BMW k100RS Cafe Racer

Alleen wist ik meteen weer waarom ik gestopt was na het maken van 10 segmentjes met de slijptol. Tijdrovend werk en moeilijk om consistent te zijn qua hoek. Wel doorgezet met een malletje maken wat wel helpt, maar ben ondertussen wel op zoek naar een Drycutter waar een RVS zaagblad in kan.
Ik ging door de nieuwe posts bij Brikken en Klassiekers en zag een bekend topic voorbij komen, leuk dat je weer bezig bent! Duidelijk ook praktisch, zo'n ingewerkte in hoogte verstelbare werktafel ;) Pie cuts maken is inderdaad een $&%*#%* werkje (je kunt ze ook kant en klaar kopen trouwens: Stainless Steel SS304 Pie Cuts), zeker met een slijptol. Een lintzaagje is eigenlijk "universeler inzetbaar" dan een drycutter, maar als je toch die richting uit wilt, ik zag laatst deze van HBM:
HBM Metaalafkortzaag / Drycutter Deluxe

Voorbij komen bij Harry "The Ferryman":

En dat ziet er toch wel heel mooi speelgoed uit, zeker ook omdat het een stuk minder zooi maakt dan een drycutter met slijpschijf. Als mijn eindejaarsbonus binnen is toch maar weer eens richting Moordrecht rijden..
 
Ja die hydraulische werktafel heeft z'n geld al opgebracht hoor. Motor kan altijd vooruit de schuur in. zet 'm op de brug en draai 'm ff op. Nooit meer op een ellendig positie naast de motor sleutelen. Knoppie drukken en je bent heerlijk ergonomisch aan 't werk.
Pas geleden nog paar tandwielen uit een Honda Fireblade 929rr vervangen. Schoot heel de tijd uit zn 4de versnelling. Had blijkbaar ooit al iemand eens de dogs proberen op te lappen met een slijptol.
IMG_20181118_145510.jpg

Maar je kan met zulk soort klusjes alles op hoogte doen Niet op je knieën ernaast. We worden ook allemaal een dagje ouder :p


Betreft die HBM drycutter. Ik heb Harry zijn filmpje zeker voorbij zien komen. Alleen ben ik zo'n persoon die nog wel eens twijfelt aan de levensduur van zo'n HBM Machine. Of ik dan niet beter een Jepson op Marktplaats of Evolution EVO SAW 355 met 3 jaar garantie kan kopen. Vergeet niet zo'n 355mm blad voor rvs is ook 200eu xD
 
Betreft die HBM drycutter. Ik heb Harry zijn filmpje zeker voorbij zien komen. Alleen ben ik zo'n persoon die nog wel eens twijfelt aan de levensduur van zo'n HBM Machine. Of ik dan niet beter een Jepson op Marktplaats of Evolution EVO SAW 355 met 3 jaar garantie kan kopen. Vergeet niet zo'n 355mm blad voor rvs is ook 200eu xD
Zoals ze zeggen, alle waar naar zijn geld ;) Persoonlijk geen slechte ervaring met HBM wat betreft garantie / problemen, het is verder ook niets meer dan een motor met een zaagblad er aan vast natuurlijk.
 
Graden verstelling is nog wel wat belangrijk. 4,5° - 9° enz
Als ik binnenkort weer eens in de buurt ben ga ik nog eens kijken.

Vandaag weer wat verder gefreubeld. Moet nu alleen nog gelijk uit zien te komen voor de dempers.
IMG_20181128_164425.jpg

Sommige zullen nu denken, maar waar komt je standaard dan!? Maar die komt aan de zijkant waardoor die niet in de weg komt te zitten voor de uitlaat.

Uitzicht van de achterkant:
IMG_20181128_171200.jpg

Nu nog beetje fine tunen qua positionering en dan kan ik alles af lassen en de dempertjes gaan maken.
 
Er heeft iemand hier op mf in het streetfighter gedeelte nog wel een leuk blokje voor je te koop.
Iets met een supercharger.
 
Kees Vogel, die volg ik nauwlettend op z'n pagina.
Jammer genoeg is dat blok in elkaar gelopen. Mss die supercharger niet. Maar rij op mn RSV al hard, denk dat een K100 supercharged niet zo wijs is
 
Vandaag nog ff doorgezet met de aanloop naar de dempers.
IMG-20181129-WA0032.jpeg

Was ook nog begonnen aan de dempers maken. Maar denk dat ik voor 't nette de conussen toch maaar ff bestel. Krijg ze zelf niet 100% rond met de hand.


Het deel naast de schakelas ga ik nog aanpassen. Zit voor het oog een knik te veel in. Moet gewoon een stukkie recht tussen. Alleen ben ik door m'n pijp heen. Kom net iets te precies uit qua pijp xD
IMG-20181129-WA0030.jpeg
 
Had ff een klein project met werk, 5 daagjes op zee.

Maar we zijn weer verder gegaan. In de paar dagen dat de zijstandaard van de motor was al 5x kapot geërgerd dat ik heel de tijd die motor klem nodig had om hem ergens weg te kunnen zetten.
Dat probleem meteen maar even aangepakt. Voor de mensen die denken, is dat wel zo'n beste plek onder aan je Carter. Als BMW zelf zijn val beugels daar monteert lijkt 't me wel:)

IMG_20181207_154340.jpg


Ook ben ik verder gegaan met de dempers. Vandaan de benodigde spullen ervoor binnen gekregen. Geperforeerde buis, wol enz enz.

IMG_20181207_173219.jpg


Het is de bedoeling dat ik 2 kleine slip-on dempers maak. Dan kan ik ze makkelijker demonteren en zo nodig aanpassen als het geluid iets TE is. Kleine interne DB-killer ofzo
Gok dat 't wel luid zal wezen, maar er is natuurlijk een verschil tussen luid en asociaal hard.
IMG_20181207_180526.jpg
 
Mooie veiligheidssloffen :+ Wat betreft die jiffy, dat zou voor mij niet werken, aangezien ze op alle motoren links zitten zou ik iedere keer zoeken naar het pookje :p
 
Heel de dag met m'n PPE gewerkt. Dacht maak nog ff foto's, op mn sloffen de schuur in. Word meteen afgestraft haha

Dat ik 'm rechts heb zitten heeft buiten de uitlaat nog een andere reden.
Als je een K100 lang op z'n zijstandaard laat staan, origineel links, loopt de olie naar de z'n kop. Als je 'm dan start staat de hele straat meteen blauw. (kwaaltje) Normaliter zet je 'm toch bij een originele K100 toch op z'n middenbok dus maakt dat niet uit.
+ Als die naar rechts leunt, kan je de uitlaat aan de linkerkant beter aanschouwen :p
 
Heel de dag met m'n PPE gewerkt. Dacht maak nog ff foto's, op mn sloffen de schuur in. Word meteen afgestraft haha

Dat ik 'm rechts heb zitten heeft buiten de uitlaat nog een andere reden.
Als je een K100 lang op z'n zijstandaard laat staan, origineel links, loopt de olie naar de z'n kop. Als je 'm dan start staat de hele straat meteen blauw. (kwaaltje) Normaliter zet je 'm toch bij een originele K100 toch op z'n middenbok dus maakt dat niet uit.
+ Als die naar rechts leunt, kan je de uitlaat aan de linkerkant beter aanschouwen :p

Daar is dus over nagedacht. :t
 
Heel de dag met m'n PPE gewerkt. Dacht maak nog ff foto's, op mn sloffen de schuur in. Word meteen afgestraft haha

Dat ik 'm rechts heb zitten heeft buiten de uitlaat nog een andere reden.
Als je een K100 lang op z'n zijstandaard laat staan, origineel links, loopt de olie naar de z'n kop. Als je 'm dan start staat de hele straat meteen blauw. (kwaaltje) Normaliter zet je 'm toch bij een originele K100 toch op z'n middenbok dus maakt dat niet uit.
+ Als die naar rechts leunt, kan je de uitlaat aan de linkerkant beter aanschouwen :p

Ik kan toch niet zeggen dat ik de straat blauw zet met mijn k100. Ik had die altijd op de zijstandaard staan want dat vind ik 10x makkelijker dat de middenbok. Weet je zeker dat de jouwe in orde is? Je kunt het een kwaaltje noemen maar misschien zijn je klepgeleiders of afdichtingen niet in orde?
Mijne is wel een 16 klepper trouwens. En inmiddels zijspan dus ik kan er niet op letten nu. Maar als hij echt de straat blauw zou zetten zou me dat wel opgevallen zijn in de 20.000 km dat ik er solo mee gereden heb.
 
Al oude bekende bmwk kwaal. Nx mis met afdichtingen puur zwaartekracht in combi met naar beneden wijzende cilinder.

Mooi werk hoor, doe je bestellingen?
 
Ik kan toch niet zeggen dat ik de straat blauw zet met mijn k100. Ik had die altijd op de zijstandaard staan want dat vind ik 10x makkelijker dat de middenbok. Weet je zeker dat de jouwe in orde is? Je kunt het een kwaaltje noemen maar misschien zijn je klepgeleiders of afdichtingen niet in orde?
Mijne is wel een 16 klepper trouwens. En inmiddels zijspan dus ik kan er niet op letten nu. Maar als hij echt de straat blauw zou zetten zou me dat wel opgevallen zijn in de 20.000 km dat ik er solo mee gereden heb.
Heb er persoonlijk geen last van gehad. Maar meer preventief zo gemaakt.
+ Dat het nu ook allemaal beter uit komt met de uitlaat.
 
Ik heb nooit last gehad van olie in de cilinders. Maar die valbeugels van BMW zitten niet vast op het carter. Er zit een stripje op het carter. Daar zit een rubbertje op waar de valbeugel aan zit. Als je meer doet dan de motor om laten vallen breekt de valbeugel af.
Maar van de statische belasting van de jiffy zal het carter niet breken.
 
Ik heb nooit last gehad van olie in de cilinders. Maar die valbeugels van BMW zitten niet vast op het carter. Er zit een stripje op het carter. Daar zit een rubbertje op waar de valbeugel aan zit. Als je meer doet dan de motor om laten vallen breekt de valbeugel af.
Maar van de statische belasting van de jiffy zal het carter niet breken.

Bedankt voor de info.
Het is al zo lang geleden dat ik die kuip en alles eraf getrokken heb. Dat ik dat al weer vergeten was.

Voorlopig doet het zijn functie prima. Als ik toch begin te twijfelen zal ik mss wat re-engineering doen.
 
Omdat jij kennelijk toch niet je hand omdraait voor een karweitje meer of minder, :) zou je ooit nog eens een beugel kunnen maken waarmee je het voorste bevestigingspunt van de valbeugel meepakt. De kracht verdeeld over drie bevestigingen.
 
Zoals hij nu zit wil hoogstens die strip torderen. Met het voorste punt op het carter ga je dat niet tegen. Dan zou je een hogere bout op het klokhuis of een middenbok bout onder de versnellingsbak moeten pakken.
Maar ik denk dat als je geen gekke dingen doet dat de huidige constructie prima kan.
 
Een driehoeks verbinding maken is idd nog een optie
Mooiste, minder in 't zicht, is dan een bout onder 't blok pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan