BMW K100RS kopen, wat moet er gebeuren?

Xasuntox

Die hard MF'er
24 feb 2014
353
2
Dag allemaal,

Ik heb de mogelijkheid om een BMW K100RS te kopen in het parelmoer wit. De volledige historiek van de motor is gekend. De eerste eigenaar had hem ooit gekocht in 1998 en vervolgens doorverkocht aan een goede vriend of familie lid. Die laatste heeft er niet veel meer mee gereden en de motor heeft blijkbaar niet veel kilometers. Momenteel staat de motor denk ik al jaren stil onder een doek in de garage.

Dat de olie, banden, remvloeistof enzoverder vervangen moeten worden na zo'n lange stilstand daar ben ik mij van bewust . Ik heb echter eerder wat bang voor de grotere kosten aangezien deze machines al vrij geavanceerd waren voor hun tijd. Welke zaken zullen hoogst waarschijnlijk moeten vervangen worden? Welke dingen gaan versleten zijn door de ouderdom/stilstand? Ik vermoed dat misschien veel rubbers versleten gaan zijn?

Ik zou het ding voor om en bij de €500 kunnen kopen, als BMW liefhebber begint mijn hart dan al sneller te kloppen. Ik hoop dat de experten op dit forum mij misschien wat wijsheid kunnen bijbrengen ;). Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
 
Benzinepomp, benzine injectoren, benzineslangen, koelfan zit vast, alle elektrische stekkerverbindingen controleren/schoon maken, koppelingplaat kan vast geroest zitten, remklauw zuigers vast, schokbreker achter gaat lek, voorvork keerringen gaan lek
 
Benzinepomp, benzine injectoren, benzineslangen, koelfan zit vast, alle elektrische stekkerverbindingen controleren/schoon maken, koppelingplaat kan vast geroest zitten, remklauw zuigers vast, schokbreker achter gaat lek, voorvork keerringen gaan lek
Rampscenario, doemdenken. Grondstofgerelateerde zaken KUNNEN onderhoud behoeven. En dat wil zeker nog niet zeggen dat ze vervangen moeten worden. Het branstofsysteem staat onder druk, er kan geen zuurstof bij. Koelfan vast, hoe kom je daar bij? En als de motor in een droge omgeving heeft gestaan heb ik niet een gegronde reden om te twijfelen aan de mogelijkheden van vastgeroeste of lekkende onderdelen.

Kortom, bezoek de motor eens, kijk naar de algemene staat (Wel of geen roest) en dan is het misschien nog mogelijkheid om met behulp van een extra meegenomen accu deze als starthilp te gebruiken. Dan weet je i.i.g. ook of het blok niet vast zit.
 
Ik zou het wel aandurven. In onderdelen kun je 500 wel terugverdienen in het ergste geval. Het kan ook zomaar zijn dat je hem start en wegrijdt. Neem een zaklampje mee en kijk goed in de tank. Daar vind je de meeste problemen na stilstand. Zie je rommel, vooral niet starten, nog wat van de prijs afdingen en het hele benzinecircuit vooraf schoonmaken. Je vindt pomp, filter en slangen in de tank. En verder - gewoon de grote beurt lijst afwerken en dan gaan rijden.
Is ie echt van 1998? Volgens de gegevens die ik kan vinden werd er geen K100 meer gemaakt. Geïmporteerd?
 
500 is natuurijk geen geld maar hou er wel even rekening mee dat er in ieder geval nog zo een bedrag bijkomt voor een setje nieuwe banden, beurt en kleine dingen (zie hierboven), vooropgesteld dat je veel zelf doet.
Ik vind dat je dan wel een dijk van een motor bezit, en met zekerheid waar voor je geld.
Dat wil zeggen dat je die ook zeker voor kostprijs weer kwijt kan als het toch niet zo je ding is.
 
500€ is inderdaad geen geld. Ik denk ook dat de kilometerstand echt laag is voor dat type motoren, maar dat zou ik eens moeten navragen. Dat er 500€ bij komt voor wat olie, banden, remblokken etc daar heb ik geen bang voor. Ik heb eerder bang voor remmen, ABS-systemen, pompen, dichtingen, rubbers, etc die vervangen zouden moeten worden door de lange stilstand. Dan loopt de prijs algauw op.

Ik vermoed wel dat de motor gewoon droog en goed gestald is.
 
Dat laatste is wel cruciaal.

Om nog op je vraag te antwoorden. De kennis zegt dat hij de motor in 1998 ongeveer gekocht heeft. Ik vermoed misschien dat het een K1100RS is. Die maakt blijkbaar toch gebruik van hetzelfde motorblok als de K100?
Na mijn examens zal ik misschien eens een kijkje gaan nemen.
 
Wat mij (K75) veel meevalt is dat er een community is voor dit soort dingen, heel veel zoniet alles, is terug te vinden op forums als hier en bmwk.
Je kan het zo gek niet bedenken of iemand anders heeft het al eens meegemaakt en opgelost.
Ook zijn er vaak tweedehands onderdelen te koop die vroeger erg kostbaar waren en nu voor weinig aangeboden worden.
Blijft nog over de dingen die niet te krijgen zijn die je dan nieuw moet kopen, maar ook daar is best mee te leven.
Echte showstoppers zijn er eigenlijk niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
De laatste K75/100's, ook de 1100's, zijn in 1996 gemaakt. Maar het zou best een winkeldochter kunnen zijn geweest, natuurlijk. Er zijn b.v. RT's opgekocht door de overheid, die ook pas in '98 op kenteken zijn gezet.

Kleppen stellen is bij de 16 V's iets lastiger voor de doe het zelver. Vaak gebruiken ze ook wat meer olie dan de 8 kleppers. Maar een heerlijk soepel blok.
 
Laatst bewerkt:
Voor 500 euro kan je hem blind kopen. Gewoon een service beurt en nieuwe benzine en je bent weer onderweg. Juist omdat hij zo geavanceerd was heb je er geen zorgen aan.
De tank kan wel degelijk doorrotten maar ook aluminium kan je lassen of lijmen. Maar het gebeurt meer bij buitenslapers. Als de brandstofpomp vast zit krijg je die wel weer los door hem even achteruit te laten draaien. Het rubberen filter op de brndstofpomp wil gaan rotten, maar je moet toch het inline filter vernieuwen, dan zie je het wel. Anders koop je voor een paar tientjes een prima Chinese vervanger. De fan is geen probleem. Het is leuk als hij het doet maar de motor is termisch zo gezond dat hij nooit aanslaat, dat is ook de rden dat ze vast gaan zitten, niet per se stilstand.
Maar 99% kans dat je niets bijzonders tegen komt.
 
Beginnen de dichtingen van de remklauwen/cilinders dan niet lek te worden na al die jaren? Wat met bijvoorbeeld de voorvork olie, moet deze ook niet vervangen worden? Dichtingen van de voorvork? Wat met remleidingen, moeten deze niet vervangen worden na zoveel jaren?

Heb ooit zo eens een GS500E gekocht van 1991, daar kon ik letterlijk bijna alles aan vervangen. Lagers, roest, verroeste remcilinders, remdichtingen. Die heeft toen nog 1200 euro aan onderdelen gekost. In zoveel werk heb ik dan weer niet veel zin. :)
 
Dat ga ik zeker doen na mijn examens. Zijn er dure onderdelen waarop ik zeker moet letten? Er zit dus een brandstofpomp in? Zijn er nog zulke onderdelen?
 
Dat ga ik zeker doen na mijn examens. Zijn er dure onderdelen waarop ik zeker moet letten? Er zit dus een brandstofpomp in? Zijn er nog zulke onderdelen?
Volgens mij zijn alleen de hoofdremcilinders voor en achter bijna niet anders dan nieuw te krijgen, tenminste als je niet na een jaartje weer hetzelfde wil doen.Koste mij toch ook wel paar honderd.
Verder natuurlijk slijtdelen als remschijven (even dikte opmeten voor koop, abs schijven kunnen absurd duur zijn) , koppeling en schokbreker.
Wat is eigenlijk de kmstand?
Allen als er berekend bespaard is op onderhoud en daar het moment van verkoop is afgestemd, heb je grote kans op miskoop.
Wat gewoon achterstallig onderhoud, of door stilstand is wel te doen, en bedenk dat je dan wel een dijk van een motorfiets hebt waar je eigenlijk wel alles mee kan doen.
 
Volgens mij zijn alleen de hoofdremcilinders voor en achter bijna niet anders dan nieuw te krijgen, tenminste als je niet na een jaartje weer hetzelfde wil doen.Koste mij toch ook wel paar honderd.
Verder natuurlijk slijtdelen als remschijven (even dikte opmeten voor koop, abs schijven kunnen absurd duur zijn) , koppeling en schokbreker.
Wat is eigenlijk de kmstand?
Allen als er berekend bespaard is op onderhoud en daar het moment van verkoop is afgestemd, heb je grote kans op miskoop.
Wat gewoon achterstallig onderhoud, of door stilstand is wel te doen, en bedenk dat je dan wel een dijk van een motorfiets hebt waar je eigenlijk wel alles mee kan doen.

Precieze km-stand weet ik niet. Persoon liet uitschijnen dat de km-stand niet zo hoog is, ik gok ergens rond de 30 000 - 40 000 km. Maar dat is wel een gok. Motor werd aangekocht ooit ergens rond 1996-1998 en dan doorverkocht aan een familielid of kennis. Nu staat de motor al enkele jaren onder een doek omdat hij niet meer gebruikt wordt.
 
Precieze km-stand weet ik niet. Persoon liet uitschijnen dat de km-stand niet zo hoog is, ik gok ergens rond de 30 000 - 40 000 km. Maar dat is wel een gok. Motor werd aangekocht ooit ergens rond 1996-1998 en dan doorverkocht aan een familielid of kennis. Nu staat de motor al enkele jaren onder een doek omdat hij niet meer gebruikt wordt.

Tot nu toe bied ik je 550 euro. Ga ik m zelf wel ophalen O-)
 
Beginnen de dichtingen van de remklauwen/cilinders dan niet lek te worden na al die jaren? Wat met bijvoorbeeld de voorvork olie, moet deze ook niet vervangen worden? Dichtingen van de voorvork? Wat met remleidingen, moeten deze niet vervangen worden na zoveel jaren?

Heb ooit zo eens een GS500E gekocht van 1991, daar kon ik letterlijk bijna alles aan vervangen. Lagers, roest, verroeste remcilinders, remdichtingen. Die heeft toen nog 1200 euro aan onderdelen gekost. In zoveel werk heb ik dan weer niet veel zin. :)
Nee, Die dichtingen gebeurt niets mee. Het zijn Brembo remmen, dat is iets anders als die budget dingen van een GS500. Voovork olie zou ik ook vervangen, gewoon omdat alle vloeistoffen vervangen moeten worden. Net als remvloeistof en koelvloeistof. De keerringen mankeerd niets aan, die zitten veilig achter stofdichtingen. Officieel moet je alle alle rubber remleidingen elke 5 jaar vervangen maar ken jij iemand die dat doet?
 
Er kàn heel veel mis zijn, maar doorgaans valt het wel mee. Even mijn favoriete sites spammen:

www.bmwk.nl (site met heel veel sleutelinformatie, Nederlandstalig forum, zeker aanmelden daar!)
http://www.flying-brick.de (www.flying-brick.de) (Duits en Engelstalig forum, nog meer informatie dan op BMWK.nl)
www.motor-works.co.uk (Engels bedrijf dat héél veel onderdelen zowel nieuw als tweedehands levert, ook naar Nederland)
www.tills.de (Duitser met uit de hand gelopen hobby, race K75 gebouwd, levert heel veel alternatieve (lees verbeterd of goedkoper t.o.v. origineel, vaak beide) onderdelen voor inspuiting, ontsteking en rijwielgedeelte.)
www.realoem.com (Site met alle onderdelenfiches van alle BMW-motoren sinds 1948, daarna op "BMW-[nummer]" zoeken, en zien wat er online te koop is. )
 
Terug
Bovenaan Onderaan