BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Die fraaie karakteristieke witte tegels in de metrostations, en die mooie geglazuurde goudkleurige 'schilderijlijsten' zijn trouwens allemaal aan het verdwijnen in Parijs. De stations worden grondig aangepakt (ook tgv de veiligheid van de reizigers), maar het wordt er helaas niet fraaier op...

Die metro tegeltjes zijn begin jaren 90 ook mega hip geweest in de bouwmarkten. Geen badkamer of keuken werd meer opgeleverd zonder metro tegeltjes... ons huis heeft ze dan ook in de badkamer, door de vorige bewoner er in gezet (nou ja, dat had ie uitbesteed aan Polen waardoor het afwateren naar het afvoerputje in de douche ook een beetje op zijn Pools gaat, nl met zo’n trekdingie).
Jammer dat Parijs niet EN kan revoveren EN die tegeltjes daarbij kan blijven gebruiken. Zal een centen kwestie zijn denk ik en dat ligt daar momenteel wat gevoelig...
 
Vrouwennamen?
De ene zit nie lekker, zo te lezen.
De andere heeft de naam van de hond van mijn collega.

Het zadel van Sidney (vast niet de hond vd collega?) zit uitstekend mag ik wel zeggen. Corbin zadel die de vorige eigenaar van Sidney nog op zijn RT had voor die de DeeOoHaaCee kocht, pre-DOHC past op de DOHC (maar niet op LC). Zadeltje heeft dan ook een rijk verleden en dat was het zadeltje ook wel aan te zien.... Heb nog wat met poetsmiddel het aanzien van het echt lederen zadel te verfraaien, maar 20k km verder was dat ook al weer verdwenen... Tijger leathers heeft dat inmiddels mooi opgelost met een passend velletje en de zetel meteen voorzien van warmhoudplaatje die dezer dagen met “dubbele temperatuurcijfers” weer ff af kan (meteorologische winter schijnt begonnen te zijn alleen lijkt het weer zelf dat nog niet te weten), maar tot een paar dagen terug mijn bips voorzag van zeer welkome warmte.

RooS (de hond vd collega?? Is anders ook een prima naam voor 33,33% van een alleraardigst triootje zingende soapsterretjes) heeft nog het BMW originahl sessel. Zit niet echt beroerd of zo. Is bij eerdere lichtingen BMW fietsen wel beroerder geweest, het zit gemak op “af fabriek” zadeltjes (wat BMW kennelijk erkende door in de catalogus “Comfort zadels” op te nemen, uiteraard tegen meerprijs, waarmee het standaardzadel dat klaarblijkelijk dus niet was: comfortabel). Dus daar lijkt BMW recentelijk goede stappen te hebben gezet. Want dat bruine zadel bijv van de Spezial 719 LC RT uitvoering zit echt minimaal net zo best als het Corbin zadel. En het relatief nieuwe OEM zadel van RooS, dat zit dus...mwah... OK.... Zeker niet “slecht”. Maar als een Corbin zadel het vergelijkingsmateriaal is....dan zit het nog niet net zo vorstelijk als dat Corbin ding.
 
Toch jammer. In London heb je ook nog de traditionele Leslie Green underground stations, ook van die mooie tegeltjes overal. Lekker sfeervol, maar ‘t verdwijnt daar ook hoor...
 
Of de bijkeuken of het toilet... tegeltjes waren in 2003 denk ik in de uitverkoop.

Zo nieuwerwets als in Parijs met glazen veiligheidswanden is de metro in Moskou niet. En ik denk ook niet dat Poetin het moderniseren van de metro hoog op de prioriteitenlijst heeft staan... de stations van de “cirkellijn” zijn net musea...
De metro’s zelf voor een belangrijk deel trouwens ook: houten wandjes in metro wagons uit de jaren 50 dat het piept kraakt en steunt...
dscn1369.jpg
moskou (38).jpg

moskou (164).jpg
 
maart2011 030.jpg

maart2011 028.jpg

1 van die stations heeft luchtvaart als thema. Zie je van dit soort schilderijen als je omhoog kijkt in de koepeltjes. En daar zijn er nogal wat van...
maart2011 031.jpg
 
Wat doe jij daar nou? :?
Ben er vorig jaar geweest met een rondleiding.
Buitengewoon indrukwekkend, zeker als je ziet wat daar logistiek allemaal nodig is.
 
Prachtig daar.
Elk jaar kom ik er wel langs als ik naar het Fehnweekend ga.
Al heel wat zeekastelen daar zien liggen, ik vraag me af hoe zo'n ding door dat slootje naar zee gaat.
Helaas nog nooit binnen geweest.
 
Mooi filmpje, en dan wordt er in Emden nog een boel afgebouwd i.v.m. het gewicht.
Tijdens mijn rondleiding werd verteld dat er alleen al aan bestek 6 ton naar binnen ging, bizar eigenlijk.
 
Zoon heeeel groot 'ding' past ook nog maar net door 'dat slootje' richting Dollard, en daarna naar open zee.

Omdat het 'slootje' ook met hoog en laag water kan werken (getijden), en er ook nog zoiets op gezette tijden als springtij bestaat, EN er ook nog extra water 'dat slootje' ingepompt kan worden, is het mogelijk om de die grote 'dingen' toch nog de Dollard in te manoeuvreren.

En dan onderweg met de nodige obstakels. Om een idee te geven ; onderweg een spoorbrug..., en die wordt dan deels gedemonteerd..., ik zeg : een filmpje

Indrukwekkend.

Zo reed ik enkele jaren geleden 's-morgens, donker enzo, naar het werk (op de motor) ri Alkmaar en passeerde de Wijkertunnel op de A9 op het moment dat er een dergelijk flatgebouw door het Noordzeekanaal voer ri IJmuiden. Geloof me... Je hebt echt de illusie dat er een flat oversteekt. Heel bizar
 
...bedenk ook ff hoeveel gekookte eitjes er per ochtend klaar moeten liggen...
Hoe lang zijn eieren eigenlijk fatsoenlijk houdbaar? Als in: zouden er ook kippen op zo’n varend vakantie dorp zijn om dagelijks verse eitjes te hebben?

6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.
 
Hoe lang zijn eieren eigenlijk fatsoenlijk houdbaar? Als in: zouden er ook kippen op zo’n varend vakantie dorp zijn om dagelijks verse eitjes te hebben?

6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.

Daar heeft Archimedes toch een keer iets over geroepen?
 
...6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.
Haha, dat vraag ik me juist altijd af van die luchtvaartuigen…. en dat vindt jij juist heel normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan