Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Vergelijk oud niet met nieuw. Mijn Ducati behoeft slechts eens in de 30.000 km een grote beurt. Wel elke 15.000 km de olie verversen. En die Ducati draait met zijn zuigers formaat putdeksel ook nog eens 10.000 rpm.Verwar betrouwbaarheid niet met onderhoud: Mijn motor moet elke 6000 km een beurt, maar mijn dieselkoekblik slechts eens in de 30000 . . .
Pech kan je altijd hebben, zowel met een motor als een auto. Een motor is echter onderhoudsgevoeliger en wordt meer sporadisch gebruikt. Deze combinatie maakt dat een motor gevoeliger is voor storingen en daarmee reparaties. In die zin is een motor dus inderdaad minder betrouwbaar dan een auto.
Zelf een thundercat gereden van 30.000 naar 68000, zonder betrouwbaarheidsproblemen. Ook een BMW 1100 GS van 50.000 naar 106.000 (in 2 jaar tijd). Wel een dure onderhoudsbeurt gehad (koppeling en remschijven versleten bij 75.000) En nu een Tuono van 34.000 naar 62.000. Ja hij wilde af en toe niet starten, dat bleek uiteindelijk aan een gare accu te liggen. Dat maakt een motor onbetrouwbaar, maar ook bij een auto kan je dat hebben.
? Motorfietsen dan onbetrouwbaarder mechanisch motorfietsen zijn /lijken/schijnen waaromLees dat nog eens terug
Denk wel even aan de zuigersnelheid, die is bij een 750 viercilinder helemaal niet zo hoog.Betrouwbaarder dan een Japanse auto dat zal niet snel gebeuren.
De motorkap gaat eigenlijk alleen open om ruitenvloeistof te vullen. Ja, dan ook gelijk maar oliecheck doen.
Ik had in verleden een Mazda 626. Zelf ca 350.000km op LPG mee gereden.
1x per jaar nieuwe olie, (ca 30.000km) en een enkele keer nieuwe remblokken. Tussendoor NOOIT olie bijvullen.
Verder eigenlijk niks, maar wel op 1 ding na................! Uitlaten heeft ie bij bosjes weggevreten.
Ondanks dat deze auto ook veel caravan-km's heeft gereden zat er bij 4 ton km's nog steeds de eerste koppeling in.
Uiteindelijk was het game-over toen een snurker bij mij naar binnen reed. Total loss!!
Met de motor heb je toch altijd wel 'dingetjes' die aandacht behoeven.
Betrouwbaarheid is wat mij betreft bij een (Jap) auto aanmerkelijk hoger.
Het blok van een motorfiets wordt natuurlijk ook veel meer uitgeperst.
Die Mazda haalde 110pk uit 1850cc en mijn FZ haalt 106pk uit 750cc. Factor 2.5 verschil!
Meest van de tijd reed de auto niet boven 4000rpm, de motor gaat zonder probleem naar de 10.000rpm.
Niet veel aan stuk gaan?,er kan meer dan genoeg aan stuk gaan(Ducati),als monteur heb ik er zat moeten repareren,latere zijn heel wat betrouwbaarder dan jaren 90 fietsen.De Pan is wel een betrouwbare motor.Hier ook weinig verschil, Pan wordt iedere dag gebruikt en is eigenlijk gewoon een auto op twee wielen (135.000km, 1100cc, V4, cardan...), de Ducati 600 doet het ook altijd.
Het zijn wel motoren uit de jaren 90 met carburateurs, er kan ook niet veel aan stuk gaan.
Vaak is het zo wat te mooi LIJKT, dat is meestal ook zo.Bij auto's is het heel erg van belang wát je koopt.
En dan natuurlijk Japanners, dat zijn gewoon de beste. Jaren 90/begin 2000 zijn roestgevoelig, maar die zijn nu al 20 jaar oud, dus heeft ook geen schuld.
Los van de merken, kijk gewoon wat je koopt. Er word heel veel troep aangeboden.
Groetjes een automonteur