BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Welke groep van de Supertoer? ..wij reden tot nu toe in groep drie, maar die was heel snel vol, dus nu naar groep vier.
 
Ben benieuwd naar je navigatiesteun. Ga die in Heimbach eens bewonderen. Jammer dat MrsTenCats niet mee is... voor het RS gehalte. 😉
Ik heb de Alan Davies steuntjes, ietsje hoger en naar voren ten opzichte vd standaard steun. Kan er wel mee uit de voeten, maar denk dat jouw positie vd nav unit mooier is.

Qua inruilen: heb enige tijd gedacht de RT in te ruilen. Ook gewoon verkopen en het bij alleen de RS houden is weer de revue gepasseerd nu er een Puma tot mijn beschikking is. Maar afgelopen half jaar toch bijna 6k km weggetuft met de RT. Inruil of verkoop nog maar ff niet. De R1250RT is een prachtige motor die heerlijk rijdt....maar ook een gruwelijke bak geld kost....

De R1250RS hoop ik morgen in levende lijve te mogen aanschouwen op de motorbeurs. Mijn RS blijft sowieso langere tijd in de vloot, al was het alleen maar omdat ie zo mooi bij de F700GS van Karin kleurt.
 
Vandaag op de motorbeurs de nieuwe R1250RS in het echt bewonderd. Staat haar mooi, dat donkere blauw met subtiel metallic spikkeltje er in
077BF2A5-1727-4CD0-BAEC-C3D2C2F42FBD.jpeg

DCD4C5A4-2428-48AD-9F2A-C6CC3BBEC55A.jpeg

FEEA1D9D-F178-4F1A-9667-F43261FDC69B.jpeg

41EDBADC-9D2A-46C0-A2A3-77418FBA45C0.jpeg


Absoluut een mooie fiets. Dat 1250 blok met VCT zal het niet minder leuk maken allemaal.

Na afloop van de beurs met de RT eerst naar huis (ik was met de RT, handig als pakezel en ‘s ochtends wel lekker met die zadel verwarming) om eea te lossen. Daarna boodschapje gedaan met de RS. Elke keer weer een openbaring om met de soepele kracht van de RS geconfronteerd te worden na een paar weekjes niet ge-eRrEesst te hebben. Daarom denk ik dat de 1250RS misschien iets te veel van het goede voor mij zou kunnen zijn...

Denk dat MrCats er veel plezier aan zal gaan beleven...
 
Alleen geen blauw :N. Bijna 40 motoren gehad en blauw zat daar maar 1 keertje tussen voor een hele week. Toen was die al gejat. Het zal t.z.t. wel de zwarte worden of misschien de gele, maar die moet ik eerst even "in 't eggie" aanschouwen. Gelukkig nog alle tijd want showen gaat BMW een stuk beter af als leveren.
 
Binnenkort laat ik Hyperpro vering monteren op mijn R1100RS. Ben erg benieuwd. Met iemand achterop vind ik de vering nu niet prettig.
 
Ik heb mijn dochter gister opgehaal in Dusseldorf en dan koop ik altijd wat motorbladen, waaronder ' BMW Motorrader'. www.q-tech.de heeft nu een upgradekit voor de 1100 en 1150 boxers :ev-14 injectoren voor 86 euro.
Een intervieuw met de nieuwe BMW motorbaas Dr. Markus Schramm ( er komt volgend jaar een 1800 cc custom boxer) etc.
 
Woensdag heb ik de hele dag offroad gereden, zelf met de 450x, en in het gezelschap was een recente 1200 lc GS, ik dacht zelfs de Rally uitvoering.
Aan het einde van de dag en na minstens drie valpartijen stopte hij plotseling. Het grote TFT scherm gaf aan dat er een probleem was met de aansturing van de electronische vering, je mocht voorzichtig verder rijden naar een servicepost. Er knipperde ook wat roods en verder was dat scherm ' bevroren'. Ik vroeg hem of hij de zaak kon resetten...Afijn, bellen met de servicelijn etc. Totdat een andere meerijder (XT 660X) wat langer op die mooie ronde zwarte start stop knop drukte en ja hoor, alles gereset, motor weer gestart en ( ogenschijnlijk ) niets meer aan de hand. We hebben nog een klein stukje zand gedaan en de laatste 8 km over asfalt naar het eindpunt.
Misschien wisten jullie dit al en stond het in de boekoes, maar dan weet je nu wat te doen : een vijftal seconden blijven drukken.
 
Gelukkig maak ik er geen gewoonte van met de RS het zand in te duiken en haar te laten kukelen.... Mocht ze CTRL-ALT-DEL kuren gaan vertonen, dan weet ik wat me te doen staat 6 seconden die startknop in blijven drukken.

Die R1250RS gaat een geweldige fiets zijn. Kan lang of kort over gefilosofeerd worden, maar die extra Newton-meters ga je vast wel voelen. Als gezegd: in het blauw vindt ik de fiets al erg mooi, maar op die foto vanuit die folder met dat roestbruinrood/geelbruin vindt ik de RS eigenlijk ook niet lelijk....
 
In dat zelfde blad testen ze een nieuwe ( rode) 1250 RT: 0 tot 100 in 3.3 seconden. Het voorwiel los ( op power!) in de een en de twee.....nog nooit vertoond...
 
Ik heb het verschil tussen 1200 en 1250 mogen ervaren. Ja, er iszeker verschil. Maar aan de andere kant is het geen straf om de 1200LC te berijden. In MotoPlus vergelijken ze de 2 GS’sen. Verschil is toch niet zo groot. Ik zelf vond de power bij hoger toerental best indrukwekkend.
 
De 1200LC is gewoon een feestje. Tzt als mijn RT aan vervanging toe is, zal ik echter goed uitkijken naar een fraaie R1250RT inruiler. De R1200RS ga ik zo netjes mogelijk houden, zo min mogelijk door de regen enz. De opvolger van de RT heeft pech. Die zal door weer/wind en pekel moeten.
 
Omdat het hier zo rustig is zal ik nu wat recente BMW sleutel ervaring weergeven. Ik heb de stuurklemmen van Robert V uit het 1200RT forum gekocht, ik herhaal hier zijn foto met de inklapbare spiegels van Touratech die ik ook gekocht heb.
1551961926503.png


De spiegels zijn voor de F650GS en oa G450X, de (officiële BMW-) klemmen kwamen van een GS en RT. Nu komen de spiegels elk met vier klembouten (bovenin kun je de staaf van de spiegelvoet klemmen door een moer erover aan te draaien, net zoals een boortje in een dremel): 8mm en 10 mm, van elk een met linkse en rechtse draad. De rechter spiegel op mijn RS heeft ook linkse draad, waardoor hij bij een klap van voren los draait en naar binnen kan klappen, vandaar.
Nu bleken de klemmen halve klemmen, dwz die moeten op een ander geklemd object worden gezet, denk aan handkappen, rem-of koppelingshandle, rem- of koppeling vloeistof reservoir etc. Dat was uiteindelijk opgelost. Nu de 10 mm klembout (beide stuurklemmen bleken rechtse draad te hebben) erin schroeven. Past niet....nu heb ik dozen met 'taps and dyes' dus kun je ook uitvinden wat er niet klopt. De BMW stuurklemmen zijn dus M10 x 1,5 en de Touratech voor BMW spiegelvoetklem is M10 x 1,25 (iets fijnere pitch, dus meer schroefdraadwindingen per cm). Ik heb daar 1,5 op gedraaid. Klemmen gemonteerd en spiegels erop vast gezet (op het 450X stuur, dat dus net als bij een GS 'tapert' dus dik in het midden en 22 mm bij de handvaten). Nu moest ik nog een ram kogel extra monteren en vond nog een beugel met schroefdraad. Maar de 11mm moertjes daarvan had ik al gebruikt. Nu is Garmin Amerikaans en ja hoor, de draad op de beugel blijkt 1/4 x 20. Ik heb daar M6 x 1,0 op gedraaid en zo pasten mijn nieuweborgmoertjes weer. Al met al denkbaar een klusje van niks, en enkele uren later ben je dan pas klaar. Wat mij het meest verbaasde is het verschil in schroefdraad pitch in de stuurklemmen tussen een boxer GS en een 650 etc. Is dat het verschil tussen 'echt' Duitse boxers (grof) en Rotax/chinese lichtere modellen (fijn)😜 ? Gelukkig ben ik niet snel voor een gat (pun intended) te vangen.
20190307_135720.jpg

De Marzocchi poten voor en de Ohlings unit achter zijn ingekort en gereviseerd bij HK Suspension, handvat verwarming van Oxford erop, de inklapbare spiegels nu ook en op dit moment drie RAM kogels (Tripy, Zumo en boterhamzakje) en ik wacht nog (al veel te lang eigenlijk) op een origineel BMW verlaagd 'comfort' zadel wat dit jaar nog moet aankomen (Dit is mijn ervaring met alle originele BMW onderdelen die ik bestel: het duurt 10 dagen of zo). Dan is het ding in totaal 6,5 cm lager. Qua rijden: verslavend. Erg krachtig mede door het lichte gewicht, veel tractie en grip. Ik organiseer soms off-road tochten en deelnemers komen op African Twins en de nieuwste boxer GSsen (zie eerder verhaal over de Rallye) en ik kan zo gemakkelijk voor blijven, ik kan blijven zitten en sta alleen af en toe op om de benen te strekken (of een omgevallen allroader op te rapen ha ha ha)... heerlijk. Het ding is niet super comfortabel, trillingen vooral rechts in het stuur, reageert ook op alles door gebrek aan massa en de seat is een houten balk, maar daar wordt aan gewerkt of liever: op gewacht. Straks ga ik wat verder van huis, Ardennen, Frankrijk, Pyreneeen etc en dan komt de Husky weer aan bod, ook voor asfaltritjes in drempelland als het weer wat warmer is. Sorry voor de wazige foto, ik had geen zin om het ding naar buiten te rijden. Links vooraan onder het balhoofd zie je nog net een rode draad. Daar zit de plus van de accu.
Het laatste goede nieuws: mijn buurjongen heeft net een 300 cc KTM tweetakt gekocht en zoekt nog wat speelruimte....dat gaat leuk worden.
 
Klusserdeklus Peter.... Het spannendste dat ik op motor gebied geknutseld heb is een zijstandaard vergroter op de F700GS van Karin. Vergeleken met de RS staat de GS behoorlijk schuin op de standaard/standaard. Veel ruimte om te verlengen is er niet want dan kom je in de knoop met de middenbok. De Hepco & Becker zijstandaard vergroter is een mooi gefreesd dikke grote plak aluminium die precies past. Zakt de GS niet weg in het zand en staat ze ietsje rechterop. De LC RS staat overigens bijna te rechtop naar mijn smaak... Maar om wat van de zijstandaard af te prutsen is mij een paar bruggen te ver.
 
Klusserdeklus Peter.... Het spannendste dat ik op motor gebied geknutseld heb is een zijstandaard vergroter op de F700GS van Karin.
:N
In hoogsteigen persoon hier in de garage de remmetjes uit elkaar en schoongemaakt van alle 'pekelshitzl'.....was ik getuige van...
 
Je hebt gelijk Thijs, ik was ff het woordje “recent” vergeten. RT strippen om te laten spuiten, voor- en achterwiel loshalen om de velgjes te laten spuiten, slot op de navigatiehouders plaatsen, sloten zijkoffers en topkoffers aanpassen aan de sleutel, anti-spat plastic op de RS knutselen, voorruit GS (most ff iets meer voor los dan ik dacht van te voren en wat extra beugeltjes bij gemonteerd worden) zo maar wat spannender klussies die ik aan de motorfietsjes heb gedaan. En de remklauwen loshalen onder jouw toeziend oog dan. Klusje dat ik nadien nog herhaald heb en eerdaags weer ga herhalen.
 
Ik heb recent van Moto-Master een setje 'flame' schijfremmen en bijbehorende blokken gekocht*. In Motoplus 3 en 4 was daar een artikel aan gewijd (upgrade remmen Suzuki GSX-R1000) en ik had een reservewiel met rammelende schijven. Gisteren het spul overgezet en even een proefritje gemaakt. Nu raadt men aan om in den beginne wat voorzichtig te remmen en op die manier schijven en blokken de eerste 100 km op elkaar in te laten slijten. Eerste indruk: erg 'smooth' nu al merkbaar minder kracht nodig voor dezelfde vertraging. Het remt 'mooi'. Ik rem meestal met de buitenste drie vingers zodat ik met duim en wijsvinger het gas kan blijven bedienen, dat lijkt nu alleen maar gemakkelijker te gaan. Kost ongeveer 500 Euro aan materiaal (zeg maar twee maanden afschrijven voor de meeste van jullie:P). Ze hebben schijven voor bijna alle BMW's, ook de oudere tweekleppers en ook de 'Halo' varianten (zien eruit als OEM). Deze '; flame' heb ik niet voor het uiterlijk gekozen, maar omdat hiermee de beste remdruk kan worden gerealiseerd. Ik rijd de Pirelli Angel GT die op het wiel zat op (nu 2,5 mm), maar eind april gaat er een nieuwe Michelin R5 (ligt ook al klaar) op voor 10 dagen Pyreneeën en Picos.
*via Hocoparts

20190320_143344.jpg
20190320_183429.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er al leuk uit en als het ook nog eens zoveel beter remt, dan valt er niets te klagen. Vraag die resteert is hoe het er op de motor uitziet qua smoelwerk.

Ben benieuwd hoe die Road 5 het zullen uithouden na de dagen in Pyreneeën & Picos en hoeveel mm er na die trip nog van over is. De slijtage gaat vooral in de Pyreneeën onevenredig hard, tenminste, in mijn beleving.

(Maar daar krijg je dan wel heerlijk sturen voor terug..)
 
De huidige road 5 heb ik in de zuid franse alpen er om laten leggen (op de laatste locale rit) omdat vooral de voorband zo hard sleet daar dat ik er niet meer mee thuis kon komen. Daar zit nu nog 2,5 mm profiel op. Maar het gevoel was goed , vandaar de tweede. Die gaat er vlak van tevoren op. Hieronder een plaatje van de R1100RS 1993 in Turks groen met nieuwe schijven.
20190322_145313.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan