BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Vandaag een rare storing aan mijn grijze fiets.
3000 km geleden een 'nieuwe' bak gemonteerd, vandaag blokkering van de bak in 6e versnelling.
Bovenaan de afrit (stoplicht) was er weer beweging in te krijgen en kon ik met wat moeite naar de 1e schakelen. Toen bleek ook waar het probleem zat, de koppeling slipte namelijk, ik moest de rem blijven bedienen om stil te blijven staan. Bij een laag toerental lukte het dus wel om terug te schakelen....
Na wegrijden en een paar honderd meter verder niets meer aan de hand. Gewoon soepel schakelen en bij het stoplicht volledig ontkoppeld.
Meteen thuis gecheckt of het peil van de koppelingsvloeistof OK was, niets aan de hand.
Koppelingscilinder op het blok ook OK.
Geen lekkages van vloeistof te zien aan de (koppelings)hoofdcilinder.

Gek......
Kan het zijn dat koppeling (drukgroep en plaat) los is gaan zitten?
Wie heeft een idee, ik durf er niet zo goed meer mee weg nu.....is wat onbetrouwbaar...
 
Vandaag een rare storing aan mijn grijze fiets.
3000 km geleden een 'nieuwe' bak gemonteerd, vandaag blokkering van de bak in 6e versnelling.
Bovenaan de afrit (stoplicht) was er weer beweging in te krijgen en kon ik met wat moeite naar de 1e schakelen. Toen bleek ook waar het probleem zat, de koppeling slipte namelijk, ik moest de rem blijven bedienen om stil te blijven staan. Bij een laag toerental lukte het dus wel om terug te schakelen....
Na wegrijden en een paar honderd meter verder niets meer aan de hand. Gewoon soepel schakelen en bij het stoplicht volledig ontkoppeld.
Meteen thuis gecheckt of het peil van de koppelingsvloeistof OK was, niets aan de hand.
Koppelingscilinder op het blok ook OK.
Geen lekkages van vloeistof te zien aan de (koppelings)hoofdcilinder.

Gek......
Kan het zijn dat koppeling (drukgroep en plaat) los is gaan zitten?
Wie heeft een idee, ik durf er niet zo goed meer mee weg nu.....is wat onbetrouwbaar...
Het enige wat bij mij opkomt Thijs is dat je koppelingsvloeistof verouderd is en dat je water in het systeem hebt.
Mocht het weer gebeuren, geef dan even heel kort gas en druk dan de versnelling naar een lagere ( op het terugveren van de aandrijflijn als je begrijpt wat ik bedoel). Ik ben weleens met een kapotte koppeling uit het Sauerland naar huis gereden. Advies: vloeistof verversen en ontluchten.
 
Dank voor het meedenken Peter. Het gekke is dat de vloeistof met het vervangen van de bak is ververst en ontlucht (was nog een lastig klusje). Dus dat kan het haast niet zijn. De afgelopen 3000km ook geen klachten gehad over het koppelen. En met tussengas lukt inderdaad wel, maar in het spits verkeer lukt het echt niet om woonwerk te rijden.
 
Het kan nog iets anders zijn Thijs...ik stuur je zo een PM en mogelijk heb ik het oude kapotte onderdeel nog liggen voor een foto.
 
Ik heb Thijs een lang verhaal gestuurd en twee foto's: de drukstift en dat kleine zwarte doosje (zit normaal in de grote) is het druklagertje. Dezelfde symptomen maar dan niet zelf corrigerend vanwege kabel bediening. Met wat geluk hoeft de swingarm met cardan er niet uit.
20190327_081443.jpg
20190327_081428.jpg
 
Laat je nog weten of je het hebt kunnen oplossen Thijs? Kan me goed voorstellen dat de schrik in de benen gaat zitten als je motor niet doet wat je wil....
 
Vandaag de RS weer eens uitgelaten. Omdat ik besloten heb deze hagelnieuwe fiets “netjes” te houden (als in: bij regen sowieso de RT), gaat het niet super hard met de kilometers. Nog steeds net onder de 10k.

Nog altijd foutloze Quick Shift. Nog altijd uiterst tevreden met stuurgedrag. Als ik dan iets zou mogen wijzigen aan de fiets: nog een 4e keuze in het ESA menu: “Comfort”. Ik heb de RS in de “zachtste” stand “Road”, naar mijn smaak mag het nog wel pietsie zachter.

Vorige week stukkie op een Multistrada Enduro gereden, de maat wiens motor uit de parkeergarage is gejat beurt eerdaags centen van de verzekering, hij rijdt dus eea proef. Ook een S1000XR waar ik voor bedankt heb om er een stukkie mee te doen. Maar dus wel een stukkie 1260MTS. Dat ding heeft tig instelmogelijkheden en zacht is echt zacht. We zijn over een dijkweggetje gegaan met asfalt van zeer bedenkelijke kwaliteit. De Multi gumde veel meer weg dan de RT. Volgende proefritten gaan we afwisselen met de RS (1260 Multi in de “S” variant en de 950S), volgens mij gumt de RT weer meer weg met ESA in Comfort dan de RS in Road (1 helmpje en 1 koffertje, ik zou kunnen kijken wat er gebeurt als ik “enkel” helmpje selecteer).

Toch, hoe gaaf ook die brute pk’s van die 1260 MTS, voor mij is de RS qua zit positie en hoogte boven het asfalt fijner.
 
En het blok van de Ducati is van 0 tot 3.000 toeren “erg levendig” (positief benaderd), dan wel “angstaanjagend rammelend” (negatief benaderd). Het blok van RooS heeft het fijne karakter van de boxer maar qua souplesse doet het weer niet voor een 3 of 4 cilinder onder...
 
Bij de GS hadden we inderdaad een "Comfort" standje, maar ik vermoed dat er bewust voor gekozen is om de RS maximaal de stand "Road" te geven. Zelf zet ik de demping liever op "Dynamic", want ik vind er met "Road" soms wat teveel beweging in zitten, vooral met bagage. De veerweg is voor "Comfort" ook wat aan de korte kant, ben ik bang.
 
Ik krijg al tijden geen updates uit dit forum; heb ik een instelling gemist? Ik heb volgen maar even uitgezet en opnieuw aangezet met e-mail notificatie
 
Roelof, daar kwam ik ook wat laat achter. Geregeld pagina vernieuwen werkt hierbij.
Ab, bedankt voor je reactie: Ik heb onder het kopje "gevolgd", waarbij je een overzicht krijgt van de items die je hebt gevolgd, ook een vinkje gezet bij e-mail. Wellicht helpt dat ook
 
Ik krijg al tijden geen updates uit dit forum; heb ik een instelling gemist? Ik heb volgen maar even uitgezet en opnieuw aangezet met e-mail notificatie
Had hetzelfde Roelof, ook maar "ontvolgd" en "gevolgd" met email notificaties:?
 
Beste mede-eigenaren van de R1200RS, ik heb een probleem waar ik jullie mening en ervaring graag hoor.
Na een aantal jaar met veel plezier op diversen motoren gereden te hebben, o.a. bijna 200.000 km gereden te hebben op een aantal R11000Sjes was het vorig jaar tijd voor iets nieuws.

Bij een dealer bij mij in de buurt stond een nette demo met nog geen 1000km, deze aangekocht en de eerste 10.000km gestuurd zonder problemen.

Zo ongeveer na de 1e bandenwissel viel me een trilling op. Dit vooral tijdens het rijden op de snelweg. Na een minuut of 10, beginnen mijn handen te slapen.
Verder voel ik al ik rustig 80 in met zo een 3000 -3500 toeren rij er (voor mij) duidelijk ook een trilling in het blok.
Ook is de trilling ligt voelbaar als je stil staat en iets je gas geeft, zeg 1500 toeren, dan voel je het in het stuur.
De motor is tijdens de 10.000 km beurt nagekeken, de banden zijn opnieuw gebalanceerd en verder konden ze niets vinden. De dealer had geen ervaring met het door mij gemonteerde merk/type banden en er werd gezegd dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Afgesproken dat ik de volgende set banden weer van een bekend merk en type zou monteren (Michelin Road 4) en dat we dan verder zouden kijken.

Een paar weken terug nieuwe banden gemonteerd en de 20.000 km beurt laten uitvoeren. De klacht was er nog steeds en weer gevraagd er naar te kijken. De dealer geeft aan niets te kunnen vinden wat afwijkt. Na aandringen is er nog een lage proefrit met mijn motor gemaakt, maar ze kunnen niets raars vinden/voelen.
Na de proefrit een gesprek gehad en er werd aangegeven dat het trillen karakter zou zijn, een twin trilt nu eenmaal. Dit is niet mijn ervaring met de R1100S, maar ook niet de eerst 10.000 km met de 1200RS
Na aanleiding van het gesprek is nu afgesproken dat zij van een R1200RS die nog niet op kenteken staat, deze gaan aanvragen en dan gaan we de 2 motoren naast elkaar vergelijken.

Moet aantekenen, dat de klachten mischien lastig te achterhalen zijn, maar de dealer er wel alles aan doet dit proberen te herleiden en op te lossen. Wat dat betreft dus echt geen klachten.

Wie herkend dit probleem? kan me herinneren van een tijd terug in het forum dat iemand schreef dat zijn nieuwe RS, een stuk minder trilde als zijn oude, maar ik kan dat niet terug vinden. Graag jullie hulp.
 
Ik herken dit wel, want ook ik heb wel eens last van slapende handen, en inderdaad doorgaans op de snelweg. Had ik niet alleen met deze motor, maar ook met een 2007 GS èn met een 2014 GS LC dus ik ben het wel gewend. Heeft m.i. ook te maken met een bepaald toerengebied want als ik het tempo wat opschroef heb ik er minder last van. En cruise control is dan ook een uitkomst, net als de snelweg weer verlaten. Ook heb ik grip puppies geprobeerd, maar dat vond ik maar niks. Heb ik nog een nieuw setje van liggen trouwens.
 
Ik herken dit wel, want ook ik heb wel eens last van slapende handen, en inderdaad doorgaans op de snelweg. Had ik niet alleen met deze motor, maar ook met een 2007 GS èn met een 2014 GS LC dus ik ben het wel gewend. Heeft m.i. ook te maken met een bepaald toerengebied want als ik het tempo wat opschroef heb ik er minder last van. En cruise control is dan ook een uitkomst, net als de snelweg weer verlaten. Ook heb ik grip puppies geprobeerd, maar dat vond ik maar niks. Heb ik nog een nieuw setje van liggen trouwens.
Een beetje trillen is wel bekend van de boxer, maar zo erg als bij deze is niet normaal.
En of ik op de snelweg nu 100 of 130 rijd, maakt niets uit, naar een paar minuten krijg ik er last van. En om nu nog harder te gaan rijden :NO-)
Wat met vooral dwars zit is dat ik de eerste 10000km geen last had.

Grip pupies heb ik liggen, maar vind dat dit niet nodig moet zijn.
 
Ik heb ook wel eens last van "slapende handen", maar vooral als ik enige tijd RT gereden heb en dan pas weer de RS pak. Deze week twee keer met de RS gereden en geen trilling in de handen. Iets van een trilling zal je wel in elke motor hebben, er gaan immers zuigers op en neer. Je pakt het goed aan om naast elkaar te gaan rijden, dan heb je meer een referentie. Ik heb qua boxer motoren ervaring met de R1150R, de R1150RS, de R1200ST, de R1200RT en de R1200RS. Van de R1200RS rij ik nu het tweede exemplaar. Die is van alle motoren die ik heb gereden het meest "trillingvrij" of trilt het minst. Als ik met cruise control het stuur los laat gaat ie een heel klein beetje "zwieberen" op het stuur, maar volgt wel keurig lijntje rechtdoor. Dat doet de RT trouwens ook. Beide motoren heb ik op Dunlop Road Smart 3 banden staan, die van de RS zijn nu bijna 10k onderweg, die van de RT pas 6.6k.

Ik heb wel zowel op de RS als op de RT grip-puppies. Vooral omdat ik dan de greep lekkerder vindt, maar ik moet wel zeggen dat ik met grippuppies eigenlijk zelden nog last van slapende handpalmen heb. Ik denk dat ik geleidelijk meer vanuit de buikspieren op de motor rij en minder steun op de handpalmen (als ik enige tijd gereden heb op de RT wordt ik wat lui in de buikspieren, want op de RT zit ik strak rechtop).

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
 
Bij de GS hadden we inderdaad een "Comfort" standje, maar ik vermoed dat er bewust voor gekozen is om de RS maximaal de stand "Road" te geven. Zelf zet ik de demping liever op "Dynamic", want ik vind er met "Road" soms wat teveel beweging in zitten, vooral met bagage. De veerweg is voor "Comfort" ook wat aan de korte kant, ben ik bang.

Je hebt natuurlijk ook een valide punt. De RS zit in het sport segment, daar hoort een kortere veerweg bij. Als ik op een "vliegend tapijt" wil zitten, dan moet ik de RT gewoon uit de schuur pakken. Qua vering is daar het punt van piekeren: wel of niet laten reviseren. De vering heeft er een dikke 66k opzitten, voor 98% woon-werk, snelweg in mijn uppie (wel vrij zware tas in de topkoffer).

Wat blijft die RS trouwens een super leuke fiets zeg....
 
Laat je nog weten of je het hebt kunnen oplossen Thijs? Kan me goed voorstellen dat de schrik in de benen gaat zitten als je motor niet doet wat je wil....
Vandaag nog eens zorgvuldig ontlucht en de koppelingshendel wat ruimer gesteld. Het kruipen is nu opgelost, even afwachten of het systeem ook echt vrij is van lucht maar het ritje van vandaag gaf weer voldoende vertrouwen.
 
Zo vaak kom ik een R1100RS niet tegen. Vrijdagmiddag kwam ik op de Piet Heinkade in Amsterdam een zwarte tegen. Toevallig iemand van hier ?
 
(Heeft niets met motoren te maken) Het is al weer even geleden dat er een vliegtuig een (te harde) landing maakte en op de baan crashte. Ik herinner mij deze nieuwslezeres nog en hoe ze deze tekst (door grappige 'technici van het nieuws' aangeleverd) voorlas. Er is nog een diplomatieke rel van geweest vanuit Azië.....
Something wrong.JPG

Ik moet er nog steeds erg om lachen ondanks de ernst van het ongeval....
 
Zo vaak kom ik een R1100RS niet tegen. Vrijdagmiddag kwam ik op de Piet Heinkade in Amsterdam een zwarte tegen. Toevallig iemand van hier ?
Ik dus ook niet. Op Schiphol kwam ik vaak een Turks Groene tegen. Recent een zilvergrijze R1150RS (geen foto gemaakt want iPhone onder motorpak in broekzak).

Nu al een paar keer deze:
1383928


Onlangs goed bericht gehad: na veel zeuren komt er straks een nieuwe, grotere motorstalling. Van april tot juli krijgen we wen grotere tijdelijke stalling, maar die zal niet overdekt zijn. Ik heb ondertussen voor de RT een prachtig plekje opgesnort waar ik nog wel ff blijf ofwel totdat de RT een keer wordt weggesleept danwel tot de nieuwe stalling af is. De RS durf ik er niet te zetten omdat ik op grind sta en op de RS geen Jiffy vergroter heb. Ik heb het wel een keer geprobeerd maar ben toen toch maar naar de G-pier uitgeweken. Met een plankje rommelen vindt ik nogal gedoe. Maar ik ga eerdaags er toch 1 neerleggen. Kijken of die blijft liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan