BMW F-Reeks Topic deel III

Yes!
Sinds zaterdag eigenaar van een f800st. bouwjaar 2012, 6.000km geklokt. Aangeschaft in Leende bij Joppen motoren.
Voor deze aanschaf een aantal jaar op een Yamaha Bulldog gereden. Ook een 2 cilinder maar daarmee houdt de vergelijking wel op :)

Woon in Rotterdam, zal de motor bij momenten voor woon-werk gebruiken.

Erg blij mee, het rijdt heerlijk!

Groeten,
Mattijs
 
tot 10 geteld.. ja al 20 keer.

Dus..

Motorblok loopt. start+stopt, draait, en reageert op gas.
achterwiel en riem draaien, los.
koppeling hangt los: hendel + kabel bewegen frictieloos.
Maar Versnelling zit Muurvast in 5

101.000 km gelopen.

Gebeurde 22 Oct, net voor grens bij Arnhem, op terugweg van rondreis Slovenie-Croatie-Duitsland.
motor ging plotseling in redline, koppeling was krachteloos, en dat was het. kon nog net naar vluchtstrook.

Dan begint het gedonder.
Bij 1e of 2e transport beschadigd ook de knoppen-unit linksvoor: klaxon permanent aan en richtingaanwijzers doen het niet meer..

NL dealers willen er niet aan, want garantie-zaak is niet interessant voor ze.
Boodschap was::daar moet ander blok onder.
Maar wel 145E diagnosekosten voordat de motor vrijgegeven kan voor transport. Eerst betalen.
(ik zal de bmw-dealer maar niet noemen, wellicht heb ik m nog eens nodig bij pech)

Touring-B kan motor wel naar B transporteren, maar in groepsvervoer..

Door vakantie in Belgie (en vaste sluitdag op maandag) pas vandaag contact dealer.
motor is nog in transport gaat 12 nov (eh nee, garage dicht op maandag) pas aankomen,
dus 13e. nov, dan komt er een diagnose.. waarschijnlijk garantie maar dat is afwachten.
Benieuwd of ik voor kerstvakantie (ja, dan gaan ze ook weer lang dicht) nog rijden kan.

Vervangende motor: kan niet. ???
Bang om een motor mee te geven want ik zou te veel kms maken..
huren doen ze alleen per dag voor mensen die willen proefrijden...

provinciale dealer, niemand vd klanten rijdt blijkbaar zoveel motor als ik

En al sinds 25 Oct in tram en trein en helemaal gehad...

Voornaamst vraag is eigenlijk: waar moet ik kopen of leasen om nooit meer zo lang zonder motor te komen ?
Graag en volwassen, en Service-gerichte dealer en een betrouwbaar merk..

of binnenkort in de krant: man valt tragisch voor trein...
(hopelijk is het kort en pijnloos)
 
Pfoeh, wat een gedoe. Is de dealer waar hij nu naartoe gaat ook de dealer die de motor geleverd heeft? Ik zou de dealer die hem geleverd heeft er ook aan houden om de garantie te regelen.

Mijn ervaring is ook dat BMW vooral goed zorgt voor BMW en nadenkt vanuit het perspectief van BMW en niet vanuit het perspectief van de klant.

Voor het aanschaffen van een andere motorfiets. Je zou een tweedehands kunnen kopen. Bijvoorbeeld een VRF 800 voor rond de € 3.000,-. Deze zijn bullet proof en als hij dan stukgaat, ben je niet afhankelijk en koop je gewoon een andere (kan je 4 a 5 motoren kopen voor het bedrag van één F800). Maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe je je kilometers kunt declareren.
Van de leasemarkt ben ik niet op de hoogte.
Op zich snap ik wel dat een dealer van zijn eigen geld liever niet een motor meegeeft waar jij in no time 10k hebt bijgezet. Maar vanuit klantperspectief is dit natuurlijk heel raar.

Blijf vrolijk hoor. Tegenvallers zorgen voor mooie verhalen.
 
Ben toch Mooi Weer Rijdend.

1 telefoontje, en een Prima RT van Houtrust, tegen veeel betere condities te leen.
Dank!

Al >200km mee gedaan.
Gaaf ding.
Bromt lekker.
Rustig maar wel Power. Oppassen, je gaat snel over de Vmax.
Boxer-torque als je bij stoplicht gas lichtjes aantikt. grappig.
Lekker beschut, handig met die regen.
Riante en zeer degelijke Koffers.
Handvat toasters, tuurlijk. Maar die heated-seat is wel een verassing.
Dat Rare grote scherm : wordt snel smerig, en bij hoog scherm: rare duw in rug. Zal wel wennen.
Stuurt weer als een Scheermes (ook dankzij telelever vermoed ik)
CruiseControl (useless gimmick, maar...): Hah, op de CC van de A20 naar de A16... oppassen, snelheidsverschil met de koekblikken nogal groot.

Ding is wel groot, moet wennen.
gasresponse is "anders", iets minder direct?
Soms idee dat "kabel wat speling heeft".
En als de power dan na halve seconde komt, dan komt ze Plotseling en Flink.
ff Wennen bij bochtjesdraaien: in bocht niet aan gas komen.
Bij stilstand niet te hard de rem trekken: dan zoemmmmt er wat. is dat normaal ?
 
Wat voor bouwjaar RT?
zoek ik morgen uit.
ik schat 2013 ofzo.
zit 45000km op.
heb deze zomer een fully-equipped RT meegehad die andere koffers en luxer dashboard had.

nu 300+ mee gereden, en ik ben bijna verkocht.
Deze is precies goed voor mij.
Zwaar ding, maar dat merk je niet bij rijden. alleen bij achteruit inparkeren.

Verbruik is 1/18, bij veel tweebaans. Valt me eigenlijk wat tegen.
Zo te zien Flink meer bij Snelweg (ik doe nogal makkelijk 150 op de teller, meestal in 5)
Maar die Range... na tanken zegtie doodleuk: 510 km...
Nooit meer Range-anxiety. Gewoon tanken als je aan koffie toe bent.

Volgende week Woon-Werk door de randstad.
Dan weekje en twee weekenden Duitsland.
Yeah!

Edit: Kentekencheck: Aug 2006.
wow, heeft dus in 12 yr en 3 md maar 45000km gedaan.. 4000 pj,
oftewel er is ongeveer 4-6 uur per maand mee gereden...
En ik heb er vandaag al dik 4u op gezeten...LOL.
 
Laatst bewerkt:
zoek ik morgen uit.
...
Zwaar ding, maar dat merk je niet bij rijden. alleen bij achteruit inparkeren.

...
Edit: Kentekencheck: Aug 2006.
wow, heeft dus in 12 yr en 3 md maar 45000km gedaan.. 4000 pj,
oftewel er is ongeveer 4-6 uur per maand mee gereden...
En ik heb er vandaag al dik 4u op gezeten...LOL.

Doet ie dat nog niet automatisch dan? :P

Dat ding is nog niet eens ingereden!
Kun je m voor een leuke prijs overnemen?
 
tot 10 geteld.. ja al 20 keer.

Dus..

Motorblok loopt. start+stopt, draait, en reageert op gas.
achterwiel en riem draaien, los.
koppeling hangt los: hendel + kabel bewegen frictieloos.
Maar Versnelling zit Muurvast in 5

101.000 km gelopen.

Gebeurde 22 Oct, net voor grens bij Arnhem, op terugweg van rondreis Slovenie-Croatie-Duitsland.
motor ging plotseling in redline, koppeling was krachteloos, en dat was het. kon nog net naar vluchtstrook.

Dan begint het gedonder.
Bij 1e of 2e transport beschadigd ook de knoppen-unit linksvoor: klaxon permanent aan en richtingaanwijzers doen het niet meer..

NL dealers willen er niet aan, want garantie-zaak is niet interessant voor ze.
Boodschap was::daar moet ander blok onder.
Maar wel 145E diagnosekosten voordat de motor vrijgegeven kan voor transport. Eerst betalen.
(ik zal de bmw-dealer maar niet noemen, wellicht heb ik m nog eens nodig bij pech)

Touring-B kan motor wel naar B transporteren, maar in groepsvervoer..

Door vakantie in Belgie (en vaste sluitdag op maandag) pas vandaag contact dealer.
motor is nog in transport gaat 12 nov (eh nee, garage dicht op maandag) pas aankomen,
dus 13e. nov, dan komt er een diagnose.. waarschijnlijk garantie maar dat is afwachten.
Benieuwd of ik voor kerstvakantie (ja, dan gaan ze ook weer lang dicht) nog rijden kan.

Vervangende motor: kan niet. ???
Bang om een motor mee te geven want ik zou te veel kms maken..
huren doen ze alleen per dag voor mensen die willen proefrijden...

provinciale dealer, niemand vd klanten rijdt blijkbaar zoveel motor als ik

En al sinds 25 Oct in tram en trein en helemaal gehad...

Voornaamst vraag is eigenlijk: waar moet ik kopen of leasen om nooit meer zo lang zonder motor te komen ?
Graag en volwassen, en Service-gerichte dealer en een betrouwbaar merk..

of binnenkort in de krant: man valt tragisch voor trein...
(hopelijk is het kort en pijnloos)
101.000 kilometer en nog steeds garanatie? Ik heb 4 jaar of 80.000 kilometer gerantie op mijn F700GS.

Waarom ander blok eigenlijk? Motorblok in de soep gelopen? Of is het enkel een probleem met de koppeling?

Vind het wel snel, 101k en het blok al in de soep...
 
Ik ben van plan om zelf een beschemplaat cq skidplate te maken voor mijn F800GS, voordat ik zelf begin te knippen snijden flexen is mijn vraag heeft er iemand al eens een tekening gemaakt.
Het liefst een autocad tekening dan kan ik hem eventueel aanpassen en laten laseren uit rvs of aluminium.
Ik hoor graag of er iemand al eens wat gemaakt heeft.

Jan..
 
Wat zijn de plannen van de heren/vrouwen f-rijders voor 2018? Iedereen alvast heel veel en veilige F kilometers gewenst!
 
Plan is Rijden. Veel Rijden.
(als het F-je het goed blijft doen... moet nog minstens een jaar mee, liefst nog 2 of 3 jaar, kijken of deze de 300K haalt)

Als-tie echt stuk gaat : een Versys-1000 of een R1200RT (RT is wat groot, maar is bijna 5000K goed bevallen)
 
Plan is kijken voor een andere motor. Liefst een GS. Een triumph explorer en yamaha super tenere staan ook hoog op mijn lijst.
Aan de andere kant, de st rijdt steeds beter/lekkerder lijkt het wel dus doorrijden kan ook. Keuzes,keuzes...
 
Mijn F800 heeft net de 40K beurt gehad, vorige zomer met 24K (dacht ik, even niet paraat) op de teller gekocht.
Woon-werk is door verhuizing opgelopen naar 150km enkele reis, als ik het dagelijks zou doen.
Maar heb overnachtingsmogelijkheden in de buurt, dus blijft op 2x per week de hele afstand.
Alsnog wel ruim 800km per week.

Heb er over gedacht om in te ruilen voor een 1200 RT of GS ofzo.
Maar de 800 rijdt gewoon te lekker, en de 1200 is meteen een stuk breder.
Dat is met files toch tikkie lastiger, hoewel dat natuurlijk kwestie van wennen is.
Misschien als de 800 op is toch een overstap, maar voorlopig blijft deze nog even,
tot zo rond de 100K, of meer als ie het lekker blijft doen.

Oh, trouwens, bij de 40K beurt is de riem vervangen, vanwege scheurtjes bij de tanden.
Bij mijn vorige 2 F800's hoefde de eerste riem pas bij 80K vervangen te worden.
 
Wat zijn de plannen van de heren/vrouwen f-rijders voor 2018? Iedereen alvast heel veel en veilige F kilometers gewenst!
2018 is reeds voorbij8)7. Mijn GT krijgt volgende week een grote beurt bij 166000 km.Rijdt nog als een nieuwe, maar ga toch even proefrijden met een F850 GS. Krijg ws niks terug voor mijn GT, dus zal er aan liggen hoeveel ik bij moet leggen.......
 
Dag allen,

Het plan is om in 2019 flinke stukken te gaan rijden met mijn nieuwe GT van 8/2018.
Heb er nu 7K mee gereden en ik vind het een heel fijne motor. Tamelijk licht, heel mooi ontwerp, een effectieve kuip en prima wegligging.
Ik was er ook wel benieuwd naar of ik last zou hebben van trillingen. Nee dus. Eigenlijk trilt de motor alleen tussen 4500 en 5000 toeren en dan pas goed merkbaar bij acceleratie. Boven de pakweg 5200 toeren is ie zo goed als trillingsvrij. Kennelijk heb ik een goed exemplaar getroffen?


Rob
 

Bijlagen

  • 20181003_145738.jpg
    20181003_145738.jpg
    2 MB · Weergaven: 22
Vandaag heb ik op de (ontbrekende) vluchtstrook gestaan. Eerst viel mijn dashboard uit en daarna mijn hele motorfiets. Was wel even spannend, vrachtwagens die op een paar centimeter langs mijn motor raasden. Ik heb de meldkamer moeten bellen om te vragen om de rijstrook af te kruisen. Daarna ben ik door een berger van de snelweg afgehaald en langs de snelweg op een parkeerplaats gedropt. Daar heb ik moeten wachten op de ANWB die mij naar een motorzaak hebben geholpen. Probleem is een kapotte dynamo (tenminste daar leek het op).

Is alweer de tweede keer dat mijn dynamo stuk is op deze motorfiets. Vorige keer heb ik er een 2e hands in gezet. Deze keer maar een hele nieuwe en hopen dat die het wat langer doet.
 
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de accu? Mijn motor is nu een jaar oud en afgelopen maand nog aan de lader gehad. Nu is hij helemaal dood, er is niets meer mee te beginnen. Vind ik wel heel snel. Dus de accu gaat er nu uit en naar de dealer om te kijken wat er aan de hand is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan