BMW GSA 1200 wat is waar en wat is onzin?

Saul Goodman

MF veteraan
24 jul 2005
3.342
7
Na 10 jaar V-Strom heb ik de knoop doorgehakt.
Een proefrit gemaakt op een GSA 1200 uit 2010 en dat beviel wel.
Bij motorzaken hoor ik vaak verhalen over de vele problemen van de BMW GSA1200.
Versnellingsbakken die in elkaar lopen, cardan's die kapot gaat ectect.
Ik vraag me af wat hier nou waar van is en als het waar is bij welke kilometerstand gebeurt dat dan?
Op internet wordt voor een GSA1200 bj 2006 rustig 9500 euro gevraagd.
Meestal staan ze dan rond de 60.000 km.
Wie heeft er veel verstand van die dingen en kan mij vertellen waar ik bij aankoop op moet letten.
Zijn er modificaties die gebeurt moeten zijn? En welke dan?
Zijn er zwakke punten en bij welke bouwjaren horen die?
Ik begreep dat vanaf bj 2010 de GSA voorzien is van bovenliggende nokkenassen.
Loopt dat blok beter dan de modeljaren voor 2010?
Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet. Wie kan mij op weg helpen?
 
-Je leest meer negatieve verhalen, dan positieve, op internet. Iemand met positieve ervaringen schrijft dit meestal niet op internet, maar geniet en rijd gewoon. Heb zelf een R1200GS 2008 met 40.000 km op de teller. Nog nooit enig probleem gehad. Komt alleen in de werkplaats voor onderhoud. Mijn vrouw rijd op een R850R van 1997, met 86000 km, ook nooit enig probleem gehad.
Koop een GS bij een dealer, dan heb je garantie.
 
Je zult redelijk veel negatieve verhalen lezen. Gewoon omdat er zoveel van die machines zijn verkocht.

Ik vind het onverwacht fijne motoren. En ontwikkeld op een evolutionaire manier. Dus hoe nieuwer hoe fijner geslepen.

Hoge prijs is waar. Je krijgt er echter ook best veel voor terug bij inruil.
 
Nooit problemen gehad met mijn GS op een lege accu na (die er al een jaartje of 7 in zat). Ook hier komt alles aan op goed onderhoud. De 2004 modellen van de GS hadden nog wel eens kinderziektes, maar bij een GSA uit 2006 of zelfs 2010 zul je hier (waarschijnlijk) geen last van hebben.
 
Lees alles wat je kunt vinden over de GSen en neem dan een weloverwogen beslissing.
Er zijn idd heeeeel veeeeel GSen op de weg,maar er zijn ook best wel wat pijnpuntjes te noemen.
Bij div bouwjaren is bv het abs lang niet altijd zonder problemen,en dat zijn prijzige klusjes.

http://forums.bmwgsclub.nl/index
 
Problemen met ABS komt meestal door het niet tijdig verversen van de remvloeistof! Ik rij zelf vanaf 1996 met ABS op m'n BMW's, en nog nooit problemen met ABS gehad.
 
Same here, 121.000km met mijn 2005 GS probleemloos gereden. Zolang je inderdaad tijdig de remvloeistof ververst en de motor regelmatig gebruikt blijft het prima werken. wel 3x een lekkende kering gehad op 3 verschillende plekken maar dat is pure slijtage.
 
Hoor net weer 2 verhalen over ABS problemen van een collega uit Duitsland.
Lijkt een structureel probleem te zijn en niet goedkoop.
 
Belangrijk dus dat de remvloeistof regelmatig vervangen word.
Verkopers van motorzaken hebben uiteenlopende verhalen.
Zo hoorde ik dat vanaf bj 2010 de boxer met vovenliggende nokkenassen meer olie verbruikte dan het blok daarvoor. Verder hadden dealers verschillende 1200 gs sen met meer dan 200.000 km op de klok zonder noemenswaardige problemen. Wat wel tegelmatig stuk ging was een lager in de cardan. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2008 model GSA. Nu een mooie vinden met weinig kilometers.
 
Mijn vstrom had bij 180 of 200 kmh ook last van de highspeed wave. Dit lag aan mijn topkoffer. Zonder topkoffer had de vstrom daar geen last van. Verder was de strom een trouwe kamataad. Na 150000 nog steeds de 1e koppeling, balhoofdlager en versnellingsbak. De dynamo gaf bij 142000 km de geest.
 
Mooie gs. Maar ik ben op zoek naar een 1200 GSA
Ik heb er al een aantal bekeken. Op de foto zien ze er dan mooi uit maar dichtbij blijkt het dan een pekelfiets te zijn. Want ook een bmw kan niet tegen pekel. -O-
 
Een BMW hoeft om te roesten geen pekel te zien.
Vorkpoten, voorkant blok zijn erg gevoelig voor van alles en nog wat.
Diverse schroefjes en boutje roesten ook zonder pekelwater.

Ik vind zelf de GSA ook erg mooi maar durf mijn DL1000 er niet voor te ruilen.
Ben bang dat ik me in een bak ellende stort.
 
Beter bij een goeie dealer halen. Ik zie ze regelmatig van een handelaar voorbij komen op mn brug, omdat die dan goedkoper was. Vervolgens mag het verschil versleuteld worden omdat ie eigenlijk niet in orde is :+
 
Versnellingsbakverhalen komen misschien voort uit de langeduurtests van het Duitse blad "Motorrad". Zij hebben met een GS de 50000km niet kunnen volmaken. Hetzelfde blad heeft overigens al meer motoren heel erg kapot gemaakt.


BMW R 1200 GS Dauertest-Abschlussbilanz | MOTORRAD 17/2014
Euhm, dat is de watergekoelde variant. Wezenlijk anders dan de 2010 of 2008 gsa.
Het zijn gewoon prima fietsen, je kan altijd pech hebben maar met goed onderhoud kom je een heel eind en dat hoeft niet eens bij de dealer te zijn.
Veel fietsen met veel roest komen vaak uit Engeland, even nakijken bij het rdw dan.
 
Als oud eigenaar van een GS uit 2006 en GSA uit 2008 heb ik wat meegekregen.

Model 2003/2005: De meeste problemen. Als je er 1 vind met alle updates en wat ervaring, dan kan hij lang mee.
Model 2006/2008: Versnellingsbak problemen
Model 2009 en verder: Veel problemen opgelost, nieuwe technieken brachten weer nieuwe problemen.

Algemeen:
- koppelingsafdichting kan lekken langs de as, dan gaat de koppeling slippen. Dure reparatie (GSA had dit)
- Cardan speling: Na verloop van tijd komt er speling op het achterwiel (middenbok plaatsen en wiel voelen). Dit is ook een dure reparatie. Beide BMW's (GS en GSA van mij hadden dit probleem, beide gelukkig onder garantie.
- Remolie reservoir gaat niet goed dicht (vanaf 2008): Remolie spettert eruit. Seal vervangen
- nog wat meer dingen zoals je hierboven kunt lezen.

Het lijkt wat veel, maar hou in gedachten dat de BMW GS(A) motoren zijn die echt gebruikt worden.
Daarnaast 'pikt' de BMW rijder problemen niet van zijn Duitser, dus het 'ding' moet maar goed zijn.
Het zijn goede en degelijke motoren, waar af en toe een (dure) reparatie aan moet gebeuren.
De afwerking is erg mooi en ik heb er ook aardig van genoten.
 
Ik zit soms ook met een scheef oog te kijken naar een R1200GS (geen adventure, in NL zit er toch om de 15km een tankstation) en ik heb begrepen dat deze vanaf 2010 een dubbele nokkenas en 5pk extra heeft gekregen? Verder ben ik benieuwd of ESA een handige optie is als ik bijv een keer met mijn vriendin ga rijden (knopje indrukken en veerspanning achter wordt iets stijver) of dat ik beter af ben met een hyperpro achterveer.
 
Met een andere veer zal het altijd wel beter worden.

Zaak blijft dat je die ESA rommel blijft gebruiken van tijd tot tijd, anders wil het nog wel eens vast gaan zitten.. En gaarne niet bepakt en bezakt pas gaan verstellen, dat schijnt ook niet zo best te zijn voor zon motortje :+
 
Ik denk ook dat het goed is om de ESA af en toe te gebruiken. Ik rij voor 90 % alleen, dus er valt normaal niks te verstellen. Maar af en toe ga ik alle standen even langs.
Heb mij GS 2e hands gekocht, en ESA zat er op. Anders had ik het niet als optie gekozen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan