BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Gister met een maat 4 uurtjes gereden. Zijn Multistrada was gejat, hij gaat nu een andere motor kopen. We hebben 3 Ducati’s gereden en 2 weken terug een BMW S1000XR. We hebben ook paar keer gewisseld, behalve bij de XR rit.
Hier zit mijn maat op de RS:
1383934


Hij heeft grote moeite met de clip-ons, de zithouding en “De Grote Hangtieten”. Dus het wordt geen RS.

1383935


We hebben gereden met een 1260 Multistrada S, een 950 S en een Enduro. Ducati heeft echt grote stappen gezet. Want gewoon hele fijne fietsen. De 1260S met zijn 17 inch wiel en groot stuur was voor mij net ff te zenuwachtig op stuurgedrag. De 950 S eigenlijk een toppertje, zeer goed werkend Quick Shift systeem, prachtig TFT display. Uiteindelijk werd de Enduro “Best uit de Test”. Verbluffend goede vering. Adrenaline verhogende power. Fantastische Quick Shift. Blue Tooth connectie met de smart phone (kan je na de rit zien hoe schuin je ging en wat de piek PK vraag was). Voor het eerst een motor gereden die me makkelijker en sneller laat rijden. Mijn RS verliefdheid heeft wel een deukje opgelopen.
Gelukkig kan ik voor mij persoonlijk 4 plussen vd RS tov het Ducati Enduro geweld identificeren:
  1. De prijs van RS is al niet laag te noemen (rond de 20k als je wat opties aanklikt), de Enduro komt met “All The Bells And Whistles” op 29k...
  2. Cardan aandrijving. Hoewel er al verhalen zijn van mensen die met een automatisch smeersysteem (gevuld met kettingzaag olie) 100k uit een kettingset weten te persen, ik blijf toch een voorkeur voor een cardan hebben.
  3. Het verbruik. Na een rit stond er bij de Enduro een gemiddeld verbruik van 6.3 l/100 km. Mijn RS toonde 4.9.
  4. De opstap. De RS is lager, ik kom er makkelijker op (moet alleen uitkijken dat ik niet tegen de topkoffer kom).
De plussen van de Enduro boven de RS:
  1. 30 liter tank. Brandstofbereik een dikke 400 km.
  2. Onbeschrijvelijk veel instel mogelijkheden.
  3. Zeer goede vering (door de hoge poten).
  4. Komt vlotter uit de startblokken. In de stand Sport zelfs zodanig snel dat ik er nog niet helemaal uit ben of ik dat lekker vindt (werd beetje verrast door de lancering)
  5. Laat zich toch makkelijker over slingerweggetjes sturen. Voor mij voor het eerst. Zelfs de R1250GS ging voor mij niet makkelijker dan de RS. De Enduro dus wel (zelfde weggetje met Enduro en met RS gedaan).
Mijn maat liep een paar keer uit op mij terwijl hij de Enduro stuurde. Deels door surplus aan vermogen, deels door meer kunde en deels door minder angst. Heel ver wist hij niet weg te lopen, mijn 2017 RS-je is bepaald ook geen kinderachtige fiets. Na een nachtje slapen tot de conclusie gekomen dat 1. Ik niet zo veel meer geld kan/wil neerleggen voor de plussen van de Enduro tov de RS. 2. De grenzen van de RS eigenlijk al voorbij de grenzen van die van mezelf liggen, qua kunde en lef. Ik ben dankbaar voor de rijervaring met het modernere geweld, de verliefdheid op de RS heeft een deukje opgelopen, maar de liefde blijft. Gelukkig maar.

1383942


Mijn maat is er wel uit. Hij wordt erg blij van de Enduro. En spreekt, af te lezen uit het Appje, het surplus dat de Enduro tov de 950S heeft ook echt aan.
 
Oh ja: nog een geinig nieuwigheidje die ze op de Multi’s hebben geschroefd (en wellicht ook wel op de R1250RS): voor het automatisch doven van de richtingaanwijzers tapt de computer ook de bank-angle af. Dus bij het oprichten na de bocht, gaat ie uit.

Verder had ik tijdens 1 van de ritjes schrik in het lijf. Zat net over de intercom te vertellen dat de QS op deze RS nog foutloos was. Stopte die er ineens mee! Geen gang in te krijgen. Niet op, niet neer, nix meer. We kwamen in een korte file daar heb ik de “CTRL-ALT-DEL” oplossing geprobeerd. En verdomd. Na 1 keer Uit-Aan deed ze het weer.
Inmiddels na een kleine 30k RS QS weet ik in 85% van de gevallen het schakelmoment op basis van acceleratie enz zodanig te timen dat het soepel gaat. Het moet gezegd: die van de Multies zijn veel minder kritisch. Ik vermoed dat de ketting ook eea opvangt.
 
Dus Toch maar een 1250 RS?:+

Het was al een stuk verleidelijker geweest als de 1250RS in dat Pearl White te krijgen was. Want hoewel ik een zwak voor blauw heb, ik heb een net iets groter zwak voor Het Setje Effect. Had Karin nog geen motor en ik alleen de RT en wilde ik een sportieve motor voor erbij, dan was de 1250RS in het blauw een hele sterke kandidaat.

Vast dat de 1250RS net nog wat soepeler/pittiger is dan de 1200RS, maar de pit van de 1200 is vooralsnog voor mij zodanig goed dat ik nog niet toe ben aan een upgrade. De tot nog toe eenmalige hick-up van het Quick Shift systeem die gelukkig via de CTRL-ALT-DEL was op te lossen ook niet. Ik maak me over deze hick up ook minder zorgen dan over het veelvuldig 3 -> 2 wordt 3 ->N. Omdat ik denk dat bij dat euvel een mechanische oorzaak speelde. Alles wat met CTRL-ALT-DEL is op te lossen is software matig. Vast dat RooS bij haar volgende onderhoudsbeurt een update krijgt.

Vwb die extra knipperlichtfuncties: theoretisch zou dat denk ik ook op onze fietsen middels update van de software moeten zijn toe te voegen aan de serie kunstjes die de fiets kan. Zoals bijvoorbeeld de Hill Start Assist ook vanaf 2017 fietsen middels een software update is toe te voegen (a €200,-.....)
 
Heeft de R1250GS die thuis staat ook incl. het 5x knipperen bij inhalen op de snelweg en snelheden boven de 100km/u.

Idd geinig en leuk dat het erop zit.

Hoe werkt dat precies met die 5x knipperen bij inhalen? Klein zacht tikje tegen de richtingaanwijzer knop, net niet door de “detent” heen? Of voelt de motor dat je aan het inhalen bent en knippert ie automatisch 5x?
 
Hoe werkt dat precies met die 5x knipperen bij inhalen? Klein zacht tikje tegen de richtingaanwijzer knop, net niet door de “detent” heen? Of voelt de motor dat je aan het inhalen bent en knippert ie automatisch 5x?
Wild guess… als je boven een bepaalde snelheid rijdt?
 
Popopeter zegt: “En als je er dan toch bent krijg je een ' offer you can't refuse' op een 1250😜”....

1385286


Gister RooS 2.0 net door de 10k km gerold. Daarnet vanaf de simulator op de terugreis lekker langs de Vecht gekruld. De deuk in de verliefdheid op RooS door de ervaring met het Ducati 1260 Multistrada Enduro geweld is al zo goed als geheel gladgestreken. RooS past met haar souplesse en power ruimschoots binnen mijn “natuurlijk tempo” behoeftes. Zowel de 1250RS als die Multi maken dat ik te makkelijk vlotter dan mijn “natuurlijk tempo” ga rijden. En dat natuurlijke tempo is al aardig riskant voor het behoud van het roze passie.

Bovendien:
1385288

De 1250RS is niet in deze kleuren te krijgen. RooS en GeeSje passen qua kleur nou net zo leuk bij elkaar!

Maar is natuurlijk ook nog een RT....
1385289

Als die “jong gebruikt” bij Van Harten in de showroom komt....dan zou ik zo maar eens kunnen zwichten. Aannemelijk is het anderzijds ook niet, want er is wel een limiet aan de hoeveelheid euri die ik bereid ben toe te leggen bij een inruil. Want Sidney voldoet nog meer dan ruim voldoende aan mijn Woon-Werk Motor Wensen.

1385295
 
Laatst bewerkt:
Ik vind van de 1200RS 2 kleurstellingen echt fantastisch (grijs-rood en Wit-blauw-rood). De 1250 vind ik wat dat betreft een beetje tegenvallen, mikken nu meer op oude mannen ofzo O-)
 
Voor as. zaterdag heb ik met het K12/13s/r draadje een toertochtje gepland. Toertje loopt vanaf Bunnik via Kinderdijk en De Biesbosch naar Zaltbommel en is ongeveer 170 km. Route is grotendeels voorgereden. Wie van dit draadje wil mee?
 
Voor zaterdag de 13e heb ik een toertochtje gepland in het K12/13s/r draadje: https://www.motor-forum.nl/threads/het-bmw-k1200-1300-s-r-r-sport-topic-vii-the-power-to-wow.419916/post-29048081 maar daar is wat weinig animo voor. Misschien willen van hier mensen meerijden? Tochtje is bijna 170 km en vertrekt vanaf Bunnik via Kinderdijk en De Biesbosch naar Zaltbommel.

Karin en ik zijn dan onderweg naar onze dochter die op uitwisseling is bij de Cornell University...
 
Voor as. zaterdag heb ik met het K12/13s/r draadje een toertochtje gepland. Toertje loopt vanaf Bunnik via Kinderdijk en De Biesbosch naar Zaltbommel en is ongeveer 170 km. Route is grotendeels voorgereden. Wie van dit draadje wil mee?
Ok Thijs, het is in de ochtend nog wat fris, maar ik wil wel meerijden. Stuur je mij de route en tijd en plaats van verzamelen/ vertrek?
 
Vandaag een heel mooie route gereden met Thijs, Noortje en twee forumleden van het K1200/1300 draadje. Vanmorgen ijs op de autoruiten, onderweg enige lichte sneeuw of hagel ( het was wit en viel uit een donkere wolk...rara wat is het) en nog wat regen op weg naar huis, maar het overgrote deel van de rit prachtig zonnig weer. Thijs bedankt voor het organiseren en voorrijden en alle deelnemers dank voor een fijne motordag. Morgen de Brabantse Landschapsrit vanuit Motoport Den Bosch ( google it!).
 
Ik ga mijn vertrouwde R1150RT weg doen, mocht er iemand belangstelling hebben stuur mij dan een berichtje.
BJ: 2002, 48.000 km, 1,5 jaar geleden geheel nieuw ABS-modulator in laten zetten door Molenaar (dus nog garantie).

Hoor het wel.
 
Ik ga mijn vertrouwde R1150RT weg doen, mocht er iemand belangstelling hebben stuur mij dan een berichtje.
BJ: 2002, 48.000 km, 1,5 jaar geleden geheel nieuw ABS-modulator in laten zetten door Molenaar (dus nog garantie).

Hoor het wel.
Misschien handiger om in het RT draadje te melden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan