BMW K1300GT

Ik heb mijn K nu precies 10 jr. Probleemloos....maar ik moet bekennen dat hij nu slechts 35k op de teller heeft.
In de winter aan de druppellader. Tank altijd 98. Rij nooit korte stukken.
Lage stand komt omdat ik ook nog 2 andere motoren heb..
Soms overweeg ik hem te verkopen..maar iedere x als ik erop rij denk ik.weer...wat een fantastisch ding toch....
Ik heb dus niet echt aankoop tips...
Ik.zou wel vragen naar onderhoudshistorie...
 
Ik wil een K1300GT aanschaffen (rij nu zorgeloos op klassieker K1100LT, maar die wordt met zijn 27 jaar wat bejaard). De machines die ik betaalbaar vind zijn nu zo'n 9-10 jaar oud. Waar moet ik op letten bij de 1300's van die leeftijd? Welke waardevolle tips heeft het forum voor mij?

Ik deed al een proefritje op de 1300, maar ik schrok van het recente kostenplaatje (zo'n 4400,- aan onderhoud, reparatie en vervanging in ca 18 maanden). Ook reed die machine niet erg soepel bij het overschakelen (moest zeer zorgvuldig op mijn toerental letten). Had ik misschien een maandagochtend exemplaar of was deze machine misschien wat heftig gebruikt door de vorige eigenaar? Of mag ik dat gewoon verwachten bij een 1300 van ca 10 jaar (100.000+ km) oud?

Wat zijn de ervaringen?

Peter

Ik ben, als afvallige van een K1300GT, misschien niet de ideale spreekbuis, maar mijn toen nieuw gekocht exemplaar uit 2009 was geen succes : bruut schakelen, veel speling op de aandrijflijn, hortende motorloop... Ik heb hem na een goede 5.000 km weer ingeruild, nadat ik geen beterschap merkte, wel in tegendeel.

In tegenstelling tot Motormaniac, kan ik hem dus niet echt aanbevelen, maar nogmaals : ik heb er slechts een goede 5.000 km mee gereden en misschien wordt-ie wel beter met de jaren (zoals goede wijn). ;)
 
@HerbertHoover dit zijn de dingetjes die zich bij mijn K1300GT zijn gaan ontwikkelen na aanschaf, dus misschien kan je daar op letten bij aanschaf:
- warmlopen, zelfs met fan aan. Dit duidt vaak op een radiator dicht met vuil. Dit is gemakkelijk te verhelpen, maar je wil hier niet achterkomen als het 30 graden en fileverkeer is ;). Let bij de proefrit ff op de temperatuurmeter, die moet niet in de bovenste helft komen met het huidige weer.
- ratel in koppelingshuis (vooral stationair in vrij). Dit zijn veertjes in de koppelingscassette die aan vervanging toe zijn.
Schakelen gaat juist best wel soepel bij een GT vind ik (ik kom van een R1100S), dus als dat niet lekker gaat: lekker laten staan.
 
Hallo Delph, goeie tips. Dat van die radiator had ik hier en daar al gelezen. Ik merkte bij mijn proefritje wel een heel harde klap als ik van neutraal naar 1 ging. Heeft mijn K1100 helemaal niet.
 
@SLIJKMOTO Dat schakelen is dus misschien wel een issue. Ik testte ook K1200GT en merkte dat die veel vriendelijker was bij het schakelen. Maar ja, 2 testritjes zeggen nog niet veel over de machines in het algemeen. Helaas is het aanbod van K13 nogal schaars, dus ik moet een beetje geduld hebben.
 
@motormaniac58 Meeste machines die ik geadverteerd zag hebben heel wat meer dan jouw 35K. Ik wil natuurlijk graag weten wat voor mankementen of onderhoud machines die 80+ hebben gelopen gaan opleveren. Met mijn K1100 (27 jr, 120K) ben ik erg verwend, schroefje hier, boutje daar en een beetje veel olie. Dat is alles.
 
Mijn K is aangekocht bij Harry Meijer. Na enkele jaren onderhoud daar, ben ik overgestapt naar Oscar in Nunspeet. Geen bmw dealer maar echte BMW specialist in onderhoud.
Daar heeft de K plm 1 jr geleden geoot onderhoud gehad. Zo ook de radiator verwijderd en schoongemaakt.
Toevalllig vandaag de afspraak gemaakt voor eind mei voor een nw set banden en waarschijnlijk een accu...
De banden zitten er nu 18k onder...jawel..en de accu is 6 jr oud. Nog steeds goed maar ik wil geen risico nemen vanwege een lange trip in juni...
Ik ken Slijkmoto en zijn ervaring met zijn K. De mijne is echter nog steeds fantastisch en probleemloos.
Onderhoud is wel een must
 
In juni een 1300 gekocht bij AMC, 2010 en 23k aan kilometers. In het begin erg moeten wennen aan de bak (kom van een Honda Pan European 1300ST 8-)). Inmiddels 7k gereden en vorige week de 30000 beurt. Afgelopen zomer een 8 landentour gedaan (inclusief duo) naar Alpen landen. Rijdt 5.2l = 100km. Fantastische fiets!
 
In juni een 1300 gekocht bij AMC, 2010 en 23k aan kilometers. In het begin erg moeten wennen aan de bak (kom van een Honda Pan European 1300ST 8-)). Inmiddels 7k gereden en vorige week de 30000 beurt. Afgelopen zomer een 8 landentour gedaan (inclusief duo) naar Alpen landen. Rijdt 5.2l = 100km. Fantastische fiets!
hou je vast aan de 30K beurt, deze is nogal prijzig :9
 
Bij mij is de kogel door de " kerk " , mijn K1600 GT 2012 met 38000 km staat te koop , het gewicht word mij te groot en daardoor ....
Is eventueel mogelijk om een goede k1200 gt ( 2008 -> ) of goede k1300 gt ( 2010-> ) of GS 1200/1250 voor in te ruilen , alles met niet te veel km

Je kan hem nog niet vinden op advertenties ( heb nog geen zin om hem daar te plaatsen ) enkel hier en misschien op face de book :-)

PS , Belgische motor met onderhoudsboekje
 
Na bijna een jaar, en zo'n 12000 km, de 1300 GT uit 2009 ingeruild voor een 1600 GT uit 2014. Precies omgekeerd dus dan wat @bert111 wil doen...
Ook m'n R1200 RS uit 2017 in de ruil actie meegenomen, dus nu van 2 motoren terug naar 1.

Bij de proefrit vond ik de 1600 erg makkelijk te rijden, en het extra koppel en de ruime zit maakten de keuze makkelijk. Niets slechts over de 1300, het is een echte "cruise missile", perfect voor lange en snelle tours, maar de 1600 is ook zeker niet verkeerd...
 
Heeft iemand al ervaring met de Michelin Pilot Road GT 5 op de K1300GT? Ben begin volgend jaar aan nieuwe banden.
 
Hallo,

Ik weet dat dit een oud opic is. Een maatje van mij zou graag willen weten op welke zaken hij moet letten bij de aanschaf van een k1300. Hij heeft nog 2 andere toerfietsen op het oog en wil voordat hij een keuze maakt weten wat bijvoorbeeld de probleem modellen/jaren zijn van de k1300. Kan iemand hier een lichtje op schijnen.
 
Hallo,

Ik weet dat dit een oud opic is. Een maatje van mij zou graag willen weten op welke zaken hij moet letten bij de aanschaf van een k1300. Hij heeft nog 2 andere toerfietsen op het oog en wil voordat hij een keuze maakt weten wat bijvoorbeeld de probleem modellen/jaren zijn van de k1300. Kan iemand hier een lichtje op schijnen.

zoals bij elke motorfiets ...;eerst naar de eigenaar kijken....als deze proper is, dan zal de motorfiets dat ook wel zijn ;).
kijk ook even welk vermogen hij heeft, want je had 2 versies dacht ik....100pk en 163pk?
Voor de rest vragen of het mogelijk is om er eens mee (achterop) te rijden?
Wat ik je wel kan zeggen over de mijne :

schakelt hard, een typische eigenschap van deze fiets.
zit heerlijk
leuk met alle opties, zeker handvaten en zetelverwarming is een aanrader
mijne is nu een 10 jaar oud (dacht ik) en ik heb er maar 36.000km mee....ik heb nog geen enkel probleem mee gehad, hopelijks blijft dat zo.

O ja, nog één iets....zorg dat je maat een dikker portefeuille heeft, wat bmw is niet echt goedkoop in onderhoud...(maar er zijn nog Italiaanse merken die nog meer durven vragen....)

enfein, de 1300gt blijft een perfecte tour moto...zit heerlijk en stevig power.....en persoonlijk veel mooier dan de 1600gt:P
 
Hoi,

Dank voor je reactie - ik had hem al verteld rekening te houden met onderhoudskosten - zeker als hij een k1600 kiest.
Hoe kan je zien of het de 100 of 160pk versie is ?

Groet,
 
Hoi,

Dank voor je reactie - ik had hem al verteld rekening te houden met onderhoudskosten - zeker als hij een k1600 kiest.
Hoe kan je zien of het de 100 of 160pk versie is ?

Groet,
Vermogen staat op het kenteken,is het een import uit Frankrijk, België of Duitsland kan het een 100pk versie zijn,Nederlandse zijn vol vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan