BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

OK, kleine intro. Karin heeft laten vallen het toch fijn te vinden als er slechts 2 motorfietsen in de schuur staan. Nou kost Sidney niet gek veel. Tikje meer onderhoud, frutseltje afschrijving, plukje verzekering en wegenbelasting. Maar. Ze wordt ook 10 jaar oud. Hoe gaat dat straks met de ESA? Dus: Karin zou het echt prettig vinden als ik het voor elkaar zou krijgen te kunnen kiezen welke fiets zou moeten sneuvelen als ik met het mes op de keel zou moeten kiezen.
Ik heb haar achtereen volgens min of meer op een R1150R, een R1200ST en een R1200RS "gedwongen" zodat "haar" motor eigenlijk "mijn" motor was en ik zo lol had van de twee exemplaren die er bij ons in de schuur stonden. Nu heeft moeders vorig jaar om deze tijd ongeveer dus zelf een motor uitgezocht en is de tijd zo'n beetje voorbij dat zij de voorraad van 3 motoren nog leuk kon vinden. Ratio is 1 ding, gevoel een ander. Maar ik ben ernstig gek op het meiske, dus als ik haar een plezier doe met dit schuifspel van speelgoed, dan ga ik mijn stinkende best doen uit deze lastige puzzel te gaan komen. Op voorhand verrot lastig want beide fietsen zijn me erg lief.

Ga je toch overstag? 🙂
Afgelopen anderhalf jaar had ik 1 auto en 2 motoren ter beschikking. De auto heeft ongeveer 10k per jaar gereden, de beide motoren ongeveer 8k elk. De auto (een Pumaatje) heeft niet alleen woon-werk gedaan maar ook best aardig wat visite ritjes naar vrienden, familie en kennissen en die hebben wij tot ongeveer in Assen.
Betekent dat beide motoren me ongeveer even lief zijn, ze hebben elk hun eigen sterke kant. Maar kennelijk is de RT toch de wat meer all-round motor want die heeft dan een dikke 8k km gereden en de RS een kleine 8 km, ik moet biechten dat sinds oktober (toen ik haar voor heur jaar beurt met 8.800 km bij Roelof inleverde), RooS slechts een dikke 5k km gereden heeft dus het is nog ff de vraag of RooS die 8k km dit jaar nog wel gaat halen...

Als RooS gaat sneuvelen EN ik particulier Sidney weet te verkopen, mag ik als beloning voor mijn goede gedrag eind oktober een LC fiets bemachtigen. Dus ja, het heeft er alle schijn van dat ik toch overstag ga.

Oh jee..., Jeroen's hek is van Jeroen's dam... :+

Met een beetje hulp van diens echtgenote.

Arme Sidney....

Dat klopt. Sidney is een toppertje. En als woon-werk buffel absoluut rete geschikt. Maar met het aanbod van mijn lief om 2-naar-1 betekend je mag najaar wat nieuwers ging ik wel even achter de oren krabben...
1400358

Afgelopen eind oktober had ik immers mijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe R1250RT bevredigd met een proefritje op deze hagel verse demo van Van Harten. Wat mij opviel: ondanks zwaardere gewicht, toch verbazingwekkend "lichtvoetig" in het rijden. Lekker beetje koppel. Lekker beetje power. Eigenlijk qua dynamiek ernstig vergelijkbaar met de dynamiek van RooS..... Of, zoals inmiddels sommige JoeptTjoep revieuwers zeggen, voor een vette Toer Motor is deze R1250RT nog een behoorlijke klap sportief.

Zie deze filmpjes: The Missenden Flyer (goedzakkerige Brexiteer die zelf GSA rijdt)
Voor wie van dat heerlijke Oostenrijkse gebrabbel houdt: 1000 PS heeft ook een mening Los van dat ik het heerlijk vindt om te horen, vindt ik die gasten van 1000 PS de zaakjes ook zo broodnuchter en soms grappig onder woorden weten te brengen. Belachelijk leuk werk trouwens, wat die gasten hebben. Filmpjes van motoren maken in per definitie geweldige motor rij omgeving. Zou bijna jaloers worden...

En de Yankees zijn door de regen en de bergen gaan toeren.


Benieuwd hoeveel onrustige nachten dit weer oplevert 🙂

Al een heel bultje eerlijk gezegd. Het nadert nu wel de ontknoping. Vandaag gekeken in hoeverre de F700GS die namens Karin in de garage staat, het gat kan vullen dat zou vallen als RooS sneuvelt in dit "Van 2 naar 1" verhaal. Met een maat (hij op een Ducati Multistrada) wat bochtig dijkwerk gedaan. Conclusie: ergens tussen de 80 en 90% wel.

Morgen weer een proefrit met de R1250RT, met dezelfde maat. Ook weer wat bochtig werk.

Alternatief plan: Sidney er uit en RooS houden en maar weer een Schiphol Personeels Parkeerpas aanvragen. Nou is autorijden naar mijn werk niet bepaald mijn hobby. Dus zoals de kaarten nu liggen kon het wel eens er op neer komen dat Van 2 naar 1 neer komt op de komst van een nieuwe R1250RT. En het tekenen van een contract dat Karin onder mijn neus gaat drukken dat het mij verboden wordt de eerst komende 5 jaar een andere motor te kopen....

Maar goed, als die RT komt, dan wil ik wel graag die valbeugels. Bij elkaar ongeveer €600,-. Twee keer je motor op de zijkant leggen en je hebt ze al weer terug verdiend. Mooi is anders, ik weet het, maar de ervaring leert dat er wel eens een jiffy incidentje is. Of een glad stoeprandje ff verkeerd ingeschat (dat was half jaartje terug de laatste keer dat ik "plezier" had van de valbeugels. Ik denk aan die verchroomde exemplaren en daar dan transparant tuinslang om de hoekjes heen. Maar de RT is er op zijn vroegst 1 november.
 
Ehhh, Jeroen... ik wil en mag me natuurlijk nergens mee bemoeien, en ik wens je alle plezier met een andere fiets..... maar ik denk dat doorrijden met de stal van nu echt wel goedkoper is dan de kosten en afschrijving van een nieuwe 1250 variant.
 
OK, kleine intro
...bla-bla...
Als RooS gaat sneuvelen EN ik particulier Sidney weet te verkopen, mag ik als beloning voor mijn goede gedrag eind oktober een LC fiets bemachtigen. Dus ja, het heeft er alle schijn van dat ik toch overstag ga.
...bla-bla...
Afgelopen eind oktober had ik immers mijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe R1250RT bevredigd met een proefritje op deze hagel verse demo van Van Harten. Wat mij opviel: ondanks zwaardere gewicht, toch verbazingwekkend "lichtvoetig" in het rijden. Lekker beetje koppel. Lekker beetje power. Eigenlijk qua dynamiek ernstig vergelijkbaar met de dynamiek van RooS..... Of, zoals inmiddels sommige JoeptTjoep revieuwers zeggen, voor een vette Toer Motor is deze R1250RT nog een behoorlijke klap sportief.
...bla-bla...
Morgen weer een proefrit met de R1250RT, met dezelfde maat. Ook weer wat bochtig werk.
...bla-bla
Maar goed, als die RT komt, dan wil ik wel graag die valbeugels. Bij elkaar ongeveer €600,-. Twee keer je motor op de zijkant leggen en je hebt ze al weer terug verdiend. Mooi is anders, ik weet het, maar de ervaring leert dat er wel eens een jiffy incidentje is. Of een glad stoeprandje ff verkeerd ingeschat (dat was half jaartje terug de laatste keer dat ik "plezier" had van de valbeugels. Ik denk aan die verchroomde exemplaren en daar dan transparant tuinslang om de hoekjes heen. Maar de RT is er op zijn vroegst 1 november.
Ik denk dat de LC (1200 of 1250) zich wel bewezen heeft en van proefrijden wordt je hebberig O-)
Het verschil DOHC naar de nieuwe LC vond ik de euro's waard, net als destijds van R1150RT naar de DOHC.
Als je nieuw kan permiteren is dat aantrekkelijk wegens de lange fabrieksgarantie, en tegenwoordig kun je onderhoud afkopen tegen een vast bedrag per jaar.
Is het budget wat minder, dan zijn er voldoende R1200RT-LC te koop met 2 jaar premium garantie.
Mijn DOHC heeft een keer op een zijkant gelegen, hij lag netjes op de cylinderkop bescherming en een puntje van grote topkoffer (de zijkoffers stonden denk ik op de camping): ik weet niet of valbeugels nog wat toevoegen. Mijn LC heb ik tot nu toe overeind gehouden.
Dit jaar blijft het zeker de 1200, volgend jaar durf ik misschien proef te rijden op een 1250.
 
Ehhh, Jeroen... ik wil en mag me natuurlijk nergens mee bemoeien, en ik wens je alle plezier met een andere fiets..... maar ik denk dat doorrijden met de stal van nu echt wel goedkoper is dan de kosten en afschrijving van een nieuwe 1250 variant.
100% Thijs. Maar Karin wil graag dat ik van 2 naar 1 ga. Dat is meer dan alleen ratio heb ik het idee. Kan ik me met 1 motor redden? Vast wel. Als ik mijn wederhelft echt een plezier doe (en mijn schoonouders) door afscheid van een motor te nemen, dan is dat maar zo. Gek genoeg mag ik dan wel de oude RT inruilen voor een nieuwe. Niet in de minste plaats denk ik omdat Karin die ook bijzonder mooi vindt...
1400451

Ze was aardig onder de indruk...

Dus Sidney gaat na komend weekend op Marktplaats. 5 heerlijke jaren mee gehad, dikke halve ton plezier. RooS is sowieso een geweldige fiets. Prima geschikt voor nagenoeg alles. Two Up, eerlijk is eerlijk, wint de RT op het vlak van comfort. Voor zowel Karin (of Naomi, mijn dochter) als mij zelf.

Morgen ga ik, als de demo beschikbaar is, intensief afwisselend RS en 1250RT rijden. Dan op zijn minst tot eind oktober nadenken over wat het worden gaat: RS houden of RS inruilen voor een R1250RT Planet Blue Spezial. Qua portemonnee is het aanhouden van RooS de verstandigste optie. Motor rijden is vaak ook emotie. Zo is het verhaal ook begonnen.
 
Ik denk dat de LC (1200 of 1250) zich wel bewezen heeft en van proefrijden wordt je hebberig O-) (1)
.....
Mijn DOHC heeft een keer op een zijkant gelegen, hij lag netjes op de cylinderkop bescherming en een puntje van grote topkoffer (de zijkoffers stonden denk ik op de camping): ik weet niet of valbeugels nog wat toevoegen. (2)

Mijn LC heb ik tot nu toe overeind gehouden. (3)

Dit jaar blijft het zeker de 1200, volgend jaar durf ik misschien proef te rijden op een 1250. (4)

(1) Zo kwam er hier 3 jaar terug een RS in de vloot. Wijselijk ben ik weggebleven van de R1200RT LC. De halelujah verhalen over dat Shift Cam gebeuren in de MotoPlus maakte me zodanig nieuwsgierig dat ik dus al 1 proefrit achter de kiezen heb en morgen dus een iets uitgebreidere rit.

(2) 1 vd keren dat Sid op de zijkant kwam waren beide zijkoffers volgeladen met Appie Heijn boodschapjes. Geen krasje. Kan me niet voorstellen dat dit zonder de beugels ook zo was gegaan. De ene kras die er op de zijkoffer zit, is van bezoekje aan zus, RT op de zijstandaard, iets uit de zijkoffer pakken, touwtje van het deksel zat helaas los: pok op de grindtegel....

(3) By far de verstandigste aanpak...

(4) Eigenlijk vindt ik niet gek veel info/feedback van mensen die van R1200RT LC naar R1250RT LC zijn overgestapt hier op het MotorForum....had ik wel verwacht....
“Bij de buren” ook maar vrij summier... Filmpjes op JoepTjoep zijn natuurlijk leuk, “echte verhalen” van “gewone gebruikers” ook erg waardevol...
 
(4) Eigenlijk vindt ik niet gek veel info/feedback van mensen die van R1200RT LC naar R1250RT LC zijn overgestapt hier op het MotorForum....had ik wel verwacht....
“Bij de buren” ook maar vrij summier... Filmpjes op JoepTjoep zijn natuurlijk leuk, “echte verhalen” van “gewone gebruikers” ook erg waardevol...
Mijn BMW dealer was al vrij snel na het in huis hebben van de R1250RT zo eerlijk aan te bevelen gewoon nog even op de R1200RT-LC door te rijden.
Het werkelijke enige verschil op een klein spoilertje onder het motorblok en optionele fratsen na, is het motorblok zelf. Uiteraard zal er merkbaar verschil zijn, maar dat verschil ervaar je al met een op papier identiek voertuig nieuw of met 30k op de teller.
BMW borduurt zorgvuldig door op de boxer lijn, steeds kleine stapjes van verbeteringen.
Nu het motorblok 1250-Shft Cam is, verwacht ik met een volgende jaargang wezenlijke aanpassingen aan de algemene uitvoering, ik noem maar wat:
  1. Digitale cockpit met telefoon koppeling (zoals CarPlay).
  2. In combinatie met 1: grotere opbergvakken links en rechts (groot genoeg voor een smartphone) met USB aansluiting.
  3. Optionele navigatie houder met centrale vergrendeling (zodra de smartphone behoorlijk een GPX bestand kan importeren, is een losse Navigator overbodig).
  4. Naast cruise control ook snelheids begrenzer.
  5. Verbeterde schakel assistente (op de 1200 blijft ze soms nukkig, wellicht dat de 1250 al verbeterd is).
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouwlief moest noodgedwongen stoppen met motorrijden (peesschede beschadigd na val, al geopereerd zonder verbetering). Dus ipv. 2 motoren (oa. een RT) nu een K1600. Dan wil je geen andere motor meer!
Mijn "Karin" vondt dit ook een mooie oplossing.
 
Mijn BMW dealer was al vrij snel na het in huis hebben van de R1250RT zo eerlijk aan te bevelen gewoon nog even op de R1200RT-LC door te rijden.
Het werkelijke enige verschil op een klein spoilertje onder het motorblok en optionele fratsen na, is het motorblok zelf. Uiteraard zal er merkbaar verschil zijn, maar dat verschil ervaar je al met een op papier identiek voertuig nieuw of met 30k op de teller.
BMW borduurt zorgvuldig door op de boxer lijn, steeds kleine stapjes van verbeteringen.
Nu het motorblok 1250-Shft Cam is, verwacht ik met een volgende jaargang wezenlijke aanpassingen aan de algemene uitvoering, ik noem maar wat:
  1. Digitale cockpit met telefoon koppeling (zoals CarPlay).
  2. In combinatie met 1: grotere opbergvakken links en rechts (groot genoeg voor een smartphone) met USB aansluiting.
  3. Optionele navigatie houder met centrale vergrendeling (zodra de smartphone behoorlijk een GPX bestand kan importeren, is een losse Navigator overbodig).
  4. Naast cruise control ook snelheids begrenzer.
  5. Verbeterde schakel assistente (op de 1200 blijft ze soms nukkig, wellicht dat de 1250 al verbeterd is).

  1. Ik weet niet of de cockpit daar persé mooier van wordt. De ronde analoge klokkies met het "Smalle" TFT schermpje is best fraai. Maar ik denk wel dat je gelijk krijgt. Dat men zo'n Tesla scherm wil met CarPlay. Ik zou dat wel jammer vinden.... Zo'n A4-tje dat op licht... Niet meer van die fraaie ronde schaaltjes...
  2. Dat is suf inderdaad: met radio krijg je wel een (mini) opbergvakje rechts waar enkel aansluiting voor USB dan wel audio uitgang zit maar waar nauwelijks een moderne smartphone in past. Zonder radio krijg je dat vakje niet. Ook niet los na te bestellen begreep ik vandaag.
  3. Central vergrendeling, zoals uitgedokterd door een Tsjech meen ik en die nu van die setjes verkoopt, zou heel aardig zijn.
  4. Snelheidsbegrenzer gebruik ik persoonlijk dan weer niet.
  5. Schakel assistentie is op de motor die ik vandaag heb proef gereden (fiets met 677 km op de teller) in ieder geval beter dan op mijn ingereden RS.
Ik heb nog nooit een R1200RT LC gereden. Kan alleen zeggen dat de R1250RT van vandaag bij lage snelheid goedzakkerig is (als in: niet nukkig als je eigenlijk een iets te hoge versnelling hebt). Daarbij begrijp ik het plaatje uit de motorPlus over koppel en toeren wat beter. Het zetje in de rug dat je krijgt als je het gas open trekt is net ff wat groter dan op de RS (die hetzelfde blok heeft als de R1200RT LC, de RS is van 2017).

De RS is op kleine slingerweggetjes net ff een iets frissere fiets. Ben ik bereid om wat op comfort op de wat minder aan Global Warming denkende dagen in te leveren om de speelse RS aan te houden (en de wat mindere performance Two Up) of ga ik voor de All Rounder RT. Hoe het ook is, komende maanden is er voldoende temperatuur om comfortabel op de RS te woon werken. Want de 2010 R1200RT DOHC is zojuist, door medewerking van een mede MF-er, verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Er zit wel wat blauw verstopt in deze Carbon Schwarz demo variant. Je hebt alleen wel een zonnetje nodig om dat blauw te zien.

Qua valbeugels: de zijkoffers van dit exemplaar hebben een soort van verchroomde strips. Mocht ie rustig omvallen, denk ik dat die strips eea opvangen. En daarna minder fraai zijn. Maar zeer waarschijnlijk los te bestellen. De RS heeft cilinder beschermers met plastic kapjes. Karin is 1 keer op haar zijkant gegaan en toen moest alleen dat plastic kapje vervangen worden (€7,50, best vriendelijk geprijsd voor een BMW Original Teil). Dus het zou zomaar kunnen dat er geen verchroomde Wunderlich steigerpijpen op de aan te schaffen R1250RT gaan komen.
 
Mijn vrouwlief moest noodgedwongen stoppen met motorrijden (peesschede beschadigd na val, al geopereerd zonder verbetering). Dus ipv. 2 motoren (oa. een RT) nu een K1600. Dan wil je geen andere motor meer!
Mijn "Karin" vondt dit ook een mooie oplossing.

Die K1600 is voor mij nog een beetje te intimiderend... Moet ik nog naartoe evolueren zullen we maar zeggen.....

De R1250RT voelt verrassend genoeg heel zo zwaar niet. Ook wat "oefeningen aan de hand" gedaan. Ja, de RS is een dikke 50 kg lichter dan Star Ship Enterprise, maar laatst genoemde laat zich makkelijk achteruit een bruggetje op drukken....
 
Andere vraag: is dat wonderwiel op werkelijk geen enkele manier aan de praat te krijgen met de Navigator VI? Op de proefrit GSA was het mogelijk het wonderwiel van TFT naar Navigator te schakelen. Ik kreeg het vandaag niet voor elkaar.
 
Die K1600 is voor mij nog een beetje te intimiderend... Moet ik nog naartoe evolueren zullen we maar zeggen.....

De R1250RT voelt verrassend genoeg heel zo zwaar niet. Ook wat "oefeningen aan de hand" gedaan. Ja, de RS is een dikke 50 kg lichter dan Star Ship Enterprise, maar laatst genoemde laat zich makkelijk achteruit een bruggetje op drukken....

Intimiderend, dat dacht ik ook voordat ik erop gereden had. En ik rijdt niet bijster lang motor. Maar lang genoeg om deze pk's aan de hand te kunnen leiden (tot aan zekere grenzen, maar dat ligt aan jezelf/rechterhand). Maar de RT 14-17 of 1250LC wijkt weinig van elkaar af, knoppenwinkel en scherm ed, maar met de 6 cilinder heb je ze wel op een rijtje! Bovendien heeft de 1250 nog genoeg kinderziekten, want bij alle BMW is de tweede versie pas de betere versie.

P.S. Ik wilde na mijn RT eigenlijk een Triumph Trophy 1200 maar werd echt verliefd op de handelbaarheid van de K en die motor!
 
Jeroen, je kan van zoomen + en zoomen - een favoriet onder je menuknop zetten.
Dan kan je dat vervolgens met dat wonderwiel gebruiken :Y
Leg dat eens uit?
Het liefst hier denk ik:
 
Er zit wel wat blauw verstopt in deze Carbon Schwarz demo variant. Je hebt alleen wel een zonnetje nodig om dat blauw te zien.

Qua valbeugels: de zijkoffers van dit exemplaar hebben een soort van verchroomde strips. Mocht ie rustig omvallen, denk ik dat die strips eea opvangen. En daarna minder fraai zijn. Maar zeer waarschijnlijk los te bestellen. De RS heeft cilinder beschermers met plastic kapjes. Karin is 1 keer op haar zijkant gegaan en toen moest alleen dat plastic kapje vervangen worden (€7,50, best vriendelijk geprijsd voor een BMW Original Teil). Dus het zou zomaar kunnen dat er geen verchroomde Wunderlich steigerpijpen op de aan te schaffen R1250RT gaan komen.
Gefeliciteerd!
Dat Carbonschwarz is inderdaad zeer donker blauw metallic, het was ook gelijk mijn keuze (beter dan destijds politie wit of dat vage brons van modellijn 2017).
Je bent wel gauw overstag zonder valbeugels.
Ik moet nog steeds een keer cylinderkop beschermers kopen voor mijn LC, zondag vaderdag :P
 
Gefeliciteerd!
Dat Carbonschwarz is inderdaad zeer donker blauw metallic, het was ook gelijk mijn keuze (beter dan destijds politie wit of dat vage brons van modellijn 2017).
Je bent wel gauw overstag zonder valbeugels.
Ik moet nog steeds een keer cylinderkop beschermers kopen voor mijn LC, zondag vaderdag :P
Oh ja...dit hield me tegen:

1400790
 
Terug
Bovenaan Onderaan