BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Toch gek dat jij met je lengte van 1,9m zoveel last hebt van turbulentie.
Ben zelf 1,87m en heb hier nauwelijks last van, zowel met het standaardscherm als nu met het comfortscherm van BMW.
Wat voor helm gebruik je? Misschien moet je het daar wel in zoeken.
Zelf gebruik ik een Shoei neotec helm.
Volgens mij komt de turbulentie an sich niet zozeer van bovenaf het scherm maar van de zijkanten, de lucht van bovenaf voelt schoon, maar zodra ik het scherm in hogere standen zet is erg gewoon geen ontkomen aan :? M'n helm is een Schuberth C3, dat moet toch wel oké zijn.


@...Ron...: weet je toevallig of het scherm van de tweede lichting ook op de eerste past? Ziet eruit alsof er net wat meer moeite in is gestoken :P
 
Toch gek dat jij met je lengte van 1,9m zoveel last hebt van turbulentie.
Ben zelf 1,87m en heb hier nauwelijks last van, zowel met het standaardscherm als nu met het comfortscherm van BMW.
Wat voor helm gebruik je? Misschien moet je het daar wel in zoeken.
Zelf gebruik ik een Shoei neotec helm.
Op de rt Lc het standaardscherm gehad en ook het touring scherm. Beiden hopeloos. Op de Lc bood een Puig scherm het beste comfort.
Ik heb meerdere helmen gehad, de een wel luidruchtiger dan de ander, de Bmw evo6 was het stilste. Maar ook met schubert C3, en nog een paar andere niet veel verschil.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend had ik eigenlijk weer nergens last van met de Vstream... zal ook een beetje de wind zijn denk ik. Nog steeds zadel op de laagste stand.


M'n rechter koffer ging erg stroef open (de vergrendeling) dus ik wilde even kijken of er iets in het mechanisme verbogen was oid. Hele koffer uit elkaar geschroefd (bizar wat een constructie dat is), maar ook de retractor eraf gehaald (dat terugtrektouwtje), dat was een vergissing. Ik denk 'dat is een opschroefdoosje' of iets dergelijks, maar niet dus. De veer en het touwtje zitten los in een soort dekseltje dat tegen de rand van de koffer is geschroefd. Zodra het eerste schroefje eruit was: PTOING, hele tafel vol met afgerolde veer. 't Heeft een half uur mogen duren maar ik heb em weer in elkaar gekregen :P



Oh ja, en de koffer opent weer soepel. Hoefde blijkbaar alleen de vergrendeling te smeren wat van buitenaf had gekund :')
 

Bijlagen

  • AEB0AC16-8FCD-4E69-8DFB-B0759887AA23.jpeg
    AEB0AC16-8FCD-4E69-8DFB-B0759887AA23.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 14
Vanochtend ... maar ook de retractor eraf gehaald (dat terugtrektouwtje), dat was een vergissing. Ik denk 'dat is een opschroefdoosje' of iets dergelijks, maar niet dus. De veer en het touwtje zitten los in een soort dekseltje dat tegen de rand van de koffer is geschroefd. Zodra het eerste schroefje eruit was: PTOING, hele tafel vol met afgerolde veer... :P
Nooit kijken waarom iets zo goed werkt :N
Maar ik zal het onthouden. Vorig jaar in Noorwegen wilde het slot/ontgrendel knop van een zijkoffer niet meer spontaan omhoog komen (sleutel erin en trekken werkt ook niet). Als je dan wilt "kijken" of de centrale vergrendeling goed werkt en knop blijft ingedrukt steken, dan krijg je daarna de koffer nooit meer open. Dat heeft me ook wat @#$% gekost om die koffer open te krijgen, daarna gangbaar gemaakt met een pufje siliconen spray.
Centrale vergrendeling en key-less-ride gaat van mijn volgende optie lijst af.
 
Tja, ik weet dat de Schuberths in schone lucht fantastisch zijn (BMW helmen zijn ook gewoon Schuberth), maar blijkbaar dus niet zo sterk met turbulentie... kan het goedkope ding van de vrouw eens proberen :P
 
[...] maar ook de retractor eraf gehaald (dat terugtrektouwtje), dat was een vergissing. Ik denk 'dat is een opschroefdoosje' of iets dergelijks, maar niet dus. De veer en het touwtje zitten los in een soort dekseltje dat tegen de rand van de koffer is geschroefd. Zodra het eerste schroefje eruit was: PTOING, hele tafel vol met afgerolde veer. 't Heeft een half uur mogen duren maar ik heb em weer in elkaar gekregen :P
Dank voor het posten van dat plaatje! Mij overkwam precies hetzelfde (K16GT + ongeduldige DucBMW = :N), maar mede dankzij dat plaatje zit het spulletje weer netjes in elkaar :t
 
Over de ruit: de RT had als optie het “comfort windscherm”, de LC heeft dat ook en waarschijnlijk de 1250 ook. Het verschil met de standaard ruit is niet heel groot bij mijn DOHC RT, er zitten een set plastic “oren” aan boven rand. Voor mijn 1 meter 87 voldoet deze comfort ruit (die al op mijn “Full Option Minus Radio” RT zat) ruimschoots. Nou zit er op de RT een geweldige knop: de ruit verstelling. Voor de rijders die van naked komen: met mijn ruit in de platste stand zit ik in “schone rijwind”. Met mijn helm, de BMW EVO 6, heb ik door die rijwind wel significante herrie (“No Noise” oordoppies in) maar absoluut geen hinderlijke turbulentie.

De RS wordt afgeleverd met een esthetisch aantrekkelijk ruitje die zich ongeveer gedraagt als mijn RT Comfort ruit in de platste stand. Dus: wel herrie, geen turbulentie. Ik hou niet zo van herrie om de helm want dan hoor ik de muziek en Flitsmeister niet goed. Voor mijn lengte van bovenlijf volstaat een Puig toer ruitje van wel €75,- inclusief verzendkosten (nog bedankt voor de tip Thijs!). Het ruitje is een tikje smaller dan de comfort ruit van BMW, dat voel ik dan ook bij de bovenarmen, bij de RS staat daar rijwind op, bij de RT niet.

Misschien is het een idee om, als mogelijke vervanger van de V-Strom, uit te gaan kijken naar een tweedehands BMW Comfort ruit?

Zijn er hier RT-ers die standaard BMW OEM en BMW Comfort ruit beiden hebben ervaren? Is er significant verschil? (Ik gok vooraf: minimaal verschil, zo schokkend veel meer plastic heeft die comfort ruit nou ook weer niet).
 
Ervaring mee? ;)


Ik heb de normale BMW ruit er vandaag op zitten. Dat ding is eigenlijk wel belachelijk klein in vergelijk met de Vstream :+ En doet ook significant minder... maar goed dat zat er wel een beetje in natuurlijk. Is hem dus ook niet 100%... Wel een leuk ruitje voor de zomer, maar voorlopig gaat de stream er maar weer op geloof ik :)
 
Ik houd deze ruit ook wel, voor in de zomer lijkt ie me veel lekkerder dan de stream. Maar voor nu, toch maar weer terugwisselen naar dat lelijke gevaarte :P
 
Ga maar eens met plus 20 graden Celsius een gezellig toertje doen achter de V-Stream... :+

De DOHC heeft een iets ander model standaard venster, en haalt daarmee iets druk van de schouders af. Prima ruitje eigenlijk wel.





Nee. Niet met een V-Strom.
Wel met een fietser(tje).


Dat deed ons destijds allebei pijn... :$

...maar goed, dat is al heel lang geleden..., heeeeeel lang...

Vanaf 14/15 graden rijd ik in mijn zomerkledij op de motor, lekker luchtig en heel ontspannen :+

Daarentegen wil je met 30+ graden in Frankrijk liever een ander scherm hebben, 2 jaar achtereen ondervonden. Keuze om vlak voor de vakantie niet te wisselen was op de terugweg de vele snelwegkilometers, heerlijk achter dat scherm gekropen te zitten! En dan is 1100km een klein stukje met het vizier open:+

Owja, met de Vstream tot -10 is er niets aan de hand wat betreft kou. Kouder heb ik het nog niet gehad op de thermometer.
 
Debiel heet kan het met de global warming ook al in ons kikkerlandje zijn... Deze zomer als tragisch hoogtepunt 38 graden op de boordcomputer gezien. Dat het buiten je velletje warmer is dan binnen je velletje (zonder koorts dan). Was toen enkel met onderbroekie in het goretex broekie met doorwaai ventilatie gaatjes vol open en blote bastje onder het doorwaaiertje. Soort van nog wel te doen bij >120 km/u. Stukkie file daarvoor was andere koek. Openlucht sauna zeg maar. Gewoon op de A10 bij Amsterdam...
 
Die zijn inderdaad lastig. Ongetwijfeld bestaan er inmiddels pakken die je aan het stroom vd motor kunt hangen en dan vervolgens of verwarming of koeling kiezen.... zal niet goedkoop zijn.
Dan maar wat omkleden halverwege de dag...
 
Terug
Bovenaan Onderaan