BMW R75-7 na 10 jaar stilstaan goed draaiend te krijgen

DeBadmeester

Rookie
15 sep 2009
27
0
Stadskanaal
Hoi iedereen,

Gister hebben we in een schuur een originele BMW R75-7 met zijspan gevonden onder de tuinstoelen en dozen in een garagebox. De motor staat ongeveer 10 jaar stil, is rijdend weggezet en heeft 4.000Km voor het wegzetten een volledige motor revisie gehad (totaal 75.000 op teller), revisie was mede voor ongelood benzine geschikt maken begreep ik. Alle werkbonnen door de jaren zijn nog aanwezig.

Nu wil ik deze motor graag overnemen, echter zal er weer mee gereden kan worden het een en ander moeten gebeuren. Gezien het om een oldtimer gaat wil ik dit graag goed doen. Wat is de beste manier van aanpak? Hebben jullie nog suggesties? Ik kom op moment op volgende lijstje uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden
*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken zodat de motor een paar keer goed rond gaat
*accu vervangen
*olie en filter vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*remmen controleren
*naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)

Het mooiste is om zoveel mogelijk zelf te doen. Alles waarbij het blok niet los hoeft zou ik graag zelf willen doen. Jullie suggesties?
 
bougies eruit en een klein scheutje olie in de cilinders doen. daarna zonder bougies een paar slagen rondtornen (kickstarter, startmotor of lopend). Weet je meteen of alles nog goed soepel loopt.

Verder ben je goed op weg en een vreselijke mazzelpik dat je zoiets vindt natuurlijk.

Benno
 
@benno,

Dank je voor je reactie, met een scheutje olie bedoel je een eetlepel olie per cilinder? En dit voor we de motor rond laten draaien met voortduwen? Erna nieuw bougies erin en na vervangen olie starten?

Ik begreep dat het rijden rustig moest omdat alle onderdelen, pakkingen en lagers weer hun plek moesten vinden/vormen na zon lange tijd, ook gezien die revisie. Hebben jullie hier nog tips voor?

Inderdaad mazzel mee. Maar wil het daarom ook graag goed doen, ook richting huidige eigenaar, blijft een motor met emotionele waarde voor hun.
 
Laatst bewerkt:
zoiets ja, gewoon een beetje olie om de zuigerveren te beschermen. Ik spuit als het voorkomt meestal gewoon een neveltje WD40 oid erin (en ja, dat is geen olie maar het smeert in dit geval goed genoeg).

Zoiezo zal zonder bougies erin de motor gemakkelijker rond te duwen zijn (geen compressie). Olie zoi ik in eerste instantie vervangen door iets goedkoops. Na een paar keer goed warm worden alle olie wisselen voor de definiitieve olie (en natuurlijk filter vervangen op dat moment). Gewoon een 20w50 erin dat vinden de oude boxers heerlijk.

Kans zit er wel in dat sommige keerringen en pakkingen uitgedroogd zijn geraakt door het stilstaan en dat er vreemde lekkages optreden, dat zul je moeten afwachtten. Om preventieg het ding uit elkaar te halen daarvoor vind ik overbodig. Eerst maar eens kijken. BMW kan vrij goed tegen lang stilstaan.

Benno
 
Als je er wat olie in doet komt dat natuurlijk langs de gehele cilinderwand. 't is een boxer en dus komt de olie dan alleen bij het onderste deel van de zuiger.
 
Hoi iedereen,

Gister hebben we in een schuur een originele BMW R75-7 met zijspan gevonden onder de tuinstoelen en dozen in een garagebox. De motor staat ongeveer 10 jaar stil, is rijdend weggezet en heeft 4.000Km voor het wegzetten een volledige motor revisie gehad (totaal 75.000 op teller), revisie was mede voor ongelood benzine geschikt maken begreep ik. Alle werkbonnen door de jaren zijn nog aanwezig.

Nu wil ik deze motor graag overnemen, echter zal er weer mee gereden kan worden het een en ander moeten gebeuren. Gezien het om een oldtimer gaat wil ik dit graag goed doen. Wat is de beste manier van aanpak? Hebben jullie nog suggesties? Ik kom op moment op volgende lijstje uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden
*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken zodat de motor een paar keer goed rond gaat
*accu vervangen
*olie en filter vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*remmen controleren
*naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)

Het mooiste is om zoveel mogelijk zelf te doen. Alles waarbij het blok niet los hoeft zou ik graag zelf willen doen. Jullie suggesties?
Op aanhanger zetten, en dan naar de monteur?
 
Na jouw lijstje, wat heeft een "monteur" dan nog toe te voegen met een grote beurt? wat jij doet is een "grote beurt" en als je al zo ver ben, lekker alles zelf doen ;)

Ding heeft maar 120 jaar stilgestaan, als er geen roest in de cilinder zit en er zat olie in het blok, gewoon gaan! :P
 
Tussen rijdend maken en een echt grote beurt zit nog wel wat verschil vind ik maar bij een oude BMW zijn het allemaal zaken die je zelf kunt. Ik zou naast je lijstje minimal de wielen er een keer af gooien om de remmen en lagers na te kijken. de carburateurs in de ultrasoon gooien om ze echt schoon te krijgen en alle olieen (motorblok, versnellingsbak, cardantunnel en cardan ) te wisselen. verder onder de tank en in de koplamp alle stekkertjes een keer losmaken, beschermen met iets van Vaseline en weer in elkaar zetten.) Ontsteking nakijken (misschien nog punten in dat ding, vervroeger smeren). Banden vervangen is zoiets logisch dat ik er niet eens apart aandacht aan geef.

Succes,

Benno

@egberto, vandaar het neveltje met wd40 of een andere allround smeermiddel wat ik heb staan. via het rietje in het bougiegat is de kans vrij groot dat je een flink deel van de cylinder bevochtigd.
 
Vooral met de scijfremmen is het uitkijken geblazen. Ik ben al eens een paar keer verrast dat de schijfrem vrijloopt en zelfs goed remt. Maar wanneer hij op temperatuur komt de remzuiger door oxidatie of een verstopt compensatiegaatje niet terug kan,waarna de rem heet wordt en uiteindelijk vastloopt.met alle gevolgen van dien.
 
Wat ik mis in alle goede raad is gelijk de banden vervangen tien jaar is te lang voor een motor band deze is dan zover uitgehard dat grip ver te zoeken is als de binnen banden al niet klappen bij het oppompen .

En gebruik geen WD40 dit lost eerder olie op dan smeert maar een spuitbus met olie om in die cilinders te spuiten
 
full
 
Doet ie het al?
Ik zou even olie peilen. Vlotterkamers leegkieperen. Accu er op en starten. Niet te moeilijk doen. Van tien jaar stilstand slijten de puntjes en de bougies niet.
Even kijken of er geen muizennest in het luchtfilter zit. En als je het filter toch open hebt kan je ook gelijk starten op drijfgas.
Grote kans dat de koppeling vastgeroest is. Die kan je met geweld weer loskrijgen. Koppeling in en dan remmen.
Of met de koppeling in lopen en dan in de versnelling trappen.
 
Hoi Iedereen. Bedankt voor de tips en reacties. Ik neem de motor rond december waarschijnlijk over. Zodra dat het geval is zal ik wat foto's plaatsen. Bijgewerkte lijstje ziet er nu zo uit:

*uit de schuur rollen
*lucht in de banden

*benzine uit de tank en nieuwe erin
*handmatig filter tussen tank en slangen zetten

*olie vervangen, goedkope erin
*bougies eruit

*WD40 in de cilinders spuiten
*eerste versnelling met de hand vooruit drukken, zodat de motor een paar keer goed rond gaat

*goedkope olie eruit
*olie filter vervangen
*olie dikke erin 20-w50 in blok
*olie (remmen, kardan) vervangen
*nieuwe bougies erin
*luchtfilter schoonmaken
*carburateur schoonmaken

*accu vervangen
*starten?
*5 minuten laten lopen
*paar meter mee rijden

*banden vervangen
*remmen controleren (paar keer goed remmen, trommel los en controleren)
*stekkers achter lamp en tank even los, insmeren met vaseline

?naar monteur rijden (rustig) voor grote beurt (1Km verderop)?

*tassen achterop
*eten mee
*tent mee
*lange vakantie?

Wat doet/controleert de monteur nu nog eigenlijk in dit verhaal? :-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan