BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Intimiderend, dat dacht ik ook voordat ik erop gereden had. En ik rijdt niet bijster lang motor. Maar lang genoeg om deze pk's aan de hand te kunnen leiden (tot aan zekere grenzen, maar dat ligt aan jezelf/rechterhand). Maar de RT 14-17 of 1250LC wijkt weinig van elkaar af, knoppenwinkel en scherm ed, maar met de 6 cilinder heb je ze wel op een rijtje! Bovendien heeft de 1250 nog genoeg kinderziekten, want bij alle BMW is de tweede versie pas de betere versie.

P.S. Ik wilde na mijn RT eigenlijk een Triumph Trophy 1200 maar werd echt verliefd op de handelbaarheid van de K en die motor!

Nou heb ik van bitter weinig kinderziektes bij de introductie van de R1250RT gehoord tot op heden, tot mijn grote verassing ook eigenlijk... En we zijn stiekem toch al 9 maanden verder....

Ongetwijfeld is de K1600GT een beest van een apparaat met heerlijke rijeigenschappen. Ik kan er niets zinnigs over zeggen, behalve dan dat ik zeer gehecht ben aan A. een twin en B. een boxer. Ja, die "dikke tieten" zien er niet uit. Maar...... het zwaartepunt van de motor ligt lekker laag. En dat bevalt mij uitstekend. En natuurlijk zit er ook een groot gehalte "Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet" want ik heb precies 1 jaar na het halen van mijn motorrijbewijs geen boxer gereden....
 
Zit even door de gebruiksaanwijzing te bladeren (ik kreeg gister bijvoorbeeld de vering niet van de aangewezen stand "MAX" af, maatje van me frutselt wat aan dat wonderwiel en hij kreeg hem wel in "AUTO"). Kom je hele lappen tekst in de gebruiksaanwijzing tegen over privacy en wat voor gegevens de motor over jou verzameld en met wie dat gedeeld wordt enz enz. Een en ander uiteraard vanwege Europese privacy wetgeving, ik snap dat gedeelte best wel.

Nou heeft die demo de SOS knop. Lees ik in het boekje dat er een SIM kaart ingebakken zit in de motor en dat Hernn BMW in principe in staat is via kruispeiling van GSM zendmasten ongeveer de positie te bepalen van de motor, maar dat die informatie natuurlijk met niemand wordt gedeeld.

Zouden ze die info wel met mij willen delen als ik daar om zou vragen als bijvoorbeeld de demo gejat zou zijn? Wat denken jullie?
 
Zit even door de gebruiksaanwijzing te bladeren (ik kreeg gister bijvoorbeeld de vering niet van de aangewezen stand "MAX" af, maatje van me frutselt wat aan dat wonderwiel en hij kreeg hem wel in "AUTO"). Kom je hele lappen tekst in de gebruiksaanwijzing tegen over privacy en wat voor gegevens de motor over jou verzameld en met wie dat gedeeld wordt enz enz. Een en ander uiteraard vanwege Europese privacy wetgeving, ik snap dat gedeelte best wel.

Nou heeft die demo de SOS knop. Lees ik in het boekje dat er een SIM kaart ingebakken zit in de motor en dat Hernn BMW in principe in staat is via kruispeiling van GSM zendmasten ongeveer de positie te bepalen van de motor, maar dat die informatie natuurlijk met niemand wordt gedeeld.

Zouden ze die info wel met mij willen delen als ik daar om zou vragen als bijvoorbeeld de demo gejat zou zijn? Wat denken jullie?
BMW gebruikt de postie wel, want bij ongemak sturen ze hulptroepen naar de doorgeseinde locatie.
Hier de engelstalige info (NL kon ik niet vinden):

De huidige gemotoriseerde voertuigen verzamelen meer informatie dan je lief is - big data = big business.
Waarom zo'n extra SOS systeem terwijl 99,9% van de rijders een telefoon bij zich heeft (die ook weer big data over je prive leven verzameld)?
Het verdien model van die SOS systemen (OnStar voor Opel) is volgens mij de big data, als zoethouder mag je in geval van nood op de knop drukken.
Bij diefstal is het voertuig inclusief SOS systeem waarschijnlijk al lang uit het zicht verdwenen voor je er erg in hebt, als de BMW dealer de SIM functie kan uit schakelen, dan kunnen de zware jongens dat ook.
 
Enige pluspunt van dat SOS systeem: als ik een beste klapper maak (uiteraard niet door mezelf, maar doordat een malloot mij van mijn motorfiets rijdt), dan belt dat systeem automatisch met de alarmcentrale. Zal altijd een fractie sneller zijn dan dat omstanders bellen. Of, stel, ik kom zeer laat thuis en knal toch tegen dat ree aan die plotseling oversteekt, ben zelf niet bij kennis, dan belt de motor zelf.

Maar ik had die optie niet aangeklikt in de configurator.
 
Enige pluspunt van dat SOS systeem: als ik een beste klapper maak (uiteraard niet door mezelf, maar doordat een malloot mij van mijn motorfiets rijdt), dan belt dat systeem automatisch met de alarmcentrale. Zal altijd een fractie sneller zijn dan dat omstanders bellen. Of, stel, ik kom zeer laat thuis en knal toch tegen dat ree aan die plotseling oversteekt, ben zelf niet bij kennis, dan belt de motor zelf.

Maar ik had die optie niet aangeklikt in de configurator.
Ik zou de 3 optie paketten kiezen, kijk naar hoge of lage buddy, eventueel de schakelassistent en verder niets :)
 
De demo fiets heeft alle opties, behalve de radio.

Maar als ik in de weer ga met de configurator en klik de fiets zo bij elkaar zoals die demo is, dan is het prijsverschil met nieuw €1.700 zonder SOS functie en een ruime €2.000 met. Voor mij hoeft die SOS niet persé. Dat ree loopt hier nl net buiten GSM bereik tegen mijn evt aanstaande motor aan.

Nou heeft die demo slechts 700 km gelopen, maar er moet wel een goed bod uit IJsselstein komen wil ik eerder dan 1 november de RS gaan inruilen.
 
Laatst bewerkt:
De demo fiets heeft alle opties, behalve de radio.

Maar als ik in de weer ga met de configurator en klik de fiets zo bij elkaar zoals die demo is, dan is het prijsverschil met nieuw €1.700 zonder SOS functie en een ruime €2.000 met. Voor mij hoeft die SOS niet persé. Dat ree loopt hier nl net buiten GSM bereik tegen mijn evt aanstaande motor aan.

Nou heeft die demo slechts 700 km gelopen, maar er moet wel een goed bod uit IJsselstein komen wil ik eerder dan 1 november de RS gaan inruilen.
Mijn BMW dealer heeft me eerder dit jaar nog ingefluisterd: inruilen in het voorjaar!
Dan is de vraag naar motoren het grootst en de inruilprijzen het gunstigst.
Ik heb begin 2017 mijn DOHC uit 2010 ingeruild voor een nieuwe LC die de dealer al op voorhand in bestelling had staan (met de 3 optie paketten, key-less ride en schakelassistente), de levertijd was daardoor zeer kort.
De inruilprijs was EUR 3000,- meer dan een inruilbod in het najaar ervoor bij een andere gerenomeerde BMW dealer.
 
De demo fiets heeft alle opties, behalve de radio.

Maar als ik in de weer ga met de configurator en klik de fiets zo bij elkaar zoals die demo is, dan is het prijsverschil met nieuw €1.700 zonder SOS functie en een ruime €2.000 met. Voor mij hoeft die SOS niet persé. Dat ree loopt hier nl net buiten GSM bereik tegen mijn evt aanstaande motor aan.

Nou heeft die demo slechts 700 km gelopen, maar er moet wel een goed bod uit IJsselstein komen wil ik eerder dan 1 november de RS gaan inruilen.
Met jouw ervaring met een ex-demo fiets, zou je dan weer voor een ex-demo gaan?
 
Mijn BMW dealer heeft me eerder dit jaar nog ingefluisterd: inruilen in het voorjaar!
Dan is de vraag naar motoren het grootst en de inruilprijzen het gunstigst.
Ik heb begin 2017 mijn DOHC uit 2010 ingeruild voor een nieuwe LC die de dealer al op voorhand in bestelling had staan (met de 3 optie paketten, key-less ride en schakelassistente), de levertijd was daardoor zeer kort.
De inruilprijs was EUR 3000,- meer dan een inruilbod in het najaar ervoor bij een andere gerenomeerde BMW dealer.


In IJsselstein doen ze niet heel moeilijk over inruiprijzen.
Ze doen wel hun best om met hun vaste klanten mee te denken.
 
Met jouw ervaring met een ex-demo fiets, zou je dan weer voor een ex-demo gaan?

Nou, nee dus. Vandaag offertes binnen. Bij de inruil op de demo van de RS moet er echt serieus geld bij. Bij inruil van de RS op een nieuw te bestellen Spezial met alle toeters en bellen en nota bene het rug kussentje in het bruin bekleed bij Van Harten moet er €1.390,- meer bij het serieuze geld..... Dat lijkt me een No Brainer.

Sjeezus wat gaat dat snel in huize vdB! Sidney al weg zelfs. (1)

Pff, ik ben benieuwd of het tot het najaar gaat duren. (2)

(1). Meteen na de komst van GeeSje jubelde Karin al: “Mooi! Kan de RT de deur uit”. En haar vader ondersteunde die uitroep met de tweede stem. Dat was wat mij betreft een wat onwenselijke bijwerking van het meewerken van mijn kant om Karin aan een motor te helpen die ze echt zelf had uitgezocht ipv dat ik haar op een ST of RS had gekletst. Met de herfst voor de deur kon ik Sidney nog wel in de schuur gepraat houden, hoewel ik al een mede MF-er al gepolst had of er interesse was....
Het bleef echter een steeds terug kerend thema. Mijn zieleroerselen deel ik nog al eens met een andere mede MF-er, dus die wist ook al enige tijd van het steeds weer terugkerende thema “van 2 naar 1”. Nog voor ik foto’s kon maken voor een Marktplaats advertentie (de 4e keer geloof ik, 3 keer eerder gauw de motor er weer afgehaal), kreeg ik berichtje over de App, halve dag later was die deal beklonken... Sid staat overigens geduldig alhier te wachten, de overdracht is ergens volgende week.


(2) Het gaat ofwel inruilen op nieuw worden eind juli, zou ik de inruil eind oktober doen is het alweer einde seizoen en krijg ik precies de topkoffer in kleur met 2e remlicht minder voor mijn RS. Ergens snap ik dat wel. Maar het is echt een serieuze pak munten die er bij moet. Dus de “danwel” optie is in oktober de RS een beetje Ver-eRrrTeeën door montage van Wunderlich Minder Waai plastic en een mooi Sargent zadel met zadel verwarming (alleen bestuurdersdeel), zadel was toch toe aan investering want hij is mij te zacht. Sargent zadel ff voor eind september bestellen, bij een No-Deal Brexit kon er wel iets van importheffing verassing bij komen. Niet goedkoop dat zadel, maar wel heul mooi.

Vervolgens kan dan altijd later nog gekeken worden of we de RS willen inruilen op een jong gebruikte R1250RT Spezial. Ik kan mij voorstellen dat die niet a la minute op de markt gaan komen want ze worden niet bepaald bij bosjes verkocht.

Hoe het ook uitpakt: zielig ben ik zeker niet. Na de Van 2 naar 1 actie hou ik ofwel een gave dan wel een zeer gave motor over. Zelf heb ik een voorkeur om het verlies te nemen en toch voor de RT te gaan. Een All Round fiets. Bij behoefte aan een lichtere fiets kan ik altijd Karin vragen of ik ff met haar eFfie mag gaan spelen. Erg leuke fiets ook.

Maar ik kan mij ook levendig voorstellen dat moedeRS dat allemaal te gortig wordt, dan blijft RooS nog wat langer.
 
1401067

Gekke Engelsen kunnen best mooie zadeltjes maken...
 
Nou, nee dus. Vandaag offertes binnen. Bij de inruil op de demo van de RS moet er echt serieus geld bij. Bij inruil van de RS op een nieuw te bestellen Spezial met alle toeters en bellen en nota bene het rug kussentje in het bruin bekleed bij Van Harten moet er €1.390,- meer bij het serieuze geld..... Dat lijkt me een No Brainer.

Correct me if I'm wrong Jeroen1969: Dus op de demo R1250RT met een huidige verkoopwaarde van zo'n €24000 moet er "echt serieus geld" bij, en bij een fonkelnieuwe R1250RT Spezial 719 met dezelfde opties twv. een dikke €28000 moet er "echt serieus geld" + €1390 bij.........
 
Correct me if I'm wrong Jeroen1969: Dus op de demo R1250RT met een huidige verkoopwaarde van zo'n €24000 moet er "echt serieus geld" bij, en bij een fonkelnieuwe R1250RT Spezial 719 met dezelfde opties twv. een dikke €28000 moet er "echt serieus geld" + €1390 bij.........

Precies, inruil bij Arie Molenaar op de demo waar nog een topkoffertje bij moet, is €1.390,- goedkoper dan een fonkelnieuwe R1250RT Spezial inclusief topkoffer in Planet Blue bij VH (omdat daar A. meer voor de RS geboden wordt en B. de topkoffer in kleur in de deal (met ruggesteuntje in het mooie bruin) aangeboden wordt, daar waar de waarde van de demo met €1.070,- stijgt met toevoeging van de topkoffer en het netto verschil dus nog maar €1.390,- bedraagt).

Dus dan denk ik. No brainer. Dinsdag gaan we naar Van Harten. Ff babbelen.
 
Die hagenezen van Tijger Leathers maken ook mooi spul hoor (voor de motor en voor Karin), ambachtelijk handwerk.

Ik weet de weg naar die toko. Zij hebben destijds het versleten Corbin zadel waar geen verwarmingsmatje in lag mooi opnieuw bekleed. Elders in dit draadje een verslagje met feauteau's te vinden. Probleem zit hem ff in het vinden van een verwarmingsmatje. Maar het kwartje lijkt sowieso richting inleveren van RS te gaan, eind juli en een nieuwe Avatar te moeten maken. Karin is aantal keer mee geweest op heur eigen brommert in het buitenland maar heeft eigenlijk zo iets dat het voor haar meer inspanning dan ontspanning is. Toertjes in NL op haar GeeSje vindt ze leuk en daar geniet ze van. Buitenland tripjes gaan in het vervolg op de RT
 
Aha, duidelijk, ik had niet in de gaten dat het bij 2 verschillende dealers te doen was.

Ik ben ook in de race voor een R1250RT, maar ik wacht toch even tot september wanneer het modeljaar 2020 nieuws bekend wordt gemaakt. Waarschijnlijk krijgt de RT een facelift, en ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Zo'n A4 formaat TFT hoeft voor mij ook niet.

Waarschijnlijk krijgt de GSA MY2020 ook een soort van 40th year Anniversary model, ook benieuwd naar......
 
Aha, duidelijk, ik had niet in de gaten dat het bij 2 verschillende dealers te doen was.

Ik ben ook in de race voor een R1250RT, maar ik wacht toch even tot september wanneer het modeljaar 2020 nieuws bekend wordt gemaakt. Waarschijnlijk krijgt de RT een facelift, en ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Zo'n A4 formaat TFT hoeft voor mij ook niet.

Waarschijnlijk krijgt de GSA MY2020 ook een soort van 40th year Anniversary model, ook benieuwd naar......

Ik had bij VH ook gevraagd zo'n offerte te doen bij inruil eind oktober. Dan is het verschil de topkoffer in kleur. Ik ben blij met de R1250RT zoals die is (eerlijk gezegd een beetje huiverig voor zo'n TFT scherm en ik zie dat best wat mensen daar om vragen, mij lijkt het geen verbetering) dus ben wel te porren voor eerdere inruil en dan topkoffer "cadeau". Ik snap het ergens wel. RS nu in de showroom is handiger dan eind oktober.
 
...
Ik ben ook in de race voor een R1250RT, maar ik wacht toch even tot september wanneer het modeljaar 2020 nieuws bekend wordt gemaakt. Waarschijnlijk krijgt de RT een facelift, en ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Zo'n A4 formaat TFT hoeft voor mij ook niet.
...
Na 2020 komt modeljaar 2021 en nieuw jaar = nieuwe (hogere) prijs, na 1250 zal er misschien een 1300 komen, of we zijn ondertussen geëlectrificeerd.
Pluk de dag en geniet nu, mijn R1200RT-LC is ook hopeloos ouderwets na de introductie van de R1250RT. Geen spijt van de aanschaf en de mooie vakanties die ik er ondertussen mee genoten heb.

Ronde klokken genieten ook nog steeds mijn voorkeur, maar sommige ontwikkelingen hou je niet tegen.
De smartphone heeft zich onlosmakelijk in ons leven genesteld: een losse navigator (met verouderde kaarten, een halfbakken "Mijn motorfiets" App en Bluetooth getob) heeft echt de langste tijd gehad.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat Garmin of TT zich niet in de smartphone wereld hebben gestort met de sublieme navigatie App, ze gaan de boot missen (zoals veel vooraanstaande technologie reuzen uit het verleden die net niet snel genoeg meebuigden met onvermijdelijke ontwikkelingen.
Apple Carplay wijst de richting en is nog maar het begin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan