BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Dagtocht langs de Ruhr.
Deze week lekker vrij en op vakantie in Limburg.
Morgen staat een dagtocht gepland van Nederweert richting Bochum en weer terug. Heen via de noordoever van de Ruhr en terug via de zuidoever, alles over kleine weggetjes en bij elkaar 340 km en ruim 8 uur sturen. Weer ziet er niet super uit, althans temperatuur is goed maar er zijn ook wat buitjes, ik denk dat het meevalt....
Rondje Ruhr.jpg

Het plan was om alleen te gaan, maar als iemand zin heeft om mee te gaan mag dat, ik vertrek rond 9:15 uit Nederweert. Ik verwacht rond ongeveer 19:00 weer terug te zijn.
Kort dag, ik weet het.....

Edit: Zie nu dat Basecamp wel heel conservatief rekent. Het toestel is er een uur eerder.....;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: glk
Dagtocht langs de Ruhr.
Deze week lekker vrij en op vakantie in Limburg.
Morgen staat een dagtocht gepland van Nederweert richting Bochum en weer terug. Heen via de noordoever van de Ruhr en terug via de zuidoever, alles over kleine weggetjes en bij elkaar 340 km en ruim 8 uur sturen. Weer ziet er niet super uit, althans temperatuur is goed maar er zijn ook wat buitjes, ik denk dat het meevalt....
Bekijk bijlage 1398122
Het plan was om alleen te gaan, maar als iemand zin heeft om mee te gaan mag dat, ik vertrek rond 9:15 uit Nederweert. Ik verwacht rond ongeveer 19:00 weer terug te zijn.
Kort dag, ik weet het.....

Edit: Zie nu dat Basecamp wel heel conservatief rekent. Het toestel is er een uur eerder.....;)
Heel veel plezier Thijs. Hoop dat het weer meewerkt en dat het droog blijft. Stuurt toch wat fijner.

Kan helaas niet aanhaken. Moet af en toe ook nog geld verdiend worden. Daarbij komt dat ik over goed anderhalve week richting Weisbach (Zwarte Woud) rijd om daar een lang weekend de omgeving op de motor te ontdekken.
 
….en het bleef droog. (die dertien druppels rond 15:00 niet meegeteld...) leuk tochtje, veel industrie en erfgoed. Mijn route overlapte gedeeltelijk met de Industrie Kultur Route. Ook veel bebouwde kom, en dat was einde dag minder fijn.... 9:00 uit Weert weggereden en 18:20 weer terug, niet veel gepauzeerd bij elkaar ongeveer een klein uur.
Veel plezier in Schwarzwald Henk, prachtig gebied, kan daar wel flink nat zijn....
 
Schwarzwald is erg groen idd. Veel nattigheid is te verwachten. Maar, geen probleem. Regenpak aan en door vooral niet vergeten te genieten :]
 
Schwarzwald is erg groen idd. Veel nattigheid is te verwachten. Maar, geen probleem. Regenpak aan en door vooral niet vergeten te genieten :]
Ondanks dat er veel regen valt in juni/juli/augustus is het nog vaker droog.😁 dus inderdaad, gewoon lekker rijden en genieten. En pauzeren met een bakkie of broodje als het regent.
 
Ondanks dat er veel regen valt in juni/juli/augustus is het nog vaker droog.😁 dus inderdaad, gewoon lekker rijden en genieten. En pauzeren met een bakkie of broodje als het regent.
Klnkt als een plan. Zou mijn plan geweest kunnen zijn maar ik neem je plan graag over...
 
Ga je solo Henk?
Nope. Met een vriend waarmee ik meerdere dagritten ritten heb gemaakt. Omdat dat ritten waren tussen de 800 km en 1.000 km (incl. heen en terug naar startpunt) op een dag, leek het ons wel eens leuk een meerdaagse toer te maken.

Dus hotel in het Schwarzwald, Weisenbach (Hotel Zur Krone) geregeld. Drie rondritten samengesteld met behulp van de www. kurviger.de (2 ritten en een reserve). Heenreis uitgevogeld (twee mogelijkheden: eerst naar Z-Limburg en dan binnendoor naar het hotel of eerst snel (Autobahn) naar Bopard en daar starten met de rit binnendoor naar het hotel). Keuze moeten we nog maken.Hotel is niet een echt motor hotel. Bewuste keuze. Mogelijk nadeel is dat de motoren mogelijk niet "veilig" geparkeerd kunnen worden. Mijn ervaring echter is dat het in het algemeen geen problemen geeft twee motoren veilig voor de nacht te stallen/parkeren.

Terug eerste deel binnendoor via Frankrijk naar Luxemburg. Dan snelle route naar huis.

Paar avonden bezig met Basecamp en enkele strippen paracetamol verder alles in de navi gefrutseld en door laten rekenen. Vanaf vrijdag 14 juni as. gaan we de routes rijden. Maandag 17 juni as. weer terug. Bijkomend voordeel: Ik ben met vaderdag niet thuis.

Mocht je of andere lezers interesse hebben in de routes ff een PB'tje. Ik stel ze graag beschikbaar. Let op: routes zijn niet voorgereden.

Ben nog aan het bedenken of er iets van een reisverslag wordt gemaakt. Tijd voor foto's maken zal er beperkt zijn. Het zijn beide lange routes (ook de reserve).
 
Laatst bewerkt:
Karin en ik gaan met een bevriend stel ook de hort op van 14 juni tot en met 16 juni. We gaan naar kasteel Geulzicht, heen via de rit van Francis, dan zaterdag vanuit Geulzicht rondje Eifel en zondag terug en daarbij een flink stuk van de rit van Jan C'borg, maar dan dus de andere kant op en vanaf Culemborg binnendoor naar huis. Als jij terugkomt van jullie Schwarzwald avontuur, dan zijn je routes meteen voorgereden en hou ik me graag aanbevolen voor een .gpx bestand!
Veel plezier gewenst alvast!
 
Iemand hier ervaring met Sargent zadels? Na bijna 2 jaar heb ik het gevoel dat mijn zadel toch tikje aan de zachte kant is. Qua uiterlijk vind ik de Sargent prachtig, voor net iets meer dan €180,- extra zijn de billen ook verwarmd...

1401068


Ziet er mooi uit vind ik...

Op hun website een waarschuwende tekst aan EU klanten: Sargent garandeert de prijzen tot eind september... Een No-Deal Brexit gaat onbekende gevolgen op invoerrechten hebben...
 
Degenen die meelezen op het R1200RT ervaringen draadje zijn inmiddels op de hoogte: mijn wederhelft koestert al langere tijd de wens dat ik mijn vloot ga downsizen. Om het voor mij wat makkelijker te maken deed ze het voorstel dat ik dan met een R1250RT verder mocht rijden. Afgelopen dinsdag uitgebreid proefgereden en dankzij de hulp van een maatje ook wat stukjes bochten werk 2x kunnen doen, met Star Ship Enterprise en met RooS.
2019061322440058-IMG_8213-L.jpg


Na een aantal slapeloze nachten tot de conclusie gekomen dat ik van haar aanbod gebruik ga maken. Er ligt inmiddels een aardig aantrekkelijke offerte van VH. Sidney is verkocht en wordt volgende week opgehaald. Ik vrees dat ik voor de tweede keer een RS ga inruilen op een RT (in 2014 was dat de R1150RS op de R1200RT uit 2010, eind juli lijkt dat de bovenstaande prachtige en fijne R1200RS te worden op een R1250RT Spezial 719 Planet Blue met bruin zadel).

Die brute dikke 1250 RT heeft zodanig veel koppel dat het qua power niet onderdoet voor de RS. Als ik behoefte heb om met een lichtere fiets op pad te kunnen, is Karin bereid mij haar F700GS ter beschikking te stellen (mist keurig vooraf gevraagd en goed bevonden). In plaats van de RS te gaan "Ver-eRTën" (wat ik met het Puig ruitje volgens sommigen al had gedaan) door er een verwarmd zadel en Wunderlich anti-waai plastic op te schroeven in de winter, ga ik 9 jaar voorwaarts in de techniek met de opvolger van Sidney die aanstaande september 5 jaar in de vloot van Van den Berg trouwe dienst heeft bewezen, mij in een dikke halve ton kilometers maar 3 keer heeft teleurgesteld (1x knoppenwinkel links, onder coulance vervangen, 1x knoppenwinkel rechts, voor 50% onder coulance vervangen, 1x sleutel die weigerde herkent te worden, gefixt on the spot met de reserve sleutel door een ANWB meneer...).

De RS is daarmee zeer waarschijnlijk begin augustus te bewonderen in de showroom van VH. Heeft tegen die tijd een dikke 12k op de teller. Super gave fiets, had ik mijn echtgenote niet zo'n enorm plezier gedaan door te downsizen, was de fiets zeker gebleven. In een goed huwelijk is het geven en nemen.

Een overweging die ook meespeelt: Karin heeft aangegeven bij buitenland tripjes eigenlijk net zo lief achterop te zitten. Qua comfort weten wij uit ervaring dat voor ons beiden Two Up beter op een RT bevalt dan op een RS. Karin leunt op de RS toch wat meer tegen mijn rug aan dan op de RT. En we krijgen allebei op de RS na verloop van tijd een houten bips (vandaar bovenstaande vraag of hier al iemand een Sargant had gemonteerd op zijn/haar RS). Nu maar hopen dat BMW eindelijk de Spezial zadels op de R1250 qua zit comfort voor elkaar heeft....

Wordt vervolgd.
 
Mijn RS is vorige week voorzien van nieuwe banden. Daarbij ben ik overgestapt van Metzeler naar Michelin Pilot Road's. Dat stuurt al merkbaar beter. Met name de achterband was flink vierkant door de snelwegkilometers.

Degenen die meelezen op het R1200RT ervaringen draadje zijn inmiddels op de hoogte: mijn wederhelft koestert al langere tijd de wens dat ik mijn vloot ga downsizen. Om het voor mij wat makkelijker te maken deed ze het voorstel dat ik dan met een R1250RT verder mocht rijden. Afgelopen dinsdag uitgebreid proefgereden en dankzij de hulp van een maatje ook wat stukjes bochten werk 2x kunnen doen, met Star Ship Enterprise en met RooS.
2019061322440058-IMG_8213-L.jpg


Na een aantal slapeloze nachten tot de conclusie gekomen dat ik van haar aanbod gebruik ga maken. Er ligt inmiddels een aardig aantrekkelijke offerte van VH. Sidney is verkocht en wordt volgende week opgehaald. Ik vrees dat ik voor de tweede keer een RS ga inruilen op een RT (in 2014 was dat de R1150RS op de R1200RT uit 2010, eind juli lijkt dat de bovenstaande prachtige en fijne R1200RS te worden op een R1250RT Spezial 719 Planet Blue met bruin zadel).

Die brute dikke 1250 RT heeft zodanig veel koppel dat het qua power niet onderdoet voor de RS. Als ik behoefte heb om met een lichtere fiets op pad te kunnen, is Karin bereid mij haar F700GS ter beschikking te stellen (mist keurig vooraf gevraagd en goed bevonden). In plaats van de RS te gaan "Ver-eRTën" (wat ik met het Puig ruitje volgens sommigen al had gedaan) door er een verwarmd zadel en Wunderlich anti-waai plastic op te schroeven in de winter, ga ik 9 jaar voorwaarts in de techniek met de opvolger van Sidney die aanstaande september 5 jaar in de vloot van Van den Berg trouwe dienst heeft bewezen, mij in een dikke halve ton kilometers maar 3 keer heeft teleurgesteld (1x knoppenwinkel links, onder coulance vervangen, 1x knoppenwinkel rechts, voor 50% onder coulance vervangen, 1x sleutel die weigerde herkent te worden, gefixt on the spot met de reserve sleutel door een ANWB meneer...).

De RS is daarmee zeer waarschijnlijk begin augustus te bewonderen in de showroom van VH. Heeft tegen die tijd een dikke 12k op de teller. Super gave fiets, had ik mijn echtgenote niet zo'n enorm plezier gedaan door te downsizen, was de fiets zeker gebleven. In een goed huwelijk is het geven en nemen.

Een overweging die ook meespeelt: Karin heeft aangegeven bij buitenland tripjes eigenlijk net zo lief achterop te zitten. Qua comfort weten wij uit ervaring dat voor ons beiden Two Up beter op een RT bevalt dan op een RS. Karin leunt op de RS toch wat meer tegen mijn rug aan dan op de RT. En we krijgen allebei op de RS na verloop van tijd een houten bips (vandaar bovenstaande vraag of hier al iemand een Sargant had gemonteerd op zijn/haar RS). Nu maar hopen dat BMW eindelijk de Spezial zadels op de R1250 qua zit comfort voor elkaar heeft....

Wordt vervolgd.
Slapeloze nachten zelfs 😆

Niks met met de RT. Zeker bij het vaker rijden met een passagier.
 
Dat kiezen tussen de twee gaat mij niet makkelijk af. Ik heb met allebei wat. De RT in Spezial Blue Planet uitvoering vindt ik ook adembenemend mooi. Het comfort van een RT in het wat mindere weer heeft me 5 jaar terug over de streep getrokken.

De RS is 2 zakken cement lichter... “wulps en lichtvoetig”. Dat ging ik vrij rap missen. Dus Karin van haar R1150R naar een R1200ST gekletst. Was voor haar trouwens qua hanteerbaarheid een stap voorwaarts want de ST was al een klap lichter dan de 1150.

Tja, toen 3 jaar terug een lang weekend een RS gehuurd. Verliefd na 300 m. Karin van ST op RS gekletst.

Ging best aardig. In NL. In de Eifel kukelde ze om en wilde toen een lichtere fiets. Dat werd de GS. En vanaf dat moment, jaartje terug nu ongeveer, gaf ze steeds duidelijker aan dat ze 2 motoren in de schuur wel genoeg vond. Of ik zou willen/kunnen kiezen.

Nou, liever niet. Maar goed. Vandaag is de knoop doorgehakt. Eerdaags te bewonderen bij VH een 2017 wit/rode RS voorzien van anti spat plastic en belly pans met 12k op de teller.

Over een week of 2 a 3 haal ik daar een R1250RT in Blue Planet Spezial 719 uitvoering op. Blij met de komst van “de beste RT ooit” en tegelijkertijd wat verdrietig over het verlies van de RS. Een luxe verdriet, dat dan weer wel. Want 2 intensieve proefritten op de R1250RT hebben mij geleerd dat het nieuwe blok de RT zodanig weet voort te stuwen dat je het gewichtsverschil veel minder merkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Revz
Bla bla bla
....Vandaag is de knoop doorgehakt. Eerdaags te bewonderen bij VH een 2017 wit/rode RS voorzien van anti spat plastic en belly pans met 12k op de teller.

Over een week of 2 a 3 haal ik daar een R1250RT in Blue Planet Spezial 719 uitvoering op. Blij met de komst van “de beste RT ooit” en tegelijkertijd wat verdrietig over het verlies van de RS.
Bla bla bla
Van Harte(n) gefeliciteerd Jeroen, prachtige fiets! Een voorzichtige condoleance is ook op z'n plaats...vaarwel RS.....
Maar geniet vooral van de nieuwe fiets, ook met 'two up' de betere keuze.

Toch nog iets eerder dan het najaar......maar nu gewoon weer lekkere lange nachten maken;)
 
Jeroen, gecondoleerd met het verlies van RooS maar gefeliciteerd met je nieuwe slagschip.

We maken allemaal keuzes tenslotte en deze lijkt het meest praktisch. Ik had ook ooit 3 motoren en nu slechts 1 exemplaar maar zonder werkgever is de RS mooi zat. Hoeft ook helemaal niemand achterop anders zou ook ik wellicht een andere keuze maken.
 
Mooi Jeroen, en geen verrassing....ik heb jouw verhaal gevolgd (ook bij de RT buren) tijdens de Supertoer en er op de laatste avond nog met Eric hierboven over gesproken...er reed bij ons een spiksplinternieuwe 1250 GS HP mee (zwart stuur, gouden spaakwielen etc.) in wit met blauwe en rode accenten. Hij lijkt wel kleiner dan zijn voorganger (er deed ook een blauwe 1200lc Ralley mee (Twinny)), maar dat is vnl optisch. je zult er veel plezier aan beleven verwacht ik, van die shiftcam techniek verwacht ik geen problemen, alleen voordelen...
Nog even kort over die trail braking techniek: ik rem ook vaak de bocht in, bvb bij een dalende krappe bocht naar rechts in haarspeld gebied, maar als ik onverwacht behoorlijk harder moet remmen (bvb afgeleid door een vogeltje ha ha ha) dan wil de motor niet, moeizaam insturen, ik moet dan steviger remmen en dan de bocht weer aansnijden. Dit heb ik met de telelever van de RS, maar ook met conventionele voorvorken (Honda, Triumph), maar minder met USD vorken. De achterrem bijdrukken helpt voor kleine correcties om de bocht krapper 'te trekken' (net als gas dicht overigens, maar daar krijg je vaak gaswisselreacties bij waarop je dan moet anticiperen). Op vlak terrein is iets gas minderen vaak voldoende want zodra je de bocht inzet en vooral wanneer je hem overziet kun je weer gas geven. Alles zo vloeiend en progressief mogelijk. Ik had deze keer twee dikke KTM's in het gezelschap (en de voornoemde 1250 HP) en die zagen eigenlijk alleen hun kans schoon op de rechte einden, en konden soms inhalen in de klim waar ik er van af zag. Toch reden een R1100RT en ik meestal voor en konden vaak in bochten compenseren wat we aan pure pk's te kort kwamen zodat niemand zich verveelde. We namen dan vaak iets meer snelheid mee de bocht in en voerden iets eerder weer de (mindere) power op. Ik hoor dus in het filmpje wel dingen die kloppen, maar het wordt een beetje gebracht als iemand die bekeerd is en nu weer de volgende 'religie' naar de letter gaat volgen terwijl je alle technieken, dus ook wegdrukken a la supermoto, kan gebruiken waar nodig.
 
Jeroen, gecondoleerd met het verlies van RooS maar gefeliciteerd met je nieuwe slagschip.

We maken allemaal keuzes tenslotte en deze lijkt het meest praktisch. Ik had ook ooit 3 motoren en nu slechts 1 exemplaar maar zonder werkgever is de RS mooi zat. Hoeft ook helemaal niemand achterop anders zou ook ik wellicht een andere keuze maken.


Dank je wel! Een jaar tegenaan lopen hikken, de beslissing om van 2 naar 1 te gaan. Een collega van me heeft al een weddenschap lopen:
Dat ik over 2 jaar er toch een blauwe R1250RS bij heb weten te versieren. Dat er nog eens een RS zou kunnen komen, geloof ik ook wel. Maar dan ben ik waarschijnlijk ook met pensioen.
 
@Popopeter: komt idd beetje Jehova getuige achtig op mij over zoals die meneer in dat filmpje vertelt hoe hij De Heilige Graal naar fijn bochtjes draaien gevonden had.

Het deed best een beetje auw, RooS achterlaten bij Van Harten. Maar daar moet ik direct achteraan zeggen dat het vooruitzicht op zo’n fusie fiets (Pit en
Comfort) in een droom kleurstelling een boel goed maakt.

Vanmorgen met het F700GeeEssje van Karin naar Schiphol getogen. Ook een feestelijke fiets en lekker luchtig dat met de temperaturen van komende dagen ook een dikke prima is.

Een collega van me hikt een beetje tegen het inruilen van zijn Multistrada 1200 aan. Hij ergert zich aan de turbulentie en is al 2 jaar bezig met allerlei ruitjes. Heb hem getipt dat de RS die hij best goed kent op de markt is.
Hij gaat toch proberen bij Ducati te slagen, mogelijk een MTS 950S. Minder pk’s. Ik heb hem ook al gezegd dat pk’s op bochtige wegen niet veel zegt... Ben benieuwd waar hij op uitkomt. Mocht ie “mijn” RS kopen, dan kan ik haar vast af en toe van hem huren!
 
Laatst bewerkt:
Met dit weer plakken de net ingereden Michelin banden onder mijn RS prima aan het wegdek. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan