BMW F-Reeks Topic deel III

@Ular, thx! Het is een heerlijke motor! Tot nu toe een beetje pech met het weer gehad, maar dat komt de komende dagen weer goed!

Het zadel is een comfort zadel met een passende kleurstelling. Volgens mij zijn de comfort zadels standaard een verlaagd zadel.

Wie weet tot snel, dan kunnen we de verschillen zoeken! :Y
 
ik rij met een verlaagd zadel en dat is wel wat harder, en zonder dat rode stukje aan de achterkant(gelukkig).
Of echt lange stukken comfortabel zijn moet ik nog ondervinden. Zal wel in het voorjaar worden met een Moezel, Eiffel of Harz toer. Eerst naar de dealer voor zijn 1000km beurt. En nog een VRO-tje doen, de laatste was al weer 5 jaar geleden
 
@Ular, Ik probeer dit najaar nog een paar kleine tochtjes te maken. Als het op een zondag droog is, rijd ik denk ik weer eens naar Duinkerken vanaf Den Haag. Mooi de kust afzakken.

Afgelopen jaar heb ik de VRO-expert gedaan. Erg leuk! Ik denk dat als ik weer een VRO ga doen, dan wordt die van de bochten... :]
 
Ik ben nog steeds bezig met de zoektocht naar een geschikt scherm. De hoge Puig is dus niet voldoende. Ik had bij mijn eigen dealer de hoge Givi besteld en afgelopen week proefgereden. Hierop had ik ook mijn Wunderlich opzetruitje laten zetten. Man, dit was nog erger met het gebulder. Deze er vandaag weer af laten halen.
Vanochtend gebeld met een MDM die mij de Ztechnik Vstream adviseerden. Zoals iemand hier ook al had gedaan. 😉. Dus die heb ik zojuist besteld. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik wil geen druk op mijn hoofd hebben ivm nekklachten. En het liefst met mijn vizier open rijden. 😋. Misschien verwacht ik teveel en houd ik teveel vast aan mijn gevoel dat ik op de R1200RT had. En dat kan natuurlijk niet omdat dit een andere type motor is.
En ik had hier inderdaad al gelezen dat lager soms beter is. En dit werd mij gisteren aan de telefoon ook verteld. Die hogere schermen geven juist heel veel gebulder door de turbulentie, ben ik nu achter. Ik ben blij dat ik altijd met oordoppen rijd. 😉
 
Hoi Lady-BMW, heb je jouw Wunderlich ruitje ook wel eens wat meer achterover gezet (bijna haaks op de ruit)?
Ikzelf heb een MRA X-Creen Sport Spoiler, destijds gekocht om dat gebulder rond de helm te verminderen.
Proefondervindelijk staat deze bijna haaks op de ruit, waardoor de wind zo'n beetje onder de helm door waait en veel minder gebulder geeft.
Tja als je echt uit de wind wil zitten, moet je op zoek naar zo'n ouderwets scooterscherm maar of dat wat wordt ik denk het niet ;->)))
 
windschermpje: hoe lager hoe beter.

ik ben 177cm lang.
mijn ritten: o.a. veel autobahn afstanden.
mijn criterium is bij 120km/h en sneller, en dan geven standaard-scherm en de "grotere" schermen vooral turbulentie op de helm.
Doel van scherm is vooral druk van lichaam halen, en een klein scherm doet dat al voldoende.

Van experimenteren op de ST weet ik lager scherm = minder turbulentie.
Voor de GT kon ik geen kleiner schermpje vinden, dus staat er nu bovenop het iets-kleineren MDI scherm ook een opzet-dinges, Horizontaal.
Die opzetter is wat verterkt zodat hij niet steeds omklapt.
ik overweeg nog om met een water-snijder het huidige MDI scherm gewoon in te korten.
 
Hoi Lady-BMW, heb je jouw Wunderlich ruitje ook wel eens wat meer achterover gezet (bijna haaks op de ruit)?
Ikzelf heb een MRA X-Creen Sport Spoiler, destijds gekocht om dat gebulder rond de helm te verminderen.
Proefondervindelijk staat deze bijna haaks op de ruit, waardoor de wind zo'n beetje onder de helm door waait en veel minder gebulder geeft.
Tja als je echt uit de wind wil zitten, moet je op zoek naar zo'n ouderwets scooterscherm maar of dat wat wordt ik denk het niet ;->)))

Nee, dit heb ik nog niet geprobeerd. Het gaat mij er echt om dat mijn hoofd en nek geen extra belasting krijgen door de wind. En uiteraard geen gebulder in min helm want dat is ook niet prettig. 😕. Ik wacht even het ruitje van Ztechnik af want daar lees ik echt wel goede berichten over.
En een scooterscherm? 😂😂😂nee, doe maar niet.

@pdv_moto, dank voor je bericht. Ik houd het ingedachte.
 
Ja, ik wil geen druk op mijn hoofd hebben ivm nekklachten. En het liefst met mijn vizier open rijden. 😋. Misschien verwacht ik teveel en houd ik teveel vast aan mijn gevoel dat ik op de R1200RT had. En dat kan natuurlijk niet omdat dit een andere type motor is.
En ik had hier inderdaad al gelezen dat lager soms beter is. En dit werd mij gisteren aan de telefoon ook verteld. Die hogere schermen geven juist heel veel gebulder door de turbulentie, ben ik nu achter. Ik ben blij dat ik altijd met oordoppen rijd. 😉
Ik rij ook erg veel met de RT en ik denk eigenlijk niet dat zo een comfort wat betreft windbescherming mogelijk is op een F. Er staat op zo een RT dan ook een knoert van een ruit natuurlijk.
Ik zeg altijd dat je op de RT tegen 160 rustig een sigaretje kan roken :-)
Dus ik denk dat je op zoek bent naar iets wat er niet is voor dit type motorfiets.
 
@Lady-BMW
Lijkt net een deel van mijn verhaal...
Ik kom ook van de RT, heb nekklachten en ben overgegaan naar de nieuwe F750GS na een korte maxiscootertijd.
Sinds vorige week staat de nieuwe kleine versie van Wunderlich gemonteerd en kan na een 500-tal kilometers deze voorlopige som maken...
- winddruk op het bovenlichaam bijna nihil en erg verminderd op de helm (nek)
- minder windruis in de helm, zonder oordoppen zeker te doen aan legale snelheden
- lichte turbulentie bovenaan de helm maar voor mij erg doenbaar
- mooi geïntegreerd in de motor
- licht minder verbruik
Ik vind dit een goede oplossing en denk dat er weinige betere zijn. Een RT kan je er nooit van maken, wanneer je met dit type motor rijdt moet je qua windbescherming altijd inleveren, de pro's en contra's liggen gewoon anders.
Wat mij wel opvalt is dat je helm een enorm verschil maakt. Met de Shubert J1 laat de turbulentie zich echt wel gelden terwijl met mijn Shubert R2 hier amper 10% van overblijft met mijn lengte van 1.80 m... Andere helmen heb ik nog niet getest!
 
@LinKing, het klopt wat jij zegt. Ik besef mij terdege dat ik qua comfort moet inleveren en wist dat ook toen ik overstapte. Ik heb nooit anders gereden dat RT dus het zal ook een kwestie van wennen zijn. Maar de F800GT is sowieso ook een fantastische motor om mee te rijden. Daar heb ik zeker geen spijt van. Dus met het scherm komt het ook vast goed.

@Scootboy, ik heb een Bmw systeem helm, volgens mij de 6?! En ik gebruik sowieso altijd op maat gemaakte oordoppen.

Ik ben vol spanning wachtende op de levering van de Vstream die deze week zou moeten komen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
De Z2478 zoals mij is aangeraden. Hij is net binnen en we hebben hem al op de motor zitten. Kijken of het aankomend weekend lukt om hem uit te testen. Aan het weer zal het niet liggen. 😉
 
Laatst bewerkt:
Voor de toerrit om Den Haag heb ik nu staan 21 oktober 2018 rond 10u30:

Jeroen1969 R1200RS
Abhteh R1200RT
Thijs67 R1200ST
Wessel Ducatie Monter of Multistrada
en ikzelf met waarschijnlijk de F800R.

Zijn er F-ers die mee gaan? We verzamelen bij het Louwman Museum in Den Haag.
 
@PP leuk initiatief.
zelf ben ik dat weekend ergens in zuid europa.
wellicht even in DHg topic plaatsen ?
 
Ik heb gereden met de Ztechnik Vstream Z2478 want inderdaad een fijn scherm is. Maar helaas bracht het mij toch niet de oplossing. Dus ik ga hem terugsturen. Ik heb de Puig er weer opgezet en heb vanmiddag geëxperimenteerd met het opzetruitje dat ik al had. Ik hou het hierbij en zal er aan moeten wennen.

Zowel de Ztechnik als de Puig hadden voor-en nadelen dus ik heb een keuze moeten maken.
 
Is er volk hier die mij een goed smeer advies kan geven voor een F800R uit 2011? Vooral bij warm weer merk ik dat nu de Belray 10w40 half syntheet onvoldoende werkt. De motor word snel te warm en geeft aan dat de olie druk niet juist is.

Tevens zoek ik iemand die ervaring heeft met de Ringantenne vervangen. Die van mij dreigt kapot te gaan (het bakje met printplaat is kapot). Maar kan dit alleen vervangen worden door het contact slot te verwijderen? Waarbij er dus bouten uitgeboord moeten worden?
 
Een neef van mij wil graag een F800R kopen uit 2009/2010. Zijn er specifieke zaken waarop je moet letten bij de aankoop van de F800R?
 
Is er volk hier die mij een goed smeer advies kan geven voor een F800R uit 2011? Vooral bij warm weer merk ik dat nu de Belray 10w40 half syntheet onvoldoende werkt. De motor word snel te warm en geeft aan dat de olie druk niet juist is.
Dat zou best kunnen, er moet namelijk 15w-50 in. En ja, er zijn genoeg toko’s die er 10w-40 in blijven gooien, verandert weinig aan de eerste regel. :)
Tevens zoek ik iemand die ervaring heeft met de Ringantenne vervangen. Die van mij dreigt kapot te gaan (het bakje met printplaat is kapot). Maar kan dit alleen vervangen worden door het contact slot te verwijderen? Waarbij er dus bouten uitgeboord moeten worden?

Ja, er moet geboord worden om het contactslot los te halen, de ringantenne kan er anders niet af. Het makkelijkste is om de kroonplaat er in zijn geheel af te halen. Klembouten van de vork, de stuurbuis en de bout van de stuurpen los en je trekt de kroonplaat er zo in zijn geheel af (stekkers niet vergeten).

Met een kolomboor gaat het uitboren het makkelijkst.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een kleine lekkage bij de heat exchanger. Op engelstalige sites zag ik dat het vrij makkelijk weer te repareren is (als de heat exchanger zelf nog netjes is). Weet iemand of je eerst nog olie of koelvloeistof moet aflaten of dat alles dicht zit en alleen de olie/koelvloeistof uit de exchanger eruit komt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan