Bijna 20% minder dodelijke motorongevallen in 2018

prop-er

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
2 aug 2010
3.039
6.647
Gouda
Het CBS heeft de cijfers over 2018 gepubliceerd. 11 procent meer verkeersdoden in 2018
Opvallend: veel meer verkeersdoden, de enige categorie met een significante daling is motor.
42 doden is natuurlijk diep triest, maar wel realiteit. Sinds 2011 schommelt het aantal dodelijke slachtoffers rond de 50, met een flinke meevaller in 2013.
Als je de ontwikkelingen vanaf 1996 bekijkt, is de trend wel duidelijk:

Drive safe.
 

Bijlagen

  • verkeer.jpg
    verkeer.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 16
Mij valt in de berichtgeving op, dat bij een stijging (zoals vorig jaar) dit uitgebreid wordt vermeld in de pers, maar dat nu met geen woord over motorrijders wordt gerept....

De overheid stimuleert toch ook niet motorrijden? Ze willen naar 0 verkeersdoden. Als ze de grafiek goed bekijken, zou dus eigenlijk iedereen moeten motorrijden. :+ Maar goed, dat levert ook minder accijns en andere belastingen op. Dus dat moet je helemaal niet stimuleren.
 
Als men serieus het letsel van motorrijders wil beperken, dan moet men, om te beginnen, al die open vangrails een voorzien van onderplanken.
Men belijd met de.mond, dat men het aantal motorongevallen wil beperken, maar doet verder niets.
 
Aangezien men elders loop te klagen over het feit dat er te veel motoren te veel geluid maken kunnen wij concluderen dat Loud pipes save lives dus zeker klopt! :Y })
 
Het geschatte aantal overlijdens t.g.v. geluid (indirect) ligt wel hoger dan het aantal overlijdens van motorrijden.
 
0 dodelijke slachtoffers gaan we nooit halen zolang er een menselijke factor een rol speelt.
Vooral automobilisten zijn een gevaar voor motorrijders,daarnaast zelfoverschatting,de staat van de weg en het weer.
Persoonlijk ben ik ook een aantal keren de pineut geweest,daar van 5x een ongeluk door de schuld van een niet oplettende automobilist,3x
doordat er diesel of zand of grind op de weg lag,1x door slecht wegdek en 1 x op het circuit door mijn eigen schuld en 1 maal te veel gas
met een nieuwe band.
 
Laatst bewerkt:
In Brabant zijn er veel meer doden , nu hebben we hier ook de meeste polen , Roemenen , enz , zie bij die artikelen over ongevallen opvallend veel slachtoffers uit die groep ,
 
In Brabant zijn er veel meer doden , nu hebben we hier ook de meeste polen , Roemenen , enz , zie bij die artikelen over ongevallen opvallend veel slachtoffers uit die groep ,
Is ook niet zo gek,er is in Brabant veel te weinig politiecontrole,ze rijden hier als gekken rond,en niet alleen de Polen en Roemenen,
de Brabanders kunnen er zelf ook wat van.Wat ook opvalt is het aantal bomen met gedenktekens en beschadigingen,soms op plekken waarbij je denkt
hoe krijgen ze het voor elkaar om op die plek een boom te raken.Ik woon hier nu 5 jaar en als ik 10x een politieauto ben tegengekomen is dat veel,iets
om te verbeteren.
 
Is ook niet zo gek,er is in Brabant veel te weinig politiecontrole,ze rijden hier als gekken rond,en niet alleen de Polen en Roemenen,
de Brabanders kunnen er zelf ook wat van.Wat ook opvalt is het aantal bomen met gedenktekens en beschadigingen,soms op plekken waarbij je denkt
hoe krijgen ze het voor elkaar om op die plek een boom te raken.Ik woon hier nu 5 jaar en als ik 10x een politieauto ben tegengekomen is dat veel,iets
om te verbeteren.
Ze hebben het best druk met andere dingen denk ik ,
Ze hebben de weg van bijv wijk en Aalburg naar Hank flink onder hande genomen , met rotondes en de dikke bomen weg , de laatste 5 jaar sinds de opkapbeurt geen ongelukken meer
Daarvoor schat ik elke paar jaar wel een dodelijk ongeluk
Dat er af en toe eentje tegen een dikke boom hangt kan ook opzet zijn , sommige doen dat liever dan voor een trein springen
 
Motorrijden is gevaarlijker dan roken. Het blijft oppassen en hopelijk zet deze dalende trend door.
Motorrijden heeft 'maar' 42 doden...……………………(hoe erg dat ook is)
Roken zorgt voor 1000-den doden per jaar!!

Iemand die het niet redt in een ambulance is direct meetbaar.
Veel kanker-staaf-liefhebbers wordt heel langzaam de strot dichtgeknepen. Daar is het veel moeilijker een getal achter te plaatsen.
 
Motorrijden heeft 'maar' 42 doden...……………………(hoe erg dat ook is)
Roken zorgt voor 1000-den doden per jaar!!

Iemand die het niet redt in een ambulance is direct meetbaar.
Veel kanker-staaf-liefhebbers wordt heel langzaam de strot dichtgeknepen. Daar is het veel moeilijker een getal achter te plaatsen.
Ik weet zeker dat een deel van die 42 doden ook niet nodig waren geweest omdat die door te hoge snelheid zijn veroorzaakt.
 
Is dit sarcastisch bedoeld?

Ik vermoed van wel: Jaarlijks gaan er 20 000 mensen ten onder door (onrechtstreeks) te roken. In NL alleen.

Ook niet slecht: Gemiddeld sterven rokers tien jaar eerder dan niet-rokers. :') blij dat ik gestopt ben
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden heeft 'maar' 42 doden...……………………(hoe erg dat ook is)
Roken zorgt voor 1000-den doden per jaar!!

Is dit sarcastisch bedoeld?

Ik vermoed van wel: Jaarlijks gaan er 20 000 mensen ten onder door (onrechtstreeks) te roken. In NL alleen.


Nee, dit is niet sarcastisch bedoelt. Het gaat niet om de totale aantallen maar het individuele risico. Er gaan meer rokers dood dan motorrijders omdat er veel meer rokers zijn. Maar het gaat niet alleen om overlijden, ook invaliditeit na een ongeval hoort bij de 'gevaren'. Iemand die veel motor rijdt en rookt heeft een grotere kans te sterven aan de gevolgen van een motorongeval dan de gevolgen van het roken. Van dit laatste probeer ik de bron weer te zoeken, want misschien klopt het niet wat ik ooit gehoord heb.

Update ( http://robbertdijkgraaf.com/pdf/Publicaties columns NRC/NRC_12_03_24_De_kleinste_kans.pdf)
Kans op sterven motorongeval per 100km: 12 op 1 miljoen -> (10.000km: 1200 op 1 miljoen = 0.12%)
Na 50 jaar 10.000km per jaar gereden te hebben is de kans dat je in die tijd gestorven bent aan aan motorongeval: ... [ laat maar ik begrijp kansberekening blijkbaar niet ]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus helemaal het haasje ik rook en rij motor en dat al 42 jaar lang :],ik loop op heel dun ijs dus})
 
Nee, dit is niet sarcastisch bedoelt. Het gaat niet om de totale aantallen maar het individuele risico. Er gaan meer rokers dood dan motorrijders omdat er veel meer rokers zijn. Maar het gaat niet alleen om overlijden, ook invaliditeit na een ongeval hoort bij de 'gevaren'. Iemand die veel motor rijdt en rookt heeft een grotere kans te sterven aan de gevolgen van een motorongeval dan de gevolgen van het roken. Van dit laatste probeer ik de bron weer te zoeken, want misschien klopt het niet wat ik ooit gehoord heb.

Update ( http://robbertdijkgraaf.com/pdf/Publicaties columns NRC/NRC_12_03_24_De_kleinste_kans.pdf)
Kans op sterven motorongeval per 100km: 12 op 1 miljoen -> (10.000km: 1200 op 1 miljoen = 0.12%)
Na 50 jaar 10.000km per jaar gereden te hebben is de kans dat je in die tijd gestorven bent aan aan motorongeval: 6%
Daarin zijn niet verwerkt (ernstige) ongevallen met blijvende invaliditeit.
Dit berust op het niet begrijpen van de kansrekening.
 
Ik ben dus helemaal het haasje ik rook en rij motor en dat al 42 jaar lang :],ik loop op heel dun ijs dus})

Je rookt en rij motor-O-
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Systeem helm????

Ga dat zelf niet proberen:
#1 kom dan onder mijn helm vandaan als een gerookte paling
#2 denk eerder dat ik mijn helm dan in de fik steek, als ik hem uberhaupt al richting mijn bakkes krijgt

Hou het wel op de veilige minder spannende manier..
Rook wel naast de motor.

Daar ik van dat gerook toch 10 jaar eerder sterft volgens velen, komt dat mooi uit.
Was van plan om 100 te worden.
Dus 90 is een mooi alternatief.
Als ik voor die tijd niet wordt plat gereden door een koekblik bestuurder...
 
Je rookt en rij motor-O-
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Systeem helm????

Ga dat zelf niet proberen:
#1 kom dan onder mijn helm vandaan als een gerookte paling
#2 denk eerder dat ik mijn helm dan in de fik steek, als ik hem uberhaupt al richting mijn bakkes krijgt

Hou het wel op de veilige minder spannende manier..
Rook wel naast de motor.

Daar ik van dat gerook toch 10 jaar eerder sterft volgens velen, komt dat mooi uit.
Was van plan om 100 te worden.
Dus 90 is een mooi alternatief.
Als ik voor die tijd niet wordt plat gereden door een koekblik bestuurder...
Nee niet op de motor,heb ik ooit eens gedaan maar met al die vonken in je gezicht leer je dat gauw af.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan