BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik rijd zelf met de standaard ruit en heb een vergelijkbaar formaat als jij. Ik vind het zelf het lekkerste rijden met de ruit op de laagste stand, dan heb je net een beetje druk op de schouders om in te leunen op snelheid. Met de standaard ruit op de hoogste stand heb ik totaal geen wind meer op hals en schouders, maar wel in de nek. Als je in de buurt van Den Haag woont kan je de mijne wel proberen, maken we even een ritje met elkaars motoren.

(Mijne is ook 2005, ook met ervaring: 155k inmiddels)
 
Ga hier ook maar meelezen :W Het was voor mij of een nieuwer model 1150RT, of een ervaren 1200RT om budgetaire redenen. Is een 2005 1200RT geworden.


Even een kort vraagje over ervaringen met ruiten en zo... Ik heb nog niet met de standaard ruit gereden. Deze Vstream van Z-technik zat erop toen ik de motor kocht. Wat een gevaarte _O-

Als ie nou perfect werkte... maar dat valt me wel mee. Het mag van mij best ietsje kleiner, geloof ik. Maar heeft iemand ervaring met zowel de standaard ruit als deze? Heb het gevoel dat de windbescherming van de Vstream helemaal niet zo heel goed is. Hij is gewoon groot, maar ik merk veel turbulentie om mezelf heen. Op de snelweg wordt de wind nog niet zo goed over me heen geleid als ik zou willen, er blijft altijd turbulentie. Vergeleken met de standaard ruit van een Pan European 1300 (van een vriend van me) valt dat eigenlijk wat tegen, die was veel beter.

Ik ben 1.90 met lange ledematen, dus m'n bovenlichaam valt wel mee (maar die ledematen zijn de reden dat ik een RT heb, en geen Pan... past niet). Wel het zadel in de hoogste stand voor die pootjes, maar in de laagste stand is de windbescherming niet plotseling veel beter.
De BMW ruiten zijn met windtunnel techniek vormgegeven waardoor de wind langs je lichaam geleid zou moeten worden. Het resultaat is helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie: eigenlijk afhankelijk van waar je hoofd, schouders en romp zich bevinden ten opzichte van de verstelbare ruit. Alles telt dus mee: stand van de ruit, je lichaamsbouw, zit houding, zadel hoogte en waarschijnlijk ook het merk/type helm.
BMW zal wel iets met de gemiddelde mens in gedachten ontworpen hebben. Experimenteer maar eens door je zit houding te veranderen of trek je hoofd eens in :)
Op Goldwings en sommige Harleys zitten van die ruiten die je bijna omarmen, die houden je uit de wind door hun enorme omvang.
De BMW ruiten zijn in geval zoals het lijkt NIET ontworpen om volledig beschut uit de wind te zitten (daar heb je van die dingen op 4 wielen voor).
Er zijn wel eens problemen geweest met afbrekende en falende ruit mechanisme's die te wijten leken aan te grote niet-orginele ruiten, dat mechanisme is ontworden met een bepaalde ruit en druk op het mechanisme in gedachten.
Mijn ervaringen met de standaard ruiten van de R1150RT-TwinSpark (2004), R1200RT-DOHC (2010) en huidige R1200RT-LC (2017) zijn prima, maar ik ben 1m78 lang.
 
Ik meld mij ook weer eens :), de laatste tijd meer meegelezen dan bijgedragen :+
Ondertussen een setje T31's opgereden, maar wat een drama op het laatst |(. Na bijna 16k km gaan er weer Metzelers onder. En 4 maanden na de vorige onderhoudsbeurt staat de motor komende week weer bij de garage, omdat er weer 13k km mee gereden is. Tikt aan, maar vanaf volgende week is dat klaar. Dan ga ik geblikt verder omdat de baas het aanbied. Heel veel plezier gehad aan alle file kilometers, nu minder risico en eerder weg ('s ochtends en 's avonds) om beperkt file te gaan rijden.
Kilometerstand is bijna 105.000 km en het eerste vervangingspuntje komt eraan: de startmotor loopt met dit koude weer volgens mij op zijn eind. Trekt veel stroom waardoor het display uitvalt en soms het achterlicht uit laat vallen bij starten. Opnieuw starten verhelpt het laatste, gelukkig gaat een herstart niet zo moeilijk als een 'koude' start.
 
OK...


Nog tips voor lange ritten ? (volgende week naar Nurmberg, wellicht met flinke omweg).

Vragen: zijn de "nieuwere" modellen (suppose dat ik een nieuwe koop/lease...)

Geniet, kou voel je niet zo snel (en hitte drijf je niet snel af). Langste dag op een RT is 1100km afgelopen zomer, zonder een centje pijn. 7.45 opstappen, 20.45 de motor in de schuur geparkeerd. Regelmatig stoppen, slokkie water onderweg en de cruise op 120 en je tokkelt zo wat kilometers weg.

Waar je aan zal moeten wennen: het niet geluidloos schakelen en het krachtige remvermogen op de motor.
 
Ga hier ook maar meelezen :W Het was voor mij of een nieuwer model 1150RT, of een ervaren 1200RT om budgetaire redenen. Is een 2005 1200RT geworden.


Even een kort vraagje over ervaringen met ruiten en zo... Ik heb nog niet met de standaard ruit gereden. Deze Vstream van Z-technik zat erop toen ik de motor kocht. Wat een gevaarte _O-

Als ie nou perfect werkte... maar dat valt me wel mee. Het mag van mij best ietsje kleiner, geloof ik. Maar heeft iemand ervaring met zowel de standaard ruit als deze? Heb het gevoel dat de windbescherming van de Vstream helemaal niet zo heel goed is. Hij is gewoon groot, maar ik merk veel turbulentie om mezelf heen. Op de snelweg wordt de wind nog niet zo goed over me heen geleid als ik zou willen, er blijft altijd turbulentie. Vergeleken met de standaard ruit van een Pan European 1300 (van een vriend van me) valt dat eigenlijk wat tegen, die was veel beter.

Ik ben 1.90 met lange ledematen, dus m'n bovenlichaam valt wel mee (maar die ledematen zijn de reden dat ik een RT heb, en geen Pan... past niet). Wel het zadel in de hoogste stand voor die pootjes, maar in de laagste stand is de windbescherming niet plotseling veel beter.

Ik ben zelf 1.90+ en rij met hetzelfde scherm. Mooi groot maar ik vind het beter rijden dan het standaard DOHC scherm. Minder druk op de schouders, meer ontspanning. En als je zo lang bent, zijn voetsteunverlagers misschien ook wel een uitkomst. Rij er in ieder geval al bijna 3 jaar met plezier op.
 
Ondertussen krijg ik het gevoel dat werknemers op Schiphol naast een motor X ook een RT voor het winterweer hebben. Daarnet om 20:10 stonden er een kleine 10 onder de verkeerstoren, zomers zie ik dat zelden. Daarbij: het jongste type was de R1200RT DOHC, verder mix van Mk 1, de 1100 en de 1150 boxers. Geen LC gezien. Volgens mij kan dat te maken hebben met het feit dat er best vrolijk met pekel gestrooid is afgelopen vrijdag geloof ik, kan me voorstellen dat men iets makkelijker een >7 jaar oude RT door de pekel sleurt dan een <4 jaar oude LC >€20k...

Slechts 2 GS-en gespot...

Niet alleen toen, maar afgelopen donderdag werd er ook vrolijk met pekel gestrooid. Aantal motoren wat er nu rijdt is op 1 hand te tellen tijdens mijn woon-werk rit.
 
update: RT voldoet prima. verslavend zelfs.
DOAG2018

tracking software heeft voor laatste halve dag gefaald, en ben terug in DH.
Regen op deel van de terugweg,maar door dat scherm vooral achter-de-helm ingesijpeld..

verbruik is wat aan de hoge kant als je autobahn doet,
maar die boxer komt lekker mee... effortless.
aangezien ik meestal over asphalt door europa ga is dit wel een verleidelijke motor. Ideaal!

Maar het blijft een beetje "groot patserding", vooral als je er mee aankomt bij kennissen in Eastern Europe.
 
update: RT voldoet prima. verslavend zelfs.
DOAG2018

tracking software heeft voor laatste halve dag gefaald, en ben terug in DH.
Regen op deel van de terugweg,maar door dat scherm vooral achter-de-helm ingesijpeld..

verbruik is wat aan de hoge kant als je autobahn doet,
maar die boxer komt lekker mee... effortless.
aangezien ik meestal over asphalt door europa ga is dit wel een verleidelijke motor. Ideaal!

Maar het blijft een beetje "groot patserding", vooral als je er mee aankomt bij kennissen in Eastern Europe.
Verbruik van de R1200RT is hoger dan van bijvoorbeeld de F800ST, dat is geen verrassing.
Water in je nek is niet lekker, maar is bij mij ook de enige plek waar ik na rijden in hevige regen nattigheid voel (klamme Buff, zeker geen nat hemd).
"Groot patserding" is subjectief, bij de R1200RT en nu ook de R1250RT vind ik het wel functioneel groot, anders dan bij zogenaamde Baggers.
 
Gefeliciteerd met de aankoop! Ik rijd zelf met de standaard ruit en heb een vergelijkbaar formaat als jij. Ik vind het zelf het lekkerste rijden met de ruit op de laagste stand, dan heb je net een beetje druk op de schouders om in te leunen op snelheid. Met de standaard ruit op de hoogste stand heb ik totaal geen wind meer op hals en schouders, maar wel in de nek. Als je in de buurt van Den Haag woont kan je de mijne wel proberen, maken we even een ritje met elkaars motoren.

(Mijne is ook 2005, ook met ervaring: 155k inmiddels)
Wil graag een keer de standaard ruit proberen, maar zit een beetje krap in m'n tijd tegenwoordig :(

Dat in de nek herken ik zeker wel, maar goed dat is logisch als een ruit de wind over je heen stuurt natuurlijk. Ik moet zeggen dat wind me echt geen bal interesseert, turbulentie des te meer. Ik ben nakeds gewend (of in ieder geval motoren zonder veel windbescherming) dus nekspieren zitten er ondertussen wel in, maar turbulentie is gewoon irritant.
 
Ooit zoon VStream gehad. En wel 1 seizoen. Gauw het originele plastic er op.

VStream idd vooral erg groot. En ook n grote klankkast..., dus veel motorische klanken die dan extra omhoog komen.

En..., bloedheet achter die ruit in de warmere maanden.

Redenen destijds voor mij genoeg om de originele ruit er weer op te zetten.
Dat is dus precies wat ik vermoed. Zal eens eBay in de gaten gaan houden voor een originele ruit :)
 
Ooit zoon VStream gehad. En wel 1 seizoen. Gauw het originele plastic er op.

VStream idd vooral erg groot. En ook n grote klankkast..., dus veel motorische klanken die dan extra omhoog komen.

En..., bloedheet achter die ruit in de warmere maanden.

Redenen destijds voor mij genoeg om de originele ruit er weer op te zetten.

Voor de warme maanden was ik van plan een originele, gebruikte ruit op de kop te tikken en in te korten. Meer wind is dan alleen maar beter :)

Wil graag een keer de standaard ruit proberen, maar zit een beetje krap in m'n tijd tegenwoordig :(

Dat in de nek herken ik zeker wel, maar goed dat is logisch als een ruit de wind over je heen stuurt natuurlijk. Ik moet zeggen dat wind me echt geen bal interesseert, turbulentie des te meer. Ik ben nakeds gewend (of in ieder geval motoren zonder veel windbescherming) dus nekspieren zitten er ondertussen wel in, maar turbulentie is gewoon irritant.

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Als die goed bevalt, kan je altijd nog je andere ruitje verkopen.
 
Dat is inderdaad de gedachte, of als ze unieke use-cases blijken te hebben houd ik ze gewoon beiden...

Overigens heb ik van de zomer een paar dagen altogether zonder ruit gereden, dat is ook best relaxed eigenlijk, staat alleen wat gek :)
 
Op basis van mijn ervaring met een tweetal rt's (1200) en ongeveer 6 verschillende ruiten: De Stream is keukendeur groot, maar als je 1,90 bent (ben ik ook ongeveer) en met een vstream start, dan wil je de motor accuut verkopen als je er een originele ruit op zet. Van de turbulentie rammelt de helm haast van je hoofd dan, is mijn vermoeden :). Maar probeer het gerust, ik zou de stream alleen nog even niet meteen verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat ga ik ook sowieso niet direct doen. Heb desalniettemin een (goedkope) originele ruit gevonden om uit te proberen, niks te verliezen :)

Als de Vstream toch fijner blijkt zit die er zo weer op, 't zijn maar 6 schroefjes natuurlijk. Vanochtend het zadel eens in de laagste stand gezet om te zien wat dat doet, voor de knieën lijkt het niet zoveel uit te maken (al is woon-werk nou niet echt een lange zit) maar grappig genoeg voor het hoofd ook geen bal. Nét een beetje teveel turbulentie bij 130-140, die er bij de hoge stand ook was. Maakte niet zoveel uit wat ik met de ruit deed (bijna rechtop tot helemaal rechtop maakt gewoon geen verschil), maar wat me wel zorgen baart is dat bij die snelheden en de ruit vrij rechtop het frame het er echt lastig mee lijkt te hebben, trilt behoorlijk, en je leest nogal eens van problemen door overbelasting die ik toch liever zou voorkomen.

We gaan het zien, wellicht ren ik straks volgas terug naar de Vstream :P
 
Toch gek dat jij met je lengte van 1,9m zoveel last hebt van turbulentie.
Ben zelf 1,87m en heb hier nauwelijks last van, zowel met het standaardscherm als nu met het comfortscherm van BMW.
Wat voor helm gebruik je? Misschien moet je het daar wel in zoeken.
Zelf gebruik ik een Shoei neotec helm.
 
Kijk ook naar verschil in verhouding been-/ruglengte. Iemand van 1,9m met korte benen en relatief lange rug kan meer last hebben van turbulentie dan iemand van 1,87m met relatief korte rug en lange benen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan