BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

......
De koffers zijn geloof ik een centimetertje breder dan de spiegels... maar de spiegels zitten op spiegelhoogte. In de praktijk zitten de spiegels meer in de weg dan de koffers.

Ha ha, die moest ik ff twee keer lezen! Ik zat serieus ff te denk dat men soms de spiegels op een andere hoogte monteert dan hoe ze dat in Berlijn hadden bedacht. Moest kennelijk nog ff wakker worden. Het gaat om de hoogte van de spiegels van het voorbij te wurmen koekblik op 4 wielen.

Op de RS heb ik zelden zijkoffers. Op de RT poosje niet (paar weekjes), verder altijd. Bizar veel file gereden, zelfde ervaring als Henk, slechts een paar keer eventjes niet verder gekund omdat het net te smal was. Het zit kennelijk ook een beetje tussen de oren... toen ik de R1150RS had ingeruild voor deze RT vond ik file rijden ineens een stuk spannender. Dat is vanzelf gesleten. Boodschappen haal ik nog al eens op de terugreis van het werk. Past een volle Albert Heijn kar gewoon in het triootje koffers. En een kratje bier op de buddy met een spanbandje (standaard in het “handschoenenvakje” dat op de Niet-LC-RT net ff wat ruimer is).
 
Ha ha, die moest ik ff twee keer lezen! Ik zat serieus ff te denk dat men soms de spiegels op een andere hoogte monteert dan hoe ze dat in Berlijn hadden bedacht. Moest kennelijk nog ff wakker worden. Het gaat om de hoogte van de spiegels van het voorbij te wurmen koekblik op 4 wielen.
...
Op de Niet-LC-RT begeleidingsmotoren bij onder andere de Tour-de-fiets zie je vaak extra spiegels gemonteerd:
1394182
 
...
En de versnaperingen op de buddy met een spanbandje (standaard in het “handschoenenvakje” dat op de Niet-LC-RT net ff wat ruimer is).
De Niet-LC-RT heeft inderdaad zo'n mooi eindeloos diep bageruim rechts voor.
De LC daarentegen kent twee varianten, waar niemand mij nog een verklaring voor heeft kunnen geven:
  1. De uitvoering MET radio heeft een opberg vakje links EN rechts.
  2. Waarom heeft de uitvoering ZONDER radio alleen een minuscuul opberg vakje links?
 
Zucht. Dat zijn nou niet de plaatjes waar pappa blij van wordt...
Reviseren of toch maar iets nieuws, Wilbers of HyperPro...

Ander plaatje dan:
1394534


Zie hier de broek van Forum Broeder Jan, dagje gereden met de R1200RT LC, door een behoorlijk nat Eifel. Motor toch viezer dan zijn broek. Tupperware doet het dus best aardig op de LC,
 
Ik heb ook een tijdje de zijkoffers eraf gelaten omdat ik het idee had dat ik dan nét wat smaller was. Toen om de één of andere reden ze er weer op gedaan en er nooit meer afgehaald, en ik rijd net zo door de file. Als gemiddelde supersport al denkt dat het krap wordt pers ik hem er nog precies doorheen... kan vaak best.

De koffers zijn geloof ik een centimetertje breder dan de spiegels... maar de spiegels zitten op spiegelhoogte. In de praktijk zitten de spiegels meer in de weg dan de koffers.

Dat gevoel had ik in het begin ook. Telkens als ik in de file tussen de auto's doorreed keek ik met een schijn oog in de spiegel naar mijn beide zijkoffers of ik die nergens tegenaan jakker. Maar langzaamaan kwam het besef dat ik van voren net zo breed ben als van achteren. Dus nu let ik er niet zozeer meer op. Als ik nu tussen de auto's doorrij doe ik dat met de gedachte: "als de voorkant erdoor komt,komt de achterkant er zeker wel door!".

Inderdaad ook de hoogteverschil zijkoffer/zijspiegels auto baarde me in het begin zorgen totdat ineens het kwartje viel dat mijn koffers toch stukken lager zitten dan die zijspiegels. Klopt inderdaad dat de zijkoffers van een RT lekker onder de zijspiegels doorgaan zonder problemen (en dan niet de auto's raken natuurlijk want dan kan je op zoek gaan naar een spuiterij).
 
Als zoals hier en daar op de A4 de linker baan ophoud en je een baan naar rechts moet en weer filteren, dan scheelt het wel of je met- of zonder koffers tussen de auto's laveert.
valt wel mee. op mijn r1200rt gan de koffers er niet af en filteren op de A4 gaat prima!
 
...
Zie hier de broek van Forum Broeder Jan, dagje gereden met de R1200RT LC, door een behoorlijk nat Eifel. Motor toch viezer dan zijn broek. Tupperware doet het dus best aardig op de LC,
Op de LC lijkt de bescherming ook weer iets beter dan de niet-LC, over het algemeen wordt je het natst van stilstaan of langzaam rijden.
De punten van mij laarzen pikken als enige soms wat vuil mee.
 
valt wel mee. op mijn r1200rt gan de koffers er niet af en filteren op de A4 gaat prima!
Mijn laatste argument dan om zonder koffers te rijden: de krappe motor stalling bij mijn werk, minder kans op beschadiging of blokkeren van de doorgang naar de opstap.
Als ik met de koffers rij merk ik er verder eigenlijk niets van, het merendeel van de km zijn toch opgeteld met koffers.
 
Nog een kleine update hoe de Conti RoadAttack 3 GT mij nu bevallen: Super! Wat gaat dat ding nu makkelijk de bocht om! Wekt veel vertrouwen, kan m nu lekker plat de bocht in gooien. Nog geen echte regen situaties meegemaakt, dus die ervaring moet ik jullie nog even onthouden. Als dat vergelijkbaar is met de SportAttack 3 die ik op mn S1000RR heb zitten zal dat ook helemaal in orde zijn.
 
Gisteren nieuwe banden laten monteren, omdat de “oude” banden mij uitstekend bevielen heb ik wederom gekozen voor de Dunlop Roadsmart 3.
De motor stuurt hier fantastisch neutraal en haarscherp mee :]
Inclusief de- en montage op de motor voor €327,- en dat leek mij een prima prijs.
 
ABS pomp kapot, R1200RT bj. 2007. Gelukig niet de 1e generatie ABS pomp. Kosten reparatie all-incl. €400.

De persoon waar ik ben geweest vertelde me dat de 1e generatie ABS pompen op de R1200RT serie (bj. 2005 - 2007?) maar 2 personen in heel Europa (1 uit Duitsland en 1 uit Frankrijk) gemaakt kan worden daar zij de juiste expertise ervoor hebben en aan de juiste onderdelen kunnen kopen. Kosten reparatie incl. aangetekend versturen, transportkosten, etc. al gauw zo'n €2000... Weet echter niet of de bewering over de 2 personen juist is.

Iemand die wat kan zeggen over reparatie ABS pompen? En of de €400 redelijk is?
 
Na alle verhalen over ABS pompen die ik heb gehoord lijkt mij €400,- uiterst redelijk. Volgens mij kunnen de monteurs van bijna alle BMW dealers die pomp vervangen en kost dat dan ook rond de €1.500,- de vraag is of je dan zit te wachten op het laten reviseren van de oude pomp en niet beter af bent met het plaatsen van een nieuwe. Kan zijn dat inmiddels die prijs wat gestegen is, maar heel veel boven de €2.000,- denk ik niet dat die reparatie gaat komen. @RoyalClub : kan jij daar wat zinnigers over zeggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan