BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Hallo allemaal,
Ruim tien jaar geleden heb ik mij voor het eerst aangemeld op dit forum: ik was toen van plan om mijn 1150GS in te ruilen voor een R1200R. Het is toen een antracietgrijze (mat) geworden (maart 2008) met ESA en koffers. Na vier jaar en ca. 25.000 km en toch wel wat probleempjes (o.a. ringantenne, RDC ventiel, oliekeerring) toch besloten weer een GS te kopen, een R1200GS met Adventure pakket. Na 5 jaar en ca. 45.000 km ging de ABS pomp kapot. Gelukkig was de remwerking oké, maar toch.... Bovendien werd de GS te zwaar voor mij, tijd voor iets anders..... Lang verhaal kort: vorig jaar een nieuwe Versys 650 gekocht. Schakelt en remt goed, zitpositie prima, voor mij snel genoeg (ondanks 'maar' 69 pk) en keurige prijzen vergeleken met BMW (zowel aanschaf als kosten zijn soms best pittig....). Maarrrrr, ik mis het rijplezier van de boxer en vooral zijn cardan. Achteraf gezien had ik na 20 jaar boxers de overstap niet moeten maken.
En zodoende ben ik mij nu weer aan het inlezen in de ervaringen van een R1200R. Ik zou nu gaan voor een DOHC versie vanaf 2011. Ik heb nog wat vragen, maar daar kom ik nog ff op terug. Sommige (nick) herken ik nog van 10 jaar geleden, maar door de bank genomen is het de laatste paar jaar rustiger geworden op dit deel.
 
@ Snah R1200R: prima plannen, maar ik zou je willen aanbevelen ook een R1200RS in je overweging mee te nemen. Dit wordt dan wel een RS-LC van minimaal 2015 met bijbehorende prijs....
De DOHC vind ik een prima lopend motorblok en kan ik je aanbevelen. Wel zijn er minder goede ervaringen met het tankniveau meetlint als je een uitvoering met boordcomputer zou nemen.
De RS-LC is naar mijn beste weten vrij van tankmeetlint en ABS problemen.

Roelof.
 
Hoi Roelof, ik heb mijn zinnen eigenlijk gezet op een light grey (metallic) 1200R van 2011. Een LC wordt me te duur. Van die tanklinten heb ik hier veel gelezen inderdaad, maar ik denk niet dat ik daarvan wakker zou liggen: ik ben al 43 jaar gewend om ná het tanken de tripmeter op nul te zetten en rond de 300 km met een tank moet met de R makkelijk haalbaar zijn.
Een kapotte ABS pomp komt helaas ook nog voor op de modellen >2011 begreep ik van jullie. Ik hoopte dat die pompen inmiddels betrouwbaarder waren geworden, maar helaas......

Eén ding vroeg ik mij af: op de matgrijze R die ik in 2008 kocht, zat volgens mij de typeaanduiding op de tank geplakt en niet onder de (blanke) laklaag. Wie weet of op een light grey metallic uitvoering die aanduiding ook óp de blanke laklaag is geplakt of hoort de type aanduiding juist ónder de blanke laklaag te zitten?
 
Trouwens, of die aanduiding óp of ónder de blanke laklaag is geplakt, is op zich niet interessant zou je zeggen, maar op de uitvoering die ik gezien heb, zit die aanduiding volgens mij onder de blanke lak en dat zou kunnen duiden op een overgespoten tank (schade gevalletje...)?
 
Mijn DOHC van 2013 kocht ik in 2015 met 4.000 km. Inmiddels staan er 44.000 km op en ik heb er nog hélemaal niets aan gehad. Vanaf medio 2013 is in de serie het beruchte meetlint vervangen door een waarschuwingslampje. Met het verwijderen van het enige minpunt is de DOHC de betrouwbaarste boxer sinds lang. De watergekoelden zijn tot 2017 een grote miskleun geweest met als boosdoeners de niet goed vrijkomende koppeling en een constructiefout in de distributie. Vanaf 2017 zijn er ook in de aandrijving verbeteringen doorgevoerd. Of het nu wel goed is?
Als je een kapot meetlint niet belangrijk vindt kan ik je je lichtgrijze van harte aanbevelen!
De typeaanduiding op de tank zit op en niet onder de blanke lak.

Groeten, André
 
Dankjewel André, dan is de keuze voor een DOHC niet verkeerd! Van een kapot meetlint lig ik niet wakker (alleen een waarschuwingslampje i.p.v een benzinemeter is ook niet alles ...).

Belangrijker voor mij is die typeaanduiding. Ik dacht al dat die aanduiding óp de blanke laklaag hoorde en niet er onder (bij een matte kleur zit de typeaanduiding dus sowieso op de lak geplakt, maar bij een blanke laklaag had de aanduiding ook ónder de blanke laklaag kunnen zitten). Dat zou dan betekenen dat de tank van de motor die ik heb gezien, overgespoten is en er mogelijk ook wel meer schade geweest is ;( Goed opletten dus!
 
Kijk, als je het niet vertrouwt nog wat om je heen. Er zijn er genoeg.
De tankinhoud is ongeveer 22 liter. Je actieradius is daarmee, bij normaal rijden, méér dan 400 km.
Het olieverbruik ( de LC's gebruiken niets meer) is bij mij gezakt naar 1 : 5000 km.
 
Het enige opmerkelijke wat nu te melden is dat mijn RDC sensor van het achterwiel geen signaal meer geeft.
Ik zie streepjes op de BC. Voorwiel geeft nog wel zijn bandendruk door.
Na 11 jaar en 86k zal het batterijtje nu wel leeg zijn.
Herr BMW is met dit onderdeel wederom in de categorie hoofdprijs te vinden.
200 Euro voor zo'n sensortje is me wat te gortig.
Batterijtje schijnt vervangbaar te zijn (filmpjes op YouTube gezien), maar dan zit je nog steeds met de bandenwissel.
Ik heb dus besloten om een nieuwe sensor te bestellen (online gevonden) voor ongeveer € 50,- totaal.
Voorwiel sensor was wel online te vinden (aliexpress) ongeveer 20 Euro.
Ik heb ook alvast een EL5548 besteld op ebay om sensors te activeren (samen met de GS-911 die ik al heb)
Als sensors binnen zijn, kan ik ze eerst aanmelden en dan naar de bandenboer.
De oude sensors kunnen dan t.z.t. aan een batterij vervang project gaan meedoen.

Nog meer RDC uitval hier te melden ?
 
Ben op zoek naar een koplamphuis van een r1200r dohc van 2014 misschien heeft iemand er nog een liggen of weet er nog een ergens te koop
 
Laatst bewerkt:
Een goede keus, zo'n R1200R. Na ruim 21 jaar GS rijden (1100,1150,1200,1200 DOHC) ben ik nu in het bezit van een 2013 R1200R 90 jaar editie. Ik wilde weer eens wat anders en het blijkt een zeer goede keus. Goed sturen en betrouwbaar concept en degelijke bouwkwaliteit. Ik ga wel mijn schokbrekers vervangen voor Wilbers WESA, want die zijn na ruim 60.000 km op, dit had ik trouwens ook bij mijn laatste GS gedaan bij deze kilometerstand.
Kortom die DOHC's zijn een uitontwikkeld concept en betrouwbare kwaliteit.
 
Vanochtend een proefrit gemaakt op de R1200R DOHC van 2011 in de kleur light grey metallic (de type aanduiding zat tóch op de tank geplakt en niet onder de blanke lak). Op de R1200R is de zitpositie iets 'gedrongener' dan op de Versys (wat dichter op het stuur), ook de benen zitten iets hoger. Maar het (hoge comfort)zadel zit weer prettiger dan de Versys. Er komen nog Wunderlich stuurverhogers (2,5 cm) op en daarmee verwacht ik dat de zitpositie nét wat comfortabeler wordt.

Belangrijk vind ik dat de achterkant van een R een stuk lager is dan de Versys (makkelijker op- en afstappen). Een Versys stuurt/rijdt echter (nog) makkelijker dan de R en dat zou wel eens door de stuurdemper op de R veroorzaakt kunnen worden. Het rijden zélf op de R ging als vanouds: verschrikkelijk soepel in elke versnelling, schakelen zonder klikklak geluiden, remmen zonder duiken, bediening knipperlichten vind ik super (maar dat is persoonlijk), ook de bediening van de boordcomputer is handiger met die ene knop op het stuur. En de hvv kwam goed van pas!

Lang verhaal kort: de R gekocht :Y Een mooie complete, met 3-delige kofferset (incl. originele binnentassen), Hornig hugger en bellypan (alles in kleur), van Wunderlich de hoge ruit, gasvastzetknop en extra set verlichting, Remus Hexacone (mooi donkerbruin geluid). Verder voorzien van alarm, valbeugeltjes, ABS, ASC, ESA en RDC. En dan heb ik de kleinere toeters en bellen nog niet eens genoemd. Een akelig complete R dus!
Hopelijk ligt er in maart geen pekel op de weg :]
 
Gefeliciteerd, goede keus. Daar ga je nog veel zorgenvrij plezier van hebben. Je kunt ook een ander stuur er op zetten. Ik rij met een superbike-stuur. Daarmee zit ik wat meer voorover, in de aanvalshouding. Is ook prettiger voor mijn rug.
 
…………………………………….... Een Versys stuurt/rijdt echter (nog) makkelijker dan de R en dat zou wel eens door de stuurdemper op de R veroorzaakt kunnen worden...……………………………………….

Dat vermoeden heb ik ook. Ik kom van een GS af (zonder stuurdemper uiteraard) en ik moet inderdaad nog steeds erg wennen aan die stuurdemper. Net alsof de demper een soort delay heeft tijdens de stuurbeweging. In ieder geval gefeliciteerd met de aankoop.
 
Dat vermoeden heb ik ook. Ik kom van een GS af (zonder stuurdemper uiteraard) en ik moet inderdaad nog steeds erg wennen aan die stuurdemper. Net alsof de demper een soort delay heeft tijdens de stuurbeweging. In ieder geval gefeliciteerd met de aankoop.
Dat vermoeden heb ik ook. Ik kom van een GS af (zonder stuurdemper uiteraard) en ik moet inderdaad nog steeds erg wennen aan die stuurdemper. Net alsof de demper een soort delay heeft tijdens de stuurbeweging. In ieder geval gefeliciteerd met de aankoop.
 
Dat vertraagde gevoel (onderstuur) bij lage snelheden voelde ik sterk bij ingebruik nemen van mijn DOHC 1200R. deze stond op Pitelli Angel banden. In de zomer Bridgestone T31 gemonteerd voor en achter. Het stuurgevoel is sterk verbeterd, ook bij lage snelheden.
 
Dankjewel @R1200R90! Vóór de Versys heb ik 5 jaar op een 1200GS gereden (dus zonder stuurdemper) en die reed bijna net zo flitsend als de Versys, alleen is de GS een stuk zwaarder met de 33 liter tank en andere toeters en bellen die ik erop had. Toch zal die stuurdemper wel wennen: de 1200R die ik in 2008 kocht, had ook een stuurdemper en ik kan me niet meer herinneren dat ik dat een echt minpunt vond.

@Benuit: grappig dat je T31 banden op je R hebt en dat die goed bevallen op de R. Op de Versys heb ik begin dit jaar ook een set T31 laten monteren en die gaven me een direct een goed (zeker) gevoel. Op de R die ik nu heb gekocht, liggen nog T30 banden (de voorloper van de 31 dus) maar daar is het beste wel vanaf. Toch nam ik kleine rotondes tijdens de proefrit direct al net zo soepel als met de Versys (achteraf gezien best link bij een temperatuur van 0 graden , nog koude banden en 1.000 euro eigen risico :?). Als er een nieuwe set op komt, is de T31 waarschijnlijk ook weer mijn (1e) keuze.
 
Nog een vraagje: op de R die ik in 2008 had, zat ESA. Op de R die ik nu heb gekocht (DOHC 2011) zit ook ESA. Is deze nieuwere ESA vergelijkbaar met die van 2008? Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ESA op het 2011 model meer merkbaar zijn werk zou doen, maar ik merk eigenlijk geen verschil met de 1e ESA. Toen heb ik ESA (en nu ook weer trouwens) vooral gekocht omdat de knop van de veervoorspanning bij de R onder het zadel zit (bij de GS en Versys zit die knop makkelijker bereikbaar aan de zijkant). Of zit ESA2 pas op het 2015 LC-model?
 
Volgens mij is er bij de ESA verstellingen vanaf 2008 niets veranderd. Bij de GS wel, daar kwamen bij het 2010 model extra Enduro standen bij.
Wat overigens wel veranderd is vanaf het 2011 model zijn de schokdempers. Showa (herken je aan de grijze kleur) is vervangen door WP schokdempers (wit) en Marzocchi hoogteverstelling. Deze combinatie werkt wel beter, maar nog beter kun je er bijvoorbeeld Hyperpro (zonder ESA) of WESA (Wilbers) schokdempers opzetten. Die laatste optie (WESA) overweeg ik over een paar maanden op mijn R1200R te gaan zetten. Betere schokdempers en behoud van elektronische regeling via het stuur. Mijn achterschokbreker is na 60.000 km gewoonweg op.
 
Volgens mij had de eerste K27 Showa dempers met ESA1, dus stappenmotoren voor demperverstelling en achteraan verstelling van de veervoorspanning. De DOHC kreeg dan WP dempers met ESA2, waarmee je achteraan de veerconstante aanpast. De LC kreeg Dynamic ESA, met semi-actieve demping in de vork (geen telelever meer) en achterdemper, en dezelfde aanpassing van veerconstante achter als ESA2.
 
Bedankt voor jullie info over ESA I en II. Ik wist niet dat er vanaf modeljaar 2011 (DOHC) al ESA II op de 1200R zat. Waarschijnlijk was mijn proefrit dan te kort om de verschillende standen goed uit te proberen en de verschillen te merken. Dat moet dan straks maar in maart.....
 
op mijn 1150GS heb ik op de standaard dempers Hyperpro veren laten zetten; een hele verbetering. Op mijn 1200R (2011) zaten deze veren bij aankoop al de Esa dempers. Ik weet dus niet, wat de verbetering in dit geval is, maar zowel solo, met bagage of met duo ben ik zeer tevreden over het stuurgedrag!
 
Dit is wat de officiële site zegt:

1546504085072.png
 
Bedankt André, ik was al gaan zoeken. Het schijnt dat de Odyssey PC535 net erin zou kunnen, maar dan moet je wel de koelribben eraf zagen en dan nog is het kritisch. Ik ga nu denk ik voor een Yuasa AGM HS accu met dezelfde afmetingen als de originele BMW accu (Exide), maar wel met een hoger startvermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan