Betrouwbaarheid motorfietsen vs automobielen.

Jaap64

Die hard MF'er
3 aug 2015
360
115
Waarom schijnen/lijken/zijn motorfietsen mechanisch onbetrouwbaarder dan motorfietsen?
 
'k heb wel eens een jaartje in een tweedehands Seat Ibiza gereden... voor 3.600 gekocht, binnen een jaar al voor 1.500 aan reparaties aan gehad.

Ik rijd nu twee jaar in een tweedehands Toyota Aygo. Voor 3.000 + bovengenoemd barrel gekocht. Nooit problemen/reparaties aan gehad en met APK's en onderhoud in de afgelopen 2 jaar denk ik nog geen 700 aan uitgegeven.

Nou heb ik nog niet genoeg ervaring met motoren om een oordeel te vellen, maar wel genoeg common sense om simpelweg te zeggen, het ene voertuig is het ander niet, het draait voor een enorm deel om hoe er mee om gegaan wordt/is en de verschillen onderling (ene auto vs andere auto, ene motor vs andere motor) zijn denk ik net zo groot als de verschillen tussen de twee voertuigtypes. Een goede motor zal betrouwbaarder zijn dan mijn ouwe Spaanse filho-da-puta, en een goede auto zal betrouwbaarder zijn dan een motor die is bereden door een Rossi-wannabe.
 
Ik heb nog weinig ervaring met motoren,maar als ik het zo lees hebben motoren wel iets meer onderhoud/aandacht nodig. In mijn ogen niet zo heel gek, het zijn gewoon opgevoerde fietsen. Als ik op de fiets al een ketting kan laten breken, dan is dat voor zo'n motor helemaal niet moeilijk met zoveel meer kracht.

En ja,als je dat onderhoud niet goed doet zal je zeker meer problemen ervaren dan.
 
Verwar betrouwbaarheid niet met onderhoud: Mijn motor moet elke 6000 km een beurt, maar mijn dieselkoekblik slechts eens in de 30000 . . .

Pech kan je altijd hebben, zowel met een motor als een auto. Een motor is echter onderhoudsgevoeliger en wordt meer sporadisch gebruikt. Deze combinatie maakt dat een motor gevoeliger is voor storingen en daarmee reparaties. In die zin is een motor dus inderdaad minder betrouwbaar dan een auto.
Zelf een thundercat gereden van 30.000 naar 68000, zonder betrouwbaarheidsproblemen. Ook een BMW 1100 GS van 50.000 naar 106.000 (in 2 jaar tijd). Wel een dure onderhoudsbeurt gehad (koppeling en remschijven versleten bij 75.000) En nu een Tuono van 34.000 naar 62.000. Ja hij wilde af en toe niet starten, dat bleek uiteindelijk aan een gare accu te liggen. Dat maakt een motor onbetrouwbaar, maar ook bij een auto kan je dat hebben.
 
Ligt er maar net aan wat voor motor het is en hoe er mee omgegaan is, toermotoren kunnen net zulke hoge km standen halen als auto,s,
en zijn zeker net zo betrouwbaar,bij sportmotoren ligt die verwachting wat lager al zijn die bij moderne motoren ook vrij hoog.
 
Verwar betrouwbaarheid niet met onderhoud: Mijn motor moet elke 6000 km een beurt, maar mijn dieselkoekblik slechts eens in de 30000 . . .

Pech kan je altijd hebben, zowel met een motor als een auto. Een motor is echter onderhoudsgevoeliger en wordt meer sporadisch gebruikt. Deze combinatie maakt dat een motor gevoeliger is voor storingen en daarmee reparaties. In die zin is een motor dus inderdaad minder betrouwbaar dan een auto.
Zelf een thundercat gereden van 30.000 naar 68000, zonder betrouwbaarheidsproblemen. Ook een BMW 1100 GS van 50.000 naar 106.000 (in 2 jaar tijd). Wel een dure onderhoudsbeurt gehad (koppeling en remschijven versleten bij 75.000) En nu een Tuono van 34.000 naar 62.000. Ja hij wilde af en toe niet starten, dat bleek uiteindelijk aan een gare accu te liggen. Dat maakt een motor onbetrouwbaar, maar ook bij een auto kan je dat hebben.
Vergelijk oud niet met nieuw. Mijn Ducati behoeft slechts eens in de 30.000 km een grote beurt. Wel elke 15.000 km de olie verversen. En die Ducati draait met zijn zuigers formaat putdeksel ook nog eens 10.000 rpm.
 
Hier ook weinig verschil, Pan wordt iedere dag gebruikt en is eigenlijk gewoon een auto op twee wielen (135.000km, 1100cc, V4, cardan...), de Ducati 600 doet het ook altijd.
Het zijn wel motoren uit de jaren 90 met carburateurs, er kan ook niet veel aan stuk gaan.
 
Ik denk dat er ook meestal iets meer gevraagd wordt van een motor dan een auto. Hogere toeren, meer acrobatiek, snellere acties. Ze moeten over het algemeen flink meer doorstaan dan een normale auto op de weg.
 
Betrouwbaarder dan een Japanse auto dat zal niet snel gebeuren.
De motorkap gaat eigenlijk alleen open om ruitenvloeistof te vullen. Ja, dan ook gelijk maar oliecheck doen.

Ik had in verleden een Mazda 626. Zelf ca 350.000km op LPG mee gereden.
1x per jaar nieuwe olie, (ca 30.000km) en een enkele keer nieuwe remblokken. Tussendoor NOOIT olie bijvullen.
Verder eigenlijk niks, maar wel op 1 ding na................! Uitlaten heeft ie bij bosjes weggevreten.
Ondanks dat deze auto ook veel caravan-km's heeft gereden zat er bij 4 ton km's nog steeds de eerste koppeling in.
Uiteindelijk was het game-over toen een snurker bij mij naar binnen reed. Total loss!!

Met de motor heb je toch altijd wel 'dingetjes' die aandacht behoeven.
Betrouwbaarheid is wat mij betreft bij een (Jap) auto aanmerkelijk hoger.

Het blok van een motorfiets wordt natuurlijk ook veel meer uitgeperst.
Die Mazda haalde 110pk uit 1850cc en mijn FZ haalt 106pk uit 750cc. Factor 2.5 verschil!
Meest van de tijd reed de auto niet boven 4000rpm, de motor gaat zonder probleem naar de 10.000rpm.
 
Betrouwbaarder dan een Japanse auto dat zal niet snel gebeuren.
De motorkap gaat eigenlijk alleen open om ruitenvloeistof te vullen. Ja, dan ook gelijk maar oliecheck doen.

Ik had in verleden een Mazda 626. Zelf ca 350.000km op LPG mee gereden.
1x per jaar nieuwe olie, (ca 30.000km) en een enkele keer nieuwe remblokken. Tussendoor NOOIT olie bijvullen.
Verder eigenlijk niks, maar wel op 1 ding na................! Uitlaten heeft ie bij bosjes weggevreten.
Ondanks dat deze auto ook veel caravan-km's heeft gereden zat er bij 4 ton km's nog steeds de eerste koppeling in.
Uiteindelijk was het game-over toen een snurker bij mij naar binnen reed. Total loss!!

Met de motor heb je toch altijd wel 'dingetjes' die aandacht behoeven.
Betrouwbaarheid is wat mij betreft bij een (Jap) auto aanmerkelijk hoger.

Het blok van een motorfiets wordt natuurlijk ook veel meer uitgeperst.
Die Mazda haalde 110pk uit 1850cc en mijn FZ haalt 106pk uit 750cc. Factor 2.5 verschil!
Meest van de tijd reed de auto niet boven 4000rpm, de motor gaat zonder probleem naar de 10.000rpm.
Denk wel even aan de zuigersnelheid, die is bij een 750 viercilinder helemaal niet zo hoog.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige auto was een A3 1.9TDI, met 500.000km ingeruild en het ding rijdt nu in Polen rond.
Een Europese auto houdt het ook best lang vol.
Sommige benzine-auto's (vooral de lichtere blokken) draaien overigens ook aardig wat toeren, vooral als je de gang er een beetje in wilt houden.
Ooit heb ik een tijdje in een Opel Corsa 1.2 gereden, met dat hok moest je plankgas rijden om een beetje vooruit te komen.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook weinig verschil, Pan wordt iedere dag gebruikt en is eigenlijk gewoon een auto op twee wielen (135.000km, 1100cc, V4, cardan...), de Ducati 600 doet het ook altijd.
Het zijn wel motoren uit de jaren 90 met carburateurs, er kan ook niet veel aan stuk gaan.
Niet veel aan stuk gaan?,er kan meer dan genoeg aan stuk gaan(Ducati),als monteur heb ik er zat moeten repareren,latere zijn heel wat betrouwbaarder dan jaren 90 fietsen.De Pan is wel een betrouwbare motor.
 
Ja hier!
bq1jnbR.jpg
 
Ja, je hebt ook diesel-motorfietsen! (al zijn het er niet veel)

Mijn opmerking 'Diesel' was vooral een antwoord op Duckati dat zijn Audi dus een diesel is.
Diesel-motor-blokken in auto's lopen iha langer dan benzine-blokken. Vaak iets beter geconstrueerd voor langere levensduur. (maar daarom ook zwaarder)
 
Pech hebben kan altijd voorkomen zowel op 2 als 4 wielen.
Als de motorfiets goed wordt onderhouden en geregeld wordt gepoetst en je er niet het onderste mee uit de kan haalt zit je wel goed denk ik voor vele km's.
 
Van de week moest ik met mijn werkgever naar een klus inmeten van een trappenhuis
Een Porsche Cayenne met 400.000 km op de teller :?
Met hetzelfde blok dus :+
Gezien ik niks met auto’s heb :X
 
Bij auto's is het heel erg van belang wát je koopt.

Over het algemeen kan ik iedereen die niet veel kosten wil maken een Franse auto afraden. En tuurlijk zijn er hier mensen die "al jaren probleemloos rijden met een Fransoos" Ja, het kan, maar het is wel bijzonder..

Ik heb zelf bij bij universele en diverse merkdealers gewerkt, en de Fransozen spanden toch écht allemaal de kroon.

BMW, Mercedes is opzich prima, maar als er wat kapot gaat kun je flink de portemonnee trekken.

VAG is, ondanks dat ze de laatste tijd veel gebashed worden ook gewoon prima. Ze hebben een serie motoren gehad tussen 2008 en 2012 (TSI/TFSI) die minder waren, maar die betreffende auto's zijn merendeel allemaal al gemodificeerd, vaak onder garantie. Verder sleutelt het vrij makkelijk, in tegenstelling tot BMW/Mercedes/Fransozen, dus handige Harry's kunnen ook dingen zelf doen.

En dan natuurlijk Japanners, dat zijn gewoon de beste. Jaren 90/begin 2000 zijn roestgevoelig, maar die zijn nu al 20 jaar oud, dus heeft ook geen schuld.


Los van de merken, kijk gewoon wat je koopt. Er word heel veel troep aangeboden.

Krijg wel eens aankoop keuringen op het werk van mensen die bij vage handelaren een "leuke" auto gezien hebben.

Vaak een import, met een lage km stand (wat al niet klopt) en vaak zijn het draken van auto's waar je altijd geld tegen aan blijft gooien.

Houd je gezonde verstand erbij, en laat desnoods een aankoopkeuring doen bij een vertrouwde garage.

Nu denk ik persoonlijk dat je met een auto veel meer narigheid kan krijgen als met een motor.

Met auto's word veel meer gesjoemeld (handelaren en ander volk)

En auto's zitten tegenwoordig vol met milieu troep, waar ze echt niet betrouwbaarder van worden..

Tjonge jonge wat een lap tekst :+

Groetjes een automonteur ;)
 
Bmw is prima oja werkelijk die rommel draait gewoon in de soep o.a. de kettingen breken bij zeer jonge autos motor defect dit zowel bij de diesel als benzine. twee vrienden hebben zon ding alle beurten gehad . en nu lopen ze als nieuw tja omdat er een nieuwe motor in zit.
Kennis zit in de handel van luxe auto verkoopt die modellen niet eens meer met die km stand staan ze bekend om.

Audi net zo nee gebeurt alleen bij de 1.2 oja 1.4 gebeurde ook en 1.8 nee nooit gehoord nou binnen 100.000 ook meerdere keren ketting geknapt.
Dus als je nog eens wat zegt over een fransoos .
En laten we het even niet over de DSG bakken hebben de schroot ligt er vol mee. buurman met een jonge audi automaat moest een nieuw in , tja zei hij was een bekend verhaal bij die types .

Maar goed eeuwige oude verhaal franse auto roesten en een duitser is kwaliteit en dat is het al lang niet meer. kijk eens in de betrouwbaarheid testen.
Daar staan ze ook in de top .

Is er alles slecht aan nee absoluut niet maar dit is niet het complete verhaal.
 
"twee vrienden"

Anekdotisch bewijs.

Elke auto gaat kapot, BMW en Audi zijn luxe merken, die qua techniek vooruit lopen, hoe meer erop zit, hoe meer er kapot gaat.

Maar ik ga hier verder absoluut geen discussie over voeren, dat is hetzelfde als een politieke discussie over links en rechts, je gaat er nooit uitkomen.

Ik heb het iig niet over verhalen die ik op een verjaardag gehoord heb, of over de auto van de zus van een vriend van mijn buurman...

Ik heb het over eigen ervaringen met honderden auto's. Het is mijn ervaring, mijn mening, ieder is vrij om zijn eigen mening te hebben en z'n eigen keuzes te maken.
 
Bij auto's is het heel erg van belang wát je koopt.

En dan natuurlijk Japanners, dat zijn gewoon de beste. Jaren 90/begin 2000 zijn roestgevoelig, maar die zijn nu al 20 jaar oud, dus heeft ook geen schuld.
Los van de merken, kijk gewoon wat je koopt. Er word heel veel troep aangeboden.
Groetjes een automonteur ;)
Vaak is het zo wat te mooi LIJKT, dat is meestal ook zo.

Over de roest van Jappen van jaren 90. Het kan natuurlijk een uitzondering zijn?
Mijn 626 van toen 1997 altijd mee gereden in de winter, dus ook genoeg pekel gehad.
Deze 626 roestte na 17 jr nog steeds niet, en ik kan me ook niet herinneren dat andere 626-en wel roestten.
De enige plek waar ik veel last kreeg van roest, dat was het gat dat ze hadden gemaakt voor de LPG-aansluiting.
Bij inbouwen een 'lekkere makkelijke plek' gekozen, rechts midden in het plaatwerk van de kofferbak.
Een kind kan begrijpen dat door het steeds wrikken bij aankoppelen gasplug de lak daar ter plaatse gaat breken, wat uiteindelijk roest geeft.
Als ze 'm in de plastic bumper zouden hebben gemaakt, dan was er nooit een probleem geweest.
Maar ja, het inbouw-station interesseert 't natuurlijk geen bal dat er na 10jr roest gaat ontstaan!
 
Ach het is een kwestie van geluk hebben zowel bij auto,s als motoren,het kan altijd kapot gaan,
ik heb zo,n 100 motoren gehad over een periode van 40jaar,nieuw en 2ehands gekocht,bij de nieuwe
slechts 1 waar ik problemen mee gehad heb,een Honda CB750KZ waarvan de nokkenaskettingspanner
bij een km stand van rond de 800km kapot ging.Met de 2ehands wel meer problemen gehad, variërend
van vastlopers tot een gebroken drijfstang die door het carter sloeg en ook nog even een motorbevestigingsbout
dwars doormidden hakte tot heftig olieverbruik.Maar ook zat 2ehands gehad die probleemloos bleven.
Moderne motoren zijn heel wat betrouwbaarder geworden vergeleken met vroeger,maar dat is bij auto,s niet anders.
Mijn vader zei als je 2ehands koopt koop je de ellende van een ander,tja mooi gezegd maar niet iedereen kan iets nieuws betalen
en 2e hands hoeft niet altijd ellende te zijn.Mijn huidige motor staat nu 106000km op de teller en de motor loopt als een nieuwe,
inmiddels 7000km zelf met de motor gereden en het olieverbruik is tot nu toe 0,0.
 
Laatst bewerkt:
Als je een auto/motor koopt van iemand die er niet of nauwelijks onderhoud aan doet dan is de kans groot dat je er na verloop van tijd gedonder mee krijgt.
Zelf ook gehad met een auto waar van alles aan mankeerde tot aan een lekke brandstofleiding aan toe (is daar ook mee APK gekeurd voor de aankoop!)
Die zaken aangepakt / aan laten pakken , maar uiteindelijk dat hok weg gedaan vanwege een inbraak in die wagen + dat mijn vrouw bleef weigeren in dat ding te rijden.
Huidige auto van een particuliere liefhebber gekocht en buiten wat normaal onderhoud een probleemloze auto...
 
Terug
Bovenaan Onderaan