BMW r65 met Munit lekt stroom

Airhead65

Rookie
7 jun 2018
15
0
Amsterdam
Beste forumleden. Ik heb afgelopen zomer een BMW r65 omgebouwd en de gehele bedrading vervangen door een Munit en bijbehorende bedrading. Nu werkt bijna alles, de motor loopt, maar wanneer ik de ignition lock uitzet zou ook alles uit moeten gaan. Echter blijven de componenten die aangesloten zijn op de AUX 1 uitgang (ik heb een extra stekker ertussen zodat ik meer onderdelen op de AUX 1 kan aansluiten) aan en gaat de accu dus snel leeg. Kan iemand aan mijn bedradingsschema zien wat hier mis gaat? Ook kan ik de motor niet meer uitzetten. Na een enorme knal die vanonder de motor vandaan leek te komen kan ik de motor niet meer met de combinatie van knoppen op het stuur uitzetten. Afzonderlijk werken deze knoppen nog wel (zie schema Horn+Light)..
DFB2C818-3B29-407F-9567-8264D23D7E49.jpeg
 
kan je dit eens uitleggen ???

DFB2C818-3B29-407F-9567-8264D23D7E49.jpeg


van rechtsboven -een massa-aansluiting- vertrekken een hoop draden al dan niet over schakelaars om daarna weer allemaal samen te komen in "mBUTT" ???? en vandaar een ingaand signaal naar "___" (kan het niet lezen).
 
Beste Janbros, de draden vertrekken vanaf het stuur en niet andersom. De M button van motogadget is een speciale toepassing om de draden van alle schakelaars op het stuur in het stuur aan te sluiten op dit apparaatje zodat er maar 1 draad naar de M-unit hoeft. De M-unit verzorgd dan vervolgens of er componenten aan of uitgeschakeld moeten worden. Echter moet er van elke knop op het stuur nog wel een massadraad worden aangesloten. Dit zijn al die draden die ik naar een centraal punt heb laten lopen in een lasklem, die vervolgens weer is aangesloten op de massa-aansluiting van de M-unit. De M-unit is dan weer aangesloten op de massa van de accu..
 
Wat zegt de app als je contact maakt met de M unit? Daar zit een soort van storingszoeken op volgens hun website.
Maar wat zit er verder op de stekker van de AUX1? Word de AUX1 niet uitgeschakeld als je het contact uitzet? (even meten).
Wat voor een stekker hebben we het over bij de AUX1? En als je deze stekker dan loskoppet, loopt de accu dan niet leeg?
 
Wat zegt de app als je contact maakt met de M unit? Daar zit een soort van storingszoeken op volgens hun website.
Maar wat zit er verder op de stekker van de AUX1? Word de AUX1 niet uitgeschakeld als je het contact uitzet? (even meten).
Wat voor een stekker hebben we het over bij de AUX1? En als je deze stekker dan loskoppet, loopt de accu dan niet leeg?
Volgens mij is dat blokje met aux een knooppunt naar uitgang aux en ‘gen’ het lampje van de dynamo. Deze staat weer regelrecht op de plus van de accu.
Als dat zo is, dan staat alles verbonden met die aux uitgang onder constante spanning, ook de uitgang zelf.
Daardoor zou het zomaar kunnen zijn dat de ontsteking onder spanning blijft staan na het uitzetten van het contact.

En dat kan niet de bedoeling zijn.

de m unit, als die daar niet voor beschermd is, kan daar ook kapot door gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Na de Kabelboom uit te meten kwam ik tot de vaststelling dat, zelf met contact uitgeschakeld, er 12 volt bleef staan op mijn spanningsregelaar. Heb een relais geplaatst op de + tussen spanningsregelaar en batterij zodat deze spanning onderbroken wordt bij uitschakelen contactslot. Hierna nooit nog een probleem gehad ;)!
 
Wat zegt de app als je contact maakt met de M unit? Daar zit een soort van storingszoeken op volgens hun website.
Maar wat zit er verder op de stekker van de AUX1? Word de AUX1 niet uitgeschakeld als je het contact uitzet? (even meten).
Wat voor een stekker hebben we het over bij de AUX1? En als je deze stekker dan loskoppet, loopt de accu dan niet leeg?
Ik heb de Munit basic niet de blue, waar de app bij zit. Ik heb nu allee de GEN/Laadlamp en de teller op de AUX 1. Wanneer je deze loskoppeld dan is het circuit onderbroken idd en zal de accu niet leeglopen. De genlamp is verbonden met de spanningsregelaar EN met de mainfuse die vervolgens weer is verbonden met de plus van de accu.
 
Volgens mij is dat blokje met aux een knooppunt naar uitgang aux en ‘gen’ het lampje van de dynamo. Deze staat weer regelrecht op de plus van de accu.
Als dat zo is, dan staat alles verbonden met die aux uitgang onder constante spanning, ook de uitgang zelf.
Daardoor zou het zomaar kunnen zijn dat de ontsteking onder spanning blijft staan na het uitzetten van het contact.

En dat kan niet de bedoeling zijn.

de m unit, als die daar niet voor beschermd is, kan daar ook kapot door gaan.

Dit is denk ik wat er aan de hand is. Nu nog de oplossing. heb je ideeën?
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Na de Kabelboom uit te meten kwam ik tot de vaststelling dat, zelf met contact uitgeschakeld, er 12 volt bleef staan op mijn spanningsregelaar. Heb een relais geplaatst op de + tussen spanningsregelaar en batterij zodat deze spanning onderbroken wordt bij uitschakelen contactslot. Hierna nooit nog een probleem gehad ;)!
Hmm ok. is dit niet een beetje een tussenoplossing? Het zou volgens mij op een manier moeten kunnen zonder pleisters te plakken. Ik heb er alleen te weinig verstand van om te bedenken hoe :(
 
De (accu) plus die naar de lamp wegnemen omdat deze al een plus van de aux krijgt. Je hebt nu geen massa naar de lamp en die heeft hij juist wel nodig. Daarbij heb je het lampje nu louter decoratief gebruikt, wanneer je nu een massa aan het lampje legt gaat hij branden en dat is nou juist niet de bedoeling van dat specifieke lampje. Deze hoort te branden wanneer de dynamo niet meer bijlaad. Heel dat lampje op die plek is gewoon onzin.
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Na de Kabelboom uit te meten kwam ik tot de vaststelling dat, zelf met contact uitgeschakeld, er 12 volt bleef staan op mijn spanningsregelaar. Heb een relais geplaatst op de + tussen spanningsregelaar en batterij zodat deze spanning onderbroken wordt bij uitschakelen contactslot. Hierna nooit nog een probleem gehad ;)!
Hmm ok. is dit niet een beetje een tussenoplossing? Het zou volgens mij op een manier moeten kunnen zonder pleisters te plakken. Ik heb er alleen te weinig verstand van om te bedenken hoe :(
Dat is geen lapmiddel maar eigenlijk een solide oplossing.
 
De (accu) plus die naar de lamp wegnemen omdat deze al een plus van de aux krijgt. Je hebt nu geen massa naar de lamp en die heeft hij juist wel nodig. Daarbij heb je het lampje nu louter decoratief gebruikt, wanneer je nu een massa aan het lampje legt gaat hij branden en dat is nou juist niet de bedoeling van dat specifieke lampje. Deze hoort te branden wanneer de dynamo niet meer bijlaad. Heel dat lampje op die plek is gewoon onzin.
Hi Willem, dank voor je reacties. Ik heb de blauwe D+ die uit de regulator komt en normaal naar de GEN-lamp loop dus nu opgesplitst in een draad naar GEN en Accu+. Omdat ik de originele D+ die uit de spanningsregelaar komt heb gebruikt EN omdat er een verbinding tussen REG/REC en accu moest komen heb ik deze keuze gemaakt. Ik heb volgens mij al eens de AUX1 output los gehaald maar dan valt alles uit. Ik heb wat op andere fora gevonden hierover en bijgevoegd. Mogelijk helpt dit.

FA3E0DFE-A3C2-4160-9FD5-EF5704B939CC.jpeg
39BC5B0A-77F7-4D9D-9060-90A25B296ADE.jpeg


Ik zit er ook aan te denken de oude spanningsregelaar/diode combo te vervangen voor een moderne REG/REC, ook omdat ik een lithium accu heb. In het schema dat hier bij zit zie ik ook geen GEN lamp meer terugkomen:
671AE802-E37B-489E-A549-852928CA75F1.jpeg
 
zo heb je zowel de spanningsregelaar geëlimineerd en het laadlampje (GEN). Dit kan dus sowieso niet.. in het originele schema zie je dat er alleen een D- en DF van de dynamo naar de regulator lopen en dan nog de blauwe D+ (diodeboard) naar de regulator. Van deze blauwe D+ gaat 1 draad in de regulator en komt er ook 1 weer uit. En die loopt in de fabrieksversie naar het laadlampje.
 

Bijlagen

  • wiring stator.jpg
    wiring stator.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 19
Pfff, wat ik bedoel is dat je wanneer je dit zo even doet je kan meten of er spanning op je bobine blijft houden na het afschakelen van het contactslot.
Dat dat zo niet klopt dat weet ik.
Aha, ok dan snap ik je. Ja je hebt hier te maken met een totale nitwit op het gebied van elektronica. Het is op zich al een wonder dat ik een "werkende" motor heb..
 
Goedenavond, ik zit eigenlijk met een probleem waar ik niet uit kom, en nu lees ik dit topic en ik denk dat er hier wel een paar zitten die mij kunnen helpen.

De laatste weken ben ik ook bezig om de kabelboom voor mijn projectfiets (R80/7 uit 1978) te maken. Nooit eerder gedaan en elektriciteit is niet echt mijn ding, maar nu ik er begonnen ben leer je er toch van en stiekem vind het nog best leuk ook nog, dat gepiel met draad en schema's. Nu heb ik eigenlijk nog een paar vraagjes: Ik gebruik een Motogadget M unit blue, geweldig ding! Geïntegreerde relais in de unit (knipper/claxon/start), kabelboom kan simpel en relatief snel opnieuw opgebouwd worden.
Nu loop ik redelijk tegen het einde aan, alles wat aangesloten is werkt tot nu toe. Knippers, verlichting, teller, toeter, en de startmotor gaat rond. Nu heb ik twee vraagjes: Omdat ik geen los startrelais heb gebouwd, hou ik de blauw draad over die van de diodeplaat afkomt en volgens het origineel schema via het laadstroomlampje terug naar het startrelais gaat. Nu wil ik het lampje vervangen door bijvoorbeeld een weerstand maar waar ga ik er mee naartoe door het ontbreken van het startrelais?
Tweede vraag: de rode draad van de diodeplaat zorgt voor stroom van de accu. Deze zit aangesloten op de startmotor. Ik wil graag een hoofdzekering plaatsen van 40 ampere. Origineel werkt het systeem met het laadlampje, zonder laadlampje laad de accu niet bij. Via welke weg geeft het laadsysteem zijn stroom terug aan de accu? Hoofdzekering moet tussen laadsysteem een plus van de accu, maar waar zet ik deze nu neer?
Als ik bijvoorbeeld ook een reg/rec systeem erop monteer, deze heeft geen lampje nodig begrijp ik? En deze krijgt dan zijn benodigde stroom van de AUX uitgang (AUX1 of AUX2? AUX 1 heb ik mijn achterlicht op branden) van de M unit? AUX2 heeft twee uitgangspoorten. Krijgt stroom na contact, op één poort heb ik de voeding van de teller gezet. Dan zou ik het reg/rec systeem eventueel op die tweede poort kunnen aansluiten? Want rec/reg dient ook pas spanning te krijgen na contact.

Bedankt voor jullie eventuele hulp.



full


full


full
 
Heb de diodeplaat en spanningsregelaar er al af geschroefd, krijg zo de reg/rec binnen. Toch maar besteld van de week. Geschakelde plus op de m unit aansluiten en rode draad naar de accu met 40A zekering daartussen. Rest van de draden volgens schema.
Vandaag maar eens verder sleutelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan