BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Gisterochtend rond half 11 spotte ik bij knooppunt Lunetten (A27-A12)een rode R1100RS met rode top en zijkoffers erop. Iemand van hier ?
 
Ik heb heel wat jaren gereden met een tanktasje met doorzichtige bovenkant, daarachter paste mijn Tom Tom Go710 met het voedingskabeltje naar de laadstekker en dat werkte heel goed TOT afgelopen 27 april 2019 ??????.
Hij kan NU de GPS niet meer vinden ????.
Dus geen route meer ingeven, want als ik nu het knopje GPS indrukt ziet hij b.v. 6 satellieten MAAR ze blijven licht grijs i.p.v. BLAUW.
Ook als ik het SD-kaartje in mijn PC stopt om een GPS-fix te draaien, ziet hij de satellieten niet ????.
Mijn Navcore is 9.026
Help.
Serieus? Een echte klassieke TomTom Go 710? Ding is minstens 10 à 12 jaar oud, ik zou een nieuwe kopen.....
 
Reis naar de Pyreneeen en Picos. De motoren zijn maandag rond de middag in Porto (Portugal) op pallets gezet en kwamen gister (donderdagmiddag) aan in Waalwijk bij Lusocargo.
IMG-20190509-WA0006.jpg


Dit kost 300 Euro enkele reis (ex BTW), de vliegticket was 60 Euro. Een volgende keer ga ik een rondje nmaken om te eindigen in de buurt van Bordeaux of Toulouse oid en dan of per tolweg in een ruk naar huis, of binnendoor in twee of drie dagen.
In Frankrijk ziijn veel tankstations gesloten/gesloopt/dicht en de Garmin database heeft het voor 50% mis. het is daarom aan te raden andere bronnen (Google Maps?) te gebruiken voor het plannen van stops en benzine. Benzine is in Frankrijk iets goedkoper dan bij ons, in Spanje veel goedkoper (1,35) en in Portugal weer duurder (1,65). Logies en (heel goed) eten is in Frankrijk dan weer relatief duur, maar in Spanje goedkoper, zodat we gemiddeld binnen ons budget zijn gebleven. dat was 100 euro pppd inclusief alles. In de praktijk hebben we 61 en 81 euro vooruitbetaald voor de vlucht en de hotels en 9 x50 euro pppd gelapt in de pot + 20 op de laatste dag. Wel zelf benzine betaald.
Het leek te vroeg in het jaar, en inderdaad, sommige passen waren nog gesloten (bvb de Tourmalet) maar die was gister al weer open. Stormachtig weer in Frankrijk, inclusief een hagelbui, daarna soms wat fris in de ochtend en heel fijn motorweer in de middag. We gebruikten een regenpak en evt een softshell om de variaties van de dag op te vangen. Het tempo lag hoog (350 km per dag gemiddeld) en bleek geen probleem. Ik heb een gebruikte BT23 achter helemaal opgesleten, maar de gloednieuwe KTM 1290 Superduke GT met amper 1000 km op de klok is nu (4500 totaal?) ook aan een nieuwe band toe.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: glk
Mooie trip moet dat geweest zijn. :)

Hoeveel kilometer heb je met de BT23 gereden?
 
Mooie trip moet dat geweest zijn.

Hoeveel kilometer heb je met de BT23 gereden?
Normaal deed ik met zo'n band 9000 km of zo, met de Dunlop RSIII zelfs bijna 12000. Ik heb voor vertrek geaarzeld (er stond een reservewiel met nieuwe band klaar) en heb toen 4 tot 4,5 mm gemeten. Ik schat 3500 km Frankrijk en Spanje er bij en hij is nu gladder dan ik ooit in NL zou durven ( ). Die kleine groefjes aan de zijkant hebben ook 'toefjes' aan de rand (cuppen zou Ron zeggen), maar die hebben volgas in de vier bergop te verdragen gehad met drie 170 + pk motoren in mijn spiegels _O-
20190506_115046.jpg


Ja Thijs, dit was een 'verkenning' oorspronkelijk met twee, dat werden er vier (van de 'Supertoer', dan weet je wat je hebt) en toen kwam er nog een koppeltje bij...ik ga dit nog eens doen maar haal nu eerst even adem en de agenda staat al weer vol (Heimbach, Hemelvaart, Supertoer, Sauerland, Franse Alpen).
 
Die is inderdaad wel aan vervanging toe haha.

Metzeler achterband die ik nu heb zit op 8000km en aardig vierkant gereden doordat ik veel snelweg rij tijdens w-w. Helaas daardoor ook de zogeheten schaamranden aanwezig.
 
Die is inderdaad wel aan vervanging toe haha.

Metzeler achterband die ik nu heb zit op 8000km en aardig vierkant gereden doordat ik veel snelweg rij tijdens w-w. Helaas daardoor ook de zogeheten schaamranden aanwezig.

Ik krijg meer en meer de indruk dat ik niet mag klagen met het aantal kilometers dat een band bij mij veilig dienst doet... de reeks Pilot Road 2 t/m 4 tussen de 14.5k (dat was de 4 versie) en de 22k (die 22k was dan wel de laatste 7k door de nieuwe eigenaar van mijn R1150RS gereden en die was ongeveer 2k slijtage dapperder dan ik, zie plaatje van Peter zijn band hierboven).
Ik heb nu op beide motoren het tweede setje RS3 liggen. Bij 16k ging de eerste set op de RT er af. Bij 12k ging de eerste R1200RS met band en al retour dealer, dus daar weet ik nog niet van hoe lang die mee gingen, die RS hebben ze getracht de QS goed te krijgen (reden voor mij van inruil van de 2015 RS voor de 2017 RS), uiteindelijk is ze dat onvoldoende goed gelukt en is die RS met de aantekening “Niet 100% Functionerende QS” de handel in gezet. De opvolger heeft er pas 11k opzitten. Op het oog zijn de banden op de helft. Het zwaarste klusje dat die banden hebben gehad was een dagje achter Chris en Anita aan in de Eifel terwijl Karin achterop zat. Paar kleine stukjes onverhard. Maar 170+ pk motoren voorblijven bergop is niet mijn ambitie want valt buiten mijn lef en kunde zo is mijn 125 pk RooS zelden tot de vol gas stand gekomen (OK, keertje op de Autobahn en heeeel af en toe bij het stoplicht dat op groen springt). Ik heb er van geleerd dat voor mij dus meer PeeKaa’s niet nodig zijn en voor de sjofeurs van het 170+ pk geweld dat achter Peter aan joeg dus ook niet. Denk dat er maar weinigen op de openbare weg in het buitenlandse onbekende slingerweg gebeuren de kunde en moed hebben om dat soort vermogens echt te benutten. Dus ergens “zonde geld”... want met meer PeeKaa’s wordt een motor zelden goedkoper...


Band blijft ondanks 75% snelweg ervarimg mooi rond en subliem sturen. Zowel op de RT als op de RS.
 
@Jeroen, twee van die drie KTM 1290 GT en VFR 1200 konden wel harder en als er ruimte kwam dan wuifde ik ze voorbij. Ik wilde maar zeggen dat ik alle grenzen op de oude RS heb genaderd om als voorrijder een sportief tempo aan te kunnen houden. Die arme band werd daar het ' slachtoffer' van. Voor lag mijn tweede Michelin R5 en die zal ik eens goed bekijken of die bvb nog mee kan op de Supertoer.
@Revz, dit is ook de eerste keer dat ik een band zo volledig ' rond' kon slijten. Ondanks mijn voorkeur voor bochten rijd je toch het meest rechtuit....ik merk wel dat de fabrikanten vorderingen maken met die 2ct techniek ( harder in het midden) want ook die RS III ging langer mee zonder dat ik mijn rijstijl aanpaste. De aard van de wegen in de Pyreneeën was ook een belangrijke factor.
Als voorrijder ' lees' ik na een afslag de weg. Niet alleen het asfalt, vuil, vocht en conditie, maar ook de ' stijl' van de wegenbouwer. Hoe is de verkanting, lopen bochten gelijkmatig door of zitten er soms knijpers in etc. Na een korte tijd kun je dan meer snelheid meenemen in bochten die je niet volledig kunt overzien ( rotswand in de binnenbocht bvb) en daar moet ik het van hebben. Heuvelop en in de bocht heb je dan soms het gas helemaal open om op snelheid te blijven. Daar groei je ook naartoe, de eerste km bouw ik het tempo rustig op, zo kan de motor en kunnen de banden ook op temperatuur komen. Die BT 23 in het laatste stadium van slijtage gleed af en toe weg na een pauze. Achteraf omdat die weer afgekoeld was denk ik, op dat moment vraag je je af of er olie oid op de weg of de band zat. Rustig weer opbouwen en dan was de grip er weer.
Ik heb nog een nieuwe BT 23 op een ander wiel.klaar staan, daarna misschien weer iets nieuws proberen.
Op de Triumph zit nu achter de nieuwe Anakee Adventure en die bevalt heel goed. 2 ct technologie en een iets spitser gevormde band waardoor hij smaller aanvoelt. Daarvoor de Pirelli Scorpion 2 en ook die beviel uitstekend, ook bij nat weer.
Morgen als laatste de moegestreden RS uit Waalwijk naar huis rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel in voor zo’n avontuur. Heb ook nog De Balkan, Corsica en de Alpen op het wensenlijstje staan.
De routes staan klaar in Basecamp. Inclusief in 2 dagen 'roadtrippen' naar de omgeving van Perpignan (en twee dagen terug) 4400 km in een dag of 10/12. Vooral heen en terug is natuurlijk best pittig 700km per dag. Ik snap het transport 'arrangement' van Peter daarom ook heel goed. Ik denk dat we eerst wat meer in Beieren en omgeving gaan rijden, scheelt toch net weer een paar reisdagen.
Hoe is de verkanting, lopen bochten gelijkmatig door of zitten er soms knijpers in etc. Na een korte tijd kun je dan meer snelheid meenemen in bochten die je niet volledig kunt overzien ( rotswand in de binnenbocht bvb) en daar moet ik het van hebben. Heuvelop en in de bocht heb je dan soms het gas helemaal open om op snelheid te blijven. Daar groei je ook naartoe, de eerste km bouw ik het tempo rustig op, zo kan de motor en kunnen de banden ook op temperatuur komen.
Mijn dagroutes plan ik 300-350 km met een veel 'toeristischer' tempo en meer geschikt voor de mindere helden. Ben zelf ook liever 'safe then sorry', zeker op onbekende wegen. Toch is het zeker ook wel eens lekker om 'm flink de sporen te geven...
 
Het zal ook voor een groot deel door de rijstijl komen. De een zal de boxer cilinder bijna aan de grond rijden, de ander zal de motor meer rechtop houden in de bocht. Linksom gaat me makkelijker af dan rechtsom en laat ik nu vooral dan veel rechtsom rijden. Met de RS hoef ik ook niet zo nodig altijd sportief te rijden.
 
Het wordt nog mooier, ik heb net de RS weer naar huis gereden en ook eens naar de voorband gekeken. Die was nieuw (50 km) toen we weggingen....in het midden 2 tot 2,4 mm, aan de linker zijkant 1 tot 1,4 mm....rechts een fractie meer. (weer een leuke voor Ron, cuppen wel zichtbaar maar niet zozeer merkbaar). Hooguit 3700 km....en er komen nog twee bergritten aan deze zomer. Ik ga iets anders proberen, bvb terug naar de oude Angel GT oid. De RS III voor vond ik wat looiig sturen, anders zou dat een kandidaat kunnen zijn.
En net als Revz zit ik links ook gemakkelijker aan de grond dan rechts (nooit tot zelden). De band heeft dan kennelijk nog wat over.
Maar wat reed het ding weer lekker soepel, rustig en comfortabel en precies....zelfs na deze slooptocht.
20190513_144012_resized.jpg
 
De Metzeler voorband heeft dan ook lichte cupping..:/

Ander dingetje wat ik opmerk bij de RS de laatste tijd: Als ik op de snelweg in vijfde versnelling bv 100km/h rij en ik geef gas bij dan lijkt de koppeling te slippen. De toeren gaan wel omhoog maar snelheid niet direct. Het komt niet vaak voor maar ik heb het ook een keer gehad in vierde versnelling. Is dat kwestie van koppeling bijstellen ?
 
De Metzeler voorband heeft dan ook lichte cupping..:/

Ander dingetje wat ik opmerk bij de RS de laatste tijd: Als ik op de snelweg in vijfde versnelling bv 100km/h rij en ik geef gas bij dan lijkt de koppeling te slippen. De toeren gaan wel omhoog maar snelheid niet direct. Het komt niet vaak voor maar ik heb het ook een keer gehad in vierde versnelling. Is dat kwestie van koppeling bijstellen ?
Hoort zeker niet, maar dat wist je al .
Hangt er vanaf wat voor een RS het is, maar volgens mij hebben ongeveer alle modelen een hydraulicht bediende koppeling, deze is zelfstellend (tot bepaalde hoogte).
Je kan hebben dat de koppelingscylinder niet goed meer terug komt, maar het klinkt als een versleten koppeling.
 
De 1100 motoren hebben een koppelingskabel. Mits je voldoende speling ( vrije slag) hebt bij het koppelingshandle is je koppeling dan inderdaad versleten of er lekt een beetje olie door de keerring uit het blok. Het wordt dan langzaam, maar progressief erger. De kosten zijn het verwijderen van de hele aandrijflijn en het daarna weer monteren. Vaak loont het om tegelijk keerringen of lagers van de versnellingsbak of blok preventief te vervangen ( je kunt er nu bij). Al met al wel een flinke kostenpost ( als je alles moet laten doen), maar nog steeds minder dan de jaarlijkse afschrijving van een nieuwe😉. Beide RS sen uit 93 die ik kocht hadden bij ongeveer 60.000 km een nieuwe koppeling gehad, ik heb op de een 130.000 en de tweede 144000 km en nog nooit een koppeling vervangen. Wel de versnellingsbak er uit gehad vanwege het bekende eerste rollenlager van de uitgaande as.
 
Dat vermoeden heb ik al. De vrije slag heb ik al gecheckt. Mijn RS heeft nu 67.500 km op de teller. Over twee weken gaat het toch voor een kleine beurt naar MSA dan mogen ze er naar kijken en ga ik alvast sparen. :/
 
Dat vermoeden heb ik al. De vrije slag heb ik al gecheckt. Mijn RS heeft nu 67.500 km op de teller. Over twee weken gaat het toch voor een kleine beurt naar MSA dan mogen ze er naar kijken en ga ik alvast sparen. :/
Mijn ST heeft nog de originele koppelingsplaat (140k km 2005). bij het vervangen van de bak vorig jaar heb ik de plaat gewoon weer terug geplaatst want er zat nog voldoende slijtmarge (ca. 1 mm meer dan vervangingsmaat) op. In jouw geval denk ik eerder aan een lekke pakking waardoor die gaat slippen. Dat komt vaker voor.
 
In beide gevallen betekend het: fiets halveren en bak eraf, dus heel veel werk. Misschien is de koppelingsplaat nog te ontvetten. Een nieuwe is weer 135,- ofzo extra. Als je het niet zelf kan is het gewoon een dure klus vanwege de arbeid.
 
1394540


Groeten uit Haus Diefenbach, Heimbach. Vanmorgen vertrokken vanaf kasteel Geulzicht, Berg en Terblijt alwaar wij de nacht “vorstelijk” hadden doorgebracht. Gisterochtend prachtig binnendoor ritje naar Berg en Terblijt gereden. Blijft leuk om te zien hoeveel mooie stukkies ons land rijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
1397436


Op zaterdag koos Karin er voor om bij mij achterop te gaan. We hielden het niet de hele dag droog, maar af en toe deed het zonnetje goed haar best.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Terug
Bovenaan Onderaan