Bewering waar? Olieverbruik

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
De vraag is waaraan en hoe kan je zie of je olieverbruik hebt aan je
1 Olieschraapveren/zuigerspeling ?
2 Klepgeleiders.?
Wat is waar, gevonden in Topics (en graag nog een bewering erbij zetten):
1:
Roken bij vol gas is doorgaans de zuigerveren of zuiger.
Roken bij gas dicht is doorgaans de klepseals.
2:
Meten is weten en dan meet je de compressie. Meet de compressie bij het starten met gas vol open, doe het nog een keer nadat je wat olie in het bougiegat hebt gespoten, is de compressie dan veel hoger, dan zijn het de zuigerveren.
3:
Je zou een lektest kunnen doen, dat geeft een grove indicatie.

En hoeveel zuigerspeling (vanaf hoeveel-honderste) geeft olieverbruik.
 
1- roken tijdens belast gebruik - zuigerveren
- roken tijdens weg rijden na "gas dicht" voor stoplicht = olie verbruik langs klepgeleiders
2- is onzin, compressie meten geeft geen indicatie
bij olieverbruik rond de zuigerveren (veel olie op de veer...geeft het een uitstekende compressie
3 prima maar zegt weinig over olie verbruik, wel over de conditie van de motor
zuigerspeling te groot geeft geen olieverbruik

kijk of de zuiger rond de bovenkant rand schoon is, dat is een duidelijk indicatie olie verbruik via de zuigerveren
 
Laatst bewerkt:

De enige echte;):+

Met 115 mm zuigers is wat olieverbruik ook reeel.
Maar deze brommers hebben wel eens last van slijtende klepgeleidersB|vandaar de seal conditioner (uitgedroogde/niet afsluitende klepseals proberen uit te sluiten

Verbruik zat rond de 1: 1000,wat ik te hoog vind
Onderzoek is wel mogelijk maar afhankelijk van de constructie misschien veel werk. Dan moet je de klepstelen vrijmaken en voelen of ze heen en weer bewogen kunnen worden. Mijn Ducati 1000DS gebruikte overigens vrijwel geen olie (0,4 l op 10.000 km) met geheel versleten klepgeleiders.
 
Onderzoek is wel mogelijk maar afhankelijk van de constructie misschien veel werk. Dan moet je de klepstelen vrijmaken en voelen of ze heen en weer bewogen kunnen worden. Mijn Ducati 1000DS gebruikte overigens vrijwel geen olie (0,4 l op 10.000 km) met geheel versleten klepgeleiders.

Dat was mij bekent en het was ook de bedoeling dat ,de op jouw beschreven manier, onderzoek gedaan werd.
Helaas dacht een motorzaak daar anders over en is het blok,zonder overleg met mij, gaan flushen'(
Nu ben ik me aan het beraden hoe nu verder,kleppen gesteld,luchtfilter gereinigd (zeg maar grote beurt
Alleen is ie vergeten,preventief de distributie te vervangen en onderzoek naar de licht slippende koppeling te verrichten,zoals afgesproken:(
 
Dat was mij bekent en het was ook de bedoeling dat ,de op jouw beschreven manier, onderzoek gedaan werd.
Helaas dacht een motorzaak daar anders over en is het blok,zonder overleg met mij, gaan flushen'(
Nu ben ik me aan het beraden hoe nu verder,kleppen gesteld,luchtfilter gereinigd (zeg maar grote beurt
Alleen is ie vergeten,preventief de distributie te vervangen en onderzoek naar de licht slippende koppeling te verrichten,zoals afgesproken:(
Dat is kut. hoe veel heeft de motor gelopen?
 
Ruim 43000 kilometer,loopt overigens als een zonnetje:t (g*dverdomme wat rijdt ie lekker:])
Viel me vandaag tijdens de rit dat ie er flink (meer) aan trekt,.:P
Liften in de 2e versnelling vanaf 4000 rpm geen probleem,het lijkt erop dat ie meer vermogen heeft:)
Dus dat geeft wel weer wat vertrouwen
Ik zit eraan te denken nog enkele duizenden kilometers ermee te rijden en daarna de motor alsnog geheel na te laten kijken en reviseren,waar nodig.
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een vriend van mij kocht het eerste type Ducati monster nieuw. Die motor rookte en verbruikte van begin af aan olie. Op garantie werden de cilinders en de zuigers vervangen. Geen resultaat. Later werden bij een onderhoudsbeurt de klepgeleiders vervangen. Geen verbetering. Tijdens motorvakanties moest elke dag bijgevuld worden.
 
De vraag is waaraan en hoe kan je zie of je olieverbruik hebt aan je
1 Olieschraapveren/zuigerspeling ?
2 Klepgeleiders.?
Wat is waar, gevonden in Topics (en graag nog een bewering erbij zetten):
1:
Roken bij vol gas is doorgaans de zuigerveren of zuiger. kan een oorzaak zijn maar hoeft niet. kan ook door kapotte koppakking scheur in de zuigerwand of kop kapotte klepseal (of ontbrekend).
Roken bij gas dicht is doorgaans de klepseals. als dat het enige moment is dat hij rook is dat goed mogelijk maar als hij ook onder vollast rookt kan hij op dat moment ook gewoon doorroken door een ander gebrek
2:
Meten is weten en dan meet je de compressie. Meet de compressie bij het starten met gas vol open, doe het nog een keer nadat je wat olie in het bougiegat hebt gespoten, is de compressie dan veel hoger, dan zijn het de zuigerveren. het kan een indicatie geven of je de oorzaak bij de zuiger(veren) moet zoeken maar een indicatie is niet weten. meten waar oliegebruik vandaan komt is eigenlijk niet te doen dat is bekijken en uitsluiten als je het zeker wilt weten
3:
Je zou een lektest kunnen doen, dat geeft een grove indicatie. een lektest geeft eigenlijk alleen een indicatie als je duidelijk compressieverlies hebt maar olieproblemen ga je er niet mee opsporen. zo geven zuigerveren die vast zitten haast geen compressieverlies maar wel een hoop oliegebruik.

En hoeveel zuigerspeling (vanaf hoeveel-honderste) geeft olieverbruik.
antwoorden in rood ingevoegd.
als je een borescope kan lenen ergens kan je in de cilinder kijken door het bougiegat en dan kan je aan de koolafzetting redelijk goed zien waar de problemen zitten.
 
Antwoord: aan de peilstok. Ik heb geen ervaring met olieverbruik of gekke rook, laat staan een ontleed motorblok.
Heb wel eens een auto gehad met olieverbruik (Seat Ibiza 1.4 16v). Die is er oud mee geworden.
 
Zucht..., nieuwe manier van Topic kapen...je laat 2 veteranen erop los.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Olieverbruik merk je snel genoeg, je rijdt wat km's en je merkt dat je alwéér olie moet bijvullen. Of heb je een los motorblok staan met onbekende historie, waarvan je een inschatting wilt maken? :?
Wat is de vraag achter de vraag... O-)
 
Peterboom denkt dat hij inmiddels ook verstand van zaken heeft omdat hij voor anderen aan hun motoren sleutelt.
Maar dat gaat meer met geluk dan wijsheid.
Heeft zelf een oude gs olieboot maar wil de uitleg wat er aan mankeert niet geloven en zoekt nu medestanders voor zijn gelijk
 
Nog nooit olie tussen de beurten door hoeven bijvullen. Niet bij 6000km beurten en ook niet bij 10k km beurten.

Aan het moment wanneer dit wel nodig is kan ik zien dat er olieverbruik is :Y :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan