bijgeluid Suzuki GS 500

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.782
10.326
Hallo mede MF'ers,

Sinds vanmiddag ben ik de eigenaar van een Suzuki GS 500 uit 1993.
Motortje is voor erbij en om aan te klussen.

Nu was mij al bekend dat de motor een vreemde tik in het blok had, en daar was in de aankoopprijs rekening mee gehouden.
Ik vraag me toch af wat het zou kunnen zijn.
Vlak voordat de motor deze geluiden ging maken zijn de kleppen gesteld. Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben?
Of toch een ordinair big end lager??
Hieronder een link naar een filmpje.



Gr Peter
 
Ga ook van het slechtste scenario uit.
En wat ik van de verkoper begrepen heb heeft de motor inderdaad met te weinig olie gereden.
Zal het blok eens uit elkaar trekken.
 
Nu was mij al bekend dat de motor een vreemde tik in het blok had, en daar was in de aankoopprijs rekening mee gehouden.

nu ben ik toch benieuwd hoeveel je betaald hebt :Y
ik vrees vooral dat het sowieso veel te veel gaat geweest zijn :X

ik gok op : onderhoud zelf gedaan (door vorige eigenaar) , kleppen geregeld, motor gestart, ratel begonnen, motor stil gelegd, gulden gevallen dat hij er vergeten olie in te doen was, olie in gedaan, ratel uiteraard niet weg, dan maar verkopen met de uitleg dat het sinds het kleppen-regelen is ...
 
Stel nu dat bovenstaand scenario klopt.... ik snap zelf niet dat mensen dan iig uit nieuwsgierigheid zelf 100 km gaan rijden , als tie verder goed rijd, om te kijken of het geluid echt duid op enorme schade.

zo een ding voor een paar honderd euro verkopen aan iemand terwijl je dus zeker weet dat ze er last van gaan krijgen, of dus zelf paar honderd km rijden en weten dat de motor het nog wel even vol kan houden.
zeg niet dat je er nog 5000 km mee kan rijden, maar ik snap dus niet dat je iets verkoopt waarvan je niet even probeert of het vastloopt binnen een paar km...
 
Verkoop prijs was laag 😊.
Ik wilde eens wat gaan doen met een GS 500, en dat het een oud hok mocht zijn was geen probleem.
Wat ik voor de motor betaald heb is ongeveer de waarde van 2 losse velgen en een frame met kenteken..
De rest is bonus.😉
Dat de motor aan de andere kant van Nederland stond was weer een goede reden voor een gezellig slap ouwehoer tripje.
 
Das een beste tik.. en zelfs bij meer toeren en als je gas geeft klinkt het niet best.

Edit: Oh, dacht dat kleppen gesteld waren ná het geluid.. als je dat niet gecheckt hebt zou ik dat eerst doen. Kan ook een klep gigantisch verkeerd staan... al klinkt deze tik toch een stuk zwaarder/dieper..
 
Laatst bewerkt:
Olie aftappen en kijken naar de olie kan ook info opleveren. Hele kleine metaaldeeltjes geven een soort metallic achtig effect in je olie. Ziet er leuk uit voor de olie, maar het duidt op veel ellende....

En als je toch groot gaat sleutelen moet de olie sowieso uit je blok.
 
Aan de andere kant.
Zijn heerlijk simpele blokjes om aan te sleutelen.
Heb destijds voor 50 euro een blok gekocht voor de fun.
Daarne geheel gerestaureerd voor ong 250 euro aan onderdelen.
Blok getest en loopt als een zonnetje. Ligt inmiddels op voorraad
Mijn huidige GS heeft 130.000km gelopen en er ligt een blok op voorraad. Dus voorlopig blijf ik nog wel rijden *O* :]

Kijk anders effe op: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/323602/GS500-motor-revisie-1.html

Lekker leerzaam!

Marc
 
Olie aftappen en kijken naar de olie kan ook info opleveren. Hele kleine metaaldeeltjes geven een soort metallic achtig effect in je olie. Ziet er leuk uit voor de olie, maar het duidt op veel ellende....

En als je toch groot gaat sleutelen moet de olie sowieso uit je blok.
:^
Als er veel deeltjes in zitten bevestigd dat dat je big end naar de klote is.
 
Wat we met oude vliegtuig zuigermotoren altijd doen: oliefilter in een emmer en met een schaar open knippen, alle olie in een papieren (koffie) filter gieten en uitspoelen met brandstof, alle metaaldeeltjes blijven nu in het filter achter.
Als je part nummers gaat zien is er iets goed mis :P je kan het ook naar en lab sturen voor analyse maar dat lijkt me in dit geval onnodig.
 
Aan de andere kant.
Zijn heerlijk simpele blokjes om aan te sleutelen.
Heb destijds voor 50 euro een blok gekocht voor de fun.
Daarne geheel gerestaureerd voor ong 250 euro aan onderdelen.
Blok getest en loopt als een zonnetje. Ligt inmiddels op voorraad
Mijn huidige GS heeft 130.000km gelopen en er ligt een blok op voorraad. Dus voorlopig blijf ik nog wel rijden *O* :]

Kijk anders effe op: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/323602/GS500-motor-revisie-1.html

Lekker leerzaam!

Marc

Leuk topic Marc!
Ik ben niet zo een held, maar moet er toch maar aan geloven vrees ik.
Is in ieder geval leerzaam.
 
Hallo mede MF'ers,

Sinds vanmiddag ben ik de eigenaar van een Suzuki GS 500 uit 1993.
Motortje is voor erbij en om aan te klussen.

Nu was mij al bekend dat de motor een vreemde tik in het blok had, en daar was in de aankoopprijs rekening mee gehouden.
Ik vraag me toch af wat het zou kunnen zijn.
Vlak voordat de motor deze geluiden ging maken zijn de kleppen gesteld. Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben?
Of toch een ordinair big end lager??
Hieronder een link naar een filmpje.



Gr Peter
Klinkt inderdaad als lagerschade. Je denkt zelf aan een bigendlager, maar het zou ook best het lager van de balansas kunnen zijn. Die gaan vaker stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan