Beste tijd om motor te kopen ?

oldjaggy

Rookie
12 jan 2017
10
3
Ik ga een nieuwe Kawasaki Versys 650 kopen en vraag me af wat de beste tijd hiervoor is ? Nu in de winter, dealers verkopen niet veel of in het voorjaar.
ben benieuwd wat jullie vinden
 
Lijkt mij nu, maar niet direct kijken kopen, denk ook niet direct zeggen dat je voor zo'n motor komt, maar eens 'vrijblijvend' informeren naar wat voor motoren hij heeft in die klasse die je zoekt. Beetje vertellen dat je nog wat andere dealers af gaat zal ook wel helpen.

Maar wat het uiteindelijk onderaan de streep oplevert met gewoon naar de dealer gaan en zeggen, bestel die maar, ik durf het niet te zeggen.
 
Je kunt nu prima shoppen, online kijken welke motoren al wat langere tijd te koop staan (niet eentje die net ingeruild is)

Als zo'n ding al een jaartje staat willen ze sneller wat met de prijs doen, helemaal als je niks in te ruilen hebt.
 
Maakt helemaal niks uit, gaat erom welke korting je kunt krijgen cq welke bedrag jij bereid bent te betalen voor motor. Je kunt eventueel een aktie afwachten maar dan moet je dat toevallig al weten of geduld hebben...

Overigens heb ik me nooit laten leiden door wie/wat dan ook, kopen en klaar...geld ben je toch al kwijt....
 
Omdat Kawasaki bijna elk modeljaar met nieuwe kleuren komt voor de meeste typen kan je vaak het type van het vorige modeljaar voordeliger kopen, ik heb zelf een 2018 modeljaar kunnen kopen met een leuke korting , maar even rondkijken op internet loont, je ziet dat veel dealers de 2018 modellen voor een lagere prijs aanbieden dan de nieuwe 2019 modellen/kleuren. Dus even goed letten op de oude en nieuwe kleurstellingen en je kan misschien wel tot 10% voordeliger uit zijn voor dezelfde motor.
 
Omdat Kawasaki bijna elk modeljaar met nieuwe kleuren komt voor de meeste typen kan je vaak het type van het vorige modeljaar voordeliger kopen, ik heb zelf een 2018 modeljaar kunnen kopen met een leuke korting , maar even rondkijken op internet loont, je ziet dat veel dealers de 2018 modellen voor een lagere prijs aanbieden dan de nieuwe 2019 modellen/kleuren. Dus even goed letten op de oude en nieuwe kleurstellingen en je kan misschien wel tot 10% voordeliger uit zijn voor dezelfde motor.
 
Aan het begin van de winter is de beste tijd omdat omdat dan net het motorseizoen stopt en de dealers weten dat er weinig verkocht gaat worden.
Ze zijn dan liever nog even een motor kwijt en dat van D3nnis werkt hier ook in door omdat het motorseizoen pas weer in het nieuwe modeljaar van start gaat.
Op dit moment gaan we al weer langzaam naar het seizoen toe dus hebben ze die motor al maanden voor niets staan en dus minder voordeel van het kwijt zijn.
Verder moet je een beetje hard zijn, durven weglopen bij je droommotor maar dan moet je ook wel een beetje weten wat realistisch is. Als je op het randje zit met je bod en je durft weg te lopen dan roepen ze je wel terug als je bij de deur bent, zit je te laag dan laten ze je liever lopen want ze moeten er tenslotte wel op verdienen.
 
Ik ga voor een nieuwe en heb me laten vertellen dat 5% korting wel het hoogst haalbare is. Het gaat dan nog om accessoires denk ik. Ik wil bv een middenbok, handkappen en een 12 volt aansluiting. Ben benieuwd
 
Ligt eraan. Als hij in de showroom staat en er is een nieuw model uit of die komt er op zeer korte termijn aan dan zeg je wat je erop wilt en dan tel je het geheel op en dan kunnen ze 10% geven op het geheel en zo niet dan loop je gewoon weg.
Voor hun is het zekerheid van een oud model kwijt te zijn of gokken dat ze er alsnog vanaf komen.
Hij moet dan wel in de showroom staan want als ze hem toch moeten bestellen is er geen risico op verlies, je moet wel durven weglopen en je moet ook uitstralen dat je weg durft te lopen.
Die laatste 2 is voor veel mensen moeilijk want je gaat iets kopen waar je blij van wordt, iets wat je graag wilt hebben.
 
Je moet het totaal plaatje oplaten maken en hun een prijs laten maken. incl acc
En ga bij verschillende dealers langs doe het zelfde het is altijd vrijblijvend.
Er kan altijd eentje tussen zitten die nog een target moet halen
 
Als je er een beetje uit bent welke motor je wilt precies met welke opties en accessoires ga je verschillende dealers bezoeken. Vraag bij alle potentiële dealers (mss een stuk of 3-4-5) een offerte voor de motor in de gewenste uitvoering en wat de max korting, evt. gratis accessoires zullen zijn.
Je ziet wel eens aanbiedingen dat je dan kleding kan kopen met veel procent korting.
Weinig interessant als je de kleding/ helm al op orde hebt. Daar dan nog bij dat het nog weer extra gaat kosten. Heb je dus (meestal) niks aan.

Wrs heb je een favoriete dealer en dat kan je natuurlijk mee laten wegen.
Als je alle offertes hebt, ga je naar jouw favoriete dealer en laat hem de scherpste offerte zien die 1000(?) euries voordeliger blijkt.
Meldt hem dat je net zo lief bij hem klant blijft/ wordt, maar dat ie dan wel iets met de prijs moet gaan doen. Vrijwel zeker dat ie een stuk(je) jouw kant op komt.

Uiteindelijk leg je alle gegevens tegen elkaar en maakt de beslissing.
Kan bijv. zijn dat je een dealer hebt waarmee goede ervaring. Tsja dat mag als nodig best enkele 100-den euries schelen.
Als je straks voor service/ onderhoud iedere keer naar Noord Groningen moet rijden, dat maakt je ook niet blij.
 
Het wordt mijn eerste motor...
Dan wordt wrs de afstand tot de dealer een belangrijk afweegpunt.

...........en bedenk dat kleding kopen met zgn prachtige korting ook vaak minder mooi is als dat 't lijkt.
Beetje zoeken op internet, of (grote) dealers die voorjaars/ najaars-festival organiseren, hebben vaak ook hele leuke aanbiedingen.
Trouwens voor kleding kan je ook wel op de Motor-beurs Utrecht terecht. Veel dump/ prijsvechters voor kleding bij elkaar.
Je bent een beginnende motorrijder, dus de verwachting is dat je nog geen hoge specifieke eisen aan de kleding zult hebben.
 
De beste tijd om een motor te kopen, nou bij een dealer tijdens openingsuren :+

Andere vraag is natuurlijk; wanneer heb je de motor nodig. Als je hem nu nodig hebt zou ik niet tot het voorjaar wachten!
En zo niet, kan je de tijd gebruiken om de markt te verkennen en prijzen/offertes te laten maken.
De "beste deal" komt nooit, dan kan je blijven wachten; je weet immers nooit of er later nog een betere komt.
op een bepaald moment zal je moeten zeggen, deze aanbieding is goed, die neem ik.
 
Je kunt nu prima shoppen, online kijken welke motoren al wat langere tijd te koop staan (niet eentje die net ingeruild is)

Als zo'n ding al een jaartje staat willen ze sneller wat met de prijs doen, helemaal als je niks in te ruilen hebt.


Niet geheel mee eens.
Zelf ook al geruime tijd op zoek naar een goede opvolger voor mijn huidige
en al her en der rond gekeken en gebabbeld.
Wat ik regelmatig hoorde is dat ze liever wel inruil hebben.
(Dit levert voor hen onder aan de streep meer op..)
Hier zaten dan ook wel wat kleinere handelaren tussen, als ook de grotere jongens

This alleen zo lastig zoeken als je zelf niet eens weet wat je zoekt-O-
 
Echte nieuwe fiets zal nooit geen 500 verschil in zitten met de accessoires etc erbij ;) Ik zou dus gaan voor een bedrijf waar je een goed gevoel bij hebt of die er 1 op voorraad heeft staan..


Om als eerste motor een nieuwe versys te kopen lijkt me weer iets minder verstandig, maar ieder zn eigen he ;)
 
Ik heb mijn motor anderhalve week geleden bestelt toen er pak sneeuw lag , of het wat uitmaakt betwijfel ik.
Had wel een inruiler en eerst gevraagd wat ik kreeg ervoor en dat aangehoord en toen gezegd wat ik er minimaal voor wou hebben en daar zijn we uitgekomen.

Zonder inruil moet je gewoon gek doen kwa korting wat je zou willen en dan hoor je vanzelf wel wat de max marge is , mijn voordeel is misschien wel dat ik goed kan praten cq handelen
 
Op een gloednieuwe fiets lijkt het mij lastig korting geven.
De overjarige modellen in de showroom daarentegen. :9
Bij Motoport Rotterdam zag ik bijvoorbeeld de Z650 Ninja staan voor enorm leuke prijzen. 8)7
(Bijna zonde om te laten staan)
Voor het 2019 model is er alleen een verandering voor de kleurstelling. :')
 
Voor mij is de beste tijd altijd het moment dat ik echt een andere nodig heb omdat de huidige van ellende uit elkaar valt of ik een andere nodig denk te hebben vanwege welke in mijn ogen goede reden dan ook. Een nieuwe motor zou ik nooit kopen overigens want ik ben er niet zuinig genoeg op, voor mij is het een gebruiksvoorwerp. Voor iemand die net begint lijkt me dat ook niet het meest voor de hand liggend. Maar ja, ik kan niet in andermans portemonnee kijken
 
Je bent een beginnende motorrijder, dus de verwachting is dat je nog geen hoge specifieke eisen aan de kleding zult hebben.

Ik rij alweer een aantal jaren en heb nog steeds geen hoge specifieke eisen aan kleding. Ik heb twee jassen die ik voor elk 50 euries ooit heb gekocht en die draag ik nog altijd. Allebei nog waterdicht zelfs. Ondanks het feit dat ik toch ruim 20 duizend km per jaar ermee rij.
Bijna alles wat ik qua handschoenen/kleding/schoenen etc heb is nog van het eerste jaar dat ik motor rij.
:P
 
@ Mean Machine.... ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb 2 jaar op een Piaggio MP3 gereden (20.000 km per jaar, ook in de winter) dus ik heb wel goeie spullen.
Ik ben idd wel een beginnende motorrijder als we het over ECHTE motoren hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan