Beste olie voor Honda XR 600 ? mineraal of half syntheet,

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
De meningen zijn nogal verdeeld als ik op zoek ga naar een antwoord op wat nu de beste olie is voor een xr 600.

sommigen zeggen minerale olie en anderen weer half syntheet. maar wat is nu uiteindelijk de beste voor een xr uit eind jaren 80?
 
Discussies over olie worden altijd heel lang. En aan het eind heb je meestal nog geen antwoord.

Heb geen XR600, maar wel veel Honda's uit de jaren 80. Ik gooi daar altijd 10W40 halfsynthetische olie in en ik heb ze nog niet horen klagen.
 
Discussies over olie worden altijd heel lang. En aan het eind heb je meestal nog geen antwoord.

Heb geen XR600, maar wel veel Honda's uit de jaren 80. Ik gooi daar altijd 10W40 halfsynthetische olie in en ik heb ze nog niet horen klagen.


Ja idd nog geen antwoord .de ene zegt hier 10w40 en de ander weer 20w60...

maar waarom is puur mineraal olie minder goed dan half syntheet?
 
Als een olie aan de specificaties voldoet moet het goed zijn,alleen heb je goed ,beter en best,de laatste de volsyntheet kan je beter niet
in een oude motor met veel km,s doen,de kans dat dan het olieverbruik flink toeneemt is dan groot.
 
Hoezo lastig aan minerale olie te komen? ik kan deze overal zo bestellen bij motor onderdelen webshops heb ik al gezien. deze is nog goedkoper dan half syntheet ook. maar ik wil gewoon de juiste keuze maken...
 
Doe er gewoon in waar je zelf het beste bij voelt,zoals ik al schreef als het aan de specificaties voldoet zoals geschikt voor natte koppeling
moet het goed zijn,in de tijd waar deze motor nog nieuw was deed ik er ook gewoon minerale olie in en daar gingen ze echt niet van kapot,
in de tussentijd is die minerale olie ook nog eens een stuk verbeterd.
 
Ik had in mijn xr eerst 10w40 semisyntheet van kroon oil expulsa speciaal voor natte plaat koppeling. maar de platen plakte hiervan een beetje aan elkaar waardoor de koppelingsplaten na een paar dagen stilstand steeds aan elkaar plakte .ik moest eerst altijd de koppeling losduwen voor ik kon gaan rijden als de xr bv nog maar een dag had stilgestaan. alleen als ik pas had gereden en hem bv 3 uur later weer pakte dan zat de koppeling niet vast zolang de olie dus nog een beetje warm was.. heel vreemd was dat. toen ik de koppeling eens uit elkaar haalde plakte er wel platen aan elkaar. kan dit aan het merk/type olie liggen of omdat het semisyntheet was of door teveel ingeslagen korf...? opmerkelijk is dat ik deze olie jaren terug ook in mijn andere xr had en had daar geen problemen mee of deze olie moet intussen veranderd zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan