BMW 1100 GS 1998

MotorNewbie94

Rookie
8 nov 2018
5
0
Ik heb zojuist mijn A rijbewijs gehaald en heb een motor op het oog. Een vriend van mijn vader heeft een BMW 1100 GS staan waar hij niet meer op rijdt.

Omdat hij een goede vriend van mijn vader wilt hij de motor goedkoop wegdoen, namelijk €1000,- Het enige nadeel is dat de motor 10 jaar niet gelopen heeft en dus de accu, banden en olie vervangen moet worden. Voor de rest is de motor prima in orde en heeft maar 54.000KM gelopen en heeft ABS. Natuurlijk laat ik de motor wel nog even nakijken bij een garage.

Mijn vraag is nu: Is deze motor een goede eerste aankoop en hoe zijn de ervaringen met deze specifieke motor.

Excuses als ik dit topic verkeerd geplaatst zou hebben.

Alvast bedankt!
 
IMG-20181002-WA0010.jpg

Hier zijn nog wat afbeeldingen
 
Hoe is de motor opgeslagen? Met een volle tank? En met gewone benzine of met hoogwaardige? Heeft de motor een oliewissel gehad voor stilstand? Is het blok afgevuld zodat er geen keerringen droogstaan of is de motor na de laatste rit gewoon naar binnen geduwd en heeft hij zo 10 jaar lang staan te verstoffen?

Voor €1000 zou ik het risico wel durven nemen trouwens, gewoon een goede onderhoudsbeurt geven en gaan rijden, zodra er iets gaat lekken, vervangen.
 
Duizend euro is die motor in onderdelen al waard. Reken wel op kosten om heb weer goed draaiend te krijgen, maar dan heb je ook een hele robuste motor waar je een tijd mee doorkunt. En cosmetisch is hij in zeer goede staat.

Bron: Ik heb er ook een.
 
Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijs.
10 jaar stilstaan en ABS. Daar wordt menig BMW rijder niet vrolijk van. Die dingen zijn zeer storingsgevoelig en kosten klauwen met geld.
"Natuurlijk laat ik de motor wel nog even nakijken bij een garage."
Doe dat dan wel bij een bedrijf dat kennis en ervaring heeft met BMW spul. Niet alleen de remvloeistof vervangen maar ABS systeem uitgebreid doorspoelen en hopelijk gaat die niet in storing. Nieuwe 19Ah accu zul je ook nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijs.
10 jaar stilstaan en ABS. Daar wordt menig BMW rijder niet vrolijk van. Die dingen zijn zeer storingsgevoelig en kosten klauwen met geld.
"Natuurlijk laat ik de motor wel nog even nakijken bij een garage."
Doe dat dan wel bij een bedrijf dat kennis en ervaring heeft met BMW spul. Niet alleen de remvloeistof vervangen maar ABS systeem uitgebreid doorspoelen en hopelijk gaat die niet in storing. Nieuwe 19Ah accu zul je ook nodig hebben.

Die ABS problemen en doorspoelen zijn vooral van toepassing op de servo-iABS van de latere 1150 modellen.

De ABS II van de 1100 is veel minder problematisch. Doorspoelen gebeurt automatisch als je de remvloeistof vernieuwd, en net zo makkelijk (boven vloeistof bijvullen, onder aftappen). Wil niet zeggen dat ze nooit problemen geven, maar het is niet de bron van de beruchte 'BMW ABS problemen'.
 
Als het ABS systeem een storing meldt, kun je altijd nog proberen een reset te geven.
Vaak wordt de storing veroorzaakt door een zwakke accu.
 
Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik heb besloten om de motor te kopen en ga deze over een week of 2 de ophalen.
Zoals jullie al zien aan de naam ben ik nog een rookie en zal nog het een en ander aan de motor gaan opzoeken.

Ik zal de tips die jullie gegeven hebben meenemen en proberen te achterhalen en deze op te lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan