BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Hoe lang zijn eieren eigenlijk fatsoenlijk houdbaar? Als in: zouden er ook kippen op zo’n varend vakantie dorp zijn om dagelijks verse eitjes te hebben?

6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.


Als je het doosje eieren regelmatig omkeerd kun je ze lang bewaren. Een ei gaat bederven als de dooier de schil raakt.
 
Kijk ik ff een week niet op dit topic en wat blijkt?
Nix rt gerelateerd gemist.
 
Godsamme, kom er nu pas achter dat dat vergrendelding van de koplampverstelling een soort snelverstelling voor duo-gebruik is _O-


Ik elke keer dat hele ding opnieuw afstellen :')
 
Godsamme, kom er nu pas achter dat dat vergrendelding van de koplampverstelling een soort snelverstelling voor duo-gebruik is _O-


Ik elke keer dat hele ding opnieuw afstellen :')
De oer R1200RT heeft de draaiknop op het dashboard, de R1200RT-LC heeft dit ding verstopt zitten in het voor-onder:
1545207347308.png
 
De eerste generatie R1200RT had inderdaad die handige draaiknop tbv finetuning van de koplamp niet.
Er zit wel een 'omklap-frutseltje' aan de koplamp, waarmee je de hele spiegel een tikje verzet.


Heb ook nooit begrepen waarom er links onder de tellerunit wel een soort van vormpje zit op het zwarte plaatwerk...

...de DOHC versie heeft daar idd wel een draaiknop zitten.


...het oudere model R12RT, idd geen draaiknop...
Ik zie dat ik wat informatie miste ;(
Die oude R1200RT heeft nog wel de degelijke armaturen met knoppen waarvan je niet vreest dat ze af zullen breken.
Het "nieuwe" standaard richtingaanwijzer knopje wende wel weer snel toen ik een paar jaar terug een DOHC ging rijden.
 
Nu ik eraan gewend ben vind ik die eigenwijze BMW knippers wel wat hebben eigenlijk, werkt goed. Maar goed, ze zijn er vanaf gestapt en dat is ook prima. Zijn de nieuwe knoppen zo slap dan?
 
Nu ik eraan gewend ben vind ik die eigenwijze BMW knippers wel wat hebben eigenlijk, werkt goed. Maar goed, ze zijn er vanaf gestapt en dat is ook prima. Zijn de nieuwe knoppen zo slap dan?
Het richtaanwijzer knopje lijkt en voelt nogal fragiel, maar het heeft al vele duizenden km "gebruik" overleefd op zowel mijn DOHC als nu de LC.
Toen ik de bouwjaar 2010 DOHC kocht in 2013 zijn kort daarna de knoppen sets aan beide kanten vervangen. Meest hinderijke storing zat in de cruise control. Ik vermoed dat er sprake is geweest van een slechte batch schakelaars, na de vervanging hebben de schakelaars tot verkoop in 2017 het prima gedaan, op de LC ondervind ik geen problemen met de schakelaars.
Als elektrotechnicus kan ik het trouwens ook geen schakelaars noemen, het zijn van die geleidende contactvlakken onder een rubbertje, die je door bedienen van de "schakelaar" op de spoortjes van een flexibele printplaat drukt. Een beetje vuil of vocht en het werkt niet meer.
 
M.b.t. de knoppen problemen.

Ik ben nu bezig aan mijn 3e RT en daar staat inmiddels ruim 96.000 km op de teller in nog geen drie jaar.
De eerste twee heb ik bij de dealer achter gelaten met allebei zo'n 150.000 km op de teller.
De motor heeft bij mij een zwaar leven en ik rijd er zo'n 1000 km per week mee.
's-Nachts staat de RT in een onverwarmde garagebox en overdag staat hij de hele dag buiten naast het kantoorpand in weer en wind.
In 9 jaar nooit geen problemen met de knoppen gehad op één keer na.

De motor was bij de dealer voor een onderhoudsbeurt en als service hadden ze de motor een keer voor me gewassen.
Dit was eigenlijk noodgedwongen omdat de motor eigenlijk gewoon te vuil was om aan te pakken laat staan om aan te sleutelen. :+
Daarna is de motor buiten geparkeerd alleen vroor het die dag een graadje of 2 en omdat er blijkbaar wat vocht in de bedieningsunit was gekomen werkte de richtingaanwijzer en ander schakelaars daarna niet meer zoals het hoort.
De linker bedieningsunit is vervolgens vervangen en het probleem was weer verholpen.

Groeten,
Robert
20160422_075506.jpg
 
Zo'n nieuwe ziet er toch ook wel erg prettig uit... Drie keer een RT op rij? Dan bevalt ie jou wel errug goed :Y


Ik ben er zeker blij mee, maar als ik hem nu zou moeten vervangen denk ik niet dat ik direct weer een RT zou kopen. 't Is een heerlijk ding om mee te cruisen en sturen en met woon/werk in de huidige omstandigheden pak ik niet zomaar wat anders, maar ik vind de boxer als blok toch een beetje tegenvallen. Had er meer van verwacht, met alles wat ik erover gehoord had. Hij trekt niet lineair, bij het schakelen houdt ie even in tenzij ik zonder koppeling schakel (lijkt alsof ie op een 80% map loopt zolang je de koppeling niet volledig uit hebt? :?), en ik vind eigenlijk dat ie net wat te weinig pit heeft om de RT vlot van z'n plek te krijgen en op de snelweg goed mee te komen. Ik zou de koppelingsschakelaar kunnen doorlussen, als die niet verbonden was aan de cruise control. Zowel m'n KTM als zéker de Bandit trekken veel harder aan de armpjes. Ik heb hem daar niet voor, maar ik mis toch wat.

Denk persoonlijk dat ik over een jaartje of zo zachtjes aan naar een K1600GT ga zoeken... Even een spaardoelletje stellen, dat wel :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan