Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW R 1100 RS start niet meer

B-Beamer

Rookie
Lid geworden
19 sep 2024
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Goedemorgen, een tijdje geleden heb ik een BMW R 1100 RS uit 1994 overgenomen van een vriend van mij om hem te fixen. Hij reed maar hij reed niet goed (iets met de motor). Nu rijdt die helemaal niet meer, weinig progressie dus :p

Het volgende is gebeurt/zijn de symptomen:
Hij reed dus niet lekker. Na even wat controleren aan de benzine/lucht toevoer kwam ik er achter dat de signaal kabel van de injectie aan de rechter kant gewoon los zat, hij reed dus op 1 cylinder. Na aansluiten reed die weer helemaal goed op 2 cylinders.

Om te testen ben ik even een rondje gaan rijden. Maar na een half uurtje wilde de motor opeens niet meer en stond ik spontaan stil. Ik dacht zelf dat de benzine op was. Maar na vol tanken wilde die nog steeds niet starten. Ik kreeg hem niet gestart op allerlei manieren (voor een half uur lang aantal keer geprobeerd met/zonder 'choke' met de benzine pomp aantal keer laten draaien door het contact herhaaldelijk te maken). Dus heb ik het maar op een lopen gezet, tijdens het lopen probeerde ik hem af en toe weer te starten en na een wandeling van 45 minuten startte die opeens weer en ben ik zonder problemen naar huis gereden (15 min). Beetje raar maar had nog steeds de benzine kunnen zijn dacht ik.

Sidenote: Bij mijn vriend stond de motor altijd binnen in 20 graden en hij reed nooit als er ook maar iets van vochtigheid/regen was. Bij mij stond die buiten onder een hoes.

Een paar weken later:
Ik ging nog eens een rondje rijden. Na 15 min kwam ik terecht in een lekkere zomerse stortbui, en binnen een minuut ging de motor minder lekker draaien en viel die daarna weer uit. Even schuilen bij een tankstation: hij had moeite met starten maar het lukte na een aantal keer proberen wel weer. Hij viel wel weer uit als ik geen gas bij gaf. Succesvol terug naar huis gereden.

Ik kreeg het gevoel dat het iets met vocht te maken had dus na een paar weken probeerde ik het weer alleen nu was het al een paar dagen lekker warm en droog geweest en was het een zonnige warme middag. Hij reed weer goed, maar na zon 10 min ging die weer niet soepel lopen en uitvallen. Ik kreeg hem wel weer gestart, hij liep stationair maar als ik de koppeling los ging laten viel die heel de tijd uit. Ik kon hem nog wel wat vooruit krijgen door hele hoge toeren te maken en wat te spelen met de koppeling maar dat werkte op een begeven moment niet zo goed meer en ik ben maar gestopt omdat het me ook niet zo goed voor de motor leek. Thuis, de volgende dag wilde die wel nog starten, maar viel die na een minuutje uit, en direct daarna startte die niet meer.

Voor deze rondjes toeren had ik al gecheckt:
- Bougies (prima vonk, eentje (van voorheen werkende cylinder) beetje verbrand (wit) en de ander bruin nattig (voorheen niet lopende cylinder).
- Luchttoevoer (buizen zaten een beetje los rondom de gasklephuizen? (throttle bodies) dus die had ik weer netjes vast gemaakt)
- Benzine (gekeken of er benzine spoot van achter in de throttle body kijkend bij gebruik starter motor (ja)).

Na deze rondjes toeren heb ik het volgende gecheckt:
- Bougies (prima vonk).
- Benzine (injectoren eruit gehaald en na paar keer de starter knop indrukken maakte beide injectoren mooie cirkelvormige benzine vlekken in karton).
- Bobine (primaire en secundaire weerstand gemeten: respectievelijk 1 Ohm en 7300 Ohm (hoort 0,5 en 7500 te zijn maar zo weinig afwijking kan ook door het weer komen volgens mij)).
- Compressie (6,5 Bar en 8,5 bar, 6,5 is te laag maar geen reden om niet te kunnen starten gezien die ook op 1 cylinder kan rijden (hopelijk is die 6,5 vanwege roet opbouw door met 1 cylinder rijden)).

En het volgende vervangen:
- Bougies
- Luchtfilter

Nou ik dacht nog eens proberen te starten: hij startte en draaide voor 10 sec. Daarna kreeg ik hem weer niet gestart en verder heb ik hem zelfs nooit meer gestart gekregen.

Verder was er het volgende symptoom soms toen die nog reed: toerenteller was niet constant hij 'wiebelde' soms flink rondom het werkelijke toerental.

Nu hoor ik de echte BMW kenners al denken: HES, HES, HES (Hall effect sensor). Daar dacht ik ook aan na een heleboel fora gelezen te hebben. Veel symptomen die ik beschrijf wijzen op een kapotte HES kabel. De kabel zag er prima uit in principe maar na wat lezen bleek dat die ook intern kapot kon zijn zodat je van buitenaf niks zag.

Dus heb ik maar een nieuwe besteld a 200 euro en deze geïnstalleerd, resultaat: NIKS. Nog steeds ver weg van starten. Daarna nog even de ontsteking gecheckt en de vonk zag er wederom prima uit. Wel viel me op aan de dynamo pulley dat het lipje dat de rotationele positie van de pulley moet bepalen plat gedrukt was (iemand heeft hem denk ik ooit op een verkeerde positie vastgedraaid) zie bijgevoegde foto voor welk lipje ik bedoel.

Nou ik ben een beetje einde raad. Alles dat belangrijk is lijkt ok te zijn: lucht, benizne, vonk, compressie. Maar hij doet echt niks. Ik verwacht dat het iets in de elektrische bekabeling is, kortsluiting door vocht/roest, bijv luchtmeter sensor kabel waardoor de ECU een hoeveelheid benzine vrij doet laten die niet klopt.

De bekabeling is echt een zooi dus ik voel er niet veel voor om alles daar te gaan controleren en dat is sowieso niet mijn straatje. Verder heb ik een BMW dealer gebeld en gevraagd of ze de ECU uit kunnen lezen. Ze vragen wat ik precies te weten wil komen uit die diagnose. Maar ik heb geen idee wat zo'n diagnose tool allemaal uit kan lezen.

Vandaar deze tweevoudige vraag aan jullie kenners:
- Waar denken jullie dat het aan kan liggen? En kan ik dat testen?
- Wat kan ik allemaal potentieel uit laten lezen bij de BMW dealer? Kunnen ze met zo'n diagnose tool bijvoorbeeld zien of er kortsluiting is in bepaalde kabels? En wat zouden jullie uit laten lezen om achter het probleem te komen?

Alvast bedankt iedereen voor de reacties!
 

Bijlagen

  • IMG_6189.webp
    29,6 KB · Weergaven: 0
Hall sensor. Eigenlijk de bedrading van de hall sensor
Zoek op het BMW GS forum even naar FreekC. Die reviseert die dingen tegen een schappelijke prijs en dan heb je een verbeterde versie.
 
Laatst bewerkt:
Hall sensor. Eigenlijk de bedrading van de hall sensor
Zoek op het BMW GS forum even naar FreekC. Die reviseert die dingen tegen een schappelijke prijs en dan heb je een verbeterde versie.
Dankjewel voor je bericht. Hall sensor heb ik al vervangen voor een nieuwe (zie onderin mijn post) van Bosch, dat heeft opvallend genoeg niks veranderd.
 
Symptomen Hall-sensor. Check of je de tonnetjes van de gaskabel goed in de zitting hebt.
En of je de pinnetjes van de stekker injectie op gasklephuis niet beschadigd/gecorrodeerd hebt.
Bij mij was t hetzelfde, Hall-sensor defect maar loopt pas goed als de rest ook voor mekaar is
 
Dankjewel W.D. Hij spuit wel benzine dus weet niet of die twee dingen die je noemt bij mij het probleem kunnen zijn. Maar ik zal die beide dingen eens checken!
 
Ik heb bij mijn R1100RS nogal eens problemen gehad met corrosie van diverse stekkers.
Vooral die van de injectoren veroorzaken rare problemen.
Gewoon een paar keer eraf en erop schuiven gaf dan kortstondig verbetering.