BMW G 310 topic

Straks dus (weer) langs de BMW dealer. Dit keer gaat de vervangingsuitlaat gratis terug. *O*
Zaterdag nog even wat extra bevestiging gezocht.
Ze zijn het er nu over eens dat mijn startprobleem hier niet aan lag.

Net even gebeld voor de afspraak, want mijn nieuwe vervangingsuitlaat is ook net binnen. :+
Ben benieuwd wat ze van deze te zeggen hebben. :P


De UPS kwam al toeterend het parkeervak hier in.
Of ik dus even snel klaar wilde staan. _O-
 
Volgens mij valt het wel mee allemaal met die bus. :P




Met een grote ring hadden ze hem gewoon moeten monteren. O-)
Binnenkort bij de 1.000 beurt maar eens zien.

De fabrikant is ook wel behulpzaam, op mijn foto's bevestigde hij de montage van bus op het rubber.
Een grotere diameter is dan wel handig. De bus uit China werkt ook met de diameter van BMW. :P
Moet nog even een mail van hem checken. Ringetje wilden ze wel opsturen, maar ik heb gezegd dat dit wel beter kan. :')
 
Woensdag in ieder geval de 1.000 voorbij gereden. :P



En ook maar even die zwarte bende eruit vanmiddag.
Gisteren voor €1.75 nog een litertje JASO MA2 API SJ minerale olie kunnen scoren. 8-)
Hoef ik die andere halve fles ook niet weg te gooien. Gebruik het anders nooit meer.





Windstoten van zeker windkracht zes. 8)7
Maar met de tafel op zijn kant ging het wel.
Alleen vlak voor het afvullen ineens dikke regen. :X

Voor het rijden niet vergeten verder af te vullen. _O-
Het oliefilter wel gedaan.
 
Even inbreken in dit topic ... na wat problemen met mijn huidige motor ben ik aan het dromen geslagen ...
... jongere GSX F maar dan een 650, rond de 3500, of rond de 4200 bij een dealer en met 1 jaar garantie ...

Maar dan kom ik volgende tegen:
BMW G 310 R - Slechts 300 km - 36 maanden garantie - Te koop
Niet nieuw meer, maar wel zo goed als, ong 700€ minder als nieuw, maar wel met 36maanden, 3 jaar dus, garantie ... nou, dan ga ik nog wat harder dromen ... :')
Tijdje geleden brak ik hier in dit topic in ... en plaatste vorige link, eentje met 36 maanden garantie ...

... de motor is daar nog steeds te koop, maar de garantie is terug geschroefd naar 24 maanden.
Lijkt me wel logisch, standaard op een nieuw voertuig (of huishoudartikel en eigenlijk nog veel meer) is het 2 jaar op een nieuw product. Die 36 maanden, het zal wel een vergissing geweest zijn ...
 
Tijdje geleden brak ik hier in dit topic in ... en plaatste vorige link, eentje met 36 maanden garantie ...

... de motor is daar nog steeds te koop, maar de garantie is terug geschroefd naar 24 maanden.
Lijkt me wel logisch, standaard op een nieuw voertuig (of huishoudartikel en eigenlijk nog veel meer) is het 2 jaar op een nieuw product. Die 36 maanden, het zal wel een vergissing geweest zijn ...
Vanaf nu is het drie jaar op een nieuwe BMW.. althans in Nederland. België zal wel hetzelfde zijn. Maar niet altijd. ;)
Ik had het gelezen in een motorblad, en mede daarom maar een nieuwe gekocht.
Lees een maand later dat het pas per 2019 is. :')
 
Vanaf nu is het drie jaar op een nieuwe BMW.. althans in Nederland. België zal wel hetzelfde zijn. Maar niet altijd. ;)
Ik had het gelezen in een motorblad, en mede daarom maar een nieuwe gekocht.
Lees een maand later dat het pas per 2019 is. :')
Dat kan best zijn.
Misschien daarmee dat er perongeluk 36maand in die advertentie geslopen is?
Dat is wel jammer dat je er dan nog buiten valt -O-

Maar die 3 jaar garantie, is dat met of zonder km beperking?
Ik heb 7 jaar full waranty op mijn auto, maar wel mét km beperking. De garantie loopt af op 7 jaar, of op 150.000km, afhankelijk wat eerst bereikt wordt natuurlijk.
Ik zal de 7 jaar dus alvast niet halen.
Bij een nieuwe motor zal het bij mij, indien de garantie 2 jaar is, ongeveer 65.000km zijn, bij 3 jaar garantie ongeveer 97.500km.
 
@DKP , ga nou voor die Z400! :P Zo'n G310 is een leuk ding, maar vooral binnendoor is zijn sterke punt. De Z400 is overal lekker, op de snelweg door die extra cilinder en natuurlijk wat extra cc's en koppel. Wel goed dat BMW nu ook 3 jaar garantie geeft, net als Suzuki. Ben benieuwd wie het voorbeeld van Suzuki nog meer gaan volgen. Bij Kawasaki kan je garantie wel verlengen, maar dat kost dan natuurlijk geld. 3 jaar moet toch standaard worden, als je achter je product staat.

Die G310GS ziet er van achter trouwens lekker bruut uit! Van de voorkant had ie wat meer mogen lijken op een 800 ofzo, als je het mij vraagt.
 
@DKP , ga nou voor die Z400! :P Zo'n G310 is een leuk ding, maar vooral binnendoor is zijn sterke punt. De Z400 is overal lekker, op de snelweg door die extra cilinder en natuurlijk wat extra cc's en koppel. Wel goed dat BMW nu ook 3 jaar garantie geeft, net als Suzuki. Ben benieuwd wie het voorbeeld van Suzuki nog meer gaan volgen. Bij Kawasaki kan je garantie wel verlengen, maar dat kost dan natuurlijk geld. 3 jaar moet toch standaard worden, als je achter je product staat.

Die G310GS ziet er van achter trouwens lekker bruut uit! Van de voorkant had ie wat meer mogen lijken op een 800 ofzo, als je het mij vraagt.
Ik neem aan dat je de Ninja 400 bedoeld ipv de Z400? Want die laatste is nog niet verkrijgbaar. Of toch nog niet in België.
En idd, de kans is heel groot dat het die wordt. Precies om de redenen die je noemt :t
Het grote pluspunt bij de Ninja 400 vind ik de dubbele koplamp, en nog eens full LED koplampen ook!
Maar het is nog effe geduld hebben, het auto/motorsalon start pas 19 januari, en daar ga ik uiteraard alle motormerken af, kijken wat ze hebben in de klasse 300 a 400 cc :Y

Al denk ik dat er niet veel in mijn smaak zal vallen buiten de Ninja 400.
De Yamaha R3 is ook wel knap, maar is amper goedkoper dan de Ninja 400.
Bij de BMW mist er idd 1 cil, en het is een naked bike, is niet zo mijn ding.
En Suzuki? Geen idee of die iets hebben wat me aanstaat.
Maar ach, het is al zover dat ik Ninja 400's tel ipv schaapjes om te kunnen slapen :+

Maar over de garantie, als drie jaar idd de standaard wordt zal Kawasaki vroeg of laat moeten volgen willen ze concurentieel blijven.
Maar verder kan ik me met 2 jaar ook al tevreden stellen, bedenkend dat ik dan garantie heb tot ruim 60.000km. Als dan nog niet kapot gegaan is wat kapot kan gaan, zal het wel goed zitten zeker? :P
 
@DKP Uh, de NInja 400 idd. Het was nog vroeg (ik lag tegen 4u weer in bed). :)
Suzuki heeft weinig met een kuip in het lichte segment rond 400-600cc. Eigenlijk helemaal niets en daar moet Suzuki wat aan doen in de komende periode.

Je kan ook nog een BMW C400X motorscooter kopen! Die is alleen dan wel weer stevig aan de prijs. In Nederland mag je ruim 8000 euro neerleggen voor een 350cc motorscootertje. -O-8)7
Zelf tel ik in plaats van Ninja 400'tjes, Z400tjes. Alleen ik denk dat ik er flink op ga inleveren als ik een 2016 Kawa ER-6N daarvoor zou inleveren, financieel gezien.
Overal flitscontroles, drempels etc. en sinds kort krijgen veel gevaarlijke provinciale wegen ook trajectcontrole. En dat is zo geplaatst tegenwoordig (afhankelijk van hoeveel opritten en afritten op die weg). Dan nog eens in 2030 geen benzine motoren meer... ik ga alvast sparen voor een elektrische motor en auto. :+
 
Tegen 2030 geen benzinemotoren meer?
Geloof nooit dat ze daar in gaan slagen, want dat is al binnen 11 jaar!
Nietemin, als ik het me kon permitteren, kwam er hier ook een elektrische motorfiets :Y en auto :Y
Komende trimester durf ik nog wel een (goedkope) benzinemotor te kopen die zal nog wel lang genoeg mee kunnen en mogen om het toch waard te zijn.

Ik heb er wel aan zitten denken mijn diesel auto (volgende maand 1 jaar oud) weer in te leveren, en dan een kleinere benzine auto. De diesel liep op tot 15 a 18 cent per liter boven de benzine. Maar op dit moment is dat prijsverschil weer gedaald naar 9 a 12 cent verschil per liter. Ik blijf er nog maar wat mee voortdieselen dan.
Hoop dat hij meegaat tot begin 2025 (dan is die afbetaald), en dan zal diesel zeker geen optie meer zijn. En ook benzine zal dan minder interessant zijn. Maar anderzijds hoop ik op dat moment, of toch niet veel later, (deels) naar het verre buitenland te kunnen trekken.
Nu zal die trend zich ook naar ginder doortrekken, want nu al rijden er daar elektrische trycicads en jeepneys rond, zij het in nog heel beperkte mate.

Er zit nog olie genoeg in de grond, om berekend aan de huidige groei wereldwijd, om nog ongeveer 150 jaar voort te kunnen. Zolang zal de mens die dan ook gebruiken, omdat de staat daar veel aan heeft.
Ik zie eerder een mengelmoes van energiesystemen door elkaar gebruikt zien worden, dan het volledig afzweren van fosiele brandstoffen.
 
kan het starten met koud weer na vanochtend ook beamen,vanochtend met motor weggegaan was in garage gestald plusminus 10 graad binnen geen probleem daarna weg geweest motor heeft 2enhalf uur buiten gestaan 4 a5 graad plus starten en weer afslaan
na nog 3 pogingen aan uit aan uit toen 1x gas gegeven en weer gestart bleef hij gelukkig lopen maar accu was zo ongeveer leeggestart wat een verschrikkelijk onding toch:?
1 koelvloeistoflekkage via waterpomp nooduitloop
2 zijstandaard bevestiging zwak (recall)
3 koudstart perikelen
gevallen voor zijn leuke uiterlijk en vinnig geluid en lichtvoetig gedrag ,maar vergelijk het met een mooie vrouw die kwa karakter een drama blijkt te zijn, maw ik heb het misbaksel van het jaar gekocht bij bmw.
bestaan er ook trofeen voor;(



word vervolgd en ingeruild:+
(zeker geen bmw meer)
 
Laatst bewerkt:
Vanaf nu is het drie jaar op een nieuwe BMW.. althans in Nederland. België zal wel hetzelfde zijn. Maar niet altijd. ;)
Ik had het gelezen in een motorblad, en mede daarom maar een nieuwe gekocht.
Lees een maand later dat het pas per 2019 is. :')


dat zal ook niet voor niks gedaan zijn .........
de verkopen zijn waardeloos in nederland en ze worden geplaagd door kleine maar irritante problemen die je gewoon niet wiltop nieuwe motor.
sorry kon het niet laten maar je had inmiddels wel begrepen dat ik bmw hater geworden ben :r
vind het wel jammer want als hij het doet zonder mankementen dan heb je er een geinige motor aan kwa lichtvoetigheid
 
Hier ook gestart rond het vriespunt. Nadat de GS liep snel het display doorgetikt en toen was het (al) 2°C.
Maar wel met 15° gas bij het starten + warmdraaien = wachten totdat het blok tien graden is. Anders lukt er niks. ;)

Lekker toertochtje gereden, motormaat mocht ook even een rondjeop de GS. :]



Nu op 1.200 kilometer gekomen, straks de dealer bellen voor de 1.000 km beurt. :P
 
Nu op 1.200 kilometer gekomen, straks de dealer bellen voor de 1.000 km beurt. :P
1.000km beurt? Maar al wel op 1.200km zitten?
Oejejoejejoei! Dat zouden mijn dwangneurotisch ingestelde brains niet aankunnen :X

Bij zelf onderhoud, klokslag op de juiste km stand, bij binnenbrengen max 1% afwijking, dus 1.010km in dit geval |( :$

Ik wist trouwens niet dat dit nog moest bij de moderne motorvoertuigen, een eertse onderhoud zo vroeg :?
Mijn auto moest echt pas binnen op 30.000km 15.000km.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's 2 & 3 zijn héél mooi! :t
Thanks, ook goedgekeurd in België dus. :+ ;)

1.000km beurt? Maar al wel op 1.200km zitten?
Oejejoejejoei! Dat zouden mijn dwangneurotisch ingestelde brains niet aankunnen :X

Bij zelf onderhoud, klokslag op de juiste km stand, bij binnenbrengen max 1% afwijking, dus 1.010km in dit geval |( :$

Ik wist trouwens niet dat dit nog moest bij de moderne motorvoertuigen, een eertse onderhoud zo vroeg :?
Mijn auto moest echt pas binnen op 30.000km.
Ik heb zelf de olie vervangen bij 475 en 1007 kilometer. Niet verder vertellen. ;)

De inrijperiode bij iedere nieuwe motorfiets is 1.000 kilometer. :Y
Het 'moet' straks officieel om de 10.000 km.
Het carter van de 310 heeft maar 1.5 liter olie, ik doe het liever wat korter.

Straks even bellen, ze hebben nu lunchpauze.. komen nog wel wat (100+)kilometers bij. :P

Auto's zijn inderdaad niet te vergelijken," energy conserving" en "long life oils."
Bij mijn laatste twee koekblikken heb ik ook nooit de olie zelf ververst.
En die gaan ook niet stuk. :+
 
De Kawasaki 400 Ninja die ik op het oog heb zou onderhoud om de 12.000km moeten hebben. Geen idee of die in het begin nog eens zo vroeg moet, maar zou wel kunnen.
Daar zou ik me dan uiteraard ook aan houden, maar verder houd ik de intervallen aan, als de constructeur 12.000km voorschrijft moet die dat aan kunnen. Tenzij je graag dikwijls in hoge toeren zit, dan begrijp ik de wens om eerder olie te wisselen, en al zeker met 1,5 liter. Denk dat de ninja 400 wel wat meer heeft, maar dat moet ik nog eens navragen dan.

Al zal mijn dwangneurotisch brein wellicht zeggen, onderhoud op 10.000km O-)

Ohw ja, effe mijn vorige post aangepast, onderhoud bij mijn auto is om de 15.000km, komt door de roetfilter en het bijhorende f*ck*ng regeneratiesysteem :(
wat er op zijn beurt ook voor zorgt dat je niet erg zuinig kan rijden B|
Maar ik zat ermee in mijn hoofd dat de auto in januari wel zijn tweede beurt zal moeten krijgen, op 30.000 dus.
 
De Kawasaki 400 Ninja die ik op het oog heb zou onderhoud om de 12.000km moeten hebben. Geen idee of die in het begin nog eens zo vroeg moet, maar zou wel kunnen.
Daar zou ik me dan uiteraard ook aan houden, maar verder houd ik de intervallen aan, als de constructeur 12.000km voorschrijft moet die dat aan kunnen. Tenzij je graag dikwijls in hoge toeren zit, dan begrijp ik de wens om eerder olie te wisselen, en al zeker met 1,5 liter. Denk dat de ninja 400 wel wat meer heeft, maar dat moet ik nog eens navragen dan.

Al zal mijn dwangneurotisch brein wellicht zeggen, onderhoud op 10.000km O-)

Ohw ja, effe mijn vorige post aangepast, onderhoud bij mijn auto is om de 15.000km, komt door de roetfilter en het bijhorende f*ck*ng regeneratiensysteem :(
wat er op zijn beurt ook voor zorgt dat je niet erg zuinig kan rijden B|
Maar ik zat ermee in mijn hoofd dat de auto in januari wel zijn tweede beurt zal moeten krijgen, op 30.000 dus.
Zo'n onderhoudsschema is uiteraard om het materiaal heel te houden.
Maar een fabrikant is er ook niet mee geholpen als zijn voertuigen duurder in onderhoud zijn dan de concurrentie.
Zeker Ducati heeft de laatste jaren zijn tweewielers een bijna ongelooflijk onderhoudsschema afgegeven.

Mijn vorige 310 heb ik ververst rond de 4k, moest er in theorie dus nog 6.000 rijden..
Toen de olie eruit was werd ik bijna blij van de metaalsplinters. Nuttig werkje dus. :+

Over auto's gesproken, neem nu de olie van een automatische versnellingsbak.
De fabrikant kijkt niet verder dan acht/tien jaar en 2 ton, dus de olie kan 'een leven lang' blijven zitten.
Verversen staat dan dus niet in het onderhoudsschema. Maar tap het eens af en aanschouw de horror. :+ :+
 
Zo'n onderhoudsschema is uiteraard om het materiaal heel te houden.
Maar een fabrikant is er ook niet mee geholpen als zijn voertuigen duurder in onderhoud zijn dan de concurrentie.
Zeker Ducati heeft de laatste jaren zijn tweewielers een bijna ongelooflijk onderhoudsschema afgegeven.

Mijn vorige 310 heb ik ververst rond de 4k, moest er in theorie dus nog 6.000 rijden..
Toen de olie eruit was werd ik bijna blij van de metaalsplinters. Nuttig werkje dus. :+

Over auto's gesproken, neem nu de olie van een automatische versnellingsbak.
De fabrikant kijkt niet verder dan acht/tien jaar en 2 ton, dus de olie kan 'een leven lang' blijven zitten.
Verversen staat dan dus niet in het onderhoudsschema. Maar tap het eens af en aanschouw de horror. :+ :+
In mijn boekje staat wél dat de versnellingsbakolie bij elk groot onderhoud (30d, 60d, 90d, ...) gecheckt, en indien nodig, varvangen moet worden. Echter zonder km stand te vermelden.
Mijn auto is dus een automaat ;)

Als ik de olie van mijn GSX F vervang, verbaas ik me er telkens om hoe klaar die nog is :o
Maar jij weet ook dat ik een rustige rijder ben he ;)
Doch ik geloof best dat het bij de eerste olie wel aanwezig kan/zal zijn.

Echter, ik heb ooit bij Toyota gewerkt, eind jaren 90, die "vroege beurt" bestond toen al niet meer. Er stond zelfs in de boekjes dat je de eerste olie NIET MOCHT VERVANGEN vóór hun eerste beurt (dacht toen 10.000km), omdat het speciale olie zou zijn.

Edit, begin jaren 90 werkte ik dan weer bij een tweedehands dealer. Toen bestond die "vroege beurt" bij de meeste auto's nog wel. En bij de meeste auto's was het dan klein en groot onderhoud op 5.000 en 10.000km.
Hier en daar kwamen daar zelfs nog oudere auto's (pakweg '75 to '80) die onderhoudsintervallen hadden van 2.500km :o

Hij deed ook old timers, en had een klant met een aantal Citroëns, waaronder een HY, die MOEST je olie verversen op 2.500km of zelfs minder ... die hadden immers geen oliefilter! _O-
 
In mijn boekje staat wél dat de versnellingsbakolie bij elk groot onderhoud (30d, 60d, 90d, ...) gecheckt, en indien nodig, varvangen moet worden. Echter zonder km stand te vermelden.
Mijn auto is dus een automaat ;)
Dat klinkt mij als muziek in de oren. :Y ;)
Bij mijn Escort, en later een Citroën C5 hoefde het 'nooit' volgens de garage. O-)
Pas nog een motormaat gezien met een defecte (Lancia)automaat..
Als ik de olie van mijn GSX F vervang, verbaas ik me er telkens om hoe klaar die nog is :o
Maar jij weet ook dat ik een rustige rijder ben he ;)
Doch ik geloof best dat het bij de eerste olie wel aanwezig kan/zal zijn.
:9
Echter, ik heb ooit bij Toyota gewerkt, eind jaren 90, die "vroege beurt" bestond toen al niet meer. Er stond zelfs in de boekjes dat je de eerste olie NIET MOCHT VERVANGEN vóór hun eerste beurt (dacht toen 10.000km), omdat het speciale olie zou zijn.
In principe zou dat minerale olie moeten zijn, bij mijn G310GS beginnen ze gelijk met halfsyntheet.
En na de 1.000 km beurt dezelfde olie. :?
Edit, begin jaren 90 werkte ik dan weer bij een tweedehands dealer. Toen bestond die "vroege beurt" bij de meeste auto's nog wel. En bij de meeste auto's was het dan klein en groot onderhoud op 5.000 en 10.000km.
Hier en daar kwamen daar zelfs nog oudere auto's (pakweg '75 to '80) die onderhoudsintervallen hadden van 2.500km :o

Hij deed ook old timers, en had een klant met een aantal Citroëns, waaronder een HY, die MOEST je olie verversen op 2.500km of zelfs minder ... die hadden immers geen oliefilter! _O-
2.500 km. _O-
Een Yamaha Majesty motorscooter 250 cc had vroeger een interval van 3.000 km.
Dat was in 2006 voor mij elke maand. Geen oliefilter bij die scooter, alleen een zeefje. :Y

HY's zitten in onze familie, een stuk of vier. *O* (Allemaal in dezelfde familieloods)
Ik vermoed dat ze dan olie moeten verversen als ze op vakantie gaan. _O-
 
1.000km beurt? Maar al wel op 1.200km zitten?
Oejejoejejoei! Dat zouden mijn dwangneurotisch ingestelde brains niet aankunnen :X


ik ging pas bij 1500 km voor 1000 beurtje_O-
 
:W B|
(Had evenwel niks met de olie te maken hoor).
Wrijf ik het er nog even in. _O- :W ;)

Nee, de schakelrobot. (Hydraulisch of elektrisch probleem?)
Maar hoe zag de olie eruit? Hebben ze waarschijnlijk ook nooit vervangen. :+
ik ging pas bij 1500 km voor 1000 beurtje_O-
Zeven januari hebben ze nu pas plek. De afgelopen maand vaak langs geweest en dat kon dan direct.
Maar ja, het is nu tussen kerst en oud en nieuw denk ik dan maar.

Vanmiddag en vanavond weer lekker gereden. :]

Kwam wel even op zesduizend toeren met starten. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan