BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 6

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.495
19
49
Lage Vuursche
Mooi. Dus ik moet me eigenlijk alleen druk maken over de kosten voor het reinigen van het abs systeem? (En v snaar elke 40 000km)
Ik heb een R1150RS gereden voor de R1200RT/RS die ik nu heb. Die is altijd braaf op tijd in onderhoud geweest, rem servo pompje bleef het dan ook keurig doen. Ook bij de MF-er die hem van me had overgekocht. Wil je absoluut zonder rem servo pomp, dan kan je maar 2 kanten op: of oudere R1100RS (ik had Single Spark R1150RS, mijn vrouw een Twin Spark R1150R, dat blok vond ik wel mooier lopen dan single spark), of jonger. ST’s hadden volgens mij ook allemaal zo’n servo pomp, wellicht de aller-aller-allerlaatst gebouwde niet (die zijn destijds in ieder geval met ASC als optie gemaakt, zou me niets verbazen als die dan zonder rem servo pomp zijn gemaakt, wordt wel lastig om zo’n fiets te vinden) dus dan wordt het een R1200RT van na 2007 of een R1200R van na 2007. Dan wordt het stapje naar DOHC weer een stuk kleiner...

Persoonlijk zou ik me niet door een servo pomp laten afschrikken maar wel bedingen dat ie met verse remvloeistof en netjes remsysteem ontlucht geleverd word. Vuil is een boosdoener en van ouder worden wordt rem vloeistof niet schoner... Vervolgens tijdig en kundig laten onderhouden, kan het ook goed blijven gaan. Collega van me gaat met zijn R1150RT al richting 500.000 km...

Ben benieuwd wat je keus wordt!
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.393
24
Den Dolder
@Thijs67 : hoe vordert het bak revisie project?
Heb je hem al opgehaald bij Oscar?
Knap dat je er “ff” zelf een andere bak in hebt “gelepeld”.
Moet de bak nog ophalen, en ben met de fiets net zo ver als vorige week, gewoon geen tijd gehad en het hele weekend in Edinburgh geweest.
Dus alleen nog even het voorwiel wisselen en dan kan 'ie de weg weer op. Maar op de K vermaak ik me nu ook nog wel hoor... na de winter gaat 'ie weg.
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.393
24
Den Dolder
Vandaag eindelijk tijd gevonden om het voorwiel te wisselen naar het vers gepoedercoate winterwiel. En natuurlijk een proefritje gemaakt, bak schakelt werkelijk subliem, veel beter en stiller dan mijn oude bak.... geen 'KLAK' meer bij inschakelen van de eerste versnelling. Alleen de as van de schakelpook draait nog wat stroef in de nieuwe lagerbussen, komt maar langzaam terug naar de 'rust' positie, dus ff twee tikkies naar beneden zit er nog even niet in, ik denk dat dat een kwestie van tijd is, en regelmatig een beetje olie erin spuiten...
 
16 okt 2016
8
2
58
Varsseveld
De kogel door de kerk..
Na 17 jaar GS rijden ben ik overgestapt op een RS.
De reden hiervoor was als eerste de looks , na een dag proefrijden wist ik het zeker, dit wordt hem..
17'' wiel voor icm een andere voorvork geeft hele fijne feedback!
Wat "tegenviel" was de RS houding, zeker na zo lang GS gereden te hebben, maar de aluminiumjuwelier Teuerlich had daar prima oplossingen voor: "GS like" stuur, verlaagde en verstelbare voetsteunen en nog een aantal (praktische) goodies besteld..
De welbekende RS video van Wunderlich en 1000PS waren mijn inspiratie
Nu de pekel er ligt een mooi moment om deze prachtige fiets te finetunen.
Dit wordt een mooi seizoen!
p.s. op de foto mijn 2e liefde (ghezzi brian sport monza) beide 2019.jpg
 
12 mei 2008
27.672
45
De kogel door de kerk..
Na 17 jaar GS rijden ben ik overgestapt op een RS.
De reden hiervoor was als eerste de looks , na een dag proefrijden wist ik het zeker, dit wordt hem..
17'' wiel voor icm een andere voorvork geeft hele fijne feedback!
Wat "tegenviel" was de RS houding, zeker na zo lang GS gereden te hebben, maar de aluminiumjuwelier Teuerlich had daar prima oplossingen voor: "GS like" stuur, verlaagde en verstelbare voetsteunen en nog een aantal (praktische) goodies besteld..
De welbekende RS video van Wunderlich en 1000PS waren mijn inspiratie
Nu de pekel er ligt een mooi moment om deze prachtige fiets te finetunen.
Dit wordt een mooi seizoen!
p.s. op de foto mijn 2e liefde (ghezzi brian sport monza) Bekijk bijlage 1349128
Hebbie iets van een link naar dat Teuerlich spul? googled geeft niet echt een antwoord :o
 
2 sep 2012
3.495
19
49
Lage Vuursche
Om al dat moois van Wunderich te monteren is een verwarme werkplaats een must.
Wat hou ik van mijn vrouw..:) Bekijk bijlage 1349129
Allereerst: gefeliciteerd met de RS! De houding is inderdaad ff wennen. Ik heb een middagje R1250GS mogen rijden en dat zit inderdaad “heel anders”. Met mijn 1 meter 87 zit ik zonder aanpassingen verder erg lekker op mijn RS. Enige investering die ik wellicht nog ga doen (nadat ik reeds heb geïnvesteerd en eea aan anti-opspat plastic en een Optimate kabeltje en een navi steun verhoger) is een zadel upgrade. Ofwel Tijger Leathers hun ding laten doen dan wel Teuerlich.

Jij hebt inderdaad wel mazzel met je vrouw: motor in de woonkamer....
Die van mij zou dat echt nooit goed vinden, maar goed, die gedoogd dat ik naast de RS een RT heb (oh wacht, jouw vrouw gedoogd OOK nog een tweede motor NAAST klussen aan de motor in de WOONkamer. You win).

Veel fijne kilometers gewenst en hopelijk tot snel op een RS rit!
 
13 okt 2012
2.462
0
Gemert
Dag Roel en welkom op het RS forum. Ik moest die GB Sport Monza even opzoeken, maar het lijkt een heel leuke motor te zijn. Jij kent waarschijnlijk wel een zekere Jaap uit jouw woonplaats die eea op het internet laat zien?
Ook een mooie motor die RS, ik heb op mijn oude RS (1993) ook een zgn superbike stuur en kroonplaat gemonteerd, maar houd de voetsteunen op de originele plek vanwege de grondspeling. Ik heb ervaring met vier typen voorvork (vooroorlogse (HD) springers of Webb vorken tel ik niet mee): conventioneel, Telelever, USD en schommelarm en ben nog nieuwsgierig naar de zgn Hossack vork zoals die in varianten zit op de K1200/1300 serie en op de nieuwste Goldwing. Mijn fijnst sturende motor (althans in Nederland zeg maar beneden de 140) is de Husqvarna met de dikke USD vork, maar dat kan ook door het gebrek aan gewicht en de geometrie liggen. In ieder geval het meest drempel vriendelijk. Die Telelever is met name fijn in de langere snellere bochten waar je merkbaar stabiel blijft (mits je vering en banden up to date zijn).
Nu je al een motor hebt voor de dijkjes en de sprintjes, is de RS dan voor de langere reizen naar bvb de Dolomieten of ook voor woonwerk verkeer?
 
13 okt 2012
2.462
0
Gemert
Ja _O-_O- en je komt dit ook wel tegen (vet gedrukt van mij):

Also ich bin ja unheimlich gerne bei meinem Freundlichen.

Der Kaffee schmeckt super, das Leder-Designersofa sieht spitze aus, und auf dem riesigen Flatscreen laufen die ganze Zeit so spannende BMW-Werbevideos.

Dafür zahle ich dann auch gerne etwas mehr....


'Freundlichen': dan hebben ze het over de officiële (en vaak als duur ervaren) BMW dealer. Bovenstaande zin was ook cynisch bedoeld...