BMW K1200 RS EML

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.239
2.299
Langeweg (N-br)
hoi, recent naast de Russen en de RT een BMW K1200RS met EML speed 2000 span toegevoegd aan de collectie. Rijdt heel anders maar wel super lekker moet ik zeggen. Nu ben ik redelijk technisch aangelegd maar van deze motor en ombouw heb ik verder geen gegevens. Heeft er iemand een idee of EML de ombouwspecifieke data ergens kan leveren. Ik zoek dan zaken als remklauw/schijf/blok gegevens. Schokdemper soort en afstelling, Aanhaalmoment wielmoeren etc. Heb er nu niets bij en kan via de EML site nog geen info vinden.

Volgend weekeinde ga ik even langs bij Ad van Gils in Breda die er even een rondje om heen zal maken, hij kan me vast ook wel wat vertellen maar info is welkom.

Verder een vraag voor Speed rijders. Hebben jullie ook moeite om benzine te tanken in de extra tank onder het span. Ik krijg er alleen heel langzaam benzine in getankt anders spuit het eruit of slaat de pomp af, is hier een goed trucje voor ???

groeten,

Benno van Ham

p.s en een paar plaatjes natuurlijk ….

y4mx7Qle6JTcMxRpBbOnBz7hrQ00p7XgzQiJY5RBbEBy_O83eNV_LPNDC-YYuUYO6k0usewPHq_a1TRNuqF0Bx9_NrUUcn2X75FNJ1EspmxaNPgZUT-YNvf4DEdPKIVHhj0bvnfqTR8Nib3VQUkY3DZ3X6oBqhnfeDJ2P_e_XG70AyKR7bWsw8i7xfpdmuQZ7LmCnonjDCOdjsJLavE_4w-ow


y4m8fgKUwOzhApXYfp1y-JhskVUOPxAKp6CERk4bgdLTEz8-PbvZS7bSXLkB6OfGWiRa6m7K2BWZUIqa9Ac6b-4ZMhKPJ2lPm_24EBcjmI5Y0LTlt9cXvsmFnmP7rbaBsJ1VLbFzJG4KY98d8TWqBTyguSBJ9KM3g_O8pN1sQYIor45mxmHyEJPjyII7kgb6h04mWGLfdWyUbsJJMvYiJkK9Q
 
Laatst bewerkt:
Super mooi span! Gefeliciteerd ermee.

Wat betreft de onderdelen, ik kijk voor remblokjes enzo vaak op de site van Ad v Gilst, in de webshop staat duidelijk met foto's beschreven wat het is. Zo heb ik daar laatst in 1x ;) de juiste remblokjes gevonden. Qua aanhaalkoppels houdt ik de standaard DIN tabellen aan. Let wel; bij de mijne zit haast overal RVS in, weet niet of dat standaard is? Met verschillende treksterktes en daar heb ik dan ook aparte tabellen voor.

Verder heeft EML redelijk standaard spul qua lagers gebruikt, wat ik heb vervangen, heb ik gedocumenteerd. 2 weken terug nog de zijspan schokbreker vervangen voor een Hagon, mooie verbetering en kostte maar €100.

Ik geloof niet dat wij dezelfde tank in het span hebben, ik heb mijn vul opening achterop, aan andere kant van het achterlicht zeg maar. En ook daar gaat het vullen langzaan. Pistool half inknijpen en dan lukt het wel. 20 liter geloof ik.
 
Ik ken het span en op deze is niks aan te merken, volgens mij had de eigenaar ook een GT2000 bak met K1200rs staan. Mocht je een originele uitlaat zoeken wil ik wel ruilen.
 
Mooie sportieve combi!
Herkenbare foto locatie trouwens, ik rij dat bochtje onder Zonzeel door best vaak.
 
zo, paar dagen verder en wat meer kilometers gereden. bevalt nog steeds prima maar ik begin me te ergeren aan de afwijking van de kilometerteller. Deze is behoorlijk naar de overgang naar autowielen natuurlijk. de vorige eigenaar heeft met stift de nieuwe snelheden gemarkeerd maar dat vind ik niets eigenlijk.

Ik ga een speedohealer proberen te gebruiken om het signaal van de gever aan te passen zodat ik daarmee de teller weer op orde krijg. Ding is besteld en zodra ik hem binnen heb zal ik de inbouw vastleggen voor eventueel geinteresseerden.

verder is de gasveer van de kofferbak rot, die vervang ik door een exemplaar van springmasters. Zo uit vooraad leverbaar voor 1/3 van de EML prijs.

bochtje van de foto's is idd bochtje bij Zonzeel. Vast onderdeel van de testritjes vanuit Langeweg, richting Terheijden, Helkant, L en H Zwaluwe en via Moerdijk weer terug.


Benno
 
Ik had ook een rotte gasveer en er ergens één besteld. Bleek toch iets anders te zijn, weet niet meer precies wat. Geloof de schroefdraad op de uiteindes. De kogelkoppen pasten niet geloof ik. Ben benieuwd.
 
Bij de oudere K's kun je de teller afstellen met een potmetertje in het dashbord. Is dat bij de 1200 ook?
 
Ik had ook een rotte gasveer en er ergens één besteld. Bleek toch iets anders te zijn, weet niet meer precies wat. Geloof de schroefdraad op de uiteindes. De kogelkoppen pasten niet geloof ik. Ben benieuwd.

Ik heb het exacte type bij dezelfde leverancier besteld. springmasters zit gewoon in nederland en levert ook aan particulieren, alleen een stuk goedkoper.

benno
 
gewoon zo laten , wordt je nooit geflitst lol

Dat klopt dan ook weer wel maar ik ga toch een poging wagen. wordt misschien niet gemakkelijk maar ik ga het zien. De oude K-serie kun je idd bijregelen in de teller. Of deze serie dat ook toestaat weet ik niet. Het signaal vanaf de achterkant is een simpel pulsje van ik dacht 1 volt oid. Eigenlijk te weinig voor de speedohealers en andere tools. die verwachtten een dikke 5 volt puls om bij te regelen. Ik ga het proberen en lukt het niet dan weet ik dat ook weer.

de tomtom staat op het stuur en die geeft me de echte snelheden ook wel aan maar ik vind het leuk om dit te proberen aan te passen
 
Ik heb het exacte type bij dezelfde leverancier besteld. springmasters zit gewoon in nederland en levert ook aan particulieren, alleen een stuk goedkoper.

benno
Ik denk dat ik gewoon te snel besteld had, was iets van gasverenopmaat.nl ofzo. Stond juiste dikte 6/15 280 dus dacht, dat moet hem zijn. Maar deze had m5 schroefdraad en de EML m6. Handige site die jij noemde, heb hem opgeslagen.
 
Ik heb gasveren op Ali expres gekocht. Werken best prima. En voor een schijntje van de Europese nieuwprijs.

Km teller heeft eml weinig aandacht aan besteed.
Mijn teller van de st1100 wijkt ook 10 km af op 100 km/h. Deze is nog wel kabel bedient vanaf het voorwiel!
 
Speedohealer gaat het niet worden weet ik inmiddels. Heeft een drie-draads systeem nodig en dat heeft de BMW niet, ik zit nog te wachten op meer info van yellowbox, een vergelijkbaar product maar die schijnt ook te kunnen werken op 2-draads systemen. Ik ben benieuwd.

Benno
 
Veertje is binnen, exact zelfde model en lengte, ietsje zwaardere veer 50N ipv 40N en een zwart demperstangetje. kost 18 euro.

y4mvi3ZHHQwmKKc1UoiZmzOj3mG7fhYzKVazKc8xlcwcBA-JueSALFJgTN9x7CI2SZHDCyqvwoBluhwfC6NlGxFFQfHpvWeqPcsS3z1XM8wjQdlyH6UcpnOQ2j3YeRpk-1b-ElFUOA4ZI_7CBz1PoXMxIuQBWxjd8OGL3HlHJha5UPxB5dkD5H1Gk4Mdcth-zSTjBzhhNt-uKmabEOu4pmiZw


Verder een afdekplaatje gemaakt in de kofferbak zodat ik daaronder gereedschappen en zooi kan bewaren en de bak verder netjes leeg heb. Voorspatbordje vastgezet, kuipdeeltje rechtgezet en een 12 volt constante voeding gevonden onder de zitbank.

gaat lekker zo.

benno
 
Nou, vandaag ietsje uitgebreider gekeken naar het span. Zijspanwiel heeft duidelijk speling, dat is ook denk ik de trilling die ik af en toe voel in het span, zeker met iemand in de bak is het goed hoor/voelbaar. Schijnbaar een vaker voorkomend probleem bij deze bakken omdat er wel eens stevig mee gereden wordt heeft het lager het zwaar.

Uit een PB die ik gekregen heb blijkt er de volgende combi aan lagers in te zitten normaal

Binnenlager naaf SKF 3205A-2rs1-tn 9mt33
Buitenlager SKF 6205-2rsù

Morgen eens kijken wat ik aantref achter het kapje :), moet niet zo moeilijk oplosbaar zijn. ik weet dat er een modificatie is die Ad van gils uitvoert waarbij er grotere lagers gebruikt worden maar daar zal een ander prijskaartje aanhangen denk ik.

Verder op jacht naar nieuwe remleidingen voor de voorklauwen, zien er wat mottig uit, is water tussen de buitenmantel en de metaalkous gekomen en dat is gaan roesten. remt nog steeds prima maar ziet er wat slordig uit.

Benno
 
Even goed kijken naar de schroefdraadmaat van de remslangen. Maar dat zul je wel doen ;) Bij mij zijn het Kawa klauwen (M10x1.25), maar de verdeelblokjes die EML gebruikt heeft hebben M10x1.0 draad. BMW heeft dat standaard, grote kans dat het bij jou allemaal hetzelfde is.

Ik heb hele goede ervaringen met Remleidingen op maat . Prima service, je kan heel duidelijk aangeven wat je wil. En voor vragen zijn ze gewoon goed bereikbaar.
 
Eerst maar eens het naafje uitbouwen en laten aanpassen zodat de lagering weer in orde is. Verder geen aandachtspunten die direct aandacht behoeven. De speling is nu wel een beetje erg veel aan het worden dus morgen maar even aan de knutsel. Vandaag was eigenlijk het plan maar een doorgeroeste Volvo uitlaat schopte roet in het eten. die eerst maar aan elkaar gescheten.
 
Eerst maar eens het naafje uitbouwen en laten aanpassen zodat de lagering weer in orde is. Verder geen aandachtspunten die direct aandacht behoeven. De speling is nu wel een beetje erg veel aan het worden dus morgen maar even aan de knutsel. Vandaag was eigenlijk het plan maar een doorgeroeste Volvo uitlaat schopte roet in het eten. die eerst maar aan elkaar gescheten.

Ik heb ook wat speling op het zijspanwiel enkel bij koude staat , als de boel wat warmgelopen is , is de speling zo goed als weg , heb de rollagers vervangen maar is er niet mee verbeterd ...
 
Spul ligt eraf en eruit. Is nog een oud type naaf met twee keer een 6205 erin. Binnenste lager is aan gort, draait echt met bonken rond, buitenste nog redelijk maar ja vervangen doe ik het toch. Achter het binnenste lager zit een stofring en een vulbusje.

Deze naaf heeft wel een kamer waar qua diepte een 3205 in kan dus of er nu in het verleden een verkeerde in gezet is om verder te kunnen of dat het toen normaal was weet ik niet. Ik ga er in ieder geval een nieuwe 6205/3205 combi in plaatsen

y4m6L0UFhmzO0KVNjRvAnyP2bwxbyrGhfLRu0j8scqBeeXK01nNVSriWZaB0P02xTrPeqggDeBBnPiQNwL4pNoAWUWJh2HQcEx9OkQmoyQafDwBThaXIR5elkRx34KWXy3XAiIbRf2qT-2mXsYBXmGtkgR2XuponSd5dZXGqfM_AhLBo_fknK9KZDmIwkbyI6eBrkiDb_ZHm6mf61XdE5p0yw


y4mHH8EcrliXCE2ra-jD_AiPJEcSrCSEwG8k46GA_nH3oUPuiu5SWjpAfcRB69xNkabJ8jgdpIClNUPGfW62nr2oLmTvoi7mFdsSBeAmKVwLnb1d9OnCEZTUho4PNL-L5y_3rR0g1rToRqc4VKAawz_5pnHqZPLYrK_r5D6WyS8gX3YRDdsmgZS9qjc3S8Y1Qh95fnTxi_VCCJVmidaOT7WiA


Benno
 
Er hoort met het originele binnenlager ( breed lager)wel een vulring tussen de naaf en de plaat waar je remklauw opzit. Dan klopt ook de diepte van de kamer met de stofafdichting. Dit is een vrij dikke ringring welke aan één kant afgerond is en er maar op één manier op hoort. Dikte van de ring kan je bepalen als je de naaf op de as zet en de remschijf vrij loopt.
 
Laatst bewerkt:
wieltje rolt weer. Voor een paar tientjes, lagers en vriendenwerk (met draaibank) en het wieltje is weer soepel. Nu met een 6205 en 3205 lager gemonteerd. verder de vulring die in de stof/o-ring loopt gevonden en gemonteerd en alles weer in elkaar gezet. Speling weg en laten we hopen voorgoed.

benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan