BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Volgens mij drie keer winst als je het zelf doet, Roelof.
1. verse olie in de vork (dus gerust gesteld dat alles (weer) goed zit)
2. tooltjes aan je verzameling toegevoegd
3. waarschijnlijk minder uitgegeven ( tenzij de tools extreem duur zijn...) want tijd is bij jou geen geld...

...en eigenlijk nog een vierde; zelf gedaan geeft voldoening...
Groeten

Klopt, dat zelf doen telt zeker mee. Ik had afgesproken dat ik het werk zou doen bij een motorfietssleutelaar die niet gespecialiseerd is in BMW. Nu ik de instructie doorneem, kom er achter dat de BMW USD vork aardig wat speciaal gereedschap vraagt wat niet voorhanden is. En ik wil geen gepruts met b.v.b. beschadiging tot gevolg.
 
Die dop kan je nog een beetje voorzichtig te werk met een grote steeksleutel.. :)

Maar dan heb je een grote kans op een beschadigde dop; dus zou ik kiezen voor een rechte ringsleutel (die ik niet heb in die maat)

Bedankt voor je reakties!
 
mwaaaaaaaah, beetje sleutelaar heeft wel een rolletje elektrotape slingeren toch? ;)
 
Mijn vorige RS, de R1150RS, had een telelever en dat scheelde dan wel dit soort onderhoud waar ik onlangs via Roelof voor het eerst van hoorde... elke 30k komt voor mij neer op ongeveer elke 3 jaar... zolang ik tenminste 2 motoren heb. Als de RT er niet meer zou zijn, dan moest die voorvork elke anderhalf jaar zo’n duur beurtje... Aan het lijstje redenen om de RT toch nog maar een poosje aan te houden is er na het lezen van deze info weer 1 toegevoegd.
Het lijstje om de RT weg te doen was bijna net zo lang, maar is voorlopig toch wat korter....

En nou hopen op vlot stijgende temperatuur niveaus en dalende pekel niveaus. Van al dat gepraat over de RS krijg ik vooral zin om te rijden....
 
Ik word nu toch wel heel nieuwsgierig wat er dan zo bijzonder is aan dat verversen van die vork-olie. Heeft iemand een stukje uit een wphb? En een plaatje of onderdeelnummer van die special tool?
 
Mijn vorige RS, de R1150RS, had een telelever en dat scheelde dan wel dit soort onderhoud waar ik onlangs via Roelof voor het eerst van hoorde... elke 30k komt voor mij neer op ongeveer elke 3 jaar... zolang ik tenminste 2 motoren heb. Als de RT er niet meer zou zijn, dan moest die voorvork elke anderhalf jaar zo’n duur beurtje... Aan het lijstje redenen om de RT toch nog maar een poosje aan te houden is er na het lezen van deze info weer 1 toegevoegd.
Het lijstje om de RT weg te doen was bijna net zo lang, maar is voorlopig toch wat korter....

Eerste wereld problemen, och ik moet onderhoud doen aan mijn twee motoren _O-
 
mwaaaaaaaah, beetje sleutelaar heeft wel een rolletje elektrotape slingeren toch? ;)

Natuurlijk heb ik dat; welke kleur?
Maar om een steeksleutel op een aluminium moer te zetten waarvan je beslist niet wilt dat ie beschadigt, dat is niet mijn eerste keus als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Natuurlijk heb ik dat; welke kleur?
Maar om een steeksleutel op een aluminium moer te zetten waarvan je beslist niet wilt dat ie beschadigt, dat is niet mijn eerste keus als je begrijpt wat ik bedoel.

Ach. Motor rijdt er niet minder om.
 
Natuurlijk heb ik dat; welke kleur?
Maar om een steeksleutel op een aluminium moer te zetten waarvan je beslist niet wilt dat ie beschadigt, dat is niet mijn eerste keus als je begrijpt wat ik bedoel.
Anders kan ik je wel helpen Roelof....ik heb special tool H. Amer en B. Eitel nog liggen geloof ik.
Als ik het zo hoor en aanneem dat jij je rijstijl niet hebt aangepast en er ook geen klachten zijn over de vork...dan zou ik het nog even aanzien....
 
Even wat minder serieus....ik heb een neef in Griekenland: Johannes (Ioannis) en die test daar motoren. Nu heeft hij ook de R1200RS kunnen testen. Conclusie: het is een goede motor, niet zo snel, met alle 'gay' opties en 'Hollywood' instrumentarium. Ik heb een paar keer de video moeten stoppen om mijn tranen weg te vegen.....toch jammer dat hij geen geel hesje droeg tijdens de test _O-_O-
 
Die opening alleen al. Zit links een vent met een rol toilet papier te grijnzen, komt er een andere vent met een geweer achter de nek over de schouders het beeld in wandelen, beiden worden de set af gedirigeerd op een Jiskefet manier.... lachwekkend is het sowieso... ik vermoed: cabaret
 
Ik ga zondag 10 februari een rit Groene hart en Lek rijden van 170 km. De basis is een RS rit van vorig jaar?. Start is om 11.00 bij Starbucks de Meern, dan via Pancake city naar de Dikke Muis in Loosdrecht voor koffie of lunch. Daarna oa de kromme Meije richting Bodegraven waar dat weekend bij Goedhart een alternatieve Motorbeurs wordt gehouden. Daarna richting Schoonhoven, met de pont naar de zuidkant van de Lek en dan via Lexmond naar Vianen.
Op dit moment hebben zich twee dames en zes heren ingeschreven. Omdat de basis van deze route uit deze RS kringen kwam nodig ik jullie uit om mee te rijden....
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Ik ga zondag 10 februari een rit Groene hart en Lek rijden van 170 km. De basis is een RS rit van vorig jaar?. …..
Leuk Peter, als het weer meezit rij ik wellicht mee... ik meld me dan van tevoren even via sms die ochtend of de avond ervoor. Wel op de ST, want de K13s staat nog op de tafel....
 
Mijn R1200rs is (bijna) helemaal perfect, maar waar ik na 17 jaar GS rijden niet aan wilde/kan wennen was de wat sportieve zithouding.
Het lichaam net iets te ver naar voren en de voeten net iets te veel naar achteren.
Wunderlich de aluminium juwelier en hofleverancier van BMW heeft daar het antwoord op.
Dus een stuur, Handbeschermers, vario voetsteunen en nog een handvol praktische zaken besteld om de fiets naar mijn smaak aan te passen.
Gisteren na 3 uurtjes werk was het klaar, en het rijd als een dolle!
Je zit er nu op als een GS; rechtop, breed stuur, de benen/knieën in de juiste hoek.
Door het brede stuur wordt het nu helemaal een bochtenvreter, m.n. de kortere bochten zijn nu ook heerlijk te rijden.
Niet alleen de rij eigenschappen zijn sterk verbeterd, ook de looks. Hij lijkt nu heel sterk op de S1000XR (door dezelfde neus) en dat vind ik een geslaagd ontwerp, kortom ik rij nu een R1200XR..;)

stuur 1.jpg
stuur 2.jpg
voetsteun.jpg
 
Mijn R1200rs is (bijna) helemaal perfect, maar waar ik na 17 jaar GS rijden niet aan wilde/kan wennen was de wat sportieve zithouding.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar als je daar niet aan wil wennen, waarom koop je dan een sportieve toerfiets en niet gewoon weer een GS of XR?
 
Ik heb na 8 jaar GS rijden in maart 2018 de RS gekocht en ik ben juist blij dat ik weer wat sportiever op de motor zit . Dus niets veranderd aan het stuur noch aan de voetsteunen. En heb zonder problemen, ondanks mijn toch redelijke "buikje" 24.600 kilometer afgelegd.

Heerlijke fiets....
 
Roel heeft helemaal gelijk als hij zijn motor aan zijn smaak en postuur aanpast....ik heb nu een andere kroonplaat en zgn superbike stuur op de oude RS zitten en dat bevalt uitstekend. De voetsteunen staan relatief ver naar achteren en daar heb ik geen moeite mee, dus zo gelaten. Een bijkomend voordeel is dat ik nu nooit meer last van slapende handen heb, ondanks dat dit nieuwe stuur niet in rubber is opgehangen. het kwam blijkbaar door een combinatie van lichte druk op de polsen en de hoek van je hand daarbij. Ook op de dijkjes (zaterdag nog even vanuit Ochten gereden) 'druk' je de motor nu wat gemakkelijker/fijner de bochten door.
Maar ik heb nog nooit op geen enkele motor een ander zadel gezet, ook al is het ding 25 a 30 jaar oud. Ik overweeg het nu op de G450X, maar alleen als de 5 cm verlaging van het veersysteem in de praktijk nog niet voldoende blijkt. Het laatste nieuws is dat ik een Wilbers (verlagings) kit voor de USD voorpoten heb besteld en dat die, tezamen met een revisie van de voorpoten binnenkort bij HK suspension in Tiel wordt gemonteerd en afgesteld.
Verder heb ik van de week een compleet (kapot big end) motorblok van een Husky TE 449 ( is gelijk aan 450X) gekocht voor weinig en heb dus voorlopig een hele grote voorraad onderdelen die of erg duur of slecht te krijgen zijn, denk aan de deksels, koppeling, onsteking of startmotor. Binnenkort er dus mee de blubber in, 'in anger' zoals de Britten dat zo mooi zeggen, en dan weet ik hoe en wanneer ik het ding kan gebruiken. Blijft het kleine tankje met een range van zo'n 100 km....
 
Hallo! Ik ben recent gecharmeerd geraakt door een BMW R 1100 GS uit 1994, nu vraag ik mij af of er bekende problemen zijn of onderdelen waar ik extra op moet letten bij de koop van deze fiets. Ik hoor graag jullie ervaringen, tips, of andere dingen!

Groetjes,
Brian
 
Gefeliciteerd Brian, de GS komt motorisch sterk overeen met de RS variant, dus technisch is er wel wat over te zeggen. Maar het lijkt me beter (voor een vollediger antwoord) om je vraag in het GS subforum te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb na 8 jaar GS rijden in maart 2018 de RS gekocht en ik ben juist blij dat ik weer wat sportiever op de motor zit . Dus niets veranderd aan het stuur noch aan de voetsteunen. En heb zonder problemen, ondanks mijn toch redelijke "buikje" 24.600 kilometer afgelegd.

Heerlijke fiets....

Ik heb qua aanpassingen alleen eea aan anti-spat plastic toegevoegd aan de fiets, voor en achter. Een groter ruitje om wat beter uit de wind te zitten, een oplaadsnoertje voor de Optimate rechtstreeks op de accu aangesloten en een setje van vier snel klik riempjes aan het frame onder de passagiersbuddy vastgezet, daar klik ik de grote tas mee vast. Als ik zonder tas rijd, wurm ik de riempjes uit het zicht onder het zadel. Ik zit op de RS wat sportiever dan op de RT maar weer minder sportief dan op mijn vorige RS, de R1150RS. Gek genoeg zit ik op beide fietsen prima naar mijn zin. De houding past ook wel bij de manier van rijden... op de RS rij ik wat speelser.

Zadel van de RT is aangepast, dat voorzie ik ook ooit eens te doen op de RS. Voetsteuntjes misschien ooit eens, ben alleen bang dat verlaagde steuntjes te vlot het asfalt gaan schrapen.

Het is verders wel een heeeeeeeeerlijke motor!!!
 
Qua aanpassingen ben ik ook wel even bezig geweest, zo heb ik de navigatiesteun boven de tellers, aldaar een getint MRA ruitje met zo'n flip stukje, een extra stopcontact in de kuip (camera), een hugger, een wunderlich zadel en tot slot nog een Bos Desert Fox uitlaat met EUR 4 specificatie hetgeen impliceert dat die laatste niet alleen duurder is dan de EUR 3 uitvoering, maar dat de verstelbaarheid verleden tijd is :?. Zelfde geld ook voor de RS van MrsTenCats hoewel die op een laag touratech zadel moet plaats nemen en geen flip ruitje nodig heeft.

Voetsteunen hoeven niet lager want ik ben een fraaie 1,77 kort (Mrs. ± 1,65m) dus die kniehoek is goed uit te houden. Qua bagage gebruiken we de standaard zijkoffers met binnentassen, tanktas en de BMW softbags waarvan we 2 kleine en 1 grote hebben.

En ik ben het helemaal met je eens, wat een heerlijke brommers. Ben benieuwd naar de R1250RS want dat die er gaat komen leidt geen twijfel, alleen is de kleur nog even een dingetje. Ik ruil de motoren nl. in als ze bijna 50K hebben gelopen en ik schat dat ik zo rond september wel in de buurt kom. MrsTenCats wil echter geen afscheid nemen van haar lichtgrijze RS dus dat komt dan mooi uit.

En wat gaan we dit jaar dan zo'n beetje rijden:

April: 4-dgn. Sauerland
Mei: 4 dgn. rond Rijn en Moezel
Mei: 3 dgn.Heimbach ( alleen ik '( )
Juni: 6 dgn. Supertoer
Juli: 12 dgn. Noord-Italië
Augustus/September: 25~28 dgn. Oost-Europa (nog onder voorbehoud)

Plus natuurlijk nog wat andere ritjes zoals Opwarmtocht, GS openingsrit, Motary, diverse clubritten etc. etc. We hebben het er maar druk mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan