BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ik doe dat gewoon met WD40 idd. Maar ik weet niet of dat eigenlijk kwaad kan.
Beter geen WD40 op rubber enz…
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
 
Iemand van jullie een idee hoe ik de tuimelschakelaars op het linker stuurhelft weer wat soepeler kan laten functioneren? Kan ik deze bijvoorbeeld gewoon insprayen met wd40?
Gaat eigenlijk vooral om de trip knop, die blijft wel eens hangen op de info kant.
Bij mijn R exact hetzelfde euvel, vooral nadat ik de motor gewassen heb. Ik heb, naast/tussen de bewuste tuimelschakelaar (met 'info' er op), nu een paar keer met WD40 er tussen gespoten en een paar dagen daarna ging de schakelaar weer soepel.
Maar ik begrijp dat ik voortaan beter siliconenspray kan gebruiken. Dat ga ik sowieso doen als die knop weer blijft hangen.
Ik heb trouwens geen idee hoe het er achter die schakelaar uitziet en of ik daar nu al rubberen/plastic/kunststof deeltjes verpest heb😟
 
Goeie avond,

Sinds vorige week de bezitter van dit 2007 model.

2 weken terug heb ik mn 1150gs verkocht, welke ik als pekelmotor had naast mijn Tenere 700.
Na de verkoop kreeg ik last van het lege-garage-syndroom, en kwam ik op het idee om eens een 1200r te kopen. Tot nog toe is het een goede keuze gebleken, echt een leuke fiets!.

Groet, Michel.
IMG-20240316-WA0001(1).jpg
 
Ik heb een 1250r zonder ESA en ben daar uitermate tevreden mee! Eén keer goed afstellen en je hebt er geen omkijken meer naar! Hiervoor een aantal BMW’s met ESA gehad en voor mij is het verschil niet noemenswaardig.
Dat geloof ik ook wel, maar het feit dat je zeer eenvoudig kunt schakelen tussen een comfortabele of sportieve veer- en dempingsetting is toch wel leuk. Ook "levelt" de motor met ESA, bij de latere modellen, automatisch ook het rijwielgedeelte bij zware belading. Het is alleen vrij prijzig en je wordt daar niet vrolijk van als het een keertje kapot gaat. Bij de aanschaf van een wat oudere motor zou ik het daarom ook liever niet willen hebben.
 
Dat geloof ik ook wel, maar het feit dat je zeer eenvoudig kunt schakelen tussen een comfortabele of sportieve veer- en dempingsetting is toch wel leuk. Ook "levelt" de motor met ESA, bij de latere modellen, automatisch ook het rijwielgedeelte bij zware belading. Het is alleen vrij prijzig en je wordt daar niet vrolijk van als het een keertje kapot gaat. Bij de aanschaf van een wat oudere motor zou ik het daarom ook liever niet willen hebben.
En alleen de achterveer heeft ESA, voor met hand of helemaal niet verstelbaar!!!
 
En alleen de achterveer heeft ESA, voor met hand of helemaal niet verstelbaar!!!
Ehm, sorry Hotze, maar je bent nog even in het F-jes tijdperk blijven hangen. De R12X0R heeft wel degelijk ESA aan de voorzijde. Check het plaatje en dan met name binnen het rode cirkeltje... Daar gaat de kabel voor de ESA naar binnen.

IMG20230211.jpg
 
De pré LC R1200R (met telelever) heeft volgens mij alleen een dempingsinstelling vóór, als de fiets met ESA is uitgerust.
 
De pré LC R1200R (met telelever) heeft volgens mij alleen een dempingsinstelling vóór, als de fiets met ESA is uitgerust.
Dat was zo en dat is nog steeds zo. Extra belading komt allemaal voor rekening van het achterwiel. De voorvork wordt daar niet mee belast, dus hoef je de veervoorspanning van de voorvork niet te wijzigen. Misschien zou je die wel naar je persoonlijke wensen in willen stellen. Dat kan dus niet met ESA. Alleen bij het remmen wil je met een gewone telescoop extra demping op de voorvork. En verder moet de demping synchroon zijn met de demping van het achterwiel. Vandaar dat ESA alleen de demping van de voorvork mee instelt.
 
Schopjein dit bruisende topic....

Binnenkort krijgt m'n R nieuwe sloffen (Michelin Road 6), maar het zal niet zo lang duren voordat ook die weer versleten zijn.

Want we hebben weer de nodige trips op de agenda staan:
Eind april/begin mei gaan we naar de Eifel, eind mei wordt het tijd voor een trip naar de Dolomieten, medio juni gaan we maar naar Saurland om eind juni naar Saarland af te reizen. Daarna is het tijd, medio juli, om Schotland weer eens aan te doen en in augustus blijven we, zoals het er nu naar uitziet, gewoon een keertje thuis. Begin september is het weer tijd voor de Dolomieten.

Geen idee hoeveel kilometers hiermee gemoeid zijn, maar dat ik dit jaar nog een keertje nieuwe bandjes nodig heb, is eigenlijk geen verrassing.
 
Schopjein dit bruisende topic....

Binnenkort krijgt m'n R nieuwe sloffen (Michelin Road 6), maar het zal niet zo lang duren voordat ook die weer versleten zijn.

Want we hebben weer de nodige trips op de agenda staan:
Eind april/begin mei gaan we naar de Eifel, eind mei wordt het tijd voor een trip naar de Dolomieten, medio juni gaan we maar naar Saurland om eind juni naar Saarland af te reizen. Daarna is het tijd, medio juli, om Schotland weer eens aan te doen en in augustus blijven we, zoals het er nu naar uitziet, gewoon een keertje thuis. Begin september is het weer tijd voor de Dolomieten.

Geen idee hoeveel kilometers hiermee gemoeid zijn, maar dat ik dit jaar nog een keertje nieuwe bandjes nodig heb, is eigenlijk geen verrassing.
Zo veel vrije tijd...lijkt wel een pensionada...😁
 
Afspraak is gemaakt om de shakelassistent op m'n 2016 R1200 R te laten inbouwen. Dat was eigenlijk het enige wat ik echt mis tegenover m'n GS ervoor (nu ja dat en windbescherming mss :p).

Ook maar terug een vario top koffer besteld, mooi zijn die niet maar wel praktisch formaat en het doet veel dat alles gewoon past en ik de slot cilinder kan aanpassen voor m'n sleutel.

Ook weer na verlof (met de auto) een platte accu dus totaal niet willen starten (startmotor gaat zelfs niet rond). Dat miste ik niet direct van m'n GS... Heeft iedereen dat dat de 12V accu helemaal leeg gaat als je er 14 dagen niet mee rijdt? Ik heb alarm uitstaan. Had zowel op m'n GS als op nu op deze keyless. Misschien heeft het daar mee te maken?

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan