BMW F800S, Aprilia shiver, Tuono, of...

kww

MF'er
Lid geworden
30 mei 2009
Berichten
119
Waarderingsscore
7
Locatie
Nieuwe Pekela
Graag advies over de volgende (semi) naked.
Ik ben nu 48 en heb al vele motoren gehad, van off the road tot race.
Zodoende weet ik nu wel de volgende motor te specificeren, maar dan is het nog de vraag welke merken/modellen voldoen.
Even uit het verleden: FZR1000 / Triumph speed triple zijn te groot log, met name de Triumph had het gewicht te hoog zitten.
Off the road, leuk, maar met mijn 171 zijn de meeste veel te hoog.
Fireblade, de best rijdende tot nu toe, lichtgewicht, bakken vermogen, maar te sportieve houding en eigenlijk te veel vermogen om mijn rijbewijs nog te behouden.
Fazer, leuke motorfiets, maar niets bijzonders en te slap in de voorvering.
Dus nu wensenlijstje: wegligging van een Fireblade met een houding die rechtop is.
Lichtgewicht en slank, en daarmee dus geen boxer of dikke 4 cilinder.
De motor gaat gebruikt worden voor woon-werkverkeer dus een beetje normaal verbruik is welkom en af en toe een weekendje binnen Europa moet ook kunnen zonder veel problemen.
Prijs range tot nu toe zou 2500 a 3000 euro zijn.
Wat heb ik overwogen:
Honde X11 (waarscheijnlijk te breed en log)
Honda Hornet (tja, tis de Golf van de motoren, iedereen heeft er een, en ook niet heel spannend oid.)
Aprilia Tuono 1000 ( leuk, maar ik vermoed niet heel zuinig?)
Duc Monster (wordt pas een beetje rap bij de snellere types? En een dubbele remschijf voor is ook wel een must)
Honda VFR800vtec (geen naked, maar gezien de eerdere ervaring met een VFR750 wel een alles kunner, al is het niet echt een gooi en smijt machientje)
Kawasaki Z1000 (zou die niet te breed worden vanwege de 4 cilinder om nog lekker te sturen?)
Aprilia Shiver 750 ( Lijkt me erg leuk, ziet er goed uit, maar wat ik lees, is dat het onder de 3000 toeren weinig trekkracht heeft en bokkig is)
BMW F800S / ST ( Lijkt me ook erg leuk, apart, smal vanwege de twee cilinder, maar ik lees ook wat problemen over de eerste bouwjaren)

Tot nu toe lijken de laatste 2 nog het meeste binnen mijn wensenlijstje, en misschien vergeet ik nog een paar?
ABS zou trouwens welkom zijn.
 
Laatst bewerkt:
Lastig hé een andere motor zoeken.
Vorig jaar eens een stuk gereden op een BMW F800R. Een lekkere motor, power genoeg, gewicht is ook lekker laag, volgens mij werd van af 2009 het blok een stuk betrouwbaarder. Maar die zijn wat prijs betreft een stuk duurder.

Ik heb hem niet gekocht, injectie, das tot nu toe niet mijn ding. Nu weer een yamaha TRX.

Maar je zou toch ook van die fazer de voorvork een stuk stijver laten maken .

Succes er mee.
 
Zit wel veel variatie in de verschillende motoren waaraan je zit te denken, maar zit zelf een beetje met hetzelfde vraagstuk 😅

Had je ook al eens aan een kawasaki versys gedacht?

Ik neig zelf heel erg naar de tuono 😁
 
Die Versys lijkt me ook wat te hoog en heeft naar mijn idee een hele lelijke koplamp.
Ik heb nog naar de gsx650f Bandit gekeken, maar ook dat is catagorie Hornet.
Heeft Kawa ook geen MT nog wat of lichtere Z?
Zag ook nog een NC700, maar 54 pk is me toch wat te weinig, ergens rond de 100 pk is prima.

Edit: mt is Yamaha en of te licht of te zwaar.
 
Laatst bewerkt:
De F800S had in de eerste jaar/jaren last van kantelende zuigers en speling op stuurlager en brug lager.
Althans dat is wat ik tot nu toe kan vinden.
Alleen hoe herken ik de jaren wanneer bmw dit heeft opgelost?
 
Je moet de F800 BMW met een zwart blok hebben. Die met een blank blok hadden last van "kantelende" zuigers. Of in ieder geval een vanaf bj 2009.
 
Laatst bewerkt:
Als je de fireblade een gevaar voor je rijbewijs vindt kun je de Tuono ook wel schrappen.
 
Altijd leuk dat zoeken maar voor die prijsklasse en met die wensen is t best lastig. Ik denk dat ik zou gaan voor Shiver 750, die kom je nog wel eens tegen. Een F800 is zeker ook leuk maar de versie met t zwarte blok vanaf 2009 ga je niet vinden voor die prijs denk ik.
 
SV1000n (of S met Superbike stuur) en dan voor afleveren andere veren laten monteren.
Ik zou met jouw budget niet blindstaren op de wegligging. Natuurlijk, de basis moet goed zijn. Maar een slecht geservicede Fireblad rijd qua wegligging misschien wel slechter dan een goed geservicede Suzuki Gladius (om maar wat te noemen).
Dan kun je misschien beter €500,- investeren in nieuwe veren en olie.
De Shiver 750 heb ik gehad, maar niet heel zuinig en ook bokkig onderin. Een echte Italiaans karakter -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan