BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Over ruiten gesproken.

Hebben jullie ook dat insecten die zich op één of andere manier te pletter weten te vliegen tegen de achterkant van de ruit?

Iedere keer als ik de ruit schoonmaak valt het mij op dat er daar ook vliegen- en muggenlijken zitten.

Zo langzaam rij ik toch echt niet.
Ja zeker, zie een paar berichtjes terug "Het briljante ontwerp van de RT ruit zorgt voor een zich langzaam ophopende en naar verloop van tijd hinderlijk in het oog lopende hoeveelheid insecten resten en straat vuil waar geen normaal mens bij kan".
Hoe het aerodynamisch zit weet ik niet, maar de spetters insecten inhoud zitten soms tot bijna boven aan de binnenzijde van de ruit.
 
...beter aan de binnenkant van de ruit, dan op de buitenkant van het gebit... :+



vliegen.jpg




...dan maar geen 'echte' motorrijder... ;)



.
 
En haal de zijbeplating eens weg: ook daar verzameld zich na een serieus aantal km's straatvuil en biologisch afval.
Recent bij het loshalen van de binnenbekleding van mijn helm voor een wasbeurt kwam ik een nagenoeg intacte vlieg tegen die het meerijden niet overleefd had.
 
1409293
956099C5-C9B8-4818-ADC1-E563D3347577.jpeg


Ik heb zo’n comfort scherm, deze is wel iets breder maar absoluut niet hoger (waar herrn BMW beweert dat hij dat wel is)
 
Ik heb zo’n comfort scherm, deze is wel iets breder maar absoluut niet hoger (waar herrn BMW beweert dat hij dat wel is)
Ik heb zojuist mijn burgermansruit even opgemeten:
Breedste breedte (over de heupen): 61 cm.
Hoogte over de hartlijn gemeten: 60 cm.

Zoiets dus (sorrie voor het misbruik van je foto), de maten in rood zijn van de standaard R1200RT-LC ruit:
1409296
 
Laatst bewerkt:
Zoals jij de maten er in tekent lijken de ruiten even groot.
Ik heb ze op elkaar gelegd en dan is de comfortruit aan beide zijden een paar centimeter breder.
 
Zoals jij de maten er in tekent lijken de ruiten even groot.
Ik heb ze op elkaar gelegd en dan is de comfortruit aan beide zijden een paar centimeter breder.
De 61 cm is toch echt correct gemeten, wellicht dat de comfortruit daarboven breder doorloopt (minder versmalt).
Ik heb het idee dat bij mij de breedte wel prima is, de ruit zou misschien wat hoger mogen, maar als ik hem wat hoger zet dan ik nu meestal heb dan rijdt het ook niet comfortabel.
Luxe probleem denk ik, zeker als ik weer eens op een blote motor rijd en de volle rijwind ervaar.
 
1. Wat een knappe staaltjes foto sjop van Ron.
2. Ik heb ook de burgermans ruit. Zou niet weten waarom ik die comfort ruit zou willen, als het om windbescherming alleen gaat. Dus dan gaat het om dat zwarte vlak dat het vuil uit het zicht houdt. Beetje pover van meneer BMW dat dit niet ook op mijn standaard ruit zit. Dat ik dus voor “The Looks” en het comfort van minder vaak voor schoonmaken de ruit los moeten maken, dus tot aanschaf van een prijzige comfort ruit over moet gaan.... Vindt persoonlijk dat ik recentelijk Herrn BMW voldoende gespekt heb. Ofwel net als Ab een MP buitenkansje afwachten (wel met “R1250RT” er op), anders de Ron spuit procedure doen. Wat Ab denk ik bedoelt: door het intekenen van de correct gemeten afmetingen van de standaard ruit op de comfort ruit, wordt de indruk gewekt dat de standaard ruit dus ook 61 cm breed is daar op die plek van die pijltjes. En dat is ie dus niet als je de comfort ruit over de burgermansruit heen legt.
3. Ja, ik heb ook dode insecten aan de achterzijde vd ruit... en dat komt volgens mij juist niet van langzaam rijden.
4. Dat siliconen ding tegen krassen veroorzaakt door mijn airbag klik kabel ding:
1409397


Ik zit er over te denken die zijkantjes boven die “over de gleuf” uitsteken bij de gleuf af te snijden. Wat vinden jullie?

5. Vandaag eens anders binnendoor naar het werk gekard. Langs Hilversumse Meent, toen langs schattige en vooral smalle dijkjes.

6. Die band vd fabriek doet het best leuk. Morgen eens nauwkeuriger kijken wat er nou precies om ligt.

7. Wat een belachelijk lekkere motor. Al weer 450 km op de telleRT. Waarschijnlijk kijken of die 1.000 km beurt niet wat eerder afgesproken moet worden...

8. Bij de 1.000 km beurt toch maar USB laadpuntje in het handschoenenkastje laten knutselen. Is niet goedkoop maar die suffe Smart Phone van mij mot halverwege de dag aan de prik. In dat smartphone kastje lijkt me best handig.

9. Band reparatie set heb ik achter het rechter luidspreker gaasje weggewerkt. Ik denk er over een kleine torx 25 aan mijn sleutelbos te doen en groene kaart, schadeformulier en spanbandje achter linker luidsprekergaasje weg te prutsen. Je pakt hem er vrij makkelijk af als die 2 torxjes los zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heeft hier iemand de BMW Led verstralers/mistlichten op zijn RT? Wat zijn de ervaringen?
Vanavond (ben net thuis) voor het eerst in het donker met Spätzi gereden. “Koplamp Pro” doet meer vernuft vermoeden (meedraaiende LED of Xenon verlichting) dan dat het is (2 liggende halve maantjes LED strip dagrij verlichting).
Met groot licht een lekkere bak licht, met dimlicht zie je aan de zijkant de plekken die waarschijnlijk die (niet goedkope, natuurlijk niet, want BMW) LED verstralers zouden kunnen invullen met licht.

Vindt ze alleen wat afbreuk doen aan de elegante classy uitstraling van Spätzi, da’s ook waarom ik ze niet mee onderhandeld heb in de aankoop deal..
 
  • Foto sjop Ron: ja hij kan er wat van :t
  • Ruit: conclusie lijkt dus dat de comfortuit misschien net een iets andere wulpse vorm heeft en het tanga slipje tegen om dod insecten te verhullen.
  • Insecten aan de achterzijde vd ruit: volgens mij niet nieuw op de LC, de DOHC had ten minste last van vuil achter de ruit en ik geloof ook nu en dan een verdwaald insect.
  • Dat siliconen ding: eerlijk gezegd vind ik het zo niet smoelen, het zou de vorm moeten hebben van het middenvlak, afsnijden op de gleuven maakt het wellicht iets fraaier, je blijft wel de inhammen in de siliconen zien.
  • Vandaag eens anders binnendoor naar het werk gekard. Langs Hilversumse Meent, toen langs schattige en vooral smalle dijkjes.
  • Banden: ik meen al op een foto van je Metzler gezien te hebben.
  • Beurt: mijn LC schreeuwt om een 30k beurtje.
  • USB laadpuntje in het handschoenenkastje: past je smartphone in dat vakje? Mijn IPhone6S past er niet in, ik heb een Optimate O105 USB stekker die ik in voorkomende gevallen in het 12V contact rechts-voor prik, telefoon in m'n binnenzak en kabeltje van USB lader via een flap van de jas en de bijna dicht rits van de zak naar de telefoon (zo heb ik de afgelopen motor vakanties rondgetoerd).
1409411

  • Bergvak achter luidspreker gaasje: geniaal, ik ga daar ook eens naar kijken :t
  • Verlichting: ik was aangenaam verrast door de betere lichtbundel van de LC vergeleken met de dubbele lamp van de DOHC, ik voel geen noodzaak voor de verstralers. Geniaal van de oer R1200RT en DOHC vond ik de dubbele lampen voor en achter, of te wel 1 lamp defect geen probleem. Bij de LC zit je met een defecte koplamp gelijk in het donker en zul je grootlicht moeten voeren. Voorlampen vervangen op de LC is net zo lastig als bij de huidige gemiddelde auto en vergt haakse bewegingen van een smal handig handje, waarom geen LED? :(
 
Ik zou die hele baan (laten) doen door een wrapper; van achter helemaal door naar het balhoofd.
De wrappers kunnen die baan dan mooi in het gleufje vouwen en de vulopening netjes uitsnijden.
Je zie ter dan helemaal niks meer van én de hele baan is beschermd tegen de toekomstige tanktas.

Als je zoveel geld uit geeft voor een motor is dit relatief peanuts.
 
...en een paar spaRTaanse rode dingetjes lukt ook nog wel... ;)

Een zg. Perlmutt Weiss Budget-Spezial Option 720... :+

...en ook gelijk maar ff die foeilelijke reflector van de voorvork afgehaald... :/



i-7w8PCsm-L[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
...vinnut niet eens gek staan..., eigenlijk... :/

Eigenlijk nog de velgen zwart, dat 'goud' op de voorvork zwart, het blok zwart, en de klepdeksels donkerder (zoals bij de rode sport-variant).
En een zwart stukje in de ruit... :+
 
Laatst bewerkt:
@...Ron...

Waar heb je dat BMW embleem vandaag gehaald en welke diameter heeft het?

Wil ook zoiets op de kroonplaat van mijn BMW plakken.

1409428
 
@...Ron...


Waar heb je dat BMW embleem vandaag gehaald en welke diameter heeft het?
Wil ook zoiets op de kroonplaat van mijn BMW plakken.

Bekijk bijlage 1409428

Dat is 'gewoon' het standaard embleem wat er daar bij een DOHC in zit.
Heb het ding alleen mat wit/mat grijs laten spuiten.

Idem als die 'verchroomde' dopjes in die stuurhelftbouten..., standaard zijn dat van die grove imbusbouten..., en daar gaat 'prut' inzitten..., dus..., ff een paar afdekdopjes in gedrukt.

Staat net ff netter vind ik.
 
Ik meen te zien dat U een 2007 RT heeft, en die versie heeft (ff uit mn hoofd) daar gewoon een zwarte afdekdop zitten.
Toch ?

Bij mijn ex-2006 versie, heb ik op die zwaRTe plastieken dop, een passend aftermarket BMW embleem geplakt.



i-N5HJ3Tk-L.jpg


i-rfQT8sz-L.jpg


2006 R1200RT



.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen te zien dat U een 2007 RT heeft, en die versie heeft (ff uit mn hoofd) daar gewoon een zwarte afdekdop zitten.
Toch ?

Bij mijn ex-2006 versie, heb ik op die zwaRTe plastieken dop, een passend aftermarket BMW embleem geplakt.
.

Ik heb inderdaad een 2007 RT. persoonlijk vind ik de kroonplaat met embleem stukken mooier staan dan zonder. Nu zit ik dus inderdaad tegen een (lelijke) zwarte afdek dop te koekeloeren. Enig idee waar ik zo'n aftermarket embleem kan bemachtigen?
 
Vaak zijn dat sooRT emblemen wel te verkrijgen bij zaken die auto-spulletjes verkopen. Dat zijn van die plakemblemen voor op velgdoppen, enzo.

Google ook maar eens op : bmw logo selbstklebend
 
Het zijn idd Metzeler Z8 banden. Vermoeden was er al ernstig, Metzeler had ik ook al eens gezien, maar de “Z8” markering zojuist definitief gespot. Fiets gedraagt zich prima, ook op het natte. Nou nog eens zien of die Z8 het ook net zo lang vol houd als de Dunlop RS3.
 
Terug
Bovenaan Onderaan