BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Ik vindt de blauwe variant R1250RS erg mooi om te zien. Ook het Full Colur TFT display is een upgrade. De Belly Pan heb ik op de foto’s niet kunnen zien, er zit onderop wel een soort kappie maar ik kan niet zien of dat standaard uitvoering is of “De Nieuwe Belly Pan” Vooralsnog ben ik niet in de markt voor een inruil. Gister met de RS naar het werk gegaan want het was gewoon warm. Vindt dat het voor mij persoonlijk waarschijnlijk beter is dat ik niet de beschikking krijg over nog meer koppel en nog meer paardenkracht.
Ik ga wel a.s. vrijdag ochtend om 10:30 een stukje R1250RT rijden. Ik vermoed dat daarbij door de Nm&PK per kg motor fiets die RT wellicht qua reactie op het gas heel erg gaat lijken op mijn RS. Maar dan zonder het fijne “gooi&smijt fiets gevoel” dat de RS me geeft.
Als ik aangenaam verrast raak as vrijdag, zal ik bij VH en Arie M laten weten dat ze me een seintje kunnen geven als iemand zijn blauwe Spezial R1250RT komt inruilen. Kijken of we er dan uitkomen voor een inruil van Sidney.
 
7C821E95-850A-4D8D-951C-091F548A751F.png

71D45651-AC68-4AF9-B0F2-A073C1F288A5.png
 
Fantastische modellen :}

Ik zou graag de RS eens willen testen. Aanschaf kan ik pas over aantal jaar als er 1 tweedehands is.:')

Je zou als “tussenstap” een tweedehands R1200RS kunnen overwegen, hele hele hele leuke/fijne fietsen! Omdat je geen haast hebt zou ik dan wel op een exemplaar mikken van bouwperiode na augustus 2016, dan zit nl de nieuwe bak er in.
Ik verwacht dat vanaf april 2019 er een aantal op de markt komen. Omdat er vast wel R1200RS rijders zijn die zo’n VTC fiets met full colour TFT schermpje willen hebben en hun vakantie geld wel op een inruil willen stukslaan.
 
Mooie plaatjes :9~

Je zou als “tussenstap” een tweedehands R1200RS kunnen overwegen, hele hele hele leuke/fijne fietsen! Omdat je geen haast hebt zou ik dan wel op een exemplaar mikken van bouwperiode na augustus 2016, dan zit nl de nieuwe bak er in.
Ik verwacht dat vanaf april 2019 er een aantal op de markt komen. Omdat er vast wel R1200RS rijders zijn die zo’n VTC fiets met full colour TFT schermpje willen hebben en hun vakantie geld wel op een inruil willen stukslaan.
Ik heb zeker geen haast.:') Mijn R1100RS is uit 1997 en was nu betaalbaar voor me. Overigens rij ik er elke keer nog met veel plezier op.:Y
 
Ik vindt de blauwe variant R1250RS erg mooi om te zien. Ook het Full Colur TFT display is een upgrade. De Belly Pan heb ik op de foto’s niet kunnen zien, er zit onderop wel een soort kappie maar ik kan niet zien of dat standaard uitvoering is of “De Nieuwe Belly Pan” Vooralsnog ben ik niet in de markt voor een inruil. Gister met de RS naar het werk gegaan want het was gewoon warm. Vindt dat het voor mij persoonlijk waarschijnlijk beter is dat ik niet de beschikking krijg over nog meer koppel en nog meer paardenkracht.
Ik ga wel a.s. vrijdag ochtend om 10:30 een stukje R1250RT rijden. Ik vermoed dat daarbij door de Nm&PK per kg motor fiets die RT wellicht qua reactie op het gas heel erg gaat lijken op mijn RS. Maar dan zonder het fijne “gooi&smijt fiets gevoel” dat de RS me geeft.
Als ik aangenaam verrast raak as vrijdag, zal ik bij VH en Arie M laten weten dat ze me een seintje kunnen geven als iemand zijn blauwe Spezial R1250RT komt inruilen. Kijken of we er dan uitkomen voor een inruil van Sidney.
Ik heb al een proefrit gemaakt met de 1250 RT en die was inderdaad wat soepeler en stiller dan m'n '17 RS. De GASP was ongeveer hetzelfde als de RS, die heeft al een veel betere bak dan de eerdere LC's.

Het reed lekker en zo simpel, je zou een brommerrijder van net 16 erop kunnen zetten en die rijdt er zo mee naar de Alpen. ;) Maar toch niet mijn ding zo'n RT, ik heb nu als wintermotor een K1300 GT erbij.
 
Ik ben heel benieuwd.

B0CE7FF2-77A9-4DE0-891B-77EA9BAD2A8C.jpeg


Ik heb wel wat met het RT concept. Sidney laat zich ook makkelijk manoeuvreren, dit niet zo handig geplaatst motorhok bij de simulator afdeling (ingang precies aan de verkeerde kant, net te smal stoepje langs het gras om de bocht er in en er uit soepel te kunnen nemen) lukt ook met de relatief grote RT. Wat mijn Sidney voorlopig voor heeft op haar kandidaat vervangster: groter handschoenen vakje, grotere spiegels (ik heb daar Halford Dode Hoek spiegeltjes bij kunnen plakken omdat die spiegels van de DOHC RT zo lekker groot zijn), verwarmd gerenoveerd heerlijk zittend Corbin zadel, valbeugels er al vast op, kilootje of 15 lichter, vers gepoedercoate velgen, kleur blauw dat me net iets meer aanspreekt dan het hele donkere blauw en doorrijden met Sidney scheelt een forse financiële aderlating, er zal toch een dikke €18k moeten worden bijgeteld voor een nieuwe R1250RT.

Toch wil ik die nieuwe RT even ervaren.

Een K1300GT zie ik mezelf niet zo snel op gaan rijden. Ik ben boxer-fiel. Ongetwijfeld is een GT comfortabeler nog dan een RT, maar het is geen boxer.... ik ben wat eenkennig...
 
Doe mij maar zo'n blauwe *D
Vandaag mijn ST frame van de coater gehaald, echt wel heel mooi geworden.
Bekijk bijlage 1337631

Met de huidige hoge temperaturen heb je ook minder tijdsdruk denk ik Thijs. Voordat er pekel op de weg is heb jij die ST allang weer in elkaar. Wordt een mooie fiets zo met die verjongingskuur op velgen en frame (en versnellingsbak, maar dat zie je van de buitenkant niet).
 
Knap staaltje werk Thijs en het opbouwen van je St ga je ongetwijfeld goed af.

Jeroen 15 kilo meer bij de LC daar merk je niets .van. En het LC zadel zit beter dan het standaard zadel van de DOHC het komt overeen met mijn Touratech zadel.
Nu heb ik niet op een 1250 LC gereden maar het extra vermogen komt los boven de 6000 toeren. En dat is nu net het gebied dat ik een klap op mijn helm kan verwachten. En die extra pegels naar nieuw heb ik er niet voor over. Vandaar een van 2 jaar jong waar toch al een aanzienlijk bedrag aan af is gereden.
 
Daar heb je wel een punt Jan: hoe vaak ga ik boven de 6.000 RPM komen?

De R1200RT Spezial in blauw met bies is dan een betere inruil kandidaat wellicht...als jong gebruikt exemplaar...
 
Ik vond persoonlijk op de DOHC het zadel sowieso niks maar ook op de R1200RT-LC (hij is beter, moet ik eerlijk toegeven) is het niet wat ik denk dat het wezen moet.
Een te zacht zadel lijkt net een comfortabele stoel maar geeft uiteinlijk op lange ritten (bij mij) een zere kont.
Heb nu (voor beide) een Touratech zadel erop en die is toch beduidend harder qua zit, en dat bevalt toch beter.
 
Ik zal het standaard (hoge) zadel eens proberen. Letterlijk nog geen centimeter mee gereden :)
Direct vervangen door de Touratech-zadels (v/a).
Planning is in 2020 een 1250.
 
@ Jeroen,
Mooie fotos! Ik heb genoten van de rit. En ja, de R bevalt me super!

Ik heb deze week wel zitten genieten van de nieuwe beelden van de Eicma! Wauw, wat een hoop lekkers heeft BMW in de afgelopen maanden de markt op gegooid!

Ik weet zeker dat ik snel een bezoekje aan houtrust ga maken.

grt en tot snel bij een volgende rit....
 
Vandaag als leenmotor een nieuwe '18 RS meegekregen met pas 800 km op de klok, terwijl m'n GT z'n aflever/50.000km beurt kreeg.

Zonder de aanpassingen die ik op mijn RS heb (stuurverhogers, groter Puig windscherm, hoger Wunderlich zadel en verlaagde voetsteunen), is het echt een andere motor. Veel sportiever zo standaard, ik was alweer vergeten hoe de RS origineel was! Mijn RS is meer een RTS geworden (Reis-Tour-Sport). :)
Ook de standaar halogeen verlichting in plaats van mijn gemonteerde LED lampen was wel wennen toen ik in het donker naar huis reed.

Verder geen verschillen kunnen bemerken, de Gear Assist was misschien een fractie beter, maar dat kan ook komen door de nieuwheid van deze demo machine.
 
Wauw, mijn account werkt gewoon nog.

Ik dacht, zal eens wat foto's plaatsen van mijn Beemert. En ja, het rijdt bijna weer. Gaat mij straks mij heel goed door de winter heen brengen. Versnellingsbak dit weekend gereviseerd met mijn broertje. Eerste type 1100 met verkeerd type lager (zoek de sporen op foto). Klinkt alsof koppeling stuk is (door vorige eigenaar daarom vervangen). Dus nu voor 100 eu aan lagers en keerring een motor met nieuwe koppeling voor weinug op de kop getikt.

Alipovic uitlaat voor 12 euro (ja echt waar) is besteld, moet en zal wel een trekker blijven!

In dagelijks vervoer rijd ik tegenwoordig een veel te nieuwe goed rijdende Tracer 900, maar klussen aan oud spul blijft toch prachtig!
IMG_20181108_121018_631.jpg
IMG_20181108_123927.jpg
IMG_20181110_124118.jpg
 
Vandaag had ik heimwee naar de zomertijd. Roos had de navigator sinds wintertijd nog niet in de cradle gehad. Dus liep ze nog vrolijk een uurtje voor (of, omdat ze allang verzet had motten wezen, zou je ook kunnen zeggen “een uurtje achter”). Vandaag 3 stukkies met navigator gereden. Stukkie 1 bleef de navigator zwart (zo’n beroerde accu, zelfs in de uitstand heeft ie niet voldoende capaciteit om na een maandje uit weer meteen aan te kunnen floepen). Stukkie 2 kwam ie tot leven. Volgens Roos was het 17:40 en het was nog heerlijk licht.

Stukkie 3 was het ineens 17:00 en een pakkie donkerder. Want om16:48 was volgens de navigator het zonnetje onder de horizon gezakt...

Geef mij maar zomertijd...
 
Wauw, mijn account werkt gewoon nog.

Ik dacht, zal eens wat foto's plaatsen van mijn Beemert. En ja, het rijdt bijna weer. Gaat mij straks mij heel goed door de winter heen brengen. Versnellingsbak dit weekend gereviseerd met mijn broertje. Eerste type 1100 met verkeerd type lager (zoek de sporen op foto). Klinkt alsof koppeling stuk is (door vorige eigenaar daarom vervangen). Dus nu voor 100 eu aan lagers en keerring een motor met nieuwe koppeling voor weinug op de kop getikt.

Alipovic uitlaat voor 12 euro (ja echt waar) is besteld, moet en zal wel een trekker blijven!

In dagelijks vervoer rijd ik tegenwoordig een veel te nieuwe goed rijdende Tracer 900, maar klussen aan oud spul blijft toch prachtig! Bekijk bijlage 1338459Bekijk bijlage 1338460Bekijk bijlage 1338461

HJO geweldig werk man(nen) !, toppie.
Mvgr. Jan
 
Zijn mooi bezig inderdaad. Door lang stilstaan zitten injectoren ook wat dicht. Op Ebay setje 1200 GS injectoren besteld (EV14) met verloopje om passend te krijgen voor de 1100 huizen :) Moet veel mooiere inspuiting geven, we gaan het meemaken. M'n uitlaat zit vast bij douane... Zal van het weekend dus waarschijnlijk met originele uitlaat draaiende gemaakt worden. Was zondag vooral niet stationair draaien.. To be continued!
 
Op Ebay setje 1200 GS injectoren besteld (EV14) met verloopje om passend te krijgen voor de 1100 huizen :) Moet veel mooiere inspuiting geven, we gaan het meemaken.
Dat heb ik ook gedaan, ze zijn kleiner en ipv een ( 1) jet gestuurd doorceen naald zitten in die nieuwe vier gaatjes gestuurd met kogeltjes. Ik had die besteld in Duitsland dan zijn ze ' gepaard' dwz bij elkaar gezocht op basis van geteste output oftewel debit ( sorry Ab). Tevens daar gekocht snelkoppelingen voor de hogedruk brandstofslangen en een heel klein doosje van dat speciale spievet.
Ik denk niet dat hij nu slechter loopt maar om nu te zeggen dat je het merkt? Het zit meer tussen de oren en het is technisch gezien mooier.
Misschien ooit nog eens een testbank sessie doen. Ik heb oa ook de inlaatbuizen van een GS geplaatst: langer en dunner dus meer snelheid in de inlaat luchtstroom.
 
Op Ebay setje 1200 GS injectoren besteld (EV14) met verloopje om passend te krijgen voor de 1100 huizen :) Moet veel mooiere inspuiting geven, we gaan het meemaken.
Dat heb ik ook gedaan, ze zijn kleiner en ipv een ( 1) jet gestuurd doorceen naald zitten in die nieuwe vier gaatjes gestuurd met kogeltjes. Ik had die besteld in Duitsland dan zijn ze ' gepaard' dwz bij elkaar gezocht op basis van geteste output oftewel debit ( sorry Ab). Tevens daar gekocht snelkoppelingen voor de hogedruk brandstofslangen en een heel klein doosje van dat speciale spievet.
Ik denk niet dat hij nu slechter loopt maar om nu te zeggen dat je het merkt? Het zit meer tussen de oren en het is technisch gezien mooier.
Misschien ooit nog eens een testbank sessie doen. Ik heb oa ook de inlaatbuizen van een GS geplaatst: langer en dunner dus meer snelheid in de inlaat luchtstroom.

Klinkt als Jürgen Tillmann.
Ik heb zelf daar een set nieuwe, gesynchroniseerde, betere injectoren besteld voor mijn K.
 
@ Thijs: hoe is het afgelopen met je ST bak? Ik heb een tijdje geen forum notificaties ontvangen, wellicht door de nieuwe software van het forum...

Ben b.v.b even benieuwd welke onderdelen zijn vervangen

Roelof.
 
@ Thijs: hoe is het afgelopen met je ST bak? Ik heb een tijdje geen forum notificaties ontvangen, wellicht door de nieuwe software van het forum...
Ben b.v.b even benieuwd welke onderdelen zijn vervangen
Roelof.
Tja, dat liep toch anders.
Na het openmaken is de diagnose gesteld en het advies gegeven om de lagers te vervangen en de schakelwals. Vooral op de schakelwals was slijtage en de oorzaak van de hapering te zien. Advies om dan meteen lagers te vervangen vanwege de hoge kilometerstand. Totale kosten werden begroot op € 900,- waarvan circa € 700,- aan onderdelen.
Dat vond ik wat al te gortig en heb dus uiteindelijk bij Boonstra een gebruikte bak gekocht voor iets meer dan de helft van dat bedrag met 66k km ervaring. Die zit er nu onder en de fiets is weer bijna straatwaardig. Ik heb nog wel een paar uurtjes nodig maar hoop dat 'ie komende week weer rijdt.
 
Tja, dat liep toch anders.
Na het openmaken is de diagnose gesteld en het advies gegeven om de lagers te vervangen en de schakelwals. Vooral op de schakelwals was slijtage en de oorzaak van de hapering te zien. Advies om dan meteen lagers te vervangen vanwege de hoge kilometerstand. Totale kosten werden begroot op € 900,- waarvan circa € 700,- aan onderdelen.
Dat vond ik wat al te gortig en heb dus uiteindelijk bij Boonstra een gebruikte bak gekocht voor iets meer dan de helft van dat bedrag met 66k km ervaring. Die zit er nu onder en de fiets is weer bijna straatwaardig. Ik heb nog wel een paar uurtjes nodig maar hoop dat 'ie komende week weer rijdt.

Thijs, bedankt voor je reactie: ik had de afloop toch wat anders voorgesteld omdat je naar mijn weten niet bent doorgereden en had verwacht dat lagers vervangen het enige zou zijn wat nodig zou zijn. En dus zeg voor 100,- klaar zou zijn omdat lagers bij de technische groothandel te verkrijgen zijn tegen een ander prijskaartje dan bij de BMW dealert….

Was er overigens een van de lagers inderdaad aan het einde van zijn latijn?. Ik had dus verwacht de het lager van de ingaande as aan z'n eind zou zijn.

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan