BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Nou dat “trail braking” verhaal lijkt mij een beetje flauwekul eerlijk gezegd. Het percentage dat je wielbasis kleiner wordt lijkt mij 1a2% hooguit, zou dat nou zoveel verschil maken?

Maar ik ben geen motorfietsgeometriedeskundige dus wie weet.


Wat ik eerder denk is dat als je remt, je vanzelf met je bovenlichaam tegen de handlebars leunt. Zo wordt het makkelijker om een beeje meer links of rechts te duwen en wat denk je...................zo stuur je.

Tot zover mijn mening.
Beetje tegen het linker handvat duwen om naar rechts te gaan en een beetje tegen het rechter handvat duwen om naar links te gaan bedoel je?
 
Toe maar, was dat allemaal meegenomen in het goedgekeurde budget?
Ik ben wel benieuwd naar de Navigatie vergrendeling, de pdf op de site is wat vaag.

Klopt, bovendien is die pdf “outdated”, bij de eerdere versies moesten de draadjes naar de centrale vergrendeling van “het handschoenen vakje” worden ontbloot en dan een aftappertje er op gesoldeerd. AbhteH heeft geloof ik met lasdoppen gewerkt, hij had 1 vd eerste versies van dit slot systeem. Nu leveren ze er een Y-kabeltje bij, maakt het installeren dus nog kinderlijk eenvoudiger. Zodra ik het spul binnen heb en de RT (niet onbelangrijk) zal ik een foto verslagje van de montage plaatsen en proberen die wat helderder dan de pdf van oldtimers.si te maken.
 
Zoeken op "Trail Braking" in Joep Tjoep geeft een Tsunami aan filmpjes. Onderhand denk ik dus dat ik dan kennelijk toch gek ben of het niet snap. Ben daarom benieuwd naar jullie gedachtes hier over....

Een collega van me begon er ook al over, maar ik merkte eigenlijk dat ik dat altijd al (ongeveer) deed. Remmen tot de apex, gas erop en er weer uit. Zo kan je snel de bocht door en hoef je m niet eerst helemaal op constante snelheid te krijgen. Ook fijn, door vroeg gas erop richt de motor zichzelf weer op, als je dat mooi vloeiend doet hoef je daar zelf geen moeite voor te doen en rijd je snel maar comfortabel. Heb wel het idee dat de zijkanten van het loopvlak vd achterband wat harder slijten hiermee.

Of de veranderende geometrie helpt bij bochten aansnijden? Geen idee! In theorie heb je meer grip op je voorwiel bij remmen, want gewicht verplaatst naar voren. Wellicht dat dit al voldoende is bij de telelever die minder duikt.

Ik rijd zowel S1000RR als R1200RT en neem mijn bochten bij beide motoren vergelijkbaar (Ja, ook op de RT even verzitten of een beetje naast hangen). Het zijn 2 compleet andere motoren maar ook de RT gaat heel rap de bocht om met deze techniek :Y (maar dat hoef ik jullie vast niet te vertellen)
 
Klopt, bovendien is die pdf “outdated”, bij de eerdere versies moesten de draadjes naar de centrale vergrendeling van “het handschoenen vakje” worden ontbloot en dan een aftappertje er op gesoldeerd. AbhteH heeft geloof ik met lasdoppen gewerkt, hij had 1 vd eerste versies van dit slot systeem. Nu leveren ze er een Y-kabeltje bij, maakt het installeren dus nog kinderlijk eenvoudiger. Zodra ik het spul binnen heb en de RT (niet onbelangrijk) zal ik een foto verslagje van de montage plaatsen en proberen die wat helderder dan de pdf van oldtimers.si te maken.
Ik blijf mijn bedenkingen bij het vergrendelen houden.
De Navigator is er zo vanaf en in de koffer of jaszak gestopt.
Een vergrendelde Navigator geeft gretige gefrustreerde graaier misschien de neiging wat anders van de motor te slopen, of met een ferme ruk is de Navigator er alsnog van af met een paar afgebroken nokjes in de houder tot gevolg.
 
Ik blijf mijn bedenkingen bij het vergrendelen houden.
De Navigator is er zo vanaf en in de koffer of jaszak gestopt.
Een vergrendelde Navigator geeft gretige gefrustreerde graaier misschien de neiging wat anders van de motor te slopen, of met een ferme ruk is de Navigator er alsnog van af met een paar afgebroken nokjes in de houder tot gevolg.

Ik reed enige maanden rond met een slot van de beurs. Tot op heden geen problemen. Bij de RT verwacht ik dat het voor de dief teveel moeite kost. Het alarm gaat jengelen en de dief weet ook dat een ferme ruk het apparaat zeer waarschijnlijk zal beschadigen en niets meer zal opbrengen. Uit een RT houder zo’n ding rukken lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan.
Daarbij komt dat de gemiddelde dief de waarde van een navigatie apparaat niet zal kennen. Heel veel marktwaarde hebben navigatie systemen niet meer...

Maar wie weet zit ik mis en kom ik eerdaags een vervelende verassing tegen bij de motor... Uiteraard zal ik daar dan ook verslag van doen hier.
 
Voordeel van het central lock slot voor de navigator is dat de unit er alsnog makkelijk af te halen is als de motor ergens geparkeerd wordt waar je het niet vertrouwd. Van de central lock af net zo makkelijk als bij een motor zonder dit slot systeem. Het mechanische slot van de beurs werkt met een sleutel en is daarmee net ff iets meer uitnodigend tot “ach laat maar zitten”. Een pre van het central lock systeem navi slot: als je bij een toertje een bakkie gaat doen en je bent vergeten de navi er af te halen, zit ie tenminste een stuk vaster als je de koffers allemaal op slot doet (ik meestal wel omdat de helmen in de topkoffer gaan, dat deed ik dus bij Sidney met een sleutel en dat ga ik straks met de central lock knop doen)....
 
Je hoeft de motor niet rechtop te zetten....dat gaat vanzelf tijdens het sterk afremmen in de bocht. Probeer maar eens op een stil stukje.

Als ABS Pro zijn werk goed doet, dan niet geloof ik (de motor remt af maar houdt de helling, ook wel bochten ABS genoemd terwijl voor dit fenomeen de banden geloof ik niet eens hoeven te blokkeren).

Er zwerft op YouTube wel een filmpje rond waar ze uitleggen hoe het werkt. Destijds vond ik dat zo overtuigend dat ik bochten ABS op de R1200RS uit 2015 heb laten “retrofitten” (software update was mogelijk als je Ride Modi Pro had want dan heeft de fiets een hellingsensor die hij voor dat remmen in de bocht gebruikt). Het naadje vd kous weet ik niet meer, alleen de moraal van het verhaal: het is een extra veiligheid.
 
Voordeel van het central lock slot voor de navigator is dat de unit er alsnog makkelijk af te halen is als de motor ergens geparkeerd wordt waar je het niet vertrouwd. Van de central lock af net zo makkelijk als bij een motor zonder dit slot systeem. Het mechanische slot van de beurs werkt met een sleutel en is daarmee net ff iets meer uitnodigend tot “ach laat maar zitten”. Een pre van het central lock systeem navi slot: als je bij een toertje een bakkie gaat doen en je bent vergeten de navi er af te halen, zit ie tenminste een stuk vaster als je de koffers allemaal op slot doet (ik meestal wel omdat de helmen in de topkoffer gaan, dat deed ik dus bij Sidney met een sleutel en dat ga ik straks met de central lock knop doen)....
Mijn huidige motor had de dealer al in bestelling staan met alle toeters en bellen (behalve audio) toen ik hem kocht.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik bij een volgende motor weer centrale vergrendeling zou kiezen, ook key-less ride zou niet meer mijn directe voorkeur hebben.
  1. Om puur met centrale vergrendeling te werken, moeten de sleutel sloten in ontgrendelde stand staan (aan de stand van het slot zie je dus niet of deze vergrendeld is of niet).
  2. De cockpit indicatie voor de vergrendeling zie je alleen als het contact aan staat.
  3. Het vergrendel drukknopje op het stuur vergrendeld of ontgrendeld (heeft geen stand indicatie).
  4. Met alleen de knopjes op de sleutel is het onmogelijk vast te stellen of de motor op slot staat of niet (ik vergeet altijd dat het knopje met BMW logo voor vergrendelen is).
  5. Ik heb de oude topkoffer die zowiezo geen centrale vergrendeling heeft (de nieuwe topkoffer met vergrendeling zit met een snoertje onder de achter buddy gekoppeld).
  6. In een tentje naast de motor liggen met je slimme sleutel blijft gewaagd: als je "goed" ligt kan de motor ontgrendeld worden.
  7. Ergens een stuk terug schrijf ik over een haperende sleutel met lege batterij tot gevolg: lege batterij betekend niet kunnen ontgrendelen en lastig kunnen starten. De zijkoffers kun je open krijgen door ze met behulp van de sleutel eerst van de motor af te halen, de zijvakjes krijg je niet open met alleen de sleutel, ik weet niet hoe je de nieuwe topkoffer open krijgt als de centrale vergrendeling niet werkt.
Bovenstaand zijn maar wat gedachtenspinsels die me toch laten neigen naar een ouderwetse sleutel met passieve transponder en alleen ouderwetse sleutel-sloten.
 
Laatst bewerkt:
  1. In een tentje naast de motor liggen met je slimme sleutel blijft gewaagd: als je "goed" ligt kan de motor ontgrendeld worden.

Daar heb je van die zakjes voor met metalen lining, zo heb je een kooi van faraday en is de zender "onschadelijk". Maar ik geef je gelijk, keyless ride zou ik ook niet zo snel hoeven. In het contactslot kan ik mn motorsleutel niet kwijtraken ;)
 
Daar heb je van die zakjes voor met metalen lining, zo heb je een kooi van faraday en is de zender "onschadelijk". Maar ik geef je gelijk, keyless ride zou ik ook niet zo snel hoeven. In het contactslot kan ik mn motorsleutel niet kwijtraken ;)
Met zo'n zakje haal je het voordeel van key-less ride weer onderuit, dan zal je zien dat je de motor 's morgens vroeg niet gestart krijgt omdat de sleutel nog bom-vrij aangekleed in je jaszak zit.
Misschien zit de toekomst in koppeling van de motor vergrendeling aan je telefoon.
Wat een luxe problemen allemaal.
 
Keyless Ride vindt ik op de RS prachtig. Ik slaap dan ook nooit in een tent. Bij mijn oude RT werd de kroonplaat altijd zwartig van de sleutel.
De centrale vergrendeling werkt ook met de afstandsbediening. Bevestiging dat de boel op slot zit krijg je dan als je de piepjes “alarm geactiveerd” hoort. Net als bij de auto van mijn vrouw. Ik kan daar prima mee leven.
Mijn topkoffer is met RT en al naar Overijssel vertrokken dus ik krijg een centraal vergrendeld exemplaar met extra remlicht. Voor mij is het wel lekker: een knoppie alles op slot. Is denk ik voor ieder een persoonlijke voorkeur.
 
Toen mijn zonen nog klein waren, was er wel eens de gedachte van 'goh, zou leuk zijn als ze later ook
motor gaan rijden en we samen trips kunnen gaan doen'.
Nou, dat is voor mij afgelopen dagen werkelijkheid geworden. Geweldig was het! Zo leuk om met je eigen kind
te kunnen doen.
Afgelopen donderdagavond naar Frankfurt gegaan, waar hij woont en sinds kort een nieuwe kawasaki ninja ZX-6R heeft.
Op vrijdag, zaterdag en zondag ons helemaal suf gereden in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italie.
In totaal 1.700 km gereden waarvan ongeveer een kleine 600km snelweg km's.

Op de vrijdag vroeg vertrokken en via de snelweg naar BadenBaden en daar via b500/schwarzwalderhochstrasse Zwitserland in.
Helaas minder ver dan gehoopt omdat we het laatste uur compleet wegregenden. Aan het begin van dat uur hadden we getankt en
omdat het al 19.30 was deed ik het voorstel om te kijken of er een plekkie vrij was in het bijgelegen hotel.
Zijn reaktie was hilarisch: 'Wil je nu al stoppen?' Ik lag echt dubbel. Wat heb ik hem toch goed opgevoed ;-)
En wat is dat Zwitserland toch ongelooflijk duur! Sjemig zeg.
Die dag 550km afgelegd.
Op zaterdag diverse passen gehad: Grimsel, Furka, San Bernandino, Gotthard en als laatste de Albula.
Die dag was echt slecht. Regen, regen en nog eens regen. En dan is het boven op de passen toch wel best
fris met een temp van 6 a 8 graden. Gelukkig van de middag droog en een zonnetje dus de Albula konden
we rijden met mooi weer. Wat een heerlijk ding is dat zeg!
Mooie 370km weggetikt.
Bij de voorbereiding was de Stelvio nog dicht maar is nu open. Ja, daar wilde hij toch wel naar toe. Okay, doen we dat.
Zondag dus als eerste naar de Stelvio. Vroeg op pad en daardoor heerlijk rustig. Hij kan um doorstrepen op zijn lijstje.
Door naar de Jaufenpass en vanaf daar binnendoor richting Insbruck.
400km's binnendoor en toen nog eens 400 snelweg km's. Best taai maar mijn zoon gaf geen krimp.
In plaats van 'petje af' was het 'helmpje af' voor hem.
Maandagochtend weer de 450km huiswaarts afgelegd.

We hebben allebei heerlijk genoten en in het najaar staat de volgende trip gepland. Dolemieten!!
Deze week voor mij echt wel btje bijkomen, want met in totaal 2.600km's ga ik dat ook wel 'voelen'.
De 200.000km nadert met rasse schreden.....

Oh ja, op de duitse kentekenplaten staan rechtsboven 2 getallen. Ik weet nu dus waarvoor die zijn. Dat zijn de maanden waarin er met de motor gereden mag worden. Dus 04-10 is van april t/m oktober. In Dld moet je eerst je motor verzekeren en bepalen in welke maanden je wilt rijden. Als je dat geregeld hebt kun je een kenteken aanvragen.

y4mEWHSOW_ebc0Zpbz9kSnQaRALdM9StkXp12U4WJAXJzAJ0bviW54oml5Yq6Ky5SVG6NvCXJ0Yqym298A739dRAKFrkmgYu-IX91DCChRcYaqFrIW7Zw31BoW0xj5iOPdWKCNIhTGCUtzDJFEXdlwUlAt8DbqDOkz4pRX9gVwdIK-9_4l10JvOlrnWg_OJFtyciGmbAvRdi5rqn-wIPLooHg


y4mhD20yRWUpooNbBevp-oSPidD9Zx7bBUJf1SPwV4BNWox_T0P_2YJwZMuNmaV4dHDRtCGBy1zIHl2JE4Iy4TzBsk48iQ3aICsM2v81RghDp3mBHAfaPgqZw5HqkQ2iWRXs3X8ZIpOslS6qzkU8jvwQofVf65sLdlVZHXuK6pVPVBlWhkJxSx5TBdveTd05w0wOiSERkHwOGZnehO4Sksz3A


y4mfKvfiAz5VN7j4T5DCo3mr4tD4Z4H6gNQ5pkhtmn45g_thfrdeu2OLUsefcMCEQcH32YaCn4rw9i3VogLCvevWv0JCrAeDR71pfTzYvYOn5buG1CsXpXFUxYc6YUPVrfISqLjWinVa-BxSRh2e5kvkjQLssiJkBy7YpfeB84L5RxS6wCcadqEfsMvdNWBlcXJ3E25Gm9Uv0nwjjQAWHsb1w
 
Dank je wel Wobbert! Op aanraden van ...Ron... ga ik de spelling toch maar aanpassen naar Spätzi. Spezi is een mengelmoes frisdrank dat ze in het land waar je zoon woont en waar je gestart bent met een gaaf rij avontuur met hem, maken van sinas en cola..... Staat Spätzi net wat sjieker.

Gaaf zo rijden met je zoon. Was behoorlijk kilometers vreten zo te zien. En een indrukwekkende muur van sneeuw zo diep in juni...
 
Plaatje zegt meer dan....

y4mrYwH5Ea73I3sXj9zjNlB__UPikFcySLmTMZT4rRD7NQhTXGAQ-yC5PxeAo5mYExd5AZjR2y865ux79iH8sRAHSRFofyqH4kbyLSd7FC-OvIjynPN9XX97lHDiHlrUzCueddMi2MUzWzbCSYwU0Vd60PPM7Gig1oCzAXjEqObp4kYYuzWkAL0KjcEfQzHtX2-D7BcWAV2zpeIMKH3ZyC9Ww


Mijn zoon gebruikt voor navigatie de Calimoto app en ik ben er wel van gecharmeerd moet ik zeggen. Alleen het al in- en uitzoomen en verschuiven is heerlijk op de telefoon. Ook optie 'snelwegen vermijden' dus dikke prima. Ik heb zelf nog een Zumo 350 maar dat lijkt zo onderhand wel een btje achterhaald.
 
Plaatje zegt meer dan.…
Mijn zoon gebruikt voor navigatie de Calimoto app en ik ben er wel van gecharmeerd moet ik zeggen. Alleen het al in- en uitzoomen en verschuiven is heerlijk op de telefoon. Ook optie 'snelwegen vermijden' dus dikke prima. Ik heb zelf nog een Zumo 350 maar dat lijkt zo onderhand wel een btje achterhaald.
Die app ziet er goed uit!
Ondersteuning for GPX bestanden en bezig met integratie met (toekomstige) motor-infotainment systemen (Apple CarPlay neem ik aan).
Hier ligt de navigatie toekomst :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan