BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Mooi. Dus ik moet me eigenlijk alleen druk maken over de kosten voor het reinigen van het abs systeem? (En v snaar elke 40 000km)

Ik heb een R1150RS gereden voor de R1200RT/RS die ik nu heb. Die is altijd braaf op tijd in onderhoud geweest, rem servo pompje bleef het dan ook keurig doen. Ook bij de MF-er die hem van me had overgekocht. Wil je absoluut zonder rem servo pomp, dan kan je maar 2 kanten op: of oudere R1100RS (ik had Single Spark R1150RS, mijn vrouw een Twin Spark R1150R, dat blok vond ik wel mooier lopen dan single spark), of jonger. ST’s hadden volgens mij ook allemaal zo’n servo pomp, wellicht de aller-aller-allerlaatst gebouwde niet (die zijn destijds in ieder geval met ASC als optie gemaakt, zou me niets verbazen als die dan zonder rem servo pomp zijn gemaakt, wordt wel lastig om zo’n fiets te vinden) dus dan wordt het een R1200RT van na 2007 of een R1200R van na 2007. Dan wordt het stapje naar DOHC weer een stuk kleiner...

Persoonlijk zou ik me niet door een servo pomp laten afschrikken maar wel bedingen dat ie met verse remvloeistof en netjes remsysteem ontlucht geleverd word. Vuil is een boosdoener en van ouder worden wordt rem vloeistof niet schoner... Vervolgens tijdig en kundig laten onderhouden, kan het ook goed blijven gaan. Collega van me gaat met zijn R1150RT al richting 500.000 km...

Ben benieuwd wat je keus wordt!
 
@Thijs67 : hoe vordert het bak revisie project?
Heb je hem al opgehaald bij Oscar?
Knap dat je er “ff” zelf een andere bak in hebt “gelepeld”.
Moet de bak nog ophalen, en ben met de fiets net zo ver als vorige week, gewoon geen tijd gehad en het hele weekend in Edinburgh geweest.
Dus alleen nog even het voorwiel wisselen en dan kan 'ie de weg weer op. Maar op de K vermaak ik me nu ook nog wel hoor... na de winter gaat 'ie weg.
 
Vandaag eindelijk tijd gevonden om het voorwiel te wisselen naar het vers gepoedercoate winterwiel. En natuurlijk een proefritje gemaakt, bak schakelt werkelijk subliem, veel beter en stiller dan mijn oude bak.... geen 'KLAK' meer bij inschakelen van de eerste versnelling. Alleen de as van de schakelpook draait nog wat stroef in de nieuwe lagerbussen, komt maar langzaam terug naar de 'rust' positie, dus ff twee tikkies naar beneden zit er nog even niet in, ik denk dat dat een kwestie van tijd is, en regelmatig een beetje olie erin spuiten...
 
0C174929-579C-451D-8631-08BFD7ADD4F7.jpeg

Groet, Ab
 
De kogel door de kerk..
Na 17 jaar GS rijden ben ik overgestapt op een RS.
De reden hiervoor was als eerste de looks , na een dag proefrijden wist ik het zeker, dit wordt hem..
17'' wiel voor icm een andere voorvork geeft hele fijne feedback!
Wat "tegenviel" was de RS houding, zeker na zo lang GS gereden te hebben, maar de aluminiumjuwelier Teuerlich had daar prima oplossingen voor: "GS like" stuur, verlaagde en verstelbare voetsteunen en nog een aantal (praktische) goodies besteld..
De welbekende RS video van Wunderlich en 1000PS waren mijn inspiratie
Nu de pekel er ligt een mooi moment om deze prachtige fiets te finetunen.
Dit wordt een mooi seizoen!
p.s. op de foto mijn 2e liefde (ghezzi brian sport monza)
beide 2019.jpg
 
De kogel door de kerk..
Na 17 jaar GS rijden ben ik overgestapt op een RS.
De reden hiervoor was als eerste de looks , na een dag proefrijden wist ik het zeker, dit wordt hem..
17'' wiel voor icm een andere voorvork geeft hele fijne feedback!
Wat "tegenviel" was de RS houding, zeker na zo lang GS gereden te hebben, maar de aluminiumjuwelier Teuerlich had daar prima oplossingen voor: "GS like" stuur, verlaagde en verstelbare voetsteunen en nog een aantal (praktische) goodies besteld..
De welbekende RS video van Wunderlich en 1000PS waren mijn inspiratie
Nu de pekel er ligt een mooi moment om deze prachtige fiets te finetunen.
Dit wordt een mooi seizoen!
p.s. op de foto mijn 2e liefde (ghezzi brian sport monza)Bekijk bijlage 1349128
Hebbie iets van een link naar dat Teuerlich spul? googled geeft niet echt een antwoord :o
 
Om al dat moois van Wunderich te monteren is een verwarme werkplaats een must.
Wat hou ik van mijn vrouw..:)Bekijk bijlage 1349129
Allereerst: gefeliciteerd met de RS! De houding is inderdaad ff wennen. Ik heb een middagje R1250GS mogen rijden en dat zit inderdaad “heel anders”. Met mijn 1 meter 87 zit ik zonder aanpassingen verder erg lekker op mijn RS. Enige investering die ik wellicht nog ga doen (nadat ik reeds heb geïnvesteerd en eea aan anti-opspat plastic en een Optimate kabeltje en een navi steun verhoger) is een zadel upgrade. Ofwel Tijger Leathers hun ding laten doen dan wel Teuerlich.

Jij hebt inderdaad wel mazzel met je vrouw: motor in de woonkamer....
Die van mij zou dat echt nooit goed vinden, maar goed, die gedoogd dat ik naast de RS een RT heb (oh wacht, jouw vrouw gedoogd OOK nog een tweede motor NAAST klussen aan de motor in de WOONkamer. You win).

Veel fijne kilometers gewenst en hopelijk tot snel op een RS rit!
 
Dag Roel en welkom op het RS forum. Ik moest die GB Sport Monza even opzoeken, maar het lijkt een heel leuke motor te zijn. Jij kent waarschijnlijk wel een zekere Jaap uit jouw woonplaats die eea op het internet laat zien?
Ook een mooie motor die RS, ik heb op mijn oude RS (1993) ook een zgn superbike stuur en kroonplaat gemonteerd, maar houd de voetsteunen op de originele plek vanwege de grondspeling. Ik heb ervaring met vier typen voorvork (vooroorlogse (HD) springers of Webb vorken tel ik niet mee): conventioneel, Telelever, USD en schommelarm en ben nog nieuwsgierig naar de zgn Hossack vork zoals die in varianten zit op de K1200/1300 serie en op de nieuwste Goldwing. Mijn fijnst sturende motor (althans in Nederland zeg maar beneden de 140) is de Husqvarna met de dikke USD vork, maar dat kan ook door het gebrek aan gewicht en de geometrie liggen. In ieder geval het meest drempel vriendelijk. Die Telelever is met name fijn in de langere snellere bochten waar je merkbaar stabiel blijft (mits je vering en banden up to date zijn).
Nu je al een motor hebt voor de dijkjes en de sprintjes, is de RS dan voor de langere reizen naar bvb de Dolomieten of ook voor woonwerk verkeer?
 
Ja _O-_O- en je komt dit ook wel tegen (vet gedrukt van mij):

Also ich bin ja unheimlich gerne bei meinem Freundlichen.

Der Kaffee schmeckt super, das Leder-Designersofa sieht spitze aus, und auf dem riesigen Flatscreen laufen die ganze Zeit so spannende BMW-Werbevideos.

Dafür zahle ich dann auch gerne etwas mehr....
wink.gif


'Freundlichen': dan hebben ze het over de officiële (en vaak als duur ervaren) BMW dealer. Bovenstaande zin was ook cynisch bedoeld...
 
Mijn R1200RS-LC heeft inmiddels bijna 33 k km op het klokje. Volgens "het boekje" moet dan de olie van de USD voorvork worden ververst.

Kom ik bij de "freundliche" of wel de BMW dealer en die vertelt mij dat olie verversen bij deze km stand nog niet nodig is en dat het onderhoudsprogramma wat de dealer gebruikt, dat ook niet adviseert als noodzakelijk...

Het uitvoeren van dit werk vergt nogal wat tijd, ca 3 hr @ ca 90,- incl BTW en nog wat onderdelen. Dus zoiets als EUR 300,-

Door benodigd speciaal gereedschap is zelf doen minder aantrekkelijk.

Mijn vraag is: zijn hier meer rijders die hetzelfde advies hebben gekregen? En mogelijk ervaring hebben opgedaan met zelf doen?

Ik hoor graag.

Roelof.
 
Ik heb er wel meerdere uit elkaar gehad en de olie was mooi schoon. Bij 60dkm niet meer.
 
@ RoyalClub: dus jij ziet ook geen noodzaak om de olie te verversen bij 30K? En dan ververing uit te voeren bij 60K?

Welke speciale tools heb je echt nodig?

Roelof.
 
Dat zei ik niet :P Ik wissel bij mn eigen motor elk jaar wel de vorkolie, en dat is dan ook nodig. Dat ik een aantal vorken van zon rs/r heb gehad die schoon waren garandeert niet dat dat bij jou ook zo is. Ik zou het alsnog doen. Misschien is er wel een glijbus aan vervanging toe... :) Weet je nooit van te voren.

Als je ESA hebt heb je een heel specifiek tooltje *nodig* wil je het op de nette manier doen, daarnaast heb je een tool nodig om heel de vorkpoot op te spannen en te demonteren. Ik heb wel wat andere vorken gedaan maar deze vind ik echt bijzonder vervelend om te demonteren. Als je niet netjes werkt beschadig je makkelijk een buitenpoot. Ik ben geen expert met vorken oid dus voor een ander zal het allicht appeltje eitje zijn.
 
… Het uitvoeren van dit werk vergt nogal wat tijd, ca 3 hr @ ca 90,- incl BTW en nog wat onderdelen. Dus zoiets als EUR 300,-
Door benodigd speciaal gereedschap is zelf doen minder aantrekkelijk.….
Roelof.

Volgens mij drie keer winst als je het zelf doet, Roelof.
1. verse olie in de vork (dus gerust gesteld dat alles (weer) goed zit)
2. tooltjes aan je verzameling toegevoegd
3. waarschijnlijk minder uitgegeven ( tenzij de tools extreem duur zijn...) want tijd is bij jou geen geld...

...en eigenlijk nog een vierde; zelf gedaan geeft voldoening...
Groeten
 
De tools kosten meer dan wat de dealer aan service voor de vork rekent
 
Mijn R1200RS-LC heeft inmiddels bijna 33 k km op het klokje. Volgens "het boekje" moet dan de olie van de USD voorvork worden ververst.

Kom ik bij de "freundliche" of wel de BMW dealer en die vertelt mij dat olie verversen bij deze km stand nog niet nodig is en dat het onderhoudsprogramma wat de dealer gebruikt, dat ook niet adviseert als noodzakelijk...

Het uitvoeren van dit werk vergt nogal wat tijd, ca 3 hr @ ca 90,- incl BTW en nog wat onderdelen. Dus zoiets als EUR 300,-
Ik heb even gekeken op de factuur, en mijn dealer heeft de olie ook niet vervangen bij de 30k beurt afgelopen najaar.

Goed om te lezen in de reacties dat het niet perse noodzakelijk is, maar zal de dealer er ook eens naar vragen bij de 40k beurt.
 
Dat zei ik niet :P Ik wissel bij mn eigen motor elk jaar wel de vorkolie, en dat is dan ook nodig. Dat ik een aantal vorken van zon rs/r heb gehad die schoon waren garandeert niet dat dat bij jou ook zo is. Ik zou het alsnog doen. Misschien is er wel een glijbus aan vervanging toe... :) Weet je nooit van te voren.

Als je ESA hebt heb je een heel specifiek tooltje *nodig* wil je het op de nette manier doen, daarnaast heb je een tool nodig om heel de vorkpoot op te spannen en te demonteren. Ik heb wel wat andere vorken gedaan maar deze vind ik echt bijzonder vervelend om te demonteren. Als je niet netjes werkt beschadig je makkelijk een buitenpoot. Ik ben geen expert met vorken oid dus voor een ander zal het allicht appeltje eitje zijn.

Ik heb ESA.... Gaat zeker om het kabeltje wat door de sluitdop gaat? Welk tooltje heb je nodig? Deze? Nr. 31 1 531

Voor de vorkspanner: is deze bruikbaar? BGS 1174 Federspanner für USD Upside-Down Gabeln

Maar je hebt helaas gelijk dat je aan gereedschappen redelijk wat geld kwijt bent, wellicht voor iets wat je 2 x gebruikt.....
 
Ik heb ESA.... Gaat zeker om het kabeltje wat door de sluitdop gaat? Welk tooltje heb je nodig? Deze? Nr. 31 1 531

Voor de vorkspanner: is deze bruikbaar? BGS 1174 Federspanner für USD Upside-Down Gabeln

Maar je hebt helaas gelijk dat je aan gereedschappen redelijk wat geld kwijt bent, wellicht voor iets wat je 2 x gebruikt.....

Dat eerste onderdeelnummer kan ik even niks mee. heb geen RSD of AIR bij de hand thuis.
Dat tweede gereedschap kan je niet gebruiken. De opname is verkeerd.
 
Die dop kan je nog een beetje voorzichtig te werk met een grote steeksleutel.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan