BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Heeft er iemand op zijn R12X0RS het sport zadel (84cm) in gebruik? Is deze comfortabeler dan het hoge zadel? (82cm). Zoek iets meer comfort op lange stukken zowel voor m'n achterste als de knieën.
 
Waar kun je aan zien wel zadel dat er gemonteerd is? Ben zelf best tevreden over het comfort op mijn R1200RS.
 
Met een beetje geluk zit de sticker met het bmw nummer nog onder het zadel. Zie hieronder voor de zadels + nummers:

Sport (840mm): 77 34 8 555 886
Hoog (820mm): 52 53 8 534 318
Standaard (790mm): 52 53 8 534 316
Laag (760mm): 52 53 8 534 317
 
Hi. Ik heb gisteren een proefrit gedaan op een R1200RS. Eigenlijk ben ik best tevreden over mijn R1200ST maar het kriebelt wel dus ben ik maar eens een eindje gaan rijden op een RS. Achteraf heb ik wat gemengde gevoelens daarbij.
De RS is moderner dan de ST maar de ST vind ik wel stoerder om te zien. Dat heeft misschien ook met de kleurstelling te maken; mijn ST is full black met ook het zwarte windscherm, terwijl de RS wit-blauw was. Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur; waarschijnlijk vind ik een donkere RS mooier.
De RS heeft meer vermogen; dat merk je wel. En ook het sturen gaat soepeler. Wat mij opviel was het verschil in zithouding. Op de ST zit ik meer voorover en dat vind ik prettiger. Op de RS zit je meer rechtop. Wat is jullie ervaring met de zithouding? Het zal wel wennen, stel ik me zo voor.
Ik heb gelezen dat je op de nieuwe R1250RS het stuur kunt verlagen maar ik geloof niet dat dat bij de 1200 kan? Ik lees hier wel ooit iets over stuur verhogen maar persoonlijk wil ik niet al te veel rechtop zitten.
Kortom, ik heb nog wat meer uitzoekwerk te doen in de komende maanden - leuk natuurlijk !
grt, Willem
 
Laatst bewerkt:
@whgmkeller
De RS heb je ook in wat donkerder, zoals de mijne:
DSC_0082-X3.jpg

Ruitje evt zelf smoken, of een after market ruitje er op :)

zithouding is persoonlijk, ik wilde juist niet te ver voorover zitten, dus ben blij met de RS. Stuur verlagen kan niet standaard iig.
 
Die van mij is compleet zwart incl. ruit. Ook is de uitlaat inmiddels zwart:
IMG-20210618-WA0007.jpeg


Volgens mij delen de 1200 en 1250 hetzelfde stuur. Zag dit weekend een R1250RS met Wunderlich stuur. Die is verstelbaar. Maar alleen hoger of dichter naar je toe.

Ik was laatst bij BMW Houtrust, daar staat een compleet zwarte R1250RS occasion.

Ook een nieuwe full-option R1250RS triple black gezien :9~ als onderdeel van een demodag daar. Niet gevraagd naar de prijs :X
 
Laatst bewerkt:
Net klaar met kleppen stellen op een R1100RS. Eigenlijk een klusje van niks. Vier kleppen stonden goed en vier stuks heb ik 0.05 mm strakker moeten stellen. Wel eigenaardig dat BMW geen tolerantiegebied heeft voor de klepspeling. Je krijgt alleen een vaste waarde op. De bougies zien er ook erg goed uit. Totaal geen vuiltje erop. Koppen zijn schoon onder de klepdeksels dus waarschijnlijk vaak genoeg olie ververst. Toch is deze dikke tante meer dan 20 jaar oud. Ze mag blijven.
 
Zo gek is dat toch niet? Als je met shims moet rommelen heb je een tolerantie nodig. Maar met schroefjes stel je altijd naar de maximale waarde.
 
Zo gek is dat toch niet? Als je met shims moet rommelen heb je een tolerantie nodig. Maar met schroefjes stel je altijd naar de maximale waarde.
Als je meet na het stellen, is er altijd een kleine afwijking. De vraag is dan: vindt BMW dat dan goed genoeg? Bij andere verbrandingsmotoren heb ik altijd toleranties opgekregen. Of dat nou motorblokken met stelplaatjes of stelboutjes waren. Vandaar dat ik het eigenaardig vind.
 
De toleranties die je dan meet zijn waarschijnlijk kleiner dan door fabrikanten wordt opgegeven. Laat 5 monteurs de kleppen stellen, heb je ook verschillen
 
De toleranties die je dan meet zijn waarschijnlijk kleiner dan door fabrikanten wordt opgegeven. Laat 5 monteurs de kleppen stellen, heb je ook verschillen
Dat kan kloppen. Iedereen voelt het “zwemmen “ tussen de klepsteel en stelbout anders aan. De voelermaten die ik gebruik komen uit de handel. Zijn ze gekalibreerd? De aanname is, dat ze zuiver genoeg zijn. Gelukkig kan je bij dit type BMW rechtlijnig tussen de twee onderdelen meten omdat de ruimte er is.
 
Mijn RS is te koop. Ben met de F900R wat lichter gaan rijden. Zeker met kampeerbagage was de RS met zijn 236 kg langzamerhand wat teveel voor mijn ouder wordende 64 kilogrammen.
Fijne toer/sportmotor in uitstekende staat met veel opties en extra's. Servicebeurt gehad, nieuwe T31 banden. Zie de advertentie in Marktplaats.
IMG20231103124701klein.jpg
 
Zo na een tijdje afwezig geweest, ben ik er weer uit Geldermalsen.
Zijn er nog nieuwe forumleden bij gekomen uit de Betuwe ?, laat eens weten.
En ik ben eerst even aan het berichten (terug) lezen.
 

Bijlagen

  • IMG_8386.jpeg
    IMG_8386.jpeg
    287,7 KB · Weergaven: 1
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Mijn RS is te koop. Ben met de F900R wat lichter gaan rijden. Zeker met kampeerbagage was de RS met zijn 236 kg langzamerhand wat teveel voor mijn ouder wordende 64 kilootjes.
Fijne toer/sportmotor in uitstekende staat met veel opties en extra's. Servicebeurt gehad, nieuwe T31 banden.
Helemaal klaar voor het seizoen! Heb hem op Marktplaats gezet en bij 'te koop' op deze site.
André, tel 06 48627371
IMG20231030113411.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan