BMW R75-7 na 10 jaar stilstaan goed draaiend te krijgen

DeBadmeester

Rookie
15 sep 2009
27
0
Stadskanaal
Hoi iedereen,

Gister hebben we in een schuur een originele BMW R75-7 met zijspan gevonden onder de tuinstoelen en dozen in een garagebox. De motor staat ongeveer 10 jaar stil, is rijdend weggezet en heeft 4.000Km voor het wegzetten een volledige motor revisie gehad (totaal 75.000 op teller), revisie was mede voor ongelood benzine geschikt maken begreep ik. Alle werkbonnen door de jaren zijn nog aanwezig.

Nu wil ik deze motor graag overnemen, echter zal er weer mee gereden kan worden het een en ander moeten gebeuren. Gezien het om een oldtimer gaat wil ik dit graag goed doen. Wat is de beste manier van aanpak? Hebben jullie nog suggesties? Ik kom op moment op volgende lijstje uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden
*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken zodat de motor een paar keer goed rond gaat
*accu vervangen
*olie en filter vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*remmen controleren
*naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)

Het mooiste is om zoveel mogelijk zelf te doen. Alles waarbij het blok niet los hoeft zou ik graag zelf willen doen. Jullie suggesties?
 
Hoi Iedereen. Bedankt voor de tips en reacties. Ik neem de motor rond december waarschijnlijk over. Zodra dat het geval is zal ik wat foto's plaatsen. Bijgewerkte lijstje ziet er nu zo uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden

*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten

*olie vervangen, goedkope erin
*bougies eruit

*WD40 in de cilinders spuiten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken, zodat de motor een paar keer goed rond gaat

*goedkope olie eruit
*olie filter vervangen
*olie dikke erin 20-w50 in blok
*olie (remmen, kardan) vervangen
*nieuwe bougies erin
*luchtfilter schoonmaken
*carburateur schoonmaken

*accu vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*paar meter mee rijden

*banden vervangen
*remmen controleren (paar keer goed remmen, trommel los en controleren)
*stekkers achter lamp en tank even los, insmeren met vaseline

?naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)?

*tassen achterop
*eten mee
*tent mee
*lange vakantie?

Wat doet/controleert de monteur nu nog eigenlijk in dit verhaal? :-)

Zet het ding aub op een aanhanger en ga dan rijden.

Ergens op de stoep staan tobben is niks.

En wat ga je doen als er iets niet lekker gaat?
Lekke band?
Olie lekkage?
Benzine lekje?
Ontsteking die niet lekker werkt?

Ding gaat toch naar de garage.
 
en die eerste oliewissel kun je best uitstellen tot na de eerste looppogingen hoor. Op die goedkope olie loopt een BMW boxer prima. Even een paar keer lekker warm laten worden of zelfs rustig berijden voor je de olie echt gaat wisselen. en idd, die monteur heb je eigenlijk niet eens nodig. Hoogstens iemand die kan beoordelen of alles nog in geode staat is als je daar bij jezelf nog aan twijfelt.

Benno
 
Zet het ding aub op een aanhanger en ga dan rijden.

Ergens op de stoep staan tobben is niks.

En wat ga je doen als er iets niet lekker gaat?
Lekke band?
Olie lekkage?
Benzine lekje?
Ontsteking die niet lekker werkt?

Ding gaat toch naar de garage.

Zoals martell ook al aangeeft, zet dat ding op een aanhanger.

Vraag jezelf eens af; wat is de meerwaarde van die eene(1) km rijden, en je hoeft echt niet persé met die aanhanger direct naar de monteur te rijden, je kunt ook naar huis rijden en daar al 90% van het werk doen, of hem weer helemaal fit maken.

De zaken waar je jezelf niet mee vertrouwd of niet weet hoe je ze dient uit te voeren kun je dan nog (samen met?) de monteur laten doen.

Als het erom gaat dat je geen auto met trekhaak/aanhanger ofzo hebt kun je er toch zeker wel eentje ergens lenen of huren?

Er is werkelijk niets vervelenders dan "even snel" zo een actie uit te halen en vervolgens een plas olie ergens op straat te dumpen, het niet te merken en vervolgens een vastloper te krijgen.

Gewoon thuis op je gemakje dat ding weer in orde maken.

Gr
 
Zoals martell ook al aangeeft, zet dat ding op een aanhanger.

Vraag jezelf eens af; wat is de meerwaarde van die eene(1) km rijden, en je hoeft echt niet persé met die aanhanger direct naar de monteur te rijden, je kunt ook naar huis rijden en daar al 90% van het werk doen, of hem weer helemaal fit maken.

De zaken waar je jezelf niet mee vertrouwd of niet weet hoe je ze dient uit te voeren kun je dan nog (samen met?) de monteur laten doen.

Als het erom gaat dat je geen auto met trekhaak/aanhanger ofzo hebt kun je er toch zeker wel eentje ergens lenen of huren?

Er is werkelijk niets vervelenders dan "even snel" zo een actie uit te halen en vervolgens een plas olie ergens op straat te dumpen, het niet te merken en vervolgens een vastloper te krijgen.

Gewoon thuis op je gemakje dat ding weer in orde maken.

Gr

Banden oppompen en duwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en die eerste oliewissel kun je best uitstellen tot na de eerste looppogingen hoor. Op die goedkope olie loopt een BMW boxer prima. Even een paar keer lekker warm laten worden of zelfs rustig berijden voor je de olie echt gaat wisselen. en idd, die monteur heb je eigenlijk niet eens nodig. Hoogstens iemand die kan beoordelen of alles nog in geode staat is als je daar bij jezelf nog aan twijfelt.

Benno
Als een motor langere tijd stil staat, weet je nooit wat er in de olie is gekomen: water of brandstofresten.

Ik zou een motor, waarvan ik weet dattie lang stil heeft gestaan, niet laten lopen zonder dat ik de oude meuk er uit heb, nieuw filter er in (kan gewoon verrot en verroest zijn aan de binnenkant) en wat verse olie er in.

Dan handmatig rondgooien.

Dan zonder bougies op de starter rondgooien.

Daarna pas de full monty.
 
Hoi Iedereen. Bedankt voor de tips en reacties. Ik neem de motor rond december waarschijnlijk over. Zodra dat het geval is zal ik wat foto's plaatsen. Bijgewerkte lijstje ziet er nu zo uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden

*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten

*olie vervangen, goedkope erin

*bougies eruit

*WD40 in de cilinders spuiten

*eerste versnelling met de hand vooruit drukken, zodat de motor een paar keer goed rond gaat

*goedkope oude olie eruit
*olie filter vervangen
*olie dikke erin 20-w50 in blok Action mineraal
*olie (remmen, kardan) vervangen
*nieuwe bougies erin
*luchtfilter schoonmaken
*carburateur schoonmaken

*accu vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*paar meter mee rijden

*banden vervangen
*remmen controleren (paar keer goed remmen, trommel los en controleren)
*stekkers achter lamp en tank even los, insmeren met vaseline

?naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)?


*tassen achterop
*eten mee
*tent mee
*lange vakantie?

Wat doet/controleert de monteur nu nog eigenlijk in dit verhaal? :-)
Je maakt je veel te druk. Het is een Teutoons ontwerp uit 1969. Als er voldoende olie in zit is het al goed. En hij slikt elk soort olie. Je kunt er vloeibaar goud in gieten, maar waarom?
Je grootste bedreiging is rotte bedrading. Naast geknoei door amateurs zijn de relais onder de tank een bron van storingen.
Geloof me, als hij rijdend is weggezet heb je hem binnen tien minuten aan het lopen.
 
Ik zou een motor, waarvan ik weet dattie lang stil heeft gestaan, niet laten lopen zonder dat ik de oude meuk er uit heb, nieuw filter er in (kan gewoon verrot en verroest zijn aan de binnenkant) en wat verse olie er in.

Dan handmatig rondgooien.

Dan zonder bougies op de starter rondgooien.

Kijk, dit wilde ik ook nog even zeggen. Het gehele oliesysteem staat droog, alle olie zit onder in het blok. Als je de motor zo start en hij meteen 3000 toeren draait, zullen er veel delen zijn die eventjes zonder olie rondlopen (krukas, nokkenassen), en onherstelbare schade op kunnen lopen.

En als de pomp niet meteen de olie aan wil zuigen (dat zou kunnen gebeuren), dan lopen die delen langer zonder olie, en kan de schade wel eens fataal zijn.

Dus: oude olie aflaten (zonder het blok warm te laten draaien), de olie controleren op metaaldeeltjes, als het er goed uitziet nieuwe olie er in, blok zonder bougies laten ronddraaien. Bij het ronddraaien moet je dan het oliepeil zien zakken. Zorg dat je olie bijgooit zodat het peil boven MIN blijft. En als de olie niet meer zakt, DAN pas weer bougies erin en echt proberen te starten.

Als het eventjes duurt voordat je oliepeil zakt, wanneer je het blok zonder bougies laat ronddraaien, dan weet je dat je zojuist je blok hebt gered.
 
Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,

Het is inmiddels enige maanden geleden dat ik dit topic begonnen ben. Iedereen bedankt tot nu toe voor de reacties. We kunnen er veel mee!

Vandaag hebben Simon en ik de motor voor het eerst uit de schuur gehaald na 11 jaar. Schuur opgeruimd en heringericht met als doel de motor met voorjaar rijklaar te hebben! Hierbij wat beloofde foto's:

Link naar externe website met foto's
 
Ik zou toch een maandje wachten met banden en een grote beurt. Kocht toch al snel 6-800 euro. Als je er een maandje mee rijdt, zullen sommige problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen, terwijl andere dingen misschien wel naar voren komen., waardoor je het financiele plaatje moet herzien.
 
Hoi Iedereen. Bedankt voor de tips en reacties. Ik neem de motor rond december waarschijnlijk over. Zodra dat het geval is zal ik wat foto's plaatsen. Bijgewerkte lijstje ziet er nu zo uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden

*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten

*olie vervangen, goedkope erin
*bougies eruit

*WD40 in de cilinders spuiten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken, zodat de motor een paar keer goed rond gaat

*goedkope olie eruit
*olie filter vervangen
*olie dikke erin 20-w50 in blok
*olie (remmen, kardan) vervangen
*nieuwe bougies erin
*luchtfilter schoonmaken
*carburateur schoonmaken

*accu vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*paar meter mee rijden

*banden vervangen
*remmen controleren (paar keer goed remmen, trommel los en controleren)
*stekkers achter lamp en tank even los, insmeren met vaseline

?naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)?

*tassen achterop
*eten mee
*tent mee
*lange vakantie?

Wat doet/controleert de monteur nu nog eigenlijk in dit verhaal? :-)

Goed lijstje! Print het voor de zekerheid af en bevestig het op een clipboard.
Liefst eentje met een potlood verzekerd door een touwtje,
En niet vergeten af te kruisen!!!

Jah sorry, ik ben gewoon jaloers :+
 
Hoi iedereen,

Gister hebben we in een schuur een originele BMW R75-7 met zijspan gevonden onder de tuinstoelen en dozen in een garagebox. De motor staat ongeveer 10 jaar stil, is rijdend weggezet en heeft 4.000Km voor het wegzetten een volledige motor revisie gehad (totaal 75.000 op teller), revisie was mede voor ongelood benzine geschikt maken begreep ik. Alle werkbonnen door de jaren zijn nog aanwezig.

Nu wil ik deze motor graag overnemen, echter zal er weer mee gereden kan worden het een en ander moeten gebeuren. Gezien het om een oldtimer gaat wil ik dit graag goed doen. Wat is de beste manier van aanpak? Hebben jullie nog suggesties? Ik kom op moment op volgende lijstje uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden
*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken zodat de motor een paar keer goed rond gaat
*accu vervangen
*olie en filter vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*remmen controleren
*naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)

Het mooiste is om zoveel mogelijk zelf te doen. Alles waarbij het blok niet los hoeft zou ik graag zelf willen doen. Jullie suggesties?

Ik heb ( lang geleden) een R100/7 gehad.
De laatste serie boxers die nog de befaamde BMW kwaliteiten heeft volgens mij.

Zo te zien heb je het meeste van de grote beurt al gedaan, alleen kleppen controleren misschien. Condensator vervangen misschien.
Daarna nieuwe banden opleggen, als de oude ingedroogd zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan