BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Lagers had ik eigenlijk juist niet verwacht, de bak maakte geen rare geluiden, had weinig speling slijtagesporen op de splines en ook de olie was behoorlijk helder. Het 'blokkerende' schakelmechaniek past wat mij betreft bij de diagnose van een versleten schakelwals. De schakelvorken waren overigens nog goed, aldus Oscar. Ik heb zelf de bak nog niet gezien, ik moet 'm nog ophalen in Nunspeet. Misschien dat ik 'm t.z.t. in een verloren uurtje zelf wel reviseer.
 
Vandaag weer een paar uurtjes besteed om de fiets verder 'af' te maken. ABS wiel en regelsysteem weer gevuld en ontlucht. Bleedtest gaf een 'OK' dus alles weer straatwaardig. Alle systemen getest en goed bevonden. Nu alleen mijn winterwiel vóór nog monteren en dan is de fiets weer 'good to go'.
Wat viel nu het meest tegen? De stofhoezen van de cardan. Kennelijk had ik de verkeerde montagevolgorde gehanteerd en moest de cardan en tunnel er weer af, 1x de voorste en 1 x de achterste. Daar wordt je overigens wel handig in, maar leuk is anders.... en remsysteem spoelen, dat vind ik altijd een 'vies' werkje, je knoeit altijd bij de ABS unit....
 
Yep, I know...:t
Maar in de garage op de tafel is dat makkelijker gezegd dan gedaan, ik zou 'm liever buiten even goed afspuiten..... dan blijft 't binnen een beetje netter :)
 
Ha BMW mensen, ik hoor graag jullie advies als het gaat om het kopen van een R1150R met 60000+ km op de teller. Is dat wijs of kan ik problemen verwachten? Ik koop hem bij een MotoPort en ik ga uit van een prima onderhoudshistorie. Prijs wisselt tussen de €4300 voor een 2002 model en €5000 voor een 2006 model.
 
Yep, I know...:t
Maar in de garage op de tafel is dat makkelijker gezegd dan gedaan, ik zou 'm liever buiten even goed afspuiten..... dan blijft 't binnen een beetje netter :)

Ik heb een verstuiffles met water aan mn kar hangen. beetje spiritzen waar je geknoeid hebt en klaar.

Ha BMW mensen, ik hoor graag jullie advies als het gaat om het kopen van een R1150R met 60000+ km op de teller. Is dat wijs of kan ik problemen verwachten? Ik koop hem bij een MotoPort en ik ga uit van een prima onderhoudshistorie. Prijs wisselt tussen de €4300 voor een 2002 model en €5000 voor een 2006 model.

een 2006, is dat niet al een r1200R?
 
In principe zijn 1150 boxers heel solide en met die fraaie wielen en de oliekoelers geintegreerd in de tankkappen ook klasssiek mooi. Ze hebben geen CAN bus, wel zes versnellingen en ze zijn zwaarder dan de latere 1200 modellen. De hydraulische reservoirs voor koppeling en voorrem zijn prachtig geintegreerd ( vgl die plastic urinepotjes op een steeltje) De R heeft alleen een brandstof waarschuwings lampje en ontbeert een versnellings indicatie en olie temperatuur meter.
Wil je toekomstige problemen vermijden, neem dan een oudere versie die nog niet dat electrisch bekrachtigde integraal ABS remsysteem heeft. Bijna alle 'problemen' zijn bekend en er zijn veel goedkopere alternatieven voor bvb remschijven of lagers etc. ook veel gebruikte onderdelen. Persoonlijk vind ik een 1150 RS praktischer ( en het goedkoopst) , de R is fraaier.
Nu zou ik zelf zo'n motor particulier kopen en 1000 tot 1500 overhouden voor aanpassingen of verbeteringen, garantie geef ik niet om😉.
De vorige boxers ( R 80 ,100) zijn al weer in waarde toegenomen, dus afschrijven doe je niet veel ( particuliere prijzen) op de R.
Boxers zijn heel breed inzetbaar, comfortabel, en geschikt voor lange reizen met bagage en sportieve dijkenritjes. Succes.
 
De latere 1150's (vanaf 2004 geloof ik) zijn met dubbele bougies uitgevoerd. (twin spark) dat zou ik zeker prefereren omdat de motorloop bij de 1150 dan wel echt soepeler is dan de single spark fietsen. De 2006 fiets kan ook een overjarig exemplaar zijn die een paar jaar in de showroom heeft gestaan....
 
Niets mis met een 1100....vijf versnellingen heb ik geen moeite mee, een bougie ook niet, heel zelden zou je wat vermogen meer willen hebben ( ik rijd dan met of ' tegen' gloednieuwe GS lc 's in de Alpen of Dolomieten ) en het is goed voor je gemoedsrust: klassieker verzekering, geen slot of alarm, eigenlijk geen afschrijving, onderhoud is slijtage delen vervangen en vaak voor halve prijs.....versnellingsbak stuk? ( zie Thijs), dan optie om te repareren of door gebruikte te vervangen. Koop een set goede veer elementen ( wel hoge afschrijving) en goede banden en geniet van de goede stuureigenschappen. Wel lelijke driespaakswielen etc....
Wat wil.je met zo'n motor....woonwerk verkeer in de winter? Dan beter een K75 RT of zoals ik een R100 RT ( ondertussen duur geworden) . Manus van alles? Geschikt. Reismotor in de zomer voor twee? Geschikt.
Noot: vanmiddag even 150 km in NL gereden op een ' naakte' Husqvarna in de koude regen en ook dat is te doen.
 
Bedankt mensen. Nog een vraagje: eentje kopen met kilometerstand 65000 km zouden jullie zelf nog wel doen?
De motorblokken draaien met juist onderhoud makkelijk 2ton. Heb er wel eens eentje gezien (een1150 rt dan) met 380.000 op de klok 😁

Hangt een beetje af van hoe de rest van die motor bijgehouden is.
 
Alweer bedankt. Dan rest me nog 1 vraag. Uitgaand van regelmatige onderhoud, wat kan ik van de versnellingsbak verwachten? Is het ook zo sterk als de motor?
 
Bedankt mensen. Nog een vraagje: eentje kopen met kilometerstand 65000 km zouden jullie zelf nog wel doen?
Mijn R1100RS kocht ik met kmstand van bijna 60000km. Dat heeft me niet afgeschrikt. Versnellingsbak schijnt soms wel een dingetje te zijn bij hogere kmstand.
 
Alweer bedankt. Dan rest me nog 1 vraag. Uitgaand van regelmatige onderhoud, wat kan ik van de versnellingsbak verwachten? Is het ook zo sterk als de motor?
De versnellingsbak van de 1150's hebben geen structurele problemen. Ik hoor in ieder geval niet vaak grote problemen, behalve dat de baklagers wat versleten zijn bij hoge kilometerstanden (>100k), dan 'rammelt' de bak wat meer, en dat hoor je dan weer wel :+ . Het zijn vaak wel 'rumoerige' bakken met schakelen, maar dat is meer merk eigen...
 
Ik zou een fiets met die (herrie) Abs pomp enkel kopen met garantie. Als die pomp de geest geeft ben je zomaar 1500euro verder.
 
Dat met die bekrachtigde abs heb ik met mijn gs uit 2006 gehad.
Kostte mij 2000 euro..
Sla dus de 1150 met deze abs over..gaan vaak kapot
 
@Thijs67 : hoe vordert het bak revisie project?
Heb je hem al opgehaald bij Oscar?
Knap dat je er “ff” zelf een andere bak in hebt “gelepeld”.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan