BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Nee hoor, accu is gewoon op, maar ik wil nu een zwaarder type met hogere startcapaciteit. Het gaat een Yuasa AGM HS accu worden.
Specificaties hieronder:
YTX14H-BS
Battery Family:
Fresh Pack, Maintenance Free
Amps: 1.4
C.C.A: 240
 
Ik heb recent mijn vier jaar oude MotoBatt accu vervangen door een nieuwe.
Ik vond hem wat minder krachtig bij het starten.
Deze past qua breedte goed, alleen is die zo'n 15mm hoger dus moet je wel een andere steun fabriceren van een stripje staal.
Is wel 19Ah en valt mij qua prijs mee.
MotoBatt MBTX16U AGM accu besteld bij MotoMoto totaal EUR 69,50 kwijt.
MBTX16U nog steeds in de aanbieding.
 
Te koop Barkbuster handkappen zijn afkomstig van een R1200r van 2012
Met kleine beschadiging

VERKOCHT
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn huidige k27-zadel: omdat ik het gevoel heb dat ik nogal 'in' mijn motor zit, wou ik op zoek naar een hoog zadel, maar na inspectie van mijn huidige zadel, blijkt dat mijn voorganger aan het werk is geweest met een dremel om het normale zadel iets lager te zetten. Ik had al de indruk dat het een beetje raar aansluit bij de tank. Daarom misschien eens een echt gewoon zadel proberen. Ik heb nu een tweedehands Wunderlich zadel gevonden, alsook een net niet nieuw normaal BMW comfortzadel, misschien ook leuk voor mijn vrouw op de sozius. Iemend ervaring met een van dezen?
 
Zelf rij ik met het comfortzadel en dat vind ik uitstekend bevallen en ook bij lange ritten. Dit comfortzadel is iets hoger dan het normale standaardzadel. Het normale standaardzadel krijg ik eerder last van zadelpijn en is ook wat gladder. Ik heb geen ervaring met het Wunderlich zadel.
 
Laatst bewerkt:
Op een R1200R heb ik géén ervaring met een Wunderlich zadel, maar op mijn R1200GS van 2007 had ik wél het Wunderlich 'sport'zadel (voor rijder en duo uit één stuk, is blijkbaar niet meer leverbaar want zie hem niet meer in de shop). Dat zadel was prettig hard , stroef zadeldek en goed van vorm. Had wel iets weg van de versie voor de R. Op mijn 1150GS had ik het rijdersdeel van Wunderlich. Ook gekozen omdat het origineel te zacht was en ik snel last had van doorzitten.

Over het algemeen zijn de Wunderlich zadels een stuk harder en dat is (vind ik.....) prettiger op langere afstanden. Op de R1200R uit 2011 die ik net gekocht heb en nog bij de dealer staat, zit overigens het hoge comfortzadel en die lijkt mij niet verkeerd (maar dat moet de praktijk nog uitwijzen).

Ik denk dat het Wunderlich zadel je prima zou bevallen!
 
Vanochtend mijn R1200R (2007 en 87k op de teller) weer eens een keer gebruikt voor woon werk.
Het was bijna twee weken geleden, normaal geen gedoe met starten of zo, maar dit keer toch wat afwijkend:
Nadat die aansloeg, leek het er wel op dat die gedeeltelijk zonder olie liep, erg metaalachtige klanken uit het blok. Dus gelijk weer uit gezet.
Toch nog maar een startpoging, eerst paar keer niet lukken, maar na een paar pogingen liep die weer en werd het al snel stiller.
Vanmiddag op het werk geen centje pijn, starten, lopen en gelijk ook weer lekker stil.
Hebben jullie dat ook wel eens gehad, was eigenlijk best wel even een raar geluid.
Motor heeft gewoon al die tijd op de middenbok gestaan en in de garage (10 á 12 graden) en oliepeil ongeveer op max peilglas.
Zou de olie in die tijd zijn uitgezakt uit de cilinderkoppen en daardoor even wat minder smering?
 
Dat is een nokkenaskettingspanner die leeg gelopen is. mits die na even lopen stil wordt kan het geen kwaad.
 
Had inderdaad wel het idee dat de distributie lag te klapperen. Het werd na even lopen gelukkig wel weer stil.
Bedankt voor de info, stelt me weer wat gerust.
 
bij de boxers valt het wel mee. Als je een K1200 of K1300s /gt /r start na het stellen van de kleppen kan het soms wel een halve minuut duren voor ie genoeg olie heeft aangezogen om weer stil te worden.. Das wel een beetje spannend kan ik je vertellen :+
 
De afgelopen dagen heeft de R zich weer voorbeeldig gedragen.
Geen metaalachtige geluiden bij het starten.
 
Hoi, vraagje: hebben jullie ook navigatie op de R1200R DOHC? Zo ja, welke navigatiesteun/-houder geeft het beste zicht op de tellers?
Zo mooi als dit op een GS (en Versys) past, krijg je natuurlijk niet voor elkaar. Ik heb trouwens niet de hoge standaard BMW ruit, maar een Wunderlich Vario Ergo (en die steunen zijn niet geschikt om daar iets op vast maken. lijkt mij).
Gr. Hans
 
Even een stukje terug over de Motobatt accu. Ik heb in september 2017 een Motobatt in mijn Honda Shadow VT1100 gezet. In het najaar nog wat kilometers gemaakt. Winter 2017-2018 in de schuur met de druppellader eraan, een Noco Genius G1100, geschikt van de traditionele tot de Gel en AGM accu's.
Na 4 maanden de motor weer uit de schuur en keurig starten. De rest van het seizoen geen problemen gehad. Winter 2018/2019 weer in de schuur, zelfde verhaal. Maar vandaag, 15 februari 2019, motor geprobeerd te starten en helemaal niks. Multimeter geeft keurig 12,7 volt aan. Accu eruit gehaald en mee naar de zaak, accu doorgemeten en tot mijn verbazing wordt de accu door de apparatuur afgekeurd.
De accu hoort een koud-start vermogen te hebben van 200cca, maar er blijkt nog maar 50cca te zijn !!! Accu overleden dus.
Anderhalf jaar met een accu, dat wel een beetje erg kort.
 
Ik ben niet zo'n fan van druppelladers. Deze initiëren ongewild een groot aantal laad -en ontlaadcycli.
Ik geloof meer in loskoppelen van de min pool en eens in de 3 á 4 weken een dagje aan de (druppel)lader.
Als je regelmatig een grote afstand rijdt (minimaal eens per 3 weken) dan hoef je hem eigenlijk helemaal niet aan de druppellader te hangen.
In de Honda van mijn vrouw, die niet zoveel rijdt, hangt ook een MotoBatt en daar pas ik bovenstaande meestal op toe.
Tot nu toe met succes.
 
Hoi, vraagje: hebben jullie ook navigatie op de R1200R DOHC? Zo ja, welke navigatiesteun/-houder geeft het beste zicht op de tellers?
Zo mooi als dit op een GS (en Versys) past, krijg je natuurlijk niet voor elkaar. Ik heb trouwens niet de hoge standaard BMW ruit, maar een Wunderlich Vario Ergo (en die steunen zijn niet geschikt om daar iets op vast maken. lijkt mij).
Gr. Hans
Ik heb voor mijn TomTom 550 een Ram-Mount links op het stuur. Dat werkt goed. Goed zicht op de navigatie én op de tellers.
 

Bijlagen

  • 2019-02-16 16.37.47 klein.jpg
    2019-02-16 16.37.47 klein.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 13
  • 2019-02-16 16.38.17 klein.jpg
    2019-02-16 16.38.17 klein.jpg
    71 KB · Weergaven: 14
@BMWAndre, ik heb ook een TomTom 550. Je hebt de steun gebruikt die standaard bij de TomTom geleverd is, zie ik. Dat werkt dus goed, prima zicht op de tellers (en de TT) zo te zien. Is inderdaad dus tóch een optie! Bedankt voor de foto's!

Heb je trouwens de korte knijper gebruikt die ook in het setje zit?

Gr. Hans
 
Bedoel je met korte knijper de twee halve schalen tussen de bol van de steun op het stuur naar de bol van de opnameunit van de navi? Die is hart op hart ongeveer 45 mm.

Groeten, André
 
De korte knijper (inderdaad: 2 halve schalen) die in het TomTom setje zit, is ca. 6 cm. En dan meet ik de buitenkant van de schalen (de langste kanten). Je hebt ze ook van 9 cm en 12 cm. Dan heb je dus met die kleine knijper al goed zicht! Maar zit de stang van de spiegel niet in de weg? Lijkt op de foto alsof je de TomTom daardoor wat vlakker heb staan, maar dan kan ook gezichtsbedrog zijn... Het is in ieder geval een goed alternatief!
Groeten, Hans
 
Even een stukje terug over de Motobatt accu. Ik heb in september 2017 een Motobatt in mijn Honda Shadow VT1100 gezet. In het najaar nog wat kilometers gemaakt. Winter 2017-2018 in de schuur met de druppellader eraan, een Noco Genius G1100, geschikt van de traditionele tot de Gel en AGM accu's.
Na 4 maanden de motor weer uit de schuur en keurig starten. De rest van het seizoen geen problemen gehad. Winter 2018/2019 weer in de schuur, zelfde verhaal. Maar vandaag, 15 februari 2019, motor geprobeerd te starten en helemaal niks. Multimeter geeft keurig 12,7 volt aan. Accu eruit gehaald en mee naar de zaak, accu doorgemeten en tot mijn verbazing wordt de accu door de apparatuur afgekeurd.
De accu hoort een koud-start vermogen te hebben van 200cca, maar er blijkt nog maar 50cca te zijn !!! Accu overleden dus.
Anderhalf jaar met een accu, dat wel een beetje erg kort.
Motobatt is niet meer zo goed als in het begin, hoor nu veel verhalen ook van vrienden en uit eiigen ervaringen dat ze vaak na 1,5jaar niet meer werken.
 
De korte knijper (inderdaad: 2 halve schalen) die in het TomTom setje zit, is ca. 6 cm. En dan meet ik de buitenkant van de schalen (de langste kanten). Je hebt ze ook van 9 cm en 12 cm. Dan heb je dus met die kleine knijper al goed zicht! Maar zit de stang van de spiegel niet in de weg? Lijkt op de foto alsof je de TomTom daardoor wat vlakker heb staan, maar dan kan ook gezichtsbedrog zijn... Het is in ieder geval een goed alternatief!
Groeten, Hans
Ja, over de buitenkant circa 6 cm.Tussen de spiegelsteun en de tanktas is met een kleine range voldoende ruimte. En dat is de positie waarmee je goed zicht op het scherm én de snelheidsmeter hebt.
Groeten, André
 
Terug
Bovenaan Onderaan