30 jun 2010
417
0
38
Bezoek Site
#20
Een echte XR is een Honda XR

En ja, een populair segment, moet je wel aan mee doen als fabrikant.
Alleen jammer dat ze allemaal het zelfde ogen, allen de prijs is anders
 
15 jan 2012
59
0
#23


Motor
Type vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt lijnmotor, 2 bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder
Boring x slag 80 mm x 49,7 mm
Cilinderinhoud 999 ccm
Vermogen 118 kw (160 pk) bij 11.000 t/min
Koppel 112 Nm at 9.250 t/min
Compressieverhouding 12,0 : 1
Mengselvorming / motormanagement elektronische inspuiting
Uitlaatgasreiniging geregelde 3-wegkatalysator, met interferentiepijp

Prestaties / verbruik
Topsnelheid meer dan 200 km/h
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant 5,4 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant 5,8 l
Brandstof superplus loodvrij (RON 95-98) (met klopregeling; opgegeven vermogen met 98 RON)

Elektrische installatie
Dynamo wisselstroom 486 W
Accu 12 W / 8 Ah

Aandrijving
Koppeling meervoudige natte plaatkoppeling, anti-hop, mechanisch bediend
Transmissie constant-mesh 6-versnellingsbak met rechte vertanding
Secundaire overbrenging 17/45 ketting

Rijwielgedeelte / remmen
Frame aluminium brugframe, meedragende motor
Voorwielgeleiding / -vering upside-down telescoopvork, diameter 46 mm, in- en uitgaande demping traploos instelbaar
Achterwielgeleiding / -vering dubbelzijdige aluminium swingarm, uitgaande demping traploos instelbaar
Veerweg voor / achter 150 mm / 140 mm
Wielbasis 1.548 mm
Naloop 117 mm
Balhoofdhoek 64,5°
Velgen gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,50 x 17"
Velgmaat, achter 6,00 x 17"
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17
Bandenmaat, achter 190/55 ZR 17
Remmen, voor zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste radiale 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw
ABS Standaard uitgerust met BMW Motorrad Race- ABS (deel integraal), uitschakelbaar, keuze uit 2 rijmodi: Rain, Road

Maten / gewichten
Lengte 2.483 mm
Breedte incl. spiegels 940 mm
Hoogte zonder spiegels 1.408 mm
Zithoogte, onbeladen 840 mm
Binnenbeen curve, onbeladen 1.894 mm
Rijklaargewicht 1) 228 kg

Drooggewicht
Max. toelaatbaar totaalgewicht 434 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting) 206 kg
Tankinhoud 20 l
Reserve ca. 4,0 l

Technische gegevens gebaseerd op het onbeladen gewicht (DIN)
1) Volgens EU-richtlijn 93/93/EWG, d.w.z. met alle vloeistoffen en de tank minstens 90 % gevuld.
 
Laatst bewerkt:

jvd

MF veteraan
6 dec 2005
4.880
2
42
Arnhem
www.supermotardtraining.nl
#25
Ik weet niet hoe je dat verzonnen hebt maar deze Suzuki uit......1987!!! stond naast de tekentafel van de GS-mensen.

[afbeelding]

Voor mij staat een ding vast.... LSD (en andere geestverruimende middelen) werden volop gebruikt vanaf 1987 (zowel bij suzuki als bij BMW design afdelingen):z :+

Maar zonder dollen, er zijn toch nog maar weinig exclusieve motoren meer. Elke sjoppert lijkt op un harley, elke recente racer lijk op elkaar.... en elke dikke off road op een GS....?

De nieuwe kawasaki blower H nogwattus is weer eens wat unieker qua uiterlijk (en over smaak valt te twisten) maar deze bmw is een kopie van vele andere bestaande hypermotards :Y