BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.495
19
49
Lage Vuursche
Die fraaie karakteristieke witte tegels in de metrostations, en die mooie geglazuurde goudkleurige 'schilderijlijsten' zijn trouwens allemaal aan het verdwijnen in Parijs. De stations worden grondig aangepakt (ook tgv de veiligheid van de reizigers), maar het wordt er helaas niet fraaier op...
Die metro tegeltjes zijn begin jaren 90 ook mega hip geweest in de bouwmarkten. Geen badkamer of keuken werd meer opgeleverd zonder metro tegeltjes... ons huis heeft ze dan ook in de badkamer, door de vorige bewoner er in gezet (nou ja, dat had ie uitbesteed aan Polen waardoor het afwateren naar het afvoerputje in de douche ook een beetje op zijn Pools gaat, nl met zo’n trekdingie).
Jammer dat Parijs niet EN kan revoveren EN die tegeltjes daarbij kan blijven gebruiken. Zal een centen kwestie zijn denk ik en dat ligt daar momenteel wat gevoelig...
 

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.495
19
49
Lage Vuursche
Vrouwennamen?
De ene zit nie lekker, zo te lezen.
De andere heeft de naam van de hond van mijn collega.
Het zadel van Sidney (vast niet de hond vd collega?) zit uitstekend mag ik wel zeggen. Corbin zadel die de vorige eigenaar van Sidney nog op zijn RT had voor die de DeeOoHaaCee kocht, pre-DOHC past op de DOHC (maar niet op LC). Zadeltje heeft dan ook een rijk verleden en dat was het zadeltje ook wel aan te zien.... Heb nog wat met poetsmiddel het aanzien van het echt lederen zadel te verfraaien, maar 20k km verder was dat ook al weer verdwenen... Tijger leathers heeft dat inmiddels mooi opgelost met een passend velletje en de zetel meteen voorzien van warmhoudplaatje die dezer dagen met “dubbele temperatuurcijfers” weer ff af kan (meteorologische winter schijnt begonnen te zijn alleen lijkt het weer zelf dat nog niet te weten), maar tot een paar dagen terug mijn bips voorzag van zeer welkome warmte.

RooS (de hond vd collega?? Is anders ook een prima naam voor 33,33% van een alleraardigst triootje zingende soapsterretjes) heeft nog het BMW originahl sessel. Zit niet echt beroerd of zo. Is bij eerdere lichtingen BMW fietsen wel beroerder geweest, het zit gemak op “af fabriek” zadeltjes (wat BMW kennelijk erkende door in de catalogus “Comfort zadels” op te nemen, uiteraard tegen meerprijs, waarmee het standaardzadel dat klaarblijkelijk dus niet was: comfortabel). Dus daar lijkt BMW recentelijk goede stappen te hebben gezet. Want dat bruine zadel bijv van de Spezial 719 LC RT uitvoering zit echt minimaal net zo best als het Corbin zadel. En het relatief nieuwe OEM zadel van RooS, dat zit dus...mwah... OK.... Zeker niet “slecht”. Maar als een Corbin zadel het vergelijkingsmateriaal is....dan zit het nog niet net zo vorstelijk als dat Corbin ding.
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.234
13
www.marktplaats.nl
Jammer dat Parijs niet EN kan revoveren EN die tegeltjes daarbij kan blijven gebruiken.
Zal een centen kwestie zijn denk ik en dat ligt daar momenteel wat gevoelig...
Was niet zozeer renoveren..., zoals je op mijn foto ziet, loop je nu van het perron eigenlijk zo het spoor op..., en zoiets kan op het verkeerde moment best een pleister op het voorhoofd opleveren... :$

Bij de stations waar al het e.e.a. was aangepakt, stonden o.a. nu grote dikke glazen wanden, met automatische schuifpoortjes. En die poortjes zitten dicht.
Komt er dan een metro binnen fluiten, dan komt die metro met zijn/haar deuren exact daar tot stilstand daar waar de glazen schuifdeurtjes ook zitten.

De glazen wanden 'roetsjen' open, en daarna pas de deuren van de metro.

Op de stations verbeterde ventilatie/verwarming. Makkelijker te onderhouden wanden (en dat was erg goed te zien op het Metrostation Franklin D. Roosevelt - zie ook Google afbeeldingen), plus dat het best apart is om te zien wanneer er een metro komt binnen glijden waar helemaal geen machinist meer voorin zit...

Alles bij elkaar best een (hele) ingrijpende operatie, en daarom waren ook diverse stations totaal afgesloten ivm de serieuze aanpassingen aan de perrons, en ook aan de wanden. Want denk aan extra (stroom) bekabeling weggefreesd in de wanden, en nog een hoop meer. Vandaar dat die 'badkamertegels' van de wand zijn gehaald.

Filmpje ook :
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
24.937
173
31
Voorhout
Toch jammer. In London heb je ook nog de traditionele Leslie Green underground stations, ook van die mooie tegeltjes overal. Lekker sfeervol, maar ‘t verdwijnt daar ook hoor...
 

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.495
19
49
Lage Vuursche
Of de bijkeuken of het toilet... tegeltjes waren in 2003 denk ik in de uitverkoop.

Zo nieuwerwets als in Parijs met glazen veiligheidswanden is de metro in Moskou niet. En ik denk ook niet dat Poetin het moderniseren van de metro hoog op de prioriteitenlijst heeft staan... de stations van de “cirkellijn” zijn net musea...
De metro’s zelf voor een belangrijk deel trouwens ook: houten wandjes in metro wagons uit de jaren 50 dat het piept kraakt en steunt...
dscn1369.jpg moskou (38).jpg
moskou (164).jpg
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.234
13
www.marktplaats.nl
Metro-topic.... :+:+:+


Zeer onlangs (en het heeft nix met metro's, maar wel met techniek te maken...) nog serieus te gast geweest bij o.a. AIRBUS.

En hier worden nog wel eens wat getallen genoemd. Over verbruik, PeeKaas, en weet ik veel allemaal wat..., maar..., als je dan de getallen leest/hoort en vooral van dichtbij ook ziet, van bijvoorbeeld het aantal bouten in een vleugel van een A380 (en dan ff alleen al de bouten om die vleugel op zn plek te houden aan de romp), of de hoeveelheid liters in de tank (zit daar ook een tanklint in, of gewoon en vlotteRTje..?? :+ ) dan duizelt het nog lang na in de bovenkameRT... :$

Om van het verbruik maar te zwijgen... :X

Lang verhaal kort : het gaat je bijna alle verstand te boven...
 
11 aug 2018
102
16
Metro-topic.... :+:+:+


Zeer onlangs (en het heeft nix met metro's, maar wel met techniek te maken...) nog serieus te gast geweest bij o.a. AIRBUS.

En hier worden nog wel eens wat getallen genoemd. Over verbruik, PeeKaas, en weet ik veel allemaal wat..., maar..., als je dan de getallen leest/hoort en vooral van dichtbij ook ziet, van bijvoorbeeld het aantal bouten in een vleugel van een A380 (en dan ff alleen al de bouten om die vleugel op zn plek te houden aan de romp), of de hoeveelheid liters in de tank (zit daar ook een tanklint in, of gewoon en vlotteRTje..?? :+ ) dan duizelt het nog lang na in de bovenkameRT... :$

Om van het verbruik maar te zwijgen... :X

Lang verhaal kort : het gaat je bijna alle verstand te boven...
Groot, groter, grootst: dat vergt wat meer mensen en een beetje organisatie.
Ik doe iets met grote schepen, dat is vergelijkbaar.
 

abhteh

Die hard MF'er
29 okt 2013
722
5
65
Heemskerk
Wat doe jij daar nou? :?
Ben er vorig jaar geweest met een rondleiding.
Buitengewoon indrukwekkend, zeker als je ziet wat daar logistiek allemaal nodig is.
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.234
13
www.marktplaats.nl
Ach ja..., ik dacht ik koop maar eens een boot, ofzo.

Maar veel te lange levertijd..., dus dat werd m ook niet..., plus dat zo'n ding rondom Giethoorn e.o. wellicht een beetje overkill zou kunnen zijn... :$
 
Laatst bewerkt:

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.234
13
www.marktplaats.nl
Zoon heeeel groot 'ding' past ook nog maar net door 'dat slootje' richting Dollard, en daarna naar open zee.

Omdat het 'slootje' ook met hoog en laag water kan werken (getijden), en er ook nog zoiets op gezette tijden als springtij bestaat, EN er ook nog extra water 'dat slootje' ingepompt kan worden, is het mogelijk om de die grote 'dingen' toch nog de Dollard in te manoeuvreren.


En dan onderweg met de nodige obstakels. Om een idee te geven ; onderweg een spoorbrug..., en die wordt dan deels gedemonteerd..., ik zeg : een filmpje
 

abhteh

Die hard MF'er
29 okt 2013
722
5
65
Heemskerk
Mooi filmpje, en dan wordt er in Emden nog een boel afgebouwd i.v.m. het gewicht.
Tijdens mijn rondleiding werd verteld dat er alleen al aan bestek 6 ton naar binnen ging, bizar eigenlijk.
 

hv121456

Die hard MF'er
15 feb 2010
586
18
56
Soest
Zoon heeeel groot 'ding' past ook nog maar net door 'dat slootje' richting Dollard, en daarna naar open zee.

Omdat het 'slootje' ook met hoog en laag water kan werken (getijden), en er ook nog zoiets op gezette tijden als springtij bestaat, EN er ook nog extra water 'dat slootje' ingepompt kan worden, is het mogelijk om de die grote 'dingen' toch nog de Dollard in te manoeuvreren.

En dan onderweg met de nodige obstakels. Om een idee te geven ; onderweg een spoorbrug..., en die wordt dan deels gedemonteerd..., ik zeg : een filmpje
Indrukwekkend.

Zo reed ik enkele jaren geleden 's-morgens, donker enzo, naar het werk (op de motor) ri Alkmaar en passeerde de Wijkertunnel op de A9 op het moment dat er een dergelijk flatgebouw door het Noordzeekanaal voer ri IJmuiden. Geloof me... Je hebt echt de illusie dat er een flat oversteekt. Heel bizar
 

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.495
19
49
Lage Vuursche
...bedenk ook ff hoeveel gekookte eitjes er per ochtend klaar moeten liggen...
Hoe lang zijn eieren eigenlijk fatsoenlijk houdbaar? Als in: zouden er ook kippen op zo’n varend vakantie dorp zijn om dagelijks verse eitjes te hebben?

6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.
 

hv121456

Die hard MF'er
15 feb 2010
586
18
56
Soest
Hoe lang zijn eieren eigenlijk fatsoenlijk houdbaar? Als in: zouden er ook kippen op zo’n varend vakantie dorp zijn om dagelijks verse eitjes te hebben?

6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.
Daar heeft Archimedes toch een keer iets over geroepen?
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.234
13
www.marktplaats.nl
Sowieso is het stookolie, en geen diesel..., maar..., de sooRT van verrassing is dat de nieuwe cruisers op LNG (gaan) varen, en er zit nog een andere innovatie in de hoge hoed !

Wat zijn de voordelen van LNG


Maar inderdaad..., alles in mega hoeveelheden. Eitjes, plakjes brood, rolletjes toiletpapier, theelepeltjes, vierkante meter tapijt, drinkwater, getapte pilsjes..., enz.
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.393
24
Den Dolder
...6 ton aan bestek... dus ook 6 ton aan borden, minimaal. 20 ton bedden. 15 ton glazen. 100.000 ton gasten. 20.000 personeel. Tig ton diesel... Tig ton tapijt... als je zo doorgaat, gaat het duizelen en snap je niet dat zo’n ding blijft drijven.
Haha, dat vraag ik me juist altijd af van die luchtvaartuigen…. en dat vindt jij juist heel normaal.